Luvassa monipuolinen Toukokuunajo

Teksti
Kuva
Jani Hovi
Perinteinen Toukokuunajo kaasutellaan reilun viikon kuluttua ja luvassa on monipuolinen koitos.

58. Toukokuunajo kaasutellaan läntisen Orimattilan maastoissa 20.5. Orimattilan Moottorikerhon perinteikäs kilpailu pitää tänä vuonna sisällään kolme varsin toisistaan poikkeavaa maastokoetta. Luvassa on klassista Toukokuunajo maastoa, mutta myös erittäin vauhdikas maastokoe soramontun reunamilla. 

- Viime vuoden monipuolinen reitti keräsi kuljettajilta runsaasti kiitosta, joten lähdimme suunnittelemaan tämän vuoden reittiä samalla kaavalla, vaikka nyt ajetaankin aivan toisella puolella Orimattilaa, kertoo kilpailunjohtaja Marko Perttilä.

Toukokuunajon kilpailukeskuksena toimii Luhtikylässä sijaitseva seurantalo Nuorela (Keiturintie 56, 16510 Luhtikylä).
Kierroksen pituus on 51 kilometriä ja sillä on kolme erityyppistä maastokoetta. Maastokokeiden yhteispituus kierroksella on 15 kilometriä. Siirtymät ajetaan sekä yleisillä teillä, yksityisteillä että maastossa. Reitillä on mahdollisuus välitankkaukseen, mutta tyypillisesti tankillinen pitäisi riittää koko kierrokseen.

Lähtö - MK1 Tiesiirtymää 7 km ja maastosiirtymää n. 2 km. Ajoaika 21 min.

MK1 Tuomalan tila 6,6 km, ajoaika 20-24 min. n. Kokki-Hennan tie 219, 16510 Orimattila

MK1 - MK2 Siirtymää maastossa, peltotiellä ja yksityistiellä 4 km. Välitankkausmahdollisuus. Ajoaika 10 min.

MK2 Teriaho 2,3 km, ajoaika 4-5 min. n. Huhdanojantie 1069, 16510 Orimattila

MK2 - MK3 Säätilanteesta riippuen tiesiirtymää tai maastosiirtymää n. 15 km. Loppupuolella yksityistietä 1,5 km ja kestopäällystettä 3,4 km. Ajoaika 30 min.

MK3 Syväranta 5,8 km, ajoaika 20-26 min. n. Luhtikyläntie 1462, 16510 Orimattila

MK3 - Maali Siirtymää yksityis- ja kestopäällystetiellä 4,2 km. Ajoaika 9 min.

 

Monipuolinen reitti

Reitin osalta tarjolla on siis jokaiselle jotakin. MK1 on maastoltaan monipuolinen ja vaihteleva, jossa kuljettajalta vaaditaan hyvää rytminvaihto kykyä. Toisinaan reitti on tarkasti ajettavaa polkua, kun ylättäen seuraavan mutkan jälkeen ajetaan kaasu pohjassa sorakuopan rinnettä ylös. Hienoa ja klassista Suomimantsaa.

MK2 on selkeä crossitesti, jossa vallimutkat seuraavat toisiaan ja useat hyppyrit tarjoavat mahdollisuuden esitellä kuinka se mantsalinkku irtoaa. Lyhyt ja nautinnollinen maastokoe. MK2:n jälkeen on luvassa reitin pisin maastosiirtymä, joka kulkee sähkölinjonen alla leveää ja helppoa maastoa. Muutamat ojan ylitykset ja mäet pitävät huolen, ettei syke laske liiaksi.

MK3 on taattua Toukokuunajoa. Jatkuvat ylä- ja alamäet niin hiekka kuin kallion pinnalla vaativat kuljettajan ajosilmältä erityistä tarkkuutta. Haastava maastokoe, mutta ei kuitenkaan mikään extremetesti vaan täysin harrastajankin ajettava. MK3 tulee etenkin näin reitin viimeisenä maastokokeena paljastamaan karusti sen ketkä ovat oikeasti treenanneet ja ketkä vain ottaneet kuvia varikolla.

Reittikilpailun järjestäminen on suuri ponnistus kerholle. Reitin suunnittelu, lupien saaminen ja reitin teko vaativat paljon talkootunteja. Kovan ahkeroinnin jälkeenkin oman haasteensa järjestäjille tarjoaa vielä sää, kuten Orimattilan moottorikerho on viime vuosina saanut huomata.

- Toissa vuonna rankkasade ja reitin räjähtäminen, viime vuonna maastopalojen aiheuttama sammutusoperaatio ja kilpailun lyhentäminen. Toivottavasti tänä vuonna selvitään paremmin, Perttilä toivoo.

Ilmoittautuminen Toukokuunajoon MOTIN kautta:

https://motti.moottoriliitto.fi/sml/fi/publicEvents

 

Ilmoittautuminen päättyy sunnuntaina 14.5.

Lisätietoja kilpailusta:

https://www.orimk.fi/65