Huomioita Räyskälästä
Räyskälän lentokentän ympäristössä kaasuteltiin viime lauantaina historian ensimmäinen enduro sprint kilpailu. Pari vuotta sitten alueella ajettiin CC-kilpailu, mutta enduroa ei alueella ole vuoden 1982 jälkeen ajettu.
Kisapaikka
Kisapaikka osoitti olevansa vertaansa vailla, sillä varikolla riitti tilaa runsaasti ja se saikin kuljettajilta paljon kiitosta. Lisäksi kierroksen lähtö ja maali olivat aivan varikon vieressä, ja koko reitti kierteli todella pienellä alueella. Näin yleisö ja huoltojoukotkin näkivät halutessaan paljon kilpailua. Kisapaikalla oli myös pari kioskia, joten sekin puoli toimi hienosti. Tässä yhteydessä on hyvä myös mainita, että tulospalvelu toimi erittäin hienosti ja luokkien palkinnot jaettiin nopeasti maalintulojen jälkeen.
Reitti
Reitin osalta kilpailu sai hieman kaksijakoisia mietteitä. Valtaosa kuljettajista piti reitistä todella paljon, mutta osa A-luokan kuljettajista piti sitä paikoin vaarallisena juurien ja röykkyjen johdosta. Reitin tekemisen osalta onkin hankalaa saada se sopimaan kaikille kuljettajille ja vielä koko päivän ajan. Kun aamulla hieman kokemattomammat kuljettajat pääsivät nautiskelemaan tasaisesta ja leppoisasta reitistä, niin samalla heidän kisansa aikana reitti kului melkoisesti.
Sitten kun iltapäivällä reitille tulivat huippukuljettajat, MM-kärkikuljettajista lähtien, oli reitti paikoin todella patilla. Kun patit olivat päivän aikana muodostuneet reitille hitaampien kuljettajien ajon jäljiltä, niin on selvää, ettei pattien jako sopinut huomattavasti nopeammin ajaville kuljettajille ja se teki hommasta vaarallista. Kärkikuljettajat ovat kyllä tottuneet ajamaan patikkoa, mutta kun sen jako ei sovi kovalle vauhdille, niin se tekee ajamisesta vaikeaa. Mutta valtaosalle kuljettajista reitti sopi mainiosti ja todellakin otti miehistä mittaa iltapäivällä.
Kuljettajat
Pitkästä aikaa Suomessa sai jännittää voittajaa, vaikka Eero Remes oli mukana kisassa. Remes ei ollut alussa parhaassa mahdollisessa vauhdissa, kun puolestaan Henric Stigell löysi jälleen hieman kadoksissa olleen aggressiivisen ajotyylinsä. Stigell oli jo lähellä voittoa, mutta sitten pieni virhe muutti tilanteen. Joka tapauksessa kisa oli todella hieno.
Kolmanneksi ajanut Jiri Leino osaa yllättää jatkuvasti. Tai oikeastaan on väärin sanoa, että Leino yllättää enää, sillä tällä hetkellä hänen tasonsa on aivan maamme huippua. Aleksi Jukola ajoi todella tasaisen kisan ja oli maalissa neljäntenä. Viidenneksi ajanut Antti Hänninen takoi neljä ensimmäistä kierrosta yleiskilpailussa sijoille 5 ja 6. Mutta kahdella viimeisellä kierroksella Hänninen oli molemmilla vasta sijalla 12. Kisan jälkeen Mikko Tontin suojatti myönsikin, että kunto hieman loppui.
Päinvastainen esimerkki taas on erikoismies Jari Mattila, jonka neljän ensimmäisen kierroksen sijoitukset olivat 15, 13, 12 ja 9. Sitten kahdella viimeisellä kierroksella Mattila oli kuudes ja seitsemäs. Mattilan ongelmana alussa olivat puutuvat kädet. Ongelma poistui sitten kisan edetessä.
Myös SE-Teamin Hondan ohjaimiin siirtynyt Mika Tamminen aloitti kisan hieman tahmeasti ja hänen neljän ensimmäisen kierroksen sijoituksensa olivat 20, 16, 13 ja 11. Kahdella viimeisellä kierroksella Tamminen ajoi puolestaan sijat seitsemän ja kahdeksan. Kunto vaikuttaisi olevan Tammisellakin kohdallaan.
Sitten vielä muutama kunniamaininta. Ensinnäkin B-luokassa ajava Roni Salin tykitti menemään varsin miehekkäästi ja aina kun B-luokan kuljettaja on tämän tasoisessa kilpailussa yleiskisan kahdeksas, on se maininnan arvoinen asia.
Toinen maininnan arvoinen on KTM Nordicin Jaro Sihvosen suoritus. Sihvonen ajoi ensimmäisen endurokilpailunsa 10 vuoteen ja tuloksena oli V40-luokan kakkossija. Samalla hän oli yleiskisassa sijalla 23. Tiettävästi Sihvonen oli ollut yhtä hymyä kisan aikana huollossa, kun moni muu kanssakilpailija oli jo puuskuttanut väsymyksestä.
Myös C-luokassa nähtiin hyvä taistelu, kun lopulta voittoon ajanut Roni Martinpelto ja uransa ensimmäistä endurokisaa ajanut Jesse Piironen mittelivät voitosta. Martinpelto ajoi C-luokan porukan alkupäässä, kun taas Piirosen lähtöpaikka oli lähes letkan hännillä, josta hän ohitti jokaisella kierroksella varmasti melkoisen joukon kuskeja.
Silmiinpistävää oli myös V50-luokan voittoon ajaneen Kari Hirvimäen vauhti. Hän kellotti jokaiselle kierrokselle luokkansa pohja-ajan ja vei voiton luokan vakionimien edestä kahdella ja puolella minuutilla.
Jani / Xracing