Hurja MM-enduro Italiassa

Italian Trentossa kaasuteltiin eilen täysin uudenlainen enduron MM-kilpailu. Päivän helteisessä Italiassa avasi kolme motocrosserää, jotka olivat kestoltaan vajaat kymmenen minuuttia per erä. Sen jälkeen pidettiin pieni tauko ja ajettiin neljä endurotestiä samalla radalla, yhden kierroksen kestäessä reilut kahdeksan minuuttia. Päivän päättivät illalla ajetut extremetestit, jossa kahden kilometrin mittainen testi ajettiin neljään kertaan. Ilta alkoi auringonvalossa ja päättyi pimeässä ajettuihin kierroksiin. Nuorten luokissa vain viisi parasta kuljettajaa pääsi ajamaan neljännen testin, muiden urakan päättyessä kolmeen extremetestiin.

Kytönen hyvässä vauhdissa crossiosuudella

Motocrosserien jälkeen EnduroGP-luokassa Loic Larrieu piti kärkipaikkaa hallussaan 16 sekunnin erolla Alex Salviniin. Eero Remes oli yleiskilpailun viidentenä ja oman luokkansa (E2) neljäntenä. Remeksen ero Larrieun oli 46 sekuntia. Eemil Pohjola oli yleiskilpailun 20. ja oman luokkansa (E1) kuudes. Pohjolan ero kärkeen oli 2.42.

EJ-luokassa Lari Jukola oli kuudes, reilun minuutin kärjestä. EY-luokan kärkipaikkaa piti hallussaan selvästi Roni Kytönen, toisena olleen Gerard Gomezin jäätyä hänellä 46 sekuntia. Hugo Svärd oli viidentenä, vajaat kaksi minuuttia Kytösen takana.

[kuva1]
Kytösen menoa crossitestillä

Salvini kärkeen

Neljän endurotestin jälkeen Salvini nousi yleiskisan kärkeen, mutta Steve Holcombe oli hänestä vain kahdeksan sekunnin päässä. Giacomo Redondi oli kolmas ja Larrieu neljäs. Remes oli yleiskilpailun kuudentena, 1.28 Salvinin takana. Pohjola oli vaikeuksissa ensimmäisellä endurotestillä ja jäi sillä yli seitsemän minuuttia kärjestä. Kun kaikki endurotestit oli ajettu, oli Pohjola yleiskilpailun 23. ja luokkansa viides. Kuljettajien vähäisen määrän takia Pohjolan takana ei ollut enää ketään muita kuljettajia ja hänen eronsa kärkeen oli yli 12 minuuttia.

EJ-luokassa Matteo Cavallo oli kärjessä, Jukolan kaasutellessa kahdeksantena. Hänen eronsa kärkeen oli 2.37.

[kuva2]
Lari Jukola

EY-luokassa Kytönen menetti johtonsa Ruy Barbosalle, mutta kaksikon ero oli vain kolme sekuntia. Svärd oli tuossa vaiheessa kuudentena, 2.17 Barbosan takana.

Hurja extreme

Päivän päätti paikallista aikaa puoli yhdeksän käynnistynyt extremeosuus, joka osoittautuikin etenkin junioreille todella huimaksi. Kiinnijäämisiä ja todella huimia lentoja nähtiin jatkuvasti. Kärki ajoi kierroksen neljään ja puoleen minuuttiin, mutta kärjen takana erot olivat paria minuuttia. Kuljettajat ajoivat ensimmäisen kierroksen valoisaan aikaan, mutta kolme viimeistä kierrosta ajettiin valojen kanssa.

Yleiskilpailun kärjessä ei muutoksia nähty extremeosuuksien jälkeen, vaan Salvini ajoi vakuuttavasti voittoon 19 sekunnin turvin. Holcombe teki toisella ja kolmannella kierroksella pari isompaa virhettä, joiden johdosta hänen oli tyytyminen kakkospaikkaan. Larrieu oli kolmas, mutta jäi Salvinille jo puolitoista minuuttia. Danny McCanney oli yleiskilpailun neljäs ja Redondi viides. Remes putosi muutamien virheiden johdosta kahdeksanneksi ja oli samalla oman luokkansa viides. Pohjola oli yleiskilpailun 22. ja E1-luokan neljäs.

E1-luokan voittoon ajoi Brad Freeman, ennen Antoine Bassettia ja Manuel Monnia. E2-luokassa Salvinin perässä toiseksi ajoi Larrieu ja kolmas oli Redondi. E3-luokassa Holcombe oli ykkönen, ennen McCanneyta ja Nambotinia.

EJ-luokan voiton kuittasi Cavallo, ennen Andrea Veronaa ja Joe Woottonia. Lari Jukola oli maalissa yhdeksäs.

- Päivä meni kokonaisuudessaan hyvin. Ensimmäisellä extremellä ahnehdin vähän sellaiseen kivikkoon, jossa oli porukkaa jumissa ja kaaduin. Siinä hävisin turhan paljon aikaa ja sijoituksia. Olen kuitenkin tyytyväinen päivään ja siihen, että pyörän säädöissä on menty oikeaan suuntaan. Tästä on hyvä jatkaa, Jukola kertoi.

EY-luokassa Kytönen oli vielä ensimmäisen extremetestin jälkeen voittotaistelussa mukana, mutta virheiden johdosta Kytönen oli maalissa lopulta vasta viides, jääden vajaat kolme minuuttia voitosta. Voitto meni Barbosalle, Daniel Mundellin ajaessa toiseksi ja Matthew Van Oevelenin kolmanneksi.

- Crossitestit meni sillain vähän miten pitikin, mutta enduro- ja extremetestillä kaverit tuli vaan kovempaa. Toi extremetesti oli sillain vähän harmillinen, että muuten kun päivän aikana oli tiukkaa taistelua niin sitten tollanen ”hard enduro”- tyyppinen extreme teki vähän turhan isoja eroja, Kytönen kertoi.

Svärd ajoi illan osuuden tasaisen varmasti ja oli maalissa seitsemäs.

- Crossitestit meni hyvin vaikka ensimmäisellä kaaduin ja viimeisellä hävisin aikaa paljon, kun koneen pultti oli löystynyt ja pyörä tärisi melko paljon. Ajaessa luulin jo, että koneessa on jokin vika ja otin hieman rauhallisemmin. Muuten endurotestit ja extremet tuli ihan hyvin, pohti Svärd

Xracing
Kuljettajien kommentit: Kytönen Motorsport tiedotus
Kuvat: Andrea Belluschi