Aholalle yllättävä MM-pronssi hallienduron tynkäsarjasta
Aholan vielä epävirallinen MM-pronssi sai sinettinsä keskiviikkona, kun
kansainvälinen moottoriliitto FIM vahvisti, että kauden päätöskisa 5. maaliskuuta
Lissabonissa on jouduttu peruuttamaan tapahtuman pääsponsorin vetäytymisen vuoksi.
- Ohhoh! MM-pronssia melkeinpä sohvalla makoilemalla, naureskeli Ahola, 36.
Viidestä kisasta
kolme peruuntui
Ahola viittasi sohvan suuntaan siksi, että hallienduron MM-sarjan alkuperäisessä
ohjelmassa olleista viidestä osakilpailusta ajettiin loppujen lopuksi ainoastaan
kaksi, eli Genova ja Barcelona. Brasiliaan ja Espanjan Vigoon myönnetyt kisat
peruuntuivat jo aiemmin pitkälti samasta syystä kuin Portugalinkin osakilpailu
Lissabonissa.
- Onhan tämä naurettava juttu, jos maailmanmestaruus ratkaistaan kahden osakilpailun
perusteella, tuumi Ahola.
Hallienduron epävirallisen maailmanmestaruuden vei nimiinsä lajin puolalainen
erikoismies, KTM:llä kilpaileva Taddy Blazusiak pistein 103. Ruotsalainen
Husaberg-kuljettaja Joakim Ljunggren ehti ajaa Husabergilla 86 ja Ahola Hondalla 73
pistettä.
Hallienduron arvosarjaa on ajettu edelliset kaudet maailmancupin statuksella. Täksi
kaudeksi sille myönnettiin MM-arvo. Ensi kaudella asia saattaa olla näiden
takaiskujen jälkeen jälleen toisin.
Ahola käynnisti tynkäsarjaksi typistyneen hallikauden loistavasti marraskuun lopussa
Italiassa. Hän voitti Genovan osakilpailun tulevan MM-sarjan uudella enduro 3-luokan
kilvanajolaitteellaan, eli 480-kuutioisella Hondalla.
Toisessa ja samalla viimeiseksi jääneessä, helmikuun ensimmäisenä viikonvaihteena
Barcelonassa ajetussa hallikisassa hän joutui tyytymään seitsemänteen sijaan.
- Harmi, että hienon Genovan jälkeen Barcelonan rata oli taas rakennettu
sellaiseksi, että siellä oli käytännössä mahdoton menestyä näin isolla ja räväkällä
pyörällä. Muutenhan minä olisin ollut näiden peruutusten jälkeen kiinni jopa
maailmanmestaruudessa.
Ahola on sivaltanut surutta sanansäilällä hallienduron ratoja, joilla ei ole ollut
paljoakaan tekemistä kilvanajon kanssa. Genovan jälkeen ääni tosin muuttui kellossa,
kunnes Barcelona palautti taas katkerat muistot mieleen.
- Genovassa rata oli ajettava, nopea ja enduro-tyyppinen. Barcelonassa se oli sitten
jälleen hidas ja trial-tyyppinen. Ketä se palvelee, että hallienduron MM-sarjan
radat tehdään niin sanotusti epäonnistuneille trial-kuljettajille, jyrähtää Ahola.
- Genovan jälkeen kuulin ja luin paljon rataa arvostelevia jupinoita. Endurokisoihin
osallistuneista trial-kuskeista Dougie Lampkin oli ainoa, joka ei arvotellut Genovan
rataa. Pitää muistaa, että Lampkin onkin menestynyt trial-kuski, jatkaa Ahola.
Aholalla haussa viides
MM-kulta putkeen
Hallienduro on merkinnyt Aholalle vain sivuosaa valmistautumisessa varsinaiseen
MM-kauteen, joka käynnistyy huhtikuun alussa Espanjassa.
Ahola on juhlinut jo neljää MM-kultaa putkeen ja nyt se viides peräkkäinen on haussa
sarjan suurimmasta, eli 3-luokasta, josta hämeenlinnalaiselta Honda-kuljettajalta
puuttuu vielä se kirkkain mitali.
- Olen harjoitellut vuodenvaihteesta lähtien Gironan seudulla Espanjassa.
Valmistautuminen on sujunut erinomaisesti ja mies alkaa olla jo todella kovassa
kunnossa, vahvistaa Ahola.
Aholan oli tarkoitus siirtyä tällä viikolla toviksi testaamaan pyöräänsä Italiassa.
- Siellä on kuitenkin siksi huonot kelit, että homma jatkuu Espanjassa muun muassa
iskaritestien merkeissä.
Ahola ajaa MM-sarjan lisäksi myös Italian avointa mestaruussarjaa, josta hänellä on
sieltäkin voitto puolustettavanaan.
- Mia on vielä kolme viikkoa aikaa treenata, kunnes kausi alkaa Italian
mestiksen ensimmäisen osakilpailun merkeissä Sardiniassa, suunnittelee Ahola.
Kari Aho