Miksi MM-sarja haluaa Päitsin?
Päijänteen ympäriajon jatkosta MM-sarjassa ruvettiin neuvottelemaan heti tämän vuoden kilpailun jälkeisenä sunnuntai-iltana. MM-sarjan promoottori Alain Blanchard oli erittäin tyytyväinen kilpailuun. Ennen kaikkea yleisömäärä oli se, joka Blanchardia miellytti. Päitsi on MM-sarjan markkinoimisen kannalta erittäin hyvä kilpailu. Kun monessa muussa MM-kisassa reitille on startannut jopa alle 60 kuljettajaa, niin Päitsillä mukana on ilman MM-sarjaakin noin 250 kuljettajaa. Kun tuohon kuljettajamäärään lisätään vielä kymmentuhatpäinen yleisöjoukko, todella pitkä perinne, eksoottinen kilpailu ja vuosien aikana loistavaksi hioutunut järjestävä organisaatio, niin paketti on täydellinen.
Helppo myydä sponsoreille
MM-sarjan promoottorin on helppo marssia sponsoreiden luo ja kertoa, että MM-sarjan avauskilpailussa on mukana varmasti lähes 300 kuljettajaa ja reitin varrella on tuhansia ja taas tuhansia katsojia. Jos vaihtoehtona on kertoa vaikkapa Portugalin MM-kilpailusta, missä on mukana 47 kuljettajaa ja 2000 katsojaa, on aika selvää, miksi Päitsi on Blanchardin silmissä haluttu kilpailu.
Oikeastaan tiimit ovat ainoa taho, jolle promoottorin täytyi perustella Päitsin mukanaoloa MM-sarjassa. Kilpailu on tiimeille kalliimpi kuin ”normaalit” MM-kisat ja se vaatii myös paljon enemmän aikaa. Mutta kun viime vuoden kilpailu oli ajettu, olivat pahimmatkin kriitikot rauhoittuneet. Kilpailu ei ollutkaan niin hankala kuin moni oli odottanut. Lisäksi moni tiimi oli tehnyt kilpailua varten jo paljon hankintoja, joita pystyy hyödyntämään myös tulevina vuosina. Yksi iso asia kilpailun ”helppoudessa” kuljettajille viime vuonna oli luonnollisesti sää. Lunta ei ollut maassa juuri lainkaan, eikä reitti ollut märkä. Se oli oikeastaan niin hyvä, kuin vain ikinä voi olla. Tämän asian johdosta myös monille ulkomaalaisille kuljettajille jäi hyvä maku kilpailusta.
Takki tyhjänä
MM-sarjan promoottorille jäi näin ollen enää tehtäväksi saada HMK lähtemään uudelleen mukaan. Tietäen enduron MM-sarjan heikon tilan, voidaan sanoa, että MM-sarja tarvitsee enemmän Päitsiä kuin Päitsi MM-sarjaa. Järjestelyorganisaatio kohtasi ennen tämän vuoden kilpailua monenlaisia uusia haasteita, joita ei aiemmin tullut vastaan. Ranskalaisen promoottoritahon ja FIM:n taholta tuli mitä erilaisimpia vaateita, ja monesti vielä aivan viime tipassa. Puristus oli kova ja monelta oli takki tyhjänä kisan jälkeen. Uuden MM-kisan järjestäminen ei ollut monellakaan ensimmäisenä mielessä.
Katse tulevaisuuteen
Kuitenkin heti alussa järjestelyorganisaatiolla oli ajatuksena, että Päitsi voitaisiin järjestää MM-kisana kahden vuoden välein. Näin päävastuussa olevat henkilöt saisivat hieman hengähdysaikaa. Mutta kun neuvottelut kilpailusta jatkuivat, tuli kolmen vuoden sopimusaika esille. Järjestäjien kannalta tämä sopimus takaa tekemisen rauhan ja samalla kun MM-kilpailua varten tulee kertaluontoisia kustannuksia, jakautuvat ne nyt kolmelle vuodelle. Lisäksi neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa ovat helpompia, kun pystytään neuvottelemaan pidemmistä sopimuksista.
Kolmen vuoden sopimusta lähdettiin työstämään ja promoottori ilmoittikin jo heinäkuun lopussa tiimeille, että Päitsi tulisi olemaan MM-osakilpailu myös ensi vuonna. Sopimusta ei tuolloin vielä ollut, eikä HMK ollut vahvistanut järjestävänsä kilpailua, mutta promoottori piti asiaa varmana. Viimein 27. syyskuuta Blanchard saapui Suomeen sopimaan lopullisista asioista ja kolmen vuoden sopimuksesta kilpailun tekemisestä. HMK:n osalta sopimukset on nyt tehty ja kova työ seuraavan vuoden kilpailua varten jatkuu.
Xracing