Hyvinkään supercross radan vaativuutta lisätään
Lauantaina Supercross päivänä kilpaa ajetaan kahdessa luokassa, joista pääluokkaan MX A Supercrossiin on ilmoittautunut 58 kuljettajaa. Päivän aikana tullaan näkemään tiukkaa kahvan
kääntöä jo heti aamupäivän ensimmäisestä aika-ajoista lähtien, sillä finaaliin mahtuu mukaan vain 20 kuljettajaa. Finaalipaikat karsitaan aika-ajojen ja alkuerien perusteella ja viimeinen mahdollisuus finaalipaikkaan on last chance lähtö, josta avautuu tilaisuus vielä kahdelle.
Kilpailussa tullaan näkemään pitkästä aikaa kaikki suomen motocrossin huippunimet. Viimevuotista mestaruutta paikalla puollustaa Harri Kullas, joka sijoittui viimeksi ajetussa MM-osakilpailussa Hollannissa seitsemänneksi. Kullas tulee saamaan kovan vastuksen Hyvinkään moottorikerhon kuljettajilta Antti Pyrhöseltä, Atte Jouselta ja Marko Kovalaiselta, sekä viime vuonna hienosti menestyneiltä Ludde Söderbergiltä ja Santtu Tiaiselta.
Lauantain toisessa luokassa MXJ:ssä nähdään B-luokiteltujen 14-18 vuotiaiden kuljettajien kova kamppailu 88 kuljettajan joukosta Suomen Cup osakilpailun finaaliin.
Lauantaina paikan päällä nähdään myös Viivi Pumpanen totuttuun tapaan. Ja uutuutena tänä vuonna on panostettu aikaisemmasta poiketen koko perheen viihtyvyyteen tilaisuudessa ja perheen pienimmille onkin tuotu paikanpäälle pomppulinna ja rakennettu iso hiekkalaatikko leluineen.
Sunnuntain kilpailussa ajetaan mm. Suomen Cuppia MX C/A:n osalta ja mukana ovat myös kansalliset luokat MX B sekä MX 125. Sunnuntain kilpailuun on ilmoittaunut yhteensä 155 kuljettajaa, joten päivä tulee olemaan nopea tempoinen ja tapahtuma rikas. Äitienpäivän kunniaksi jakaa Hyvinkään moottorikerho kaikille paikanpäällä oleville äideille ruusut.
Kilpailunjohtajan Tapio Kiivasen kommentit radasta:
SX rata 2011
Supercrossrata 2010 oli hivenen liian pitkä, kierrokseen käytetty aika aiheutti aikataulupaineita ja tauot jäivät lyhyeksi. Lisäksi radan alkupuolisko muistutti ehkä enemmän normaali crossirataa kuin supercrossrataa. Radan loppupuolisko toimi erittäin hyvin ja se oli myös kuljettajien mieleen. Viime vuodesta oppineina, radan alkupuolisko tullaan oleellisesti muuttamaan. Lähtösuoran puolivälistä rata kääntyy vasemmalle suoraan mäkeen menevälle rataosuudelle ja ns. 1. 2. ja 3. hyppyrit jäävät pois. Mäen alla kurvi siirretään rinteeseen, joka tuo myös omat haasteensa kuljettajille. Radalle tehdään myös muutamia pienempiä muutoksia
viime vuoteen nähden. Radan vaativuutta lisätään, mutta kuitenkin rata suunnitellaan turvalliseksi. Kun radan pituus lyhenee, niin supercrossin luonne pääsee paremmin esiin ja 'syke' tiivistyy.
Teksti ja kuva: Minna Mattila