Huomioita Riihimäeltä
Endurokauden ensimmäinen SM-kilpailu kaasuteltiin Riihimäen tutuissa maastoissa. Kaikki maastokokeet olivat entuudestaan tuttuja kuljettajille ja myös monille katsojille, joten kenellekään ei ollut luvassa suuria yllätyksiä. Tuttuun tapaan Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakopla hoiti kilpailun järjestelyt kunnialla kotiin ja kaikki sujui mallikkaasti.
Tulospalvelu
Riihimäellä oli testissä myös live-ajanotto ja vaikka aamulla aikoja ei heti Kalkun palveluun tullutkaan, niin muutaman maastokokeen jälkeen ajat tulivat tulospalveluun kohtuulliseen ripeään tahtiin, kunnes viimeisen maastokokeen aikoja jouduttiin hieman odottelemaan. Varsinainen live-palvelu ei näin ollen toiminut ensi testillä aivan moitteitta, mutta Päijänteen Ympäriajoa silmällä pitäen tämä kilpailu oli hyvää harjoitusta siihen ja uskoisin, että Päitsillä tulokset tulevat ripeään tahtiin.
Pakkasta
Riihimäellä nähtiin myös aamulla poikkeuksellinen tilanne, jollaista ei ole muutamaan vuoteen kotimaisessa endurossa nähty. Tuomaristo joutui nimittäin pohtimaan sitä, joudutaanko kilpailun lähtöä siirtämään vai joudutaanko kilpailulta peräti ottamaan SM-arvo pois kovan pakkasen vuoksi. Ymmärtääkseni SM-kilpailuissa pakkasraja on 15 astetta ja aamulla oli huomattavasti kylmempää. Tuomaristo kuitenkin päätti, että kilpailu viedään läpi alkuperäisellä suunnitelmalla ja se olikin oikea päätös. Sää nimittäin lämpeni todella nopeasti heti aamuyhdeksän jälkeen ja olosuhteet olivat hyvät.
SM1
Koska kyseessä oli SM-kisa, niin pohditaan luokkia ja niiden kuljettajia hieman enemmän. Pikkuluokka oli nuorten juhlaa, kuten ennalta osattiin odottaakin. Lari Jukola ajoi ensimmäisen kilpailun loukkaantumisensa jälkeen ja nappasi heti vakuuttavan voiton. Jukolan ajo oli ainakin omiin silmiini todella kypsän ja varman näköistä koko päivän ajan, eikä hän tehnyt juurikaan turhia liikkeitä koko päivän aikana.
Toiseksi luokassa kaasutellut Eemil Helander sai rauhoitettua ajoaan edellisen viikonlopun kilpailusta ja tulos oli heti paljon parempaa. Helanderin kurviajossa näkee kuitenkin selvästi sen, että hän hieman vielä etsii rajoja siihen, mikä on yliyrittämistä ja mikä ei. Kun tuon pienen rauhattomuuden kurveista saa pois, niin Helanderin osalta tulos on varmasti vielä parempi.
Samaa rauhattomuutta oli havaittavissa kolmanneksi ajaneen Antti Hännisen menossa. Välillä Hännisen pyörä kampesi kesken kurvia pystyyn ja siitä kärsii vauhti. Toki pieniä virheitä sattuu kaikille, mutta kun Hänninenkin saa karsittua nuo virheet pois, on potentiaalia vaikka mihin.
SM2
SM2-luokan tilanne on tällä hetkellä rehellisesti sanottuna surkea. Kärjessä Eero Remes ja Eemil Pohjola menevät täysin omaa vauhtiaan ja ovat yleiskilpailussa kärkisijoilla. Luokassa kolmanneksi ajanut Jari Mattila jäi Remekselle lähes kuusi minuuttia ja oli yleiskisassa 15. Muutamana aiempana vuonna tämä luokka on ollut ehkä juuri se kovatasoisin ja ennen kaikkea tasaisin, mutta nyt tasaisuudesta ei ole tietoakaan. Surullista on tämän luokan osalta myös se, että Päitsille suomalaisista A-luokan kuljettajista SM2-luokkaan on ilmoittautunut todellakin vain 5 A-luokan kuljettajaa ja 9 B-luokkalaista.
Remeksen meno oli tuttua ja turvallista, eikä siitä ole paljon sanottavaa. Voi vain ihailla sitä, kuinka ammattimies pystyy ajamaan niin eleettömästi ja samalla niin nopeasti. Pohjolan ajoa moni odotti näkevänsä, vaihtoihan mies uuteen merkkiin ja hänellä on treenitunteja lumella vielä aika vähän tälle talvelle. Kun nuo asiat otetaan huomioon, ajoi Pohjola mielestäni hyvän kilpailun. Pohjolamainen tuttu aggressiivisuus oli tallella, vaikka mies etsikin iskunvaimenninsäätöjä koko kisan ajan. Ennen Päitsiä ne pitäisi kuitenkin saada kaiken järjen mukaan kohdalleen, kun Pohjolankin takana on ammattimiehiä auttamassa tuon asian tiimoilta. Kun jousitus toimii ja Pohjola pääsee syviin lumispooreihin, on hän aivan varmasti mukana Päitsin voittotaistelussa.
Konkari Mattila kaasutteli kilpailussa kolmanneksi ja yllätti kyllä rehellisesti sanoen itsensäkin tuolla sijoituksella. Jos Remeksen kohdalla pystyttiin sanomaan ajon olleen helpon näköistä, niin Mattilan kohdalla samaa ei voida sanoa. 450-kuutioinen motocrosspyörä ei ole yksinkertaisesti sopiva pyörä tiukkaan lumispooripyöritykseen. Mattila näyttää joutuvan koko ajan ”pidättelemään” pyörää ja meno on sen vuoksi todella kuskia kuluttavan näköistä. Mutta kun otetaan huomioon, että Mattila nykyään vain harrastelee enduroa ja ajaa vain silloin kun muilta kiireiltään ennättää, on SM-kisan kolmas sija melkoisen hyvä saavutus.
SM3
Aleksi Jukolan valitettavan keskeytyksen jälkeen Toni Eriksson hallitsi varmuudella luokkaa. Vaikka Eriksson ei itse aivan täysin tyytyväinen kisan jälkeen ajoonsa ollutkaan, niin ei siitä katsojan silmään moitittavaa löytynyt. Tasaisen varmaa, Erikssonmaista menoa koko päivän ajan. Päitsi ei ole ollut Erikssonille koskaan paras kisa, mutta jos mies saa vastaavan menon päälle myös vajaan kahden viikon kuluttua, on hän yleiskilpailussa korkealla.
Henri Himmanen oli Riihimäen ylivoimaisesti kovin yllättäjä. Viikkoa aiemmin Nummisissa Himmanen oli muiden A-luokan keskitason kuljettajien kanssa sitä samaa massaa, joka ei herätä huomiota räväkällä ja poikkeuksellisen vauhdikkaalla menolla. Riihimäellä kaikki oli toisin ja Himmasen meno oli aggressiivisemman näköistä kuin ehkä koskaan. Hän runttasi kurveista suorille todella vauhdikkaasti ja ennen kaikkea tasainen vauhti pysyi koko ajan yllä. Loistava kisa Himmaselta.
Kolmanneksi luokassa ajoi Mika Tamminen, jonka kilpailu oli todella erikoinen. Rehellisesti sanottuna Tammisen ajo ensimmäisellä kierroksella näytti melkoisen surkealta. Toisesta kierroksesta eteenpäin näytti kuitenkin siltä, että satulaan oli hypännyt täysin eri mies. Menossa oli tuttua meininkiä ja oikeastaan vielä enemmän aggressiivisuutta, mitä aiemmin on nähty. Tamminen jätti jarrutukset jokaisella suoralla mahdollisimman myöhäiseksi ja avasi kaasun heti kun jarrulta jalan nosti. Pidemmillä suorillakaan Tamminen ei tyytynyt vain istumaan pyörän päällä ja kääntämään kaasua, vaan suorillakin mies otti itsestään ja pyörästään irti kaiken mahdollisen. Tämä lupaa hyvää Tammisen osalta Päitsille, jossa mies on aina viihtynyt.
Sellaiset mietteet tällä kertaa SM-avauksesta. Tästä onkin hyvä kaikkien siirtyä sitten Päitsin tunnelmiin.
Jani / Xracing