Kevyesti kohti Romaniaa

Teksti
Kuva
Sami Salonen
RedBull Romaniacsissa saattaa joutua sekä työntämään että kantamaan pyörää. Sen varalle Sami Pölläsen Shercosta on viistetty pois liki 10 kiloa.

Heinäkuun lopulla ajettava RedBull Romaniacs oli alkusysäys mittavalle kevennysoperaatiolle. Pronssiluokkaan ilmoittautunut Sami Pöllänen halusi ihan uteliaisuudesta nähdä, paljonko pyörää voi keventää. Samalla syntyisi Romaniacsiin oikva kisapeli, jota olisi kevyt käännellä jos polku muuttuu ihan mahdottomaksi.

Aihio on tämän vuoden mallia oleva Shercon pikkunelari. Siitä isojen muutosten jälkeen on lähtenyt pois liki kymmenen kiloa. Painon pudotuksessa tapahtui jako kahteen. Noin puolet säästyi isoista komponenteista. Alkuperäisen lyijyakun tilalle vaihdettu litiumakku pudotti painoa noin kilon. Suunnilleen puolitoista kiloa lähti vaihtamalla alkuperäinen pakoputkisto Akrapovicin titaaniputkistoon vaimentimineen. Samoin suunnilleen puolentoista kilon säästön toi alkuperäisen vieterikeulan vaihto piikin Kotarin ilmakeulaan.

Sitten jäljelle jääneiden kilojen karistaminen olikin hitaampaa. Kaikki mahdolliset pultit vaihtuivat titaanisiin. Isot pultit toivat heti keveyttä mutta paljon koostui yhteenlaskettuna myös pikkupulteista. Viimeisiä grammoja pyörästä on hierottu pois keventämällä ihan käsipelillä ihan kaikesta, mistä vähänkin on voinut. Prikat, klemmarit, kaikki nippelit kun yhteen laskee, syntyy kokonaisuudesta merkittävästi keventynyt pyörä. Palaamme kevyt-Shercoon vielä myöhemmin, kun kesärengaskelit koittavat. Silloin pyörään perehdytään Romaniaa varten säädettynä ja lopullisesti varusteltuna.