Hussin johdolla prätkällä töihin

Teksti
Janni Hussi on innostui viime kesänä endurosta.
Kuva
Jani Hovi
Tänään vietetään Prätkällä töihin -päivää, jonka kumminan toimii mediapersoona Janni Hussi.

Yhä useampi moottoripyöräilijä harrastaa kaksipyöräisen selässä erilaisia lajeja. Joku kurvailee pöpelikössä endurollaan, toinen ajaa kilpaa motocrossradalla tai haastaa taitojaan trialissa ja monet tuunailevat ja korjailevat pyöriään tallilla tai kotosalla. Oli laji mikä hyvänsä, kaikki nauttivat moottoripyörän selässä tavoitetusta vauhdin huumasta ja vapauden tunteesta. Kaksipyöräisen selässä aistit ovat auki.

– Vauhdin tunnusta tulee onnelliseksi ja moottoripyörän selässä on vapaa olo. Silloin saan myös olla luvan kanssa tavoittamattomissa. Puhelinta ei kuule eikä siihen voi vastata – jo se on harvinainen olotila nykyisin. Moottoripyöräillessä pätee täydellisesti vanha sanonta: tärkeintä ei ole määränpää, vaan matka, toteaa Prätkällä töihin -päivän kummi, radiojuontaja ja mediapersoona Janni Hussi.

Ensitreffit moottoripyörällä ja hanuri puuduksissa ajokouluun

Hussin elämässä kaksipyöräiset ovat olleet läsnä pitkään. Teini-ikäisenä hän omisti skootterin ja sai kokeilla kaveripoikien crossimopoja. Kuudentoista vuoden ikäisenä hän höyrysi kevytmoottoripyörän ostosta, mutta säästikin sitten rahansa autoon. Ensitreffinsä nykyisen poikaystävänsä kanssa hän vietti Harley-Davidsonin selässä.

– Oman pyöräni päätin ostaa sen jälkeen, kun pyllyni puutui ajomatkallamme Miamista Keywestiin. Olimme poikaystäväni kanssa lomamatkalla ja hän sai päähänsä vuokrata moottoripyörän. Minut pantiin kyytipojaksi, koska minulla ei ollut vielä korttia. Paikat olivat niin puuduksissa, että päätin siltä istumalta ajaa Suomeen päästyäni moottoripyöräkortin – jatkossa minä olisin itse puikoissa, Hussi nauraa.

Nykyisin Hussi ajaa niin paljon kuin ehtii ja pystyy. Ajokortin ajokoe meni ykkösellä sisään, mutta teoriakokeessa tarvittiin hiukan aivonystyröitä.

­– Lähdin takki auki teoriakokeeseen. Luulin, että selvitän sen tuosta vain, mutta siinä piti olla tarkkana. Ajotunneista tykkäsin tosi paljon, ajaminen oli hauskaa ja luontevaa, mutta kuten monen muunkin mielestä, hitaasti ajaminen oli vaikeinta. Ei mennyt kuitenkaan kauaakaan, kun pääsin oman pyörän selkään, Hussi kertoo.

Hän osti ensimmäiseksi pyöräkseen Kawasaki Z 650:n. Pienikokoisena naisena Hussi koki, että pienempi pyörä ensi alkuun on helpompi hallita. Sittemmin hän on vaihtanut isompaan, 900-sarjan pyörään.

– Moni nainen pelkää, ettei pysty hallitsemaan isoa moottoripyörää tai pitämään sitä pysähdyksissä pystyssä. Jos minäkin pystyn, pystyvät muutkin, Hussi kannustaa.

Moottoripyöräillessä tuntee luonnon tuoksut ja illan kasteen

Nautinnollisinta Hussin mielestä on ”vain ajella”. Hänen mielestään on vapauttavaa ottaa pyöränsä tallista ja suunnata sinne, minne nokka osoittaa.

– Suomessa pidän esimerkiksi Boxin reitistä Sipoossa. Muistan eräänkin syksyisen illan, kun ajelin auringon laskiessa ja ruska oli jo värjännyt metsän upeisiin luonnonväreihin. Tunsin luonnon tuoksun ja syksyillan kasteen – silloin pakahdutti sisäisesti, Hussi muistaa.

Prätkäily on Hussille nimenomaan vapaa-ajanviettotapa, mutta joskus nainen kurvaa pärräällään myös kuvauspaikoille.

– Kypäräni on aika karmivan näköinen, sillä sen mustat pehmusteet ovat lähinnä hiekankeltaiset kuvausmeikeistä, nainen hymähtää.

Enduro vastaa kolmen tunnin juoksua

Janni Hussi juontaa työkseen radio Suomipopin Aamulypsyä ja on mukana monenlaisissa mediaprojekteissa. Hussi on ollut aina urheilullinen ja rakastanut itsensä haastamista ja vauhdikkaita lajeja. Hän harrastanut aktiivisesti muun muassa jalkapalloa, fitnessiä ja lumilautailua. Enduroa eli moottoripyörien luotettavuusajoa hän pääsi kokeilemaan ensimmäisen kerran viime kesänä.

Hussi kertoo, että enduro oli rankkaa ja hikistä urheilua. Hän kulutti 1,5 tunnin aktiivisen ajon aikana yhtä paljon energiaa kuin jos olisi juossut kolme tuntia putkeen. Pyörän hallitseminen metsäpolkujen kuopissa, mutkissa ja mäissä on kokovartalohommaa.

– Rakastan lajeja, joissa tulee hullu hiki huomaamatta. Enduro on niin hauskaa ja intensiivistä, etten huomannut ajaessani, kuinka rankkaa se oli. Olin seuraavina päivinä kokovartalokipeä, mutta se sai vain innostumaan lajista entistä enemmän, Hussi hymähtää.

Moottoripyöräily sopii kaikille

Hussi kannustaa kaikki nauttimaan vapaa-ajastaan tai työmatkoistaan moottoripyörän selässä. Moottoripyöräily voi olla leppoista nautiskelua tai vaativaa urheilua – tai molempia, jos niin haluaa. Laji sopii kaikille, ja sopiva pyörä löytyy jokaiselle.

– Prätkällä töihin päivänä 3.6 haluamme kannustaa motoristeja kulkemaan työmatkansa moottoripyörällä ja näkymään liikenteessä sekä sosiaalisessa mediassa. Samalla haluamme tuoda esiin harrastuksen monipuolisuutta ja pöllyttää alaan liittyviä mielikuvia. Moottoripyöräily sopii jokaiselle: nuorelle, vanhalle, rohkealle, ujolle, hennolle ja vahvalle sekä rennosta menosta tai hikisestä urheilusta pitävälle, painottaa Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto.

Jos elämykset kaksipyöräisen selässä kiinnostavat, paras aika uuden harrastuksen aloittamiseen on nyt. Messukeskus yhdessä Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston kanssa järjestää Suuren koeajokiertueen neljällä paikkakunnalla 31.5 – 3.6. Koeajopäivillä Jyväskylässä 31.5, Tampereella 1.6, Turussa 2.6 ja Helsingissä 3.6 pääsee kokeilemaan uutuuspyöriä lukuisilta eri merkeiltä. Jos taas omistat jo pyörän, hurauta 3.6 Prätkällä töihin tai nouse vapaa-ajallasi muutoin pyörän selkään ja postaa itsestäsi kuva Instagramiin hashtagilla #prätkällätöihin.

– Jos yhtään mietityttää, että pitäisikö aloittaa uusi harrastus, niin kyllä pitäisi. Ota pyörää sarvista – lupaan, ettet kadu, Hussi toteaa.