Beta 2018 enduromallisto

Vuoden 2018 Betan enduromalliston yksi suurimmista kehityskohdista on ollut pyörien paino. Sitä on pyritty saamaan alaspäin ja siinä on myös onnistuttu. Nelitahtisesta RR430-mallista on painoa saatu pois peräti 5,3 kg. Myös kaksitahtisesta RR300-mallista on painoa lähtenyt 4,7 kg. Eniten painoa on saatu pois pyörien rungoista. Painon pudotuksen lisäksi pyörät ovat uusiutuneet lähes täysin. Uudet moottorit, uusi rungon geometria, uudet iskunvaimennuksen säädöt ja paljon muuta. Kyseessä on siis kokolailla uusi pyörä ja siltä se myös tuntuu.

Aiemmin ajettavuuden osalta Betan ominaisuus oli se, että rungon geometrian ansiosta pyörä oli todella hyvä ja helppo ajaa tapeilta seisten, mutta kääntyvyys ei ollut niin hyvä. Pyörän tanko oli korkealla suhteessa satulaan ja sen takia kurveihin kääntäminen tuntui välillä hankalalta.
 
Uuden rungon ansiosta tuo asia on selvästi muuttunut. Tangon ja satulan suhde on ”normaalin” oloinen ja ajettaessa eron huomaa todella selvästi. Vaikka pyörä ei ole enää niin helppo ajaa tapeilta seisten, on kurveihin kääntyminen erittäin hyvä.

Uusi piikki

Betan nelitahtimallistossa on tällä hetkellä neljä eri pyörää. Kattauksen muodostavat RR350, RR390, RR430 ja RR480. Kaksitahtisissa malliston muodostavat RR250 ja RR300 -pyörät, sekä juuri esitelty RR125. Markkinoille 125-kuutioinen pyörä tulee tämän vuoden lopussa ja on täysiverinen kisaenduro, jonka markkinoille tulosta on huhuttu jo pitkään.

[kuva1]

Olimme testaamassa koko Betan malliston hiljattain Italiassa ja kattava kuuden sivun mittainen koeajoraportti pyöristä löytyy Xracingin uudesta lehdestä. Lehdestä löytyy myös erillinen koeajo uudesta 125-kuutioisesta pyörästä, jonka suoritti piikeillä enduron MM-sarjassakin ajanut Andreas Glavas.

Mikäli et ole vielä lehden tilaaja, sen voi tilata osoitteesta:
http://www.xracing.fi/lehti/index.html