Helteinen taistelu lähestyy
Lähes 700 kuljettajaa aloittava kuuden päivän mittaisen urakkansa Brive-la-Gaillardessa kolmen päivän kuluttua. 92. kertaa järjestettävä ISDE kaasutellaan ensimmäisen kerran Ranskassa sitten vuoden 2001. Kilpailussa mukana nähdään myös isäntämaa Ranska, joka jätti viime vuoden kilpailun väliin protestiksi vuoden 2015 tapahtumista, jolloin heidänkin joukkueesta hylättiin kuljettajia väärällä reitillä ajamisen vuoksi.
USA ja Ranska suosikkeja
Tänä vuonna ennakkoon tiukin kilpailun voitosta tullaankin käymään Ranskan ja viime vuonna mestaruuden voittaneen USA:n joukkueen kesken. Taylor Robert, Thad, Kailub Russell ja Ryan Sipes edustavat USA:ta, jonka joukkueen johtajana toimii aiempien vuosien tapaan Antti Kallonen.
- Varmasti meidän joukkue ja Ranska ovat ennalta puhutuimmat tiimit. Ranska varmasti haluaa voittaa ja antavat varmasti kaikkensa voiton eteen. Uuden neljän kuljettajan formaatin myötä myös monet muut joukkueet ovat vahvoja. Australia, Italia, Espanja ja monet muut tulevat olemaan mitalitaisteluissa mukana, Kallonen kertoo.
Kotiyleisön edessä Ranskaa edustavat tänä vuonna Jeremy Tarroux, Loic Larrieu, Christophe Charlier ja Christophe Nambotin. Australian kovassa joukkueessa ajavat puolestaan maailmanmestari Matthew Phillips,Daniel Sanders, Daniel Milner ja Joshua Green. Italia on myös mitalisuosikki joukkueella Davide Guarneri, Giacomo Redondi, Alex Salvini ja Thomas Oldrati.
Suomella mahdollisuus mitaliin
Suomen nelihenkinen trophy –joukkue ei kuulu ennakkoon kisa suurimpiin suosikkeihin, mutta omaa kuitenkin hyvän mahdollisuuden ajaa mitalisijoille, kunhan kaikki menee nappiin. Joukkueessamme ajavat Eero Remes, Henric Stigell, Antti Hellsten ja Matti Seistola.
Junior trophyssa suosikkeja on myös useita. USA (Josh Toth, Layne Michael, Grant Baylor), Ruotsi (Mikael Persson, Albin Elowson, Adam Andersson) ja Italia (Davide Soreca, Andrea Verona, Matteo Cavallo) ovat ennakkoon suurimmat suosikit. Suomen joukkue Antti Hänninen, Lari Jukola ja Eemil Pohjola omaat myös mahdollisuuden mitaleihin, mutta se edellyttää kaikilta täysosuma-ajoa.
Suomelta ei ole kilpailussa mukana naisten maajoukkuetta.
Neljä kerhojoukkuetta
Maajoukkueiden lisäksi kerhojoukkueet näyttelevät suurta roolia kilpailussa, kun noin 500 kuljettajaa koko joukosta ajaa kerhojoukkueissa. Suomelta kilpailussa on mukana neljä joukkuetta. SML:n nuorten kerhojoukkueessa ajavat Hugo Svärd, Mika Barnes ja Hermanni Haljalan tilalla ajava Jiri Leino. DYNASET Hydraulics Finland –joukkueessa ajavat Reijo Karppinen, Perttu Pylväs ja Heikki Naulapää. Team BSR Finland joukkueeseen on ennakkoon ilmoitettu vain kaksi kuljettajaa, jotka ovat Joonas Salonen ja Mika Brandt. Team HyKoKe Finland joukkueessa ajavat Juha Piiroinen, Arto Kallioinen ja Janne Louhelainen.
Suomen joukkueen ilmoittautuminen tapahtuu perjantaina 10.15 alkaen ja sen perään kuljettajamme menevät myös katsastukseen. Lauantaina järjestetään kilpailun avajaiset ja sunnuntain lepopäivän jälkeen kisa startataan käyntiin maananntaina.
Xracing seuraa suomalaisten otteita paikan päällä viikonlopusta lähtien.
Xracing