
Kytönen: ”Viimeksi startit onnistuivat 65-kuutioisella”
- Kyllähän ensimmäinen erävoitto tällä tasolla aina hyvältä maistuu.
Avauserässä oli jotain ongelmia?
- Olin startin jälkeen kakkosena ja toisessa kurvissa tipuin kolmanneksi. Sitten siinä mäen päällä osui eturengas sellaiseen penkkaan jolloin lensin tangon yli ja jäin viimeiseksi. Nousin kyllä hyvin ja olin muutaman kierroksen jälkeen jossain kympin paikkeilla, kun kisa loppui siihen ylämäkeen ketjujen katkeamiseen.
Toinen erä sujui sitten paremmin?
- Sain taas samanlaisen hyvän startin ja olin heti kolmantena. (Joel) Latvala oli vaikea ohitettava, mutta ohitus onnistui, niin ajoin aika nopeasti (Roni) Salinin kiinni ja pääsin hänestäkin ohi. Sitten ajoin vain omaa rentoa ajoani ja sain tehtyä pienen eron muihin.
Mitä pyöri mielessä siinä erän lopulla?
- Ei oikeastaan mitään. Kun viimeistä kierrosta näytettiin, niin otin sen hiukan rauhallisemmin. Muuten vedin kyllä koko erän aivan täysillä.
Mitä pidit radasta?
- Kyllä rata on varmasti Suomen hienoin. Nyt se tosin meni yllättävän huonoon kuntoon varmaankin tuon sateen takia. Sinne tuli aikamoista pattia, mutta ei se minua haitannut, oikeastaan päinvastoin.
Ensimmäisen erän keskeytys vaikuttaa aika lailla SM-pisteisiin. Jere Haavisto on hiukan karussa, mutta muuten on aika tasaista.
- Ei kakkossijaan vielä mitään hirveää eroa ole. Lopuissa kisoissa on vain ajettava hyvät erät.
Seuraavaksi ajat Italiassa, minkälainen rata Ottobianossa on?
- Torstaina lähdetään sinne. En tunne sitä, kun en ole käynyt siellä koskaan. Toiset sanovat, että se on pehmeää hiekkaa ja toiset taas, että se on kovaa hiekkaa. Videolla se näyttää hiukan Hyvinkään tapaiselta.
Vauhtisi on kasvanut selkeästi kotimaassa. Luuletko, että EM-sarjan ajaminen vaikuttaa siihen?
- Kyllä varmasti. Tuo se ainakin kovuutta, kun käy ajamassa kansainvälisiä kisoja. Sen ainakin huomaan, että olen saanut lisää itseluottamusta ja startit onnistuvat hyvin. Tai ainakin tänään onnistuivat.
Viime vuonnahan sia oli ongelmaa starttien kanssa.
- No, viimeksi on ollut hyviä startteja kun ajoin 65-kuutioisella. Kyllä se on ollut aika katastrofia siitä saakka. Itseluottamuksesta se on ollut osaksi kiinni ja nyt myös Mauno (Hermunen) on opettanut minua.
Xracing