Huomioita Raumalta

Raumalla kaasuteltiin hienoissa olosuhteissa. Kuva: Jani Hovi / Xracing Raumalla kaasuteltiin hienoissa olosuhteissa. Kuva: Jani Hovi / Xracing

Motocrossin SM-sarja jatkui kolmannella kisaviikonlopulla Rauman radalla. Aivan kauden ensimmäisen kisan tapaista huimaa näytöstä ei saatu, mutta etenkin MX2 –luokan erät oli hienoa seurattavaa.

Omalta kohdaltani vierailin Rauman radalla ensimmäisen kerran sitten vuoden 2013, joten näin käännetyn ajosuunnan ensimmäistä kertaa. Pääpiirteittäin käännetty ajosuunta vaikutti olevan ihan hyvä asia, mutta omaan silmää radan hyppyrit vaikuttivat muutamien osalta hieman oudoilta. Kun aiemmin radalla on ollut isoja ja näyttäviä hyppyreitä, niin käännetyn ajosuunnan myötä tuo näyttävyys oli hieman kateissa ja hyppyrit näyttivät siltä, että ne oli alun perin suunniteltukin ajettavaksi toisinpäin. Mutta nykyisellään rata vaikutti turvalliselta. Lisäksi pisteet järjestäjille siitä, että he päättivät pitää radankunnostustauon ennen sunnuntain viimeistä MX1 –luokan erää. Tauolla korjattiin muutamien hyppyrien lähdöt, sillä ne olivat pahasti kuluneet.

Ensiapulippu

Raumalla nähtiin parikin tapausta, joihin ensiapulippu liittyi. Toisessa tapauksessa lippu heilui pöytähyppyrin päällä asian mukaisesti, mutta todella harva kuljettaja siihen reagoi ja jätti hypyn hyppäämättä. Tämä asia oli myös järjestäjien tiedossa, mutta ainakaan omaan tietooni ei tullut, että rangaistuksia olisi asiasta jaettu. Ongelma saattoi olla se, että kaikkien hyppääjien numeroita ei ennätetty saamaan ylös, joten ei voitu rangaista vain osaa. Ehkä tässä oli syy, en tiedä.

Toinen tilanne oli MX2 –luokan toisen erän lopussa, kun kuljettaja kaatui maalinlinjan jälkeiseen kurviin, eikä päässyt radalta ylös. Koska kuljettajia tuli jatkuvasti, ei ensiapuhenkilökunta meinannut päästä paikalle. Tässä kyseisessä kurvissa oli yksi lippumies, joka heilutti keltaista lippua. Lippumies teki työnsä hyvin, mutta ilmeisesti hänellä ei ollut käytössä punaristilippua. Onneksi auttajat pääsivät kuitenkin radalla ja kuljettajat hidastivat riittävästi.

Yleisilmapiiri

Raumalla oli sunnuntaina tietyllä tavalla positiivinen fiilis ja jopa hieman ”karnevaalitunnelmaa”. Maksullista yleisöä oli paikalla varmastikin muutamia satoja ja kun Rauman radalla he ovat pakkautuneet katsomossa suurelta osilta samaan paikkaan, näytti yleisömäärä hyvältä. Ja se tuo aina tunnelmaa! Mainosbannerit liehuivat ja homma näytti päällisin puolin auringonpaisteessa hyvältä.

Rauman radan tai oikeastaan sen varikon osalta näinkin isoon tapahtuman kohdalla tulee haasteita vastaan. Erätaukojen aikana yleisö valui ahtaalle varikolle, josta pelkästään makkarakioskin löytäminen oli monelle haastavaa. Koska radalla ei ole pesupaikkaa, niin kaikki pesivät pyöriään ympäri varikkoa ja se teki paikoin varikosta hieman kosteahkon (toki edellisen päivän sateille oli osuutensa asiaan). Tämä ei taas helpottanut yleisön liikkumista jo muutenkin sekavalla varikolla.

Mutta todellakin Raumalla nähtiin hyvä määrä yleisöä ja tunnelma oli hyvä!

Kuljettajat

Käydäänpä läpi sitten MX1- ja MX2 –luokkien kärkikuljettajien osalta.

Valtteri Malin, MX1, 47pst

Malin ajoi vahvasti koko päivän ja otti uransa ensimmäisen SM-osakilpailun voiton. EM-sarjaa muutaman vuoden ajan ajanut Malin hämmästytti monia aika-ajoissa, hyppäämällä helpon näköisesti radalla olevan kaksoishyppyrin yli, mitä ei oltu luultavasti edes suunniteltu hypättäväksi. Tämän avulla Malin voitti runsaasti aikaa ja nappasikin aika-ajon pohjan kahden sekunnin erolla. Ensimmäisessä erässä Malinin vauhti ei riittänyt Stigellin voittamiseen, mutta toisen erän ylivoima oli todella vakuuttavaa. Kokonaisuutena Malin ajoi todella vahvan päivän, eikä sortunut virheisiin missään vaiheessa.

Se mitä puolestaan tapahtui erien jälkeen, ei ollut vakuuttavaa. Ensimmäisen erän jälkeisessä yleisöhaastattelussa radan haukkuminen voimakkain sanoin yleisölle on asia, minkä olisi voinut jättää tekemättä. Toisen erän jälkeen menin itse pyytämään Malinilta haastattelua ja videohaastattelua, mutta en niitä saanut. Kuljettaja kun kertoi, että ei pidä minusta eikä halua antaa haastattelua mie. Luonnollisesti haastatteluiden antaminen on vapaaehtoista, eikä niitä ole pakko antaa, joten ei siinä mitään. Mutta voisin kuvitella, että sponsorit haluaisivat kaiken mahdollisen näkyvyyden ja kyseinen toiminta ei auta siinä asiassa.

Henric Stigell, MX1, 45pst

Stigell teki sen mitä pitikin mestaruustaistelun kannalta. Ensimmäisessä erässä viime vuoden MX2 –luokan Suomen mestari pisti kovaa kampoihin Ludde Söderbergille, joka ahdisteli häntä todenteolla erän puolen välin tietämiin asti. Söderbergin kaaduttua kolmantena ollut Malin menetti myös tuntuman Stigelliin ja mestari osoitti vahvuutensa. Toisessa erässä heikomman lähdön jälkeen Stigell teki tasaista nousua, mutta päästessään kolmanneksi, oli kärkikaksikko jo kaukana. Ilman turhia riskejä hän otti kolmannen sijan ja kasvatti pistejohtonsa Söderbergin kaatumisen myötä jo 29 pisteeseen.

Erittäin mielenkiintoista on nähdä, millaista Stigellin vauhti tulee olemaan reilun viikon kuluttua, kun hän starttaa enduron MM-osakilpailuun Belgiassa. Varmaa on ainakin se, että Stigell on valmiimpi endurokuljettaja, kuin mitä oli vuosi sitten Heinolassa.

Joni Roos, MX1, 42pst

Ennen MX1 –luokan aika-ajoja keskustelin radasta muutamien ihmisten kesken ja siitä, mitä siellä voi hypätä. Arvelimme, että Roos saattaa yrittää, lopulta vain Malinin aika-ajoissa puhtaasti hyppäämää tuplahyppyriä, ja lisäksi mietimme sitä, että Roos saattaisi yrittää triplata ns. röykkysuoran kolmea ensimmäistä pattia. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan näimme radalla erittäin järkevästi ja varmasti ajavan Roosin. Usein erittäin aggressiivisesti pyörää vievä Roos oli ottanut näennäisesti napsun pois yrityksestä ja keskittyi ajamaan ison pyörän vaatimalla tavalla. Kisan jälkeisessä haastattelussa Roos kertoikin, että teki asian tarkoituksella ja kertoi, ettei Rauman radalla pysty ajamaan lujaa yliyrittämällä ja aggressiivisella ajolla. Mutta seuraavassa osakilpailussa Alavudella tahti saattaa muuttua, sillä Alavuden rata on totaalisesti erilainen. Mutta joka tapauksessa Roos ajoi Raumalla hyvän ja järkevän kisan.

Miro Sihvonen, MX2, 44pst

Sihvonen oli todella lähellä voittoa molemmissa erissä, mutta tuloksena oli kaksi kakkossijaa, jotka toivat totaalin voiton. Kisan jälkeen Sihvonen harmittelikin jälleen sitä, että eriä lyhennettiin viidellä minuutilla tälle kaudelle. Joka tapauksessa Sihvonen sai olla mukana hienossa kärkitaistelussa molemmissa erissä, joka varmasti viihdytti yleisöä. Sihvonen jatkaa SM-pisteissä kärjessä kahdeksan pisteen erolla Aki Manniseen, mutta hänen mestaruushaaveet lienevät käytännössä menneet, sillä Alavuden osakilpailu jää Sihvoselta väliin nuorten MM-kilpailun johdosta.

Aki Manninen, MX2, 43pst

Ensimmäisen erän heikomman startin jälkeen Manninen ei ennättänyt nousemaan aivan kärkeen, vaikka pääsikin taisteluun mukaan. Toisessa erässä oli kellossa toinen ääni, kun Mannisen lähtö oli parempi ja hän pääsi kärkeen ennen erän puoltaväliä. Sen jälkeen Manninen ajoikin melkoisen virheettömästi ja vaikka kierroksella ohitettavat aiheuttivatkin lopussa ongelmia, piti hän Sihvosen takanaan. SM-sarjassa Manninen on toisena kolmen pisteen erolla Juuso Matikaiseen nähden, joten loppukaudesta tulee varmasti erittäin mielenkiintoinen.

Jere Haavisto, MX2, 41pst

Haavisto otti uransa ensimmäisen MX2 –luokan SM-erävoiton Raumalla. Haavisto näytti menevän jo selvään voittoon, mutta pyörän sammuttamisen myötä teki tilanteesta mielenkiintoisen. Neljänneksi pudonnut Haavisto osoitti kypsyyttään tuossa vaiheessa, eikä lähtenyt turhaa hätäilemään. Tasaisen vauhdikas ajo nimittäin nosti hänet lopulta erävoittoon. Haaviston toisen erän pilasi kaksi kaatumista, joita hänen tulisi jatkossa välttää. Luonnollista on se, että kun kokemusta kertyy, virheiden määrä putoaa ja suoritukset paranee. Ja samalla kun kokemusta kertyy, oppii vastoinkäymisiä käsittelemään erän aikana, eikä anna liikaa hermojen kiehua kypärän alla.

Jos Imatralla kirjoitin Haaviston näyttäneen hieman väsyvän erien lopussa, niin nyt oli toinen ääni kellossa. Kunto näytti kestävän hyvin erien loppuun asti ja tämän asian Haavisto itsekin vahvisti kilpailun jälkeen. Hän kertoi päässeensä talven loukkaantumisen jälkeen nyt hyvään fyysiseen kuntoon.

Jani / Xracing