Huomioita Hämeenlinnasta

Mitäpä sitä kirjoittaisi ehkä Suomen perinteikkäimmästä endurokilpailusta, joka kaiken lisäksi järjestetään allekirjoittaneen kotikulmilla? Lähdetäänpä tällä kertaa pohtimaan suoraan, miten jo loistavaa kilpailua voisi omasta mielestäni kehittää ja luoda siitä ehkä jopa Suomen rajojen ulkopuolelta kuljettajia keräävän tapahtuman.

Alunperin Kärme Kustaa enduron ideana on ollut ajaa kilpailu, jossa partion jäsenet auttavat toisiaan reitin läpi pääsemiseksi, koska se ei välttämättä olisi yksin mahdollista. Monien muistissa on Krokotiili -ojan ylitykset, Kiimasuon läpi ajot ja vanha erittäin haastava mäki, joissa joutui luottamaan joukkuetovereiden apuun. Myös viime vuonna haastava Sammalsuo oli paikka, jossa moni joutui turvautumaan joukkuetovereiden apuun. Yleensä näistä tilanteista keskustellaan saunan lauteilla vielä vuosia, eikä kukaan muistele kaverin perässä köröttelyä.

Kuitenkin muutamien viime vuosien aikana myös Kärme Kustaan reitti on muuttunut, monien muiden endurokilpailujen tavoin helpommaksi (poikkeuksena viime vuosi), jopa sillä seurauksella, että kilpailusta on tullut liian helppo. Tämän seurauksena kaikki todellisia haasteita tai erilaisuuksia tavoittelevat kuljettajat jättävät kilpailun jopa väliin. Itse keskustelin varikolla jopa erään MM-sarjaa kiertävän kuljettajan kanssa, joka kertoi ettei ole sen vuoksi ajamassa, kun reitti ei ole tarpeeksi vaikea. Hän kaipasi reittiä, joka ei olisi yksin ajettavissa läpi ja tarjoaisi sitä kautta haasteita ja kokemuksia.

Tietysti kisa ei voi olla kaikille luokille liian haastava. Nythän kilpailussa on jo business -luokka, joka ajaisi yhä helppoa reittiä. Sen lisäksi voisi olla vaikka harrastaja -luokka, joka ajaisi myös helppoa reittiä. Mutta sitten nykyiset 1 ja 2 luokka voitaisiin yhdistää yhdeksi kisaluokaksi, jotka kiertäisivät vaikean reitin.

Reitin haastavuuden lisäksi kilpailussa pitäisi olla kisaluokalle lisää kierroksia. Nyt ykkösluokan kuljettajat olivat maalissa jo ennen klo. 12 ja kisa oli siinä. Kierros lisää ehdottomasti ja sekin lisäisi omalta osalta haasteita. Samalla voisi kilpailua ruveta markkinoimaan Ruotsin suuntaan, jossa jo ajetaan muutamia haastavia kilpailuita. Kustaan kanssa samaan aikaan ajettu Novemberkåsanin reitti on huomattavasti vaikeampi ja monta kertaa pidempi kuin Kustaa, siitäkin huolimatta tänäkin vuonna kuljettajia oli mukana 133kpl ja kilpailusta uutisoidaan ympäri Eurooppaa. Uskoisin, että tiedottamalla ja puskaradion avulla myös Kustaalle saataisiin kuljettajia Ruotsista, mutta kukaan ei lähde Ruotsistakaan asti ajamaan kilpailua, joka kestää alle kolme tuntia.

Jos muutenkin katsotaan, niin extreme-endurot ovat nykyisin erittäin suosittuja Euroopassa ja myös Amerikassa. Kuljettajat lähtevät hakemaan kokemuksia ja haasteita, ajettuaan jo tarpeeksi normaaleja kisoja. Tälläinen kilpailu Suomesta puuttuu täysin ja Kärme Kustaa olisi luonnollinen vaihtoehto siihen.

Kun tätä extreme-enduro ajatusta lähdetään vielä tästä laajentamaan, voisi Suomessa olla muutaman vuoden kuluttua kilpailumuodon kokonainen sarja. Kahden tai kolmen osakilpailun sarja, joka huipentuisi joukkuekilpailuna Hämeenlinnassa. Yksi osakilpailu sarjassa voisi olla Tohmajärvellä, jossa olisi siihen jo valmis reittikin, kun tämän vuoden kilpailun reitiltä jätettäisiin muutamasta ojasta sillat pois ja mäistä kiertoreitit pois. Näissä kauden muissa kilpailuissa vaikeat paikat voisivat olla siirtymillä ja pikikset voisivat olla normaaleja, kuten tänä vuonna Tohmajärvelläkin oli.

Yleisöä tämänkaltaiset kilpailut houkuttelisivat varmasti paikalle. Jo perinteisesti Kärme Kustaallakin ihmiset kerääntyvät mäkeen, tai ennen soille, jossa oli 'ohjelmaa'. Valitettavan harva katsoja lähtee kisaan katsomaan kuljettajien perässä ajelua metsään, vaan yleensä lähdetään katsomaan kaatumisia ja tilanteita.

Mene ja tiedä, tämä oli omaa pohdintaani päässäni. Mutta ainakin omissa silmissäni Kärme Kustaa on tietyllä tavalla menettänyt hohtoaan.

Kilpailut ovat tämän vuoden osalta loppu ja tämä saattoi olla vuoden viimeinen Huomioita -palsta, joten kiitokset jälleen kaikille lukijoille. Huomioita -palsta palaa jälleen viimeistään kisakauden alkaessa ensi vuonna.

Jani