Marko Laaksosen haaveissa ajaa Päitsi harrastajana

Marko Laaksosella kulki päivällä Marko Laaksosella kulki päivällä
Riku Nikander yllättyi vauhdistaan Riku Nikander yllättyi vauhdistaan

Aloitetaanpa spekulointi Riku Nikanderista. Nikander on ajanut Nurmisen varjossa SM-pisteitä ja harva olisi uskonut Nikanderin olevan Päitsin kokonaistuloksissa sijalla kolme. Mistä mies löysi lisää vauhtia. Varsinkin sunnuntaina ajossa näytti olevan jo raivoa enemmän kuin alkuvuoden kisoissa yhteensä.

- Olihan se jonkinmoinen yllätys itsellenikin tuo loppusijoitus, vuonna 2006 ajoin Päitsillä omasta mielestäni hyvin ja nythän keli oli samanmoinen. Ajo kulki koko kisan läpi suhteellisen helposti eikä mitään varsinaisia ongelmia ollut, Nikander kertoo.

Mistä mies löysi vauhtinsa? - Säädin pyörää Riihimäen jälkeen, muutin välityksiä, ohjaustangon asentoa ja sain pyörään uudet iskarit. Jotenkin ajo tuntui sen jälkeen kulkevan helpommin. Sunnuntaille latasin vielä kaiken peliin katsoakseni mihin vauhti riittää ja riittihän se ihan mukavasti Nikander toteaa tyytyväisenä.

Yksi Päitsi, kaksi kilpailua

Päitsi ajettiin tänä vuonna kahtena eri SM-osakilpailuna. Perjantai ja sunnuntai ajettiin omana kilpailuna ja lauantai omanaan. Jos lauantaina keskeytti, oli mahdollisuus saada yhdestä kilpailusta täysi pistepotti kuitenkin. Päitsin kokonaiskilpailun sijoituksista ei erikseen bonuspisteitä heru. Kokeeko Nikander asian huonoksi varsinkin kun oma sijoitus oli nyt hyvä. - Kyllä tämä hyvä systeemi on pisteiden kannalta. Tietysti molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Esimerkiksi Pohjamon Pete ajoi viime vuonna jopa voitosta ja keskeytti loppumetreillä eikä saanut pisteen pistettä ja voin kuvitella että se on ihan hirveä tilanne. Kulut ovat tuollaisessa kilpailussa kuitenkin niin isot. Kyllä itse pidän tätä nykyistä järjestelmää kahdesta kilpailusta Päitsillä hyvänä ratkaisuna, Nikander miettii.

Oskari Kantonen hiipui

Vielä Lauantaina näytti siltä, että Kantonen ajaa kilpailun kakkossijasta, vauhti näytti hyvältä ja ajo kulki. Sunnuntaina meno oli jo paikoin tuskaisen näköistä. Mies on harjoitellut paljon ja kunto on ollut terästä. - Kyllä osasyynä oli väsymys, en tiedä mitä tapahtui, oli niin pirun pehmeää spooria ja ajo ei vain kulkenut. Tunnetusti jos ajo ei kulje, ei sitä väkisinkään saa kulkemaan. Yritin ja olin nurin sen jälkeen vähän väliä ja kaatumisissa voimat ehtyivät. Niinpä päätin ajaa ilman riskejä maaliin. Ja sitä paitsi SM-pisteitä sitä lähdettiin hakemaan ja niitähän tuli ihan mukavasti, Kantonen kertoo.

Mies kuitenkin vaikuttaa pettyneeltä. – Tavallaan olen pettynyt ja tavallaan en, kyllähän se kakkossija näytti niin hyvältä lauantainakin vielä. Tuollainen pehmeä sohjospoori ei vain onnistu ja kun ei onnistunut, en saanut enää kunnon myrkytys fiilistä sunnuntaille, Kantonen tuumii.

Valot välkkyy

Marko Laaksonen ajoi taas Päitsillä paremmin kuin moni osasi odottaa, hyvä on, keli oli ehkä piikille sopiva jos katsoo tulosluetteloa. Laaksosen lumitaidot tietäen keli sopi miehelle, mutta kuitenkin mies ajoi hyvin. - Kyllähän se tiukkaa teki, varsinkin nuo pimeät pätkät kun perjantaina katosi valot Nuuttilassa. Se oli ihan hirveää kun välillä oli valot ja välillä ei. Aina kun valot sammuivat ei vähään aikaan nähnyt yhtään mitään. En kuitenkaan yllättynyt sijoituksesta, tiesin että pystyn haastamaan poikia ja hei, se jos mikä oli hyvä juttu, Laaksonen kertoo puheliaaseen tyylinsä.

Heikki Timonen on lopettamisaikeissa ja silloinhan Laaksonen on jopa voittaja suosikki Päijänteen kierrossa. - No kyllähän sitä kolmen sakkiin on mahdollisuus ja tuurilla voi ajaa jopa voitosta. Ikää on kuitenkin jo sen verran että katsotaan, vuosikin on pitkä aika. Olen aina tykännyt Päitsistä, joten varmasti osallistun jatkossakin, en vain tiedä kauanko jaksaa puristaa ja treenata niin paljon että tietää ajavansa palkintosijoista. Tuo palautuminen kisan jälkeen kun hidastuu iän myötä, Laaksonen miettii.

Mies haaveilee kuitenkin ajavansa joskus Päitsin ilman mitalitavoitteita, vain ajaa, tavoitteena maaliin pääsy. - Se olis joskus vielä hienoa kun ei tarvitsisi kytätä kellosta sekunteja. Muistan kun voitin muutaman kerran Päijänteen monella minuutilla, ja se jos mikä on raskasta ja vaikeaa. Kun pitäisi varmistella ja kuitenkin varoa ettei muut saa kiinni, ei ollut Heikilläkään varmasti tänä vuonna helppoa, Laaksonen tuskailee.

Nurminen ja sininen pyörä

Pentti Nurminen on tuskaillut koko kauden pyöränsä kanssa josta tuntuu löytyvän koko ajan uusia ongelmia. Eikö Nurmisen tiimi ole oppinut kaikkia Yamahan niksejä vai miten asian näkee pitkään Yamahaa käskenyt Marko Laaksonen. - Ei se pyörästä ole kiinni, Yammussa on vaan niin herkkä kaasari, se ei siedä pulverilunta yhtään ja sitä kun on tänä talvena riittänyt. Itsekin yritin lintsata kaasarin suojauksessa ennen Riksua ja keskeytyshän sieltä tuli. Päitsille laitoin isomman suojan, fylläsin suojan niin ettei mistään pääse lunta kaasariin ja toimii, Laaksonen valottaa.

Myös Nurmisen kytkin ongelmaan Laaksoselta löytyy vastaus.- Penalla on niin raju sen ajotyyli, ettei siinä kytkin tuppaa kestämään. Jos oikein olen ymmärtänyt niin viime vuonna Suzukiinkin Nurminen joutui kytkimiä uusimaan. Se säätää kytkimellä vauhtia ja kaasu on yhdessä asennossa, kuunnelkaa sitä vingutusta kun Nurminen lataa menemään. Mä jo sanoinkin sille että koita vähän rauhoittaa ajoa jos se pyörä alkaisi pysymään nipussa, Laaksonen kertoo vuosien Yamaha kokemuksella.

Ei suuria mullistuksia

Kokonaisuutena Päitsi ei tehnyt suuria mullistuksia SM-pistetaulukkoon. Vaikka viikonloppuna nähtiin keskeytyksiä ja hienoisia yllätyksiä, ei mikään juurikaan muuttunut. Nikander johtaa piikeissä Nurminen toisena kuusi pistettä perässä. Kantonen johtaa A-avointa luokkaa ja Timosen jättäessä väliin loput SM-kilpailut on Silvan edelleen tukevasti kakkossijalla. Tuomas Ahonen johtaa 250 4-tahteja, Suomisen pitäessä kakkossijaa. Jos katsoo Riihimäessä ajetun ensimmäisen osakilpailun jälkeen, ovat lopputulokset jokseenkin samat, ainakin mahdollisuudet mitaleihin ovat samoilla miehillä.

Xracing