Gajser nousi kovaan joukkoon

Tim Gajserin ja Hondan juhlaa Imolassa.
Kuva
Bavo Swijgers
Tim Gajserin kolmas maailmanmestaruus Hondalla nosti hänet joukkoon, johon kuuluu vain muutama huippukuljettaja.

Tim Gajser varmisti kolmannen maailmanmestaruutensa viime sunnuntaina Imolassa, vaikka kautta on jäljellä vielä kolme osakilpailua. Gajserin MXGP-luokan toinen mestaruus tuli suvereenin suorituksen jälkeen, johon kuului muun muassa seitsemän GP:n voittoputki, joka on samalla pisin voittoputki Hondan motocross-historiassa.

Gajserin kausi käynnistyi tasaisilla suorituksilla muutamissa ensimmäisissä kilpailuissa, ennen kuin hän otti voiton Trentinon hienossa taistelussa. Mantovan kilpailu oli vielä slovenialaiselle vaikea, mutta sen jälkeen käynnistyi seitsemän kilpailun voittoputki Portugalissa, Ranskassa, Venäjällä, Latviassa, Saksassa, ja Indonesian kahdessa kilpailussa. Noissa kilpailuissa Gajser voitti 12 MM-erää ja vain kaksi kertaa erävoitto meni jollekin muulle kuljettajalle. Tuon putken aikana Gajserin MM-pistejohto kasvoi 40 pisteestä 173 pisteeseen. Loketissa Gajser ajoi toiseksi, mutta voitti sitä seuranneen Lommelin GP:n. Tämä tarkoitti sitä, että Honda-kuljettajan piti ottaa vain 13 pistettä Imolasta, jotta hän olisi varmistanut mestaruutensa. Ja sen Gajser teki jo ensimmäisessä erässä.

Mestaruuden varmistamisen jälkeen Gajser liittyi niiden harvojen kuljettajien joukkoon, jotka ovat voittaneet kolme mestaruutta Hondan ohjaimissa. Andre Malherbe (1980, 1981 ja 1984), David Thorpe (1985, 1986, 1989), Georges Jobe (1987, 1991, 1992) ja Eric Geboers (1987, 1988 ja 1990) ovat Gajserin lisäksi ainoat kuljettajat tuolla listalla. Gejserilla on 24 GP-voittoa Hondalla, joka on sama määrä kuin Stefan Evertsillä. Hondan kärkitilastoa tuolla listalla pitää Malherbe, jolla voittoja on 27.

- On aivan uskomaton tunne voittaa kolmas mestaruus. Kaksi aiempaa kautta ovat olleet vaikeita ja myös tämä kausi lähti haastavissa merkeissä liikkeelle, joten mestaruus tuntuu nyt vieläkin paremmalta. Olemme tiimin kanssa työskennelleet todella kovaa tänä vuonna ja pystyneet parantamaan minua, sekä myös Honda CRF450RW-pyörääni, Gajser kertoi.