FIM:n aikailu torppasi Suomen Sixin

Viime syksystä lähtien Suomeen oli ajatus anoa vuoden 2019 Six Days Enduro. Edellisen kerran kilpailu järjestettiin Suomessa vuonna 2011, jolloin Kotka toimi onnistuneena isäntänä kilpailulle. Tietojemme mukaan Heinolan Moottorikerho oli nyt halukas kilpailun järjestämään. Asia raukesi tällä erää tämän viikon torstaina, kun Suomen Moottoriliitto ei saanut FIM:ltä pyytämiään tietoja.

- Viime syksynä lähestyimme FIM:iä ensimmäisen kerran asian tiimoilta. Tuolloin pyysimme heiltä tietoja, mitä vaatimuksia heillä on Sixin järjestämisen suhteen. Meille annettiin tuolloin vastaus, että saamme tiedot parin viikon kuluttua, SML:n toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist kertoi.

Kyseisiä tietoja ei kuitenkaan FIM:ltä saapunut koko syksyn aikana, jolloin SML:n lähetti uuden tiedustelun asiasta. Jälleen vastaus oli sama, tiedot tulisivat parin viikon aikana. Ja jälleen tulos oli sama, tietoja ei koskaan saapunut.

- Valitettavasti tällä hetkellä FIM:n operatiivinen toiminta enduron osalta on huonoa. Kysymyksiin ei tule vastauksia, eikä kontaktipintaa oikein heihin ole. Esimerkiksi motocrossin ja road racingin osalta homma toimii hyvin, mutta enduron osalta ei, Ljungqvist jatkoi.

Näin ollen vuoden 2019 Sixi-hankkeen osalta tehtiin Suomessa päätös eilen.

- Tällä erää asia ei ole enää ajankohtainen. Kilpailussa on niin paljon työtä, että valmistelujen kanssa tulisi todella kova kiire. Valitettavasti emme voineet tässä tilanteessa tehdä oikein muutakaan päätöstä, Ljungqvist harmitteli.

Myös MXGP on suomalaisten mielessä

SML on keskustellut myös motocrossin MM-sarjan promoottorin Youthstreamin kanssa MXGP:n Suomeen tulemisesta. Keskustelua käytiin myös tämän vuoden kilpailun osalta, mutta tällä hetkellä se ei ollut vielä ajankohtaista.

- Youthstream halusi kilpailua Suomeen ja olemme kertoneet kyllä heille, että täällä on halua järjestää kilpailu. Mutta haasteena on tietysti raha. Isona juttuna on myös se, ettei meillä ole suomalaista kuljettajaa MM-sarjassa. Jotta kisa pystyttäisiin viemään täällä yleisömäärän osalta onnistuneesti läpi, tarvitsisimme suomalaisen kuljettajan MM-sarjaan, Ljungqvist pohti.

- Konttisen Tomin aloittaman ja Tarkkalan Markon nyt jatkaman valmennustyön tavoitteena on saada suomalaisia kuljettajia MM-sarjaan, mutta helppoa se ei ole. Tarvitaan monta potentiaalista kuljettajaa, jotta edes yksi pystyisi murtautumaan läpi sarjan huipulle. Mutta uskon siihen, että meiltä sellainen kuljettaja kuitenkin lähivuosina löytyy, Ljungqvist arvioi.

Arvokilpailujen Suomeen hankkimisen eteen tehdään kuitenkin Suomen Moottoriliitossa jatkuvaa työtä ja luultavaa onkin, että Päijänteen ympäriajon lisäksi näemme lähivuosina myös muita enduron ja motocrossin MM-kilpailuja Suomessa.

Xracing