Husqvarnan täysin uudet 2016 MX-mallit julki
Husqvarnan uuden malliston muutokset ovat merkittäviä verrattuna vuoden 2015 malleihin. Kaikki nelitahtiset (FC450, FC350 ja FC250) sekä TC125 -mallit ovat kokeneet täydellisen muutoksen. Uusien mallien osalta Husqvarna on pyrkinyt parantamaan pyörän ajettavuutta ja ketteryyttä, moottorin voimaa, pudottamaan pyörien painoa ja muutenkin parantamaan jokaista osa-aluetta. Huomioitavaa on myös se, että edellä mainituissa malleissa on hiilikuituinen ”takahäkki”. Painoa on pyöristä saatu pois merkittäviä määriä ja esimerkiksi FC450 -malli painaa 5,2kg vähemmän kuin vuoden 2015 malli.
Tässä merkittävimmät muutokset:
Runko
Täysin uusittu runko, joka on 380g kevyempi kuin ennen
Runko on pienempi ja sitä kautta pyörästä saadaan ketterämpi
Runko on pituussuunnassa joustavampi, mutta sivuttaissuunnassa jäykempi kuin ennen
Takarunko
30% takarungosta on hiilikuitua
valmistettu kolmesta osasta
1,4kg kevyempi kuin aiemmin
[kuva1]
Takahaarukka
Uusi valettu takahaarukka on 250g kevyempi kuin ennen
Päivitetty WP 4CS keula
4CS -keulassa on uudet säädöt
T-kappaleet
CNS koneistetuissa mustissa T-kappaleissa on nyt kumit tangon kiinnityksessä, jotka vähentävät tärinää
[kuva2]
WP takaiskunvaimennin
12mm lyhyempi ja 500g kevyempi iskunvaimennin
Suurempi kaasusäiliö, paremmat vaimennusominaisuudet
Linkusto
Takalinkusto on uusittu uudelle iskunvaimentimelle, uusi geometria
Joustovara uudelle ratkaisulla 300mm ja ratkaisun johdosta pyörässä voidaan käyttää löysempiä jousia.
[kuva3]
Jalkatapit
”No dirt” -ratkaisu, jolloin jalkatapin ja rungon väliin ei pääse kuraa
Aiempaa suuremmat jalkatapit
Kytkin
Kaikissa malleissa (paitsi TC250) on uusi Maguran hydraulinen kytkin
Jarrut
GSK:n valmistamat uudet jarrulevyt ja Brembon uusi jarrusylinteri parantaa jarrujen tehoa ja vähentää jarrun liikettä.
Tanko
Protapperin uusi tanko, myös uudet ODIn kahvakumit
Ilmanpuhdistimen kotelo
Kokonaan uusittu ilmanpuhdistimen kotelo, jossa on parempi ilmanvirtaus kuin aiemmin.
[kuva4]
Tehokartan valitsin ja ”Launch Control”
Vakiona tehokartan valitsin tangossa
”Launch Control” mahdollistaa paremmat startit ja parhaan pidon.
Äänenvaimennin
Uusien mallien äänenvaimennin on huomattavasti lyhyempi kuin aiemmin, mutta silti aiempaa hiljaisempi.
Lyhyemmän äänenvaimentimen avulla massat ovat saatu keskemmälle pyörää
Sähköstartti ja akku
nelitahtisissa malleissa vakiona oleva sähköstartti on uusittu ja se on tehokkaampi, sekä 150g kevyempi
Uusi Samsungin valmistama akku on 1kg kevyempi kuin aiemmin
Jäähdyttimet
Uudet jäähdyttimet ovat entistä tehokkaammat ja kestävemmät
Bensatankki
Uusittu bensatankki, joka on 7 litraa tilavuudeltaan
Uusitut muoviosat
Kaikki muoviosat täysin uudistuneet, myös pyörän satula
[kuva5]
Vanteet
Mustat DID:n valmistavat vanteet ovat kestävämmät ja kevyemmät kuin ennen
Renkaat
Dunlop MX52 -renkaat vakiona
Lisää tehoa ja vähemmän painoa
Uusissa Husqvarnan MX-malleissa on painoa pyritty pudottamaan merkittävästi. Pelkästään runkoon liittyvistä osista on saatu painoa pois yhteensä 3,5 kiloa. Myös täysin uusituista moottoreista on saatu painoa pois merkittäviä määriä. Esimerkiksi TC125 -mallin moottori on keventynyt 2,1kg ja FC450 mallin moottori 1,8kg.
Tehoa pyöriin on tullut myös merkittävästi lisää. Esimerkiksi FC450 pyörästä löytyy tehoa 63hp.
Pyörien painot ilman polttoainetta:
TC125 89,1kg
FC250 100,1kg
FC350 101,7kg
FC450 102,4kg
Xracing
Kuvat: Husqvarna