
Enduron 2504t-luokan SM-mitalistit 2011
SM-kulta 2011, Jari Mattila
2504t-luokan vuoden 2009 Suomenmestari Jari Mattila ajaa mestaruuteen myös tänä vuonna. Muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Ennen Numibia Snow enduroa ilmassa oli tiettyä epäilyä Mattilan vauhdista ja motivaatiosta spoorissa ajamiseen, mutta ei enää kilpailun jälkeen. Viime vuodesta poiketen, takana on tänä talvena myös runsaasti spooriajoa ja vauhtia tuntuu löytyvän myös siellä.
Sarjaan osallistuvista kuskeista ainoastaan Antti Hellsten ja Roni Nikander haastavat järvenpääläisen vauhdillisesti, mutta eivät aja koko sarjaa. Mattilan pahin haastaja SM-sarjassa onkin mies itse. Kaikki tiedämme KTM- kuljettajan mielessä pyörivän enduron MM-sarjan ja kaikki työ tehdään se silmällä pitäen. Jos SM-sarjassa tulee alkukaudesta teknisiä ongelmia ja sitä kautta vaikeuksia, mikä on miehen motivaatio sarjassa siitä eteenpäin? Jääkiekko termein, nouseeko selkä pystyy?
SM-hopea 2011, Jari Pulkkinen
Koko sarjan ajavista kuskeista toiseksi nopein. Kesällä pystyy haastamaan vauhdissa jopa Mattilaa, kovasta spooriharjoittelusta huolimatta häviää talvella Mattilalle. Pulkkinen panostaa täysillä SM-sarjaan ja MM-haaveet on jätetty ainakin täksi kaudeksi taka-alalle. Mikäli pystyy ajamaan talven molemmissa kilpailuissa toiseksi ja keskittyy täysillä harjoitteluun kesällä, omaa pienet mahdollisuudet mestaruuteen.
Pinteleen kilpailussa ilmenneet tekniset ongelmat eivät saa toistua, sillä keskeytyksiin ei ole Pulkkisellakaan varaa, mikäli mielii mitaleille.
SM-pronssi 2011, Kimmo Hurri
Sarjan yllättäjä on tällä kaudella Kimmo Hurri, joka ajaa pronssille. Tiedot Hurrin hurjista harjoitusmääristä spoorissa on kantautunut korviimme. Myös alkukauden tulosten varjolla harjoittelu on ollut onnistunutta. Miehen vauhti on tiedossa kesällä nopeilla motocross tyylisillä pätkillä, mutta perinteinen ”suomienska” ei kuulu vahvuuksiin. Vauhdin nousu talven aikana on kuitenkin hyvä merkki myös kesää silmällä pitäen.
Hurri myös hyötyy siitä, että kovimmat haastajat eivät aja koko sarjaa, vaan keskittyvät MM-sarjaan.
Haastajat:
Antti Hellsten
Varma mitalisti, mikäli ajaisi Päitsin, tai panostaisi SM-sarjan tosissaan. Hellstenin tavoite on ymmärrettävästi MM-sarjassa ja SM-sarja ajetaan ”pakon sanelemana”. Roni Nikanderin ohella yksi Suomen tulevaisuuden toivoista MM-sarjassa, joten miehen focus on ymmärrettävä. Mahdollisuudet viime kauden lopun näyttöjen perusteella on vaikka mihin.
Ajaa kuitenkin neljä SM-kilpailua ja omaa sitä kautta kuitenkin mahdollisuuden pronssimitaliin. Tosin palasi Espanjasta viime viikonloppuna ja spooriharjoittelua ei ole vielä alla. Sunnuntaina Hellstenin pitäisi pystyä ajamaan viiden joukkoon, jotta hyvän kesäkauden jälkeen taistelisi mitalista.
Lauri Pohjonen
Hellstenin tavoin päätavoite MM-sarjassa, eikä myöskään aja Päitsiä. Palasi Espanjassa kaksi viikkoa sitten ja on harjoitellut sen jälkeen spoorissa ajamista. Sysmässä sijoituksen tulisi olla myös viiden parhaan joukossa, mikäli mielii kauden lopussa mitaleille. Yksi sarjan tasaisimmista ja varmimmista kuljettajista.
Roni Nikander
Sarjan nopein kuljettaja. Viime kaudella SM-pronssille ajettiin keskiarvollisesti pistemäärällä 16,3 per kilpailu. Viiden osakilpailun sarjassa tämä tarkoittaisi yhteispisteitä 81,5. Nikander ajaa tällä tietoa kauden kolme kesäkisaa ja saattaa hyvinkin voittaa kaikki kolme kilpailua. Näin ollen Nikanderin pisteet olisivat 75, joten muiden sijoitusten mennessä ristiin, olisi Husqvarna- kuljettajalla mahdollisuus mitaliin.
Jani Hovi / Xracing