Juhannusenduroa Italiassa

Teksti
Kuva
Juha Puotsaari
MM-tason endurokuljettajat ovat aika usein viettäneet juhannusta Italiassa, eikä tämäkään vuosi tee asiaan poikkeusta. MM-sarjan kolmas kisaviikonloppu ajetaan Italian Carpinetissa.

Italian Carpineti ja sen ympäristö toimivat enduron MM-sarjan kolmannen kisaviikonlopun näyttämönä. Carpineti on pieni, 4 000 asukkaan kunta noin 70 kilometriä Bolognasta länteen. Kilpailu käynnistyy tänään perjantaina perinteiseen tapaan supertestillä, jonne ensimmäiset kilpailijat starttaavat kello 19:00 Suomen aikaa. Varsinaisiin kisapuuhiin päästään sitten lauantaiaamuna kello 10:00 alkaen. Kahdeksikon muotoisella reitillä on pituutta 55 kilometriä ja se kierretään kolmeen kertaan.

Reitillä on neljä maastokoetta, joista ensimmäiseksi ajetaan extremetesti. Sieltä kilpailijat siirtyvät crossitestille, jonka jälkeen tullaan varikolle huoltoon. Sen jälkeen lähdetään läntiselle lenkille, jossa ensin ajetaan supertesti ja viimeisenä on vuorossa endurotesti, jonka jälkeen palataan jälleen varikolle. Koko päivällä on pituutta noin seitsemän tuntia, eli maaliin ensimmäisiä kilpailijoita odotellaan noin kello 17:00 aikoihin.

Suosikit

Kun kaksi kilpailua eli neljä kisapäivää on ajettu, on tilanne Enduro GP-luokassa todella herkullinen, sillä kolmea kuljettajaa erottaa vain yksi piste. Wil Ruprecht johtaa sarjaa, mutta Josep Garcia ja Andrea Verona ovat tasapisteissä vain pisteen päässä Ruprechtista. Jos tästä kolmikosta lähtee hakemaan voittajaa, niin vaakakuppi kallistuu Veronan suuntaan. Italialainen ajaa kotikisaansa ja janoaa voittoa enemmän kuin kukaan muu. Tämän Verona myöntää itsekin.

- En malta odottaa, että pääsen kilpailemaan kotikilpailussani ja kotiyleisöni edessä. Olen kilpaillut Carpinetissa kahdesti aiemmin Italian mestaruussarjassa. Olen valmis, pyöräni on valmis, tiimi on valmis. Teen kaikkeni voittaakseni, mutta se ei varmasti ole helppoa, Verona mietti.

Enduro1-luokkaa Verona johtaa maksimipistein, siis neljä kisaa ja neljä voittoa, joten ykkössuosikkia ei tarvitse muualta hakea. Niin ikään kotikisaansa ajava Tomas Oldrati on ollut neljästi luokan kakkonen, joten haluja varmasti Veronan voittoputken katkaisuun löytyy, mutta löytyykö vauhtia? Luokan kolmantena neljän ajopäivän jälkeen on Matteo Cavallo, hänkin Italiasta, joten eiköhän tämän luokan voitto jää Italiaan.

Enduro2-luokassa pistejohtajana Carpinetiin tulee GP-luokkaa johtava Wil Ruprecht, joka lienee ykkössuosikki täälläkin. Tosin vastus on kivenkova, sillä luokan kakkosena on tässä vaiheessa GP-luokan toinen kakkosmies Josep Garcia. Pisteissä kolmantena on Nathan Watson, mutta mitä sitten tekee pistenelonen, kotikisaansa ajava takavuosien maailmanmestari Alex Salvini?

Enduro3-luokassa tulee vaihtumaan pistejohtaja jo lauantaina, sillä luokan kärkimies Davide Guarneri potee Italian mestaruusosakilpailussa murtunutta niskanikamaansa ja on toistaiseksi poissa kuvioista. Pistekakkosena oleva Brad Freeman lienee näin ykkössuosikki viikonlopulle. Unohtaa ei kuitenkaan sovi tasapistein sarjassa seuraavina olevia Mikael Perssonia sekä kotikisaansa ajavaa Matteo Pavonia.  

Juniorit

Junioriluokassa kauden ehdoton yllättäjä ja ykkösnimi on ollut Zach Pichon. Vahvan crossitaustan omaava ranskalainen on paukuttanut kaikkina neljänä päivän voittoon ja on kyllä ykkössuosikki myös Carpinetissa. Jed Etchells on takonut neljä kolmossijaa ja pitää hallussaan sarjan kakkospaikkaa. Britti janoaa varmasti sarjan avausvoittoaan. Samoin tekee myös sarjassa kolmantena oleva Luc Fargier, joka otti edellisestä osakilpailusta Portugalista kakkossijat molemmilta päiviltä. Avausvoitto puuttuu myös Roni Kytöseltä, joka avasi sarjan Espanjassa kahdella kakkossijalla. Portugalissa meni selkeästi huonommin, joten nyt olisi hyvä paikka parantaa asemia sarjataulukossa. Luokassa on mukana Kytösen lisäksi myös kaksi muuta suomalaiskuljettajaa. Hermanni Haljala on sarjassa sijalla 17, kun taas Peetu Juupaluoman pistetili on vielä avaamatta. 

- Hellettä pukkaa, mutta sama se on kaikille. Minäkin hikoilen kuin pesusieni, niin täytyy pitää huolta nesteistä ja suoloista. Onneksi on tullut aika paljon kuumassa ajettua, niin tiedän mitä pitää tehdä. Maastokokeet ovat tuollaista perusitalialaista. Endurotesti on tosi pitkä. Sitä käveltiin tuollaiset kolme ja puoli tuntia. Siinä on sellaista kovavauhtista tienpohjaa ja sitten on teknisempää, niin tulee paljon rytmin vaihdoksia. Se on varmasti ihan ratkaiseva maastokoe, koska crossi on taas tosi nopea eikä kovin pitkä, joten erot siellä ovat pienempiä. Supertesti, joka ajetaan joka päivä pidennettynä, on nurmikkoa, jossa on tukkeja ja renkaita siellä täällä. Extremetesti on sellaista ympärikääntelyä ilman keinotekoisia esteitä. Ihan hyviltä ne näyttävät kaikki. Ei tässä sen kummempaa ole, hyvillä fiiliksillä lähdetään ajamaan hyvää kisaa ja parantamaan aiempia tuloksia, Haljala suunnitteli.

Youth Enduro -luokassa Harry Edmondson on ajanut yhden voiton ja kolme kakkossijaa, joilla hän johtaa sarjaa kahden kisan jälkeen. Kakkospaikalta löytyykin sitten suomalaisväriä, kun Samuli Puhakainen on aloittanut sarjan hienosti. Puhakaisella on Portugalista toisen päivän voitto alla, joten mikä olisikaan hienompaa kuin jatkaa voittojen sarjaa. Kärkikaksikolle kovan vastuksen antaa varmasti sarjassa kolmantena oleva Kevin Cristino, jolla on sarjasta kaksi voittoa ja kolmossija. Ilman Espanjassa johtopaikalta tullutta keskeytystä avauspäivänä Cristino johtaisi sarjaa.

Suomalaiskuljettajista ovat mukana myös Pyry Juupaluoma, joka on sarjassa tässä vaiheessa sijalla 13, sekä Juho Ahokas ja Niko Puotsaari, jotka lähtevät tavoittelemaan ensimmäisiä sarjapisteitään.

- Aika lämmintä on ollut, onneksi viikonloppuna pitäisi olla jo vähän alle 30 astetta. Nestetankkaus on kyllä tärkeää kisan aikana. Maastokokeet ovat ihan hyviä. Endurotesti on tosin tuollaista tyypillistä italialaismaastoa, jossa minulla ainakin saattaa olla vähän vaikeuksia pidon kanssa. Crossi on ihan peltoa ja extreme puolestaan luonnonmukaista kikkailua. Lähden ajamaan ihan hyvillä fiiliksillä ilman mitään paineita tai tulostavoitteita. Katsotaan sitten mihin vauhti riittää ja jos joku piste tulee, niin aina parempi. Kokemusta tulee ainakin tosi paljon lisää, joka auttaa paljon taas kotimaan kisoja ajatellen. Olkapääkin on jo ihan kunnossa, eikä vaikuta ajamiseen millään lailla, Puotsaari kertoi odotellessaan katsastukseen pääsyä.