Riksun enduro sm:n ilmoittautumisessa jaettiin kirjekuoria

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenMorjensta taas kaikki!
Vahva huhu kertoo, että Riksun enduro ja Tampereen crossi sm:ien ilmoittautumisien yhteydessä jaettiin "Terveisiä Moottoriliitosta" kirjeitä.
Terveiset olivat aika vahvoja; Lisenssi pois! "rikollisilta".
Eli nyt olemme tulleet sen kauhuskenaarion toteuttamisen asteelle.
Päitä alkaa putoamaan, mutta olisin aika hämmästynyt, jos näin tapahtuisi vain urheilijatasolla.
Autourheilupuolen tj sai juuri keväällä rajusti nenälleen Urheilun Oikeusturvalautakunnasta. Tässä motukka-asiassa tullee käymään samoin.
Huvittavinta jutussa on se, että ensimmäinen kirje taidettiin ojentaa Moottoriliiton hallituksen jäsenelle.
Itse olen lupautunut auttamaan kahdessa sm-kisassa vielä tänä vuonna, taidan tehdä henkilökohtaisen ratkaisun ja jättää hommat Poliisimoottoriliiton miehille.
Arvoisat motukkaihmiset nyt on aika toimia ja yrittää pelastaa mitä pelastettavissa on.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: MARKO LAINEJos tälläisiä posteja on kuskeille jaettu, niin ne olisi syytä myös julkistaa SML:n nettisivuilla, kuten AKK tekee omissa tapauksissaan. Eli lisenssin eväämisen syy ja sen kesto.
Tällä toiminnalla olisi kaksi hyvää puolta. Kuskit ja toimitsijat voisivat käydä katsomassa mistä syistä noita jaellaan ja voisivat miettiä tuleeko omalle kohdalle moisia tilanteita vastaan. Samalla myös asiat saataisiin julkisiksi ja huhuilta katkeaisi siivet. Nythän vain kentällä viesti kulkee huhuina ja huhuilla on tapana kasvaa. Näissä asioissa avoimuus on kuitenkin parasta.
Sappeen viikonlopun yhteydessäkin puhuttiin paljon noista kilpailukielloista, mutta en tiedä sitten jäikö vain puheiksi.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIJaettu on. Arviolta yhteensä parisenkymmentä enduro -ja motocross-ajajaa sai kirjeen.

Kirjoittaja: AKI IMMONENMinkäköhän sorttisista "rikoksista" mahtaa olla kyse ?

Kirjoittaja: MARKO LAINEJos vähäänkään voi arvata niin kyseessä on vain kaksi asiaa joista SML on voinut jakaa kilpailu-/toimitsijakieltoja ja molemmat niistä liittyy siihen että henkilö on ollut mukana vaikka ei olisi pitänyt. Eli joko laittomassa kisassa kuskina tai toimitsijana tai sitten ilmoittautunut ajamaan kahteen kisaan yhtäaikaa.

Verrokkina AKK:n viimeisin mustalista...

xx lisenssin epääminen 29.3.2009 saakka.
Syy: Törmääminen liputettuun esteeseen keltaisen lipun vaikutusalueella.

xx lisenssin epääminen 29.3.2009 saakka.
Syy: Sääntöjen vastainen auto kilpailussa.

xx lisenssin epääminen 29.3.2009 saakka.
Syy: Törmääminen liputettuun esteeseen keltaisen lipun vaikutusalueella.

xx lisenssin epääminen 29.3.2009 saakka.
Syy: Törmääminen liputettuun esteeseen keltaisen lipun vaikutusalueella.

xx lisenssin epääminen 29.3.2009 saakka.
Syy: Sääntöjen vastainen auto kilpailussa.

xx kilpailija-, huoltaja- ja toimitsijalisenssien epääminen toistaiseksi.
Syy: autourheilua vahingoittava teko toistamiseen.

xx varoitus + sakko 150 euroa.
Syy: epäurheilijamainen käyttäytyminen.

xx lisenssin epääminen 29.6.2009 saakka + varoitus.
Syy: sääntöjen vastaiset renkaat.

xx kilpailija-, huoltaja- ja toimitsijalisenssin epääminen 29.3.2010 saakka.
Syy: Väkivaltainen ja epäurheilijamainen käyttäytyminen.

xx lisenssin epääminen 29.9.2009 saakka.
Syy: Autourheilua vahingoittava teko.

Kirjoittaja: JARI REKOLAMitäköhän nämä laittomat kisat ovat? Sarjacrosseja?

Kirjoittaja: KIMMO POHJONENLisääköhän tämä Viron ja muiden lähimaiden lisenssien kysyntää,,,,vuodenaikahan on oikein sopiva jos meinaa vaihtaa kerhoa, etelänaapurissa myös halvempi lisenssi, monien mukavien kisojen lisäksi,,,,,,,,,lisäksi HIENOT palkintojenjaot kauden päätteeksi,,,,,Suomessa ei taida moista olla ,,,,,edes MM-mitalisteille

Kirjoittaja: LAURI MANNINENKimmolle lainaus vuoden 2009 suunnitelmista motocrossiin ja niiden kauden päättäjäisjuhliin liittyen:

" Motocross Liigan tulee olla enemmän ”harrastajien” ja ”aktiivi” ajajien asenteelle sopiva tapahtuma, kuin ”huippukuskien” sarja – pääasia että ajajat pääsevät ajamaan sarjaa, jossa jaetaan pisteitä ja kauden päätteeksi voidaan kavereiden kesken juhlia Motocross gaalassa mielenkiintoista kautta".

http://www.moottoriliitto.fi/tied.php?id=291&type=tiedotteet&page=9.3

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenOnko tämä todellakin huumorimiesten asia Lauri Manninen? Et muuten ole vielä vastannut tuossa toisessa ketjussa esittämääni kysymykseen: montako loukkaantunutta ajajaa olette budjetoinnut vakuutuksen puitteissa lennättää ambulanssilennolla Australiasta Suomeen? Tämähän on oleellinen tieto arvioitavissa vakuutuksen hintaa vaikuttavasta asiasta.
Nyt tarjoat motocross gaalaa kauden (2009)jälkeen. Mahtaako silloin enää olla yhtään lisenssikuskia Liitossa? Kaikki ovat osallistuneet johonkin kerhotoimintaan vuoden 2008 aikana, ja tästä tullaan raportoimaan Liitolle=kilpailukielto 6kk.
Kannattaisi ehkä hieman ajatella näitä asioita harrastajatasolla.
Todista minut vääräksi yo. asioista.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEttä täh... Mikä motocross Liiga...eikös ne ole niinkuin palloiluhommia? Ja mitä gaalajuhlia sitä nyt crossareille, yks kaks. Niihinkö niitä kutsukirjeitä on sitten jaettu noissa em. liiton kisoissa. Ja kävittekös Lauri ja kumppanit pysäyttämässä sen laittoman Hauhon sänkicrossin. Sehän teidän olisi pitänyt ihan ensiksi tehdä, pyytää virkavalta apuun laittomuuksien estoon!! Pappa;)

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAEnnen kun hevosmiesten tietotoimisto jatkaa asian enempää käsittelyä, voisiko joku ko. tahon edustaja myös tuoda julki, mikä on ollut näiden kirjeiden sisältö?

JOS jotain kirjeitä on jaettu, olisi toki vähintäänkin kohtuullista kertoa mistä on kyse, eikä vain heitellä keskustelupalstalle epämääräisiä huhuja ja latoa perään syytöksiä.

Tossa Marko nostikin jo esille asian kahteen kilpailuun ilmoittautuminen yhtä aikaa. Näitä tapauksia on tänäkin vuonna ollut ihan liikaa. En muista nykyisen säännön sanamuotoa, mutta ainakin ennen samalle viikonlopulle kahteen kilpailuun ilmoittautuja, joka jäi pois toisesta kisasta sai bannia automaattisesti.

Jos tätä toimintaa yritetään kitkeä pois huomauttamalla asiasta kirjeellä, niin kyseessä on todellakin lempeästi oikeaan suuntaan ohjaava toimenpide.

Muista lajeista en niin tiedä, mutta MX-kisojen tekijät on jatkuvasti totaalisen kusessa kun luokkaan MXjotain ilmoittautuu ajajia kahden aika-ajoryhmän ja A- ja B-finaalin verran, ja paikalla onkin vain yksi puomillinen. Ja monesti kyseessä ei edes ole yksi luokka per kisapäivä. Tee siinä sitten ilmoittautumisajan jälkeen aamulla vartissa kokonaan uusi aikataulu, laita aikatauluriippuvaiset järjestelyt uusiksi ja vielä informoi koko ratatuomari- ja muu toimitsijaporukka uudesta aikataulusta kattavasti.

Ilmoittamatta kisasta pois jäävien asiaa on katsottu liian pitkään läpi sormien. Jos tähän nyt haetaan kuria, en ainakaan tiedä yhtään kisajärjestäjää, joka olisi tätä vastaan. Toki tekniset ratkaisut tähänkin asiaan pitäisi olla nykypäivän tasolla, Liiton ilmoittautumispalvelunkin piti olla vihdoin edes testikäytössä jo keväällä, mutta aika hiljaista on ollut sillä rintamalla.

Edelläolevassa toki aika paljon jos-sanoja, mutta eipä keskustelun aloittaja ja hänen peesaajatkaan ole pahemmin faktoja esittäneet.

Kirjoittaja: LAURI MANNINENKyse ei ollut huumorista. Kerroin vain Kimmolle, että ensi kaudelle on suunnitelmissa kunnon palkintojenjako gaala.

En ole töissä liitossa, enkä vakuutusyhtiössä, joten tuohon vakuutuskysymykseen en lähde arvailemaan mitään.

En myöskään tiedä kaikkia faktoja tästä kuljettajille jaetusta kirjeestä, mutta kyseessä on vasta tiedoksianto tutkinnasta, ei mikään rangaistusilmoitus. Liiton puolesta tulee varmasti asiaan selvennystä, kun asia on tutkittu.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenTotille:
Ei ole kysymy tuplajutusta.
Laurille:
Näinhän se yleensä menee, en ole vastuussa mistään, mutta saan kaiken kunnian.
Viime talvena on kuulemma ajettu Länsirannikolla jäsentenvälisiä spoorienduroja. Tämä on ehdoton no-no-no.
Poliisiliiton kirjeet kuulemma perustuvat näihin enduroharjoituksiin.
Mutta siitähän ei oikeasti ole kysymys, vaan Suomen_poliisi_moottoriliitto haluaa nyt rangaista joitakin esimerkin vuoksi. Vetäkää nyt tästä sitten huumoria.
Ensi lauantaina HäMK järjestää trialin sm-kisan Nokialla. Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Juhani Halme, HäMK, tulee jakamaan henkilökohtaisesti kirjekuoria paikalle uskaltautuville kuskeille. Tämä nimimerkillä "Lisää kieltoja kuskeille motukkakisoihin, jos olette osallistunut joihinkin harjoituksiin".
Edelliset "Terveisiä Moottoriliitosta" kirjeet jaettiin enduro ja crossi sm:ien yhteydessä.
Jos olisi kysymys vihreiden kampanjasta "Lopetetaan moottoripyöräily keinolla millä hyvänsä" uskoisin. Mutta Kurren ja Juhanin kamppanjana olen täysin aseeton. Lopetetaan "Suomen Moottoriliiton toivomuksesta".
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä on nyt kovin raakaa asiaa, jos Kymis on oikeassa? Siis selvä hyökkäys Liitolta omien kerhojensa kimppuun ja muita vapaita tapahtumia tukemaan. Tässä on nyt tapahtumassa se kauhuskenario, jota olen elätellyt mielessäni jo vuosia. Se mielikuva syntyi, kun täällä netissä oli SML:n mahtipontiset sanat: "Liitto jolle on luovuttettu suurin valta ja voima maanpäällä". SML on vuosia kuvitellut jotenkin olevansa yksinvaltias kaikessa moottoripyöräilyyn kuuluvissa asioissa. Näin ei asia ole ollut koskaan. SML voi vain sanella sääntöjä omien kilpailujensa osalta. Kilpailuja voivat järjestää mitkä tahansa yhteisöt tai yksityiset Suomessa. Paikalliset viranomaiset sitten arvioivat minkälaisia lupia niihin tarvitaan. Urheilu on sitten ihan kokonaan toinen juttu. Se on hyvä, että Sul (Suomen Urheiluliitto) yrittää jotenkin olla mukana myös tässä moottoriurheilussa. Onhan se Suomen urheilusta maailmalla tunnetuin. No tällä hetkellä tässä näyttää olevan kaikella tavalla niin suuri ristiriita, että ei sitä tänä yönä saada kuntoon. Turhat intoilut, ja näköjään myös huumorilla heitetyt "hötkäykset" on kai parasta nyt lopettaa. Hyvää yötä. :) Pappa

Kirjoittaja: MARKO LAINENo hyvä että tuokin tiedote julkaistiin. Nyt ei tarvitse spekuloida mitä ne kirjeet sisälsivät, vaan kyseessä on vasta siis tutkinta, ei vielä kilpailukieltoa.

Kirjoittaja: HEIKKI VIRTANENMoottoriliiton sivuilta löytyy tiedote kirjeisiin liittyen.

Sitä paitsi ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan.
Mitään päätöksiähän asiasta ei ole vielä tehty.
Eikä nimiä voida julkistaa ainakaan ennen hallituksen kokousta ja mahdollista langettavaa päätöstä...

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenTässäpä tätä asiaa edelleen:
Pertti

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKISiis mitä tuo nyt oikein tarkoittaa ? Joku (sml:n lisenssin haltija ilmeisesti) on osallistunut "laittomaan" (?) kilpailuun ?
Mikä kilpailu ? Ja miksi laiton ?

Olisi ihan hauska kuulla näin "ulkopuolisena", en siis lisenssin haltija itse ole. Eikä näitä lukiessa vastustamatonta halua herännyt sitä jatkossakaan lunastaa...:-)

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenNo onpas hyvä, että Liitto laittoi tiedotteen sivuilleen ja ihan vapaaehtoisesti ja samalla kertaa kun kirjeet lähtivät. Hetkinen, mutta noissahan on viiden päivän ero päiväyksissä. Hiipii mieleen, että asia yritettiin sittenkin pitää salassa?
Kielletty kilpailu, millainen se voisi olla?
Kuvitellaan kolme ajajaa; Juha S, Sami K ja Tommi A. Kaverit ovat harjoittelemassa yhdessä Hanskalliolla samaa jaksoa. Juha S ajaa sen ensin 2 virheellä. Sami K ja Tommi A huutavat iloisesti: Hienoa Juha S vain kaksi pinnaa. Sitten ajaa Sami K kolmella pisteellä. Juha S ja Tommi A huutavat iloisesti:Hyvä Sami K vain kolme pistettä. Nyt on jo syntynyt kielletty kilpailu Liiton mielestä; on laskettu tuloksia ja julkaistu (huudettu) ne. No mites tämä sitten jatkuu? Tommi A ajaa jakson nollalla ja eikös nuo muut ryökäleet jälleen huuda: Hyvä Tommi A nolla. Tää on nyt sitten jatkettu Kielletty kilpailu.
Vetäkääs nyt Liiton äijät kunnolla happea sisään ja lopettakaa pelleily.
Kohta tästä asiasta hyötyvät vain juristit. Ja varmasti sinne saakka mennään.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: MARKO LAINEAsiasta mitään tietämättömänä veikkaan että näillä kahdella on osuutta asiaan...
http://satakuntaenduro.com/ ja http://www.finntrial.fi/seurat/MPTaito/
Osuko vai upposko?
Tuttuja nimiä tapahtumissa joista ei taida olla ilmoitusta liitolle olla mennyt.
Ensimmäinen näyttäisi olevan ihan Cup-nimellä oleva kilpasarja ja toinen kerhon sarjatrialkilpailu.
Tuo Satakuntaenduro on ihan hyvä juttu, mutta ei SML:n lisenssin omaaville tarkoitettu. MP-Taidon kisa taas olisi ihan hyvä juttu myös kun siitä olisi annettu liitolle sarjakisailmoitus.

Minähän en näistä tarkemmin mitään tiedä, mutta itse en osallistu kilpailuun SML:n lisenssin haltijana johon sääntöjen mukaan ei pitäisi osallistua. Tai sitten en ota SML:n lisenssiä ja osallistun vapaasti näihin erilaisiin epävirallisiin tapahtumiin. Jokainen saa tehdä omat valintansa.

Tietysti sama asia koskee toimitsijoita, kun tuolla sivuilla näytti noita SML:n jäsenkerhojakin mainittavan useampiakin.

Eihän kukaan työelämässäkään tykkää siitä että päivällä ollaan toisella töissä ja sitten seuraavana päivänä ollaankin kilpailijalla töissä. Jos ei pysty noudattamaan annettuja sääntöjä niin kannattaa jättää se lisenssi hommaamatta.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenEn tiedä Marko, minun Syväkurkku ei saa Liitosta tietoa, saako Sinun?
Muuten mielenkiintoiset weppisivut, vaikea vain nähdä miksi useaan kerhoon kuuluvia kuskeja on lähestytty Kirjeellä.
Sinäkin huomasit tuon vastuupuolen: Kerhot järjestävät juttuja, tapahtumia ja kilpailuja, kerhon jäsenelle se riittää tiedoksi. Hän ei myöskään voi vaikuttaa mitä näistä tapahtumista mahdollisesti julkaistaan.

Jos kerran jotain Kirjeitä piti lähettää, oikeat osoitteet olisivat varmaan olleet ko. kerhot.
Muuten en löytänyt MP-taidon sivuilta tuloksia, yksittäisiä pistemerkintöjä kylläkin. Ettei nyt sitten vaan olisikin ollut kyse ko. kerhon yhteisistä harjoituksista. Virallisen tuloslistan mallin löydät Liiton sivuilta, siinä on kaikki ne osatekijät, jotka tarvitaan tuloksiin. Mehän kaikki haluamme noudattaa Liiton virallisia säädöksiä.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenKummasti tämä asia vaan kehittyy.
Markon tuossa yllä mainitsemalla www.finntrial.fi kiitos Marko vinkistä, nettisivulla on myös linkki keskustelupalstalle, jossa muutaman viestin ketju http://www.nbuu.com/viewtopic.php?t=1037
Aika yllättävä tuo viimeinen viesti siellä. Kirjoittajana Timo_S tittelillä harrastelija.
Olisiko tämä Moottoriliiton kattojärjestön, SLU, päätös jotenkin unohtunut Kurrelta.
Vahinko on korjattavissa; huomenna Liitto ottaa aktiivisesti yhteyttä kirjetovereihin ja pyytää anteeksi mokaansa.
Sitten palataan normaaliin päiväjärjestykseen.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANo nyt tämä juttu päätyy taas oikeille raiteille. Tämähän nyt selkeästi tarkoittaa sitä, että kaikkia sarjacrosseja ja -enskoja saa taas pitää ihan vapaasti...eikä minultakaan peruta sitä korkeasti kunnioittamaani A-lisenssiä, vaikka järjestelinkin Pappa-Tunturiscramblet...eläköön Vapaan Suomen Vapaat Mopomiehet!!!! Pappa!!!!

Kirjoittaja: PETRI PARTTIKeula pystyyn!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirjoittaja: Timo MuiluMielenkiintoinen keskustelu toivottavasti SML korjaa sääntönsä.

Löyty tuolta Kilpailuviraston sivuilta toinenkin vastaava päätös osallistumisesta ei hyväksyttyyn kilpailuun (vaikkakin tuo päätös ei koske moottriurheilua mutta samassa linjassa tuon AKK päätöksen kanssa) !

http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?luku=tiedotteet&sivu=ti…

TiMu

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin, tästähän on ollut puhe aiemminkin. SML ei vain ota kuuleviin korviinsa...eli seuraava kirjeen saaja tai muuten vain aktiivinen kilpailija ottaa yhteyttä kilpailuvirastoon ja asia lähtee etenemään.

Kirjoittaja: NORDMANTein vuoden alussa liitolle koonti-ilmoituksen sarjakisoista ja tämän jälkeen asia ei ole käytännön tasolla muuttunut muuta kuin siltä osin että kuskeilla on pitänyt olla lisenssi (tämä oli 90% muutenkin kaikilla) ja olemme soveltaneet enduron lajisäännöstöä kuten aikaisemminkin. Asiat ovat edenneet täysin ongelmitta ja palvelu liitosta on ollut erittäin asiallista ja joustavaa. Tämä kirjoitus vain tiedoksi niistä kokemuksista mitä minulla on henkilökohtaisesti ko asiasta.

Kirjoittaja: JUHANI MIKKOLAAivan samoilla linjoilla noordmannin kanssa. Eipä ongelmia. Eimuutakun lista liittoon ja rentoja vetoja kuten maicomara sannoo.
-kari-

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenEi palannut Liitto yksinkertaiseen päiväjärjestykseen eilen. Liiton etusivulla komeilee edelleen otsikko, joka kylläkin on nyt aivan oikea eli SML on syyllistynyt sääntörikkomukseen. Toki kyseessä on oikeasti kilpailulainsäädännön vastainen toiminta siis Liitolta.
Mutta kun kerran Liitto haluaa, että asiaa pidetään edelleen tapetilla niin tässä kaksi uutta näkökulmaa:
Tasapuolisuus.
Liitto häiritsi urheilijoiden keskittymistä sm-suoritukseen törkeästi lainvastaisilla kirjeillään. Voi vain kuvitella mikä tunnevyöry on kuskilla ollut. Ei varmasti voida enää puhua täydellisestä suorituksesta.
Osalle kuskeja ei tätä ongelmaa aiheutettu, siksi sekä Riksun että Tampereen SM-kisoilta pitää poistaa sm-arvo.
Kustannukset.
Osallistuminen sm-kisaan on kallis satsaus; uudet renkaat, ketjut rattaat, ajokin täydellinen huolto, matkat kisapaikalle, oleskelu siellä, huoltomiesten palkkiot jne. puhutaan aina sadoista euroista ellei tuhansista. Nyt kirjeensaaneilla on täysi oikeus hakea täyttä korvausta Liitolta kuluistaan. Muut kuskit tietenkin sen perusteella että kisoilta viedään sm-arvo. Osallistuminen on ollut turhaa.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenVäliaikatietoja KirjeGaten tilanteesta perjantaina puoliltapäiviltä.
Kilpailuvirasto on saanut kirjallisen ilmoituksen asiasta. Lisäksi Virasto on ollut puhelinyhteydessä Syväkurkkuuni tänään.
Eli nyt ei tarvitse enempää ottaa yhteyttä Kuluttajavirastoon, asia on heillä tiedossa ja aloittavat sen käsittelyn muutaman päivän sisällä.
Olivat kuitenkin ihmetelleet miten SLU (Suomen Urheilu ja Liikunta) on antanut saman homman tapahtua taas Moottoriliiton kanssa, kun heillä oli jo samanlainen tapaus AKK:n kanssa. Niinpä.
Ehdottaisin kuitenkin että Riksussa ja Tampereella kisanneet kuskit aloittaisivat omien kustannustensa keräämisen ja panisivat asiat paperille.
Syväkurkku pyysi myös kysymään näin julkisesti Nordmanilta ja Mikkolalta, että mitenkä heidän kommenttinsa liittyivät tähän ketjuun?
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: Harri VanhalaOnkohan tässä kysymys Satakunnan endurosarjasta ( http://satakuntaenduro.com/ )? Ellei, on pääosa tästä kommentista potaskaa, muutoin vain vähän pienempi osa.

Toivottavaa on, että parantumattomia haavoja ei pienten lajiemme sisällä nyt käynnissä olevan tasoisesta keskustelusta tulisi.

Pitäisi pohtia kysymystä, että jos joku vaivautuu järjestämään noinkin organisoidun sarjan, niin miksi sitä ei järjestetä SML:n puitteissa. Onhan olemassa jo varsin toimiva menettely, jolla pyöritetään SM-sarjaa, Lady-cupia ja ties mitä kuvioita. Niinpä voisi ajatella, että "virallinen" kuvio on jollain tapaa puutteellinen, liian jäykkä, liian sitova, liian kallis, ehkä ulkomailta ohjattu, ainakin ulkomaiden sanktioilla uhataan (FIM). Ettei vain menisi aika ja energia syyllisten etsimiseen ja rankaisemiseen ja samalla oikeiden kysymysten esittäminen ja niihin vastaaminen unohtuisi.

On tietysti asioita, joita "villin" sarjan järjestäjän ei tarvitse ottaa huomioon, vaikka vakuutukset ja viranomaisluvat olisivatkin kunnossa. Villiä sarjaa ei tarvitse ajoittaa muiden mahdollisten kilpailujen mukaan, ellei sitten pelätä kilpailijakatoa. Samoin ei tarvitse pelätä FIM:n taholta tulevia sanktioita (ikäänkuin FIM erityisesti valvoisi Peräjärven Moottorimiesten sarjakisoja). Satakunnassa on ainakin nettisivusta päätellen vakuutukset ja tekniset asiat otettu huomioon. Kilpailevien tiimien nimistä heijastelevat rentoa meininkiä.

Silti, miksi valmis ylätason organisaatio ei kelpaa tai miksi sitä ei koeta tarpeelliseksi?
Syy ei ole yksinomaan järjestäjässä vaan varmasti osin järjestelmässäkin. Pitäisikö vastausta etsiä siitä, mitä järjestäjä liitolta saa? On vaatimuksia, rajoituksia ja maksuja. Toisaalta saa valvojan ja tuomariston, lähtöjärjestyksen ja kokemusta, mutta jospa järjestäjä tarvitsisikin apua ennakkoon eikä vasta kisapäivänä. Olen jonkin verran seurannut endurotoimintaa enkä osaa ainakaan endurossa pitää liiton toimihenkilöitä kovin tiukkapipoisina. Henkilökysymys tämä tuskin on.

Epäluottamus organisaatioihin toimii myös toisinpäin. Kerhoissa on valmiita, vuosikymmeniä pyörineitä organisaatioita paikallisten kerhokisojen järjestämiseen. Nyt tämä toimiva organisaatio ei kelpaakaan ilman Moottoriliitolle meneviä maksuja. Nordmanin (terveisiä vaan!) kommentissa ei mainittu, mitä hän on saanut sen vastineeksi, että on tehnyt koonti-ilmoitukset ja vaatinut kuskeilta lisenssit. Siitä ei vielä kovin paljon kannata maksaa, että muulla tavalla toimintaa ei ole haitattu.

Sataenduron sivuilla kiinnittää huomiota sponsorilinkeissä viestintävälineiden runsaus, 4 painettua viestintä. Liekö sarja sitten saanut näkyvyyttä.

Tätä sivuavana asiana:
Meidän pitäisi saada poikki vanhan kaartin kitkeryys. Nyt toiminta on hajoamassa, ei eheytymässä. Vanhaa kaartia on vanhan johdon aikana kohdeltu todella huonosti. Mutta jotenkin pitäisi saada energia ja kokemus hyötykäyttöön eikä liiton uuden johdon voi katsoa olevan vastuussa edeltäjien hm... toisinaan niukkaa harkintakykyä osoittavista toimista. Lähtisikö Ahtisaari sovittelijaksi?
Huolestuttavaa on, että uusia kiiloja ollaan lyömässä toimintaan uhkauksilla ja vaatimuksilla. Heikkoa harkintaa on, että toiminta saa yhtä keskusjohtoisempia piirteitä ja ulkoradalle ollaan painostamassa lisää väkeä kerhoista. Onko todellakin niin, että keskenään kerhojen radalla kisaavat kuskit ovat "luvattomalla" asialla ja sietävät rangaistuksen?

Kirjoittaja: Virpi Pokkinen
Tervehdys Harri,

Satakunta Enduro Cup ( http://www.satakuntaenduro.com/ ) on satakuntalaisten moottoriuheiluharrastajien omiin tarpeisiinsa luoma harrastetapahtuma. (Kuten nettisivuiltamme on selkeästi luettavissa) Kysymys on selkeästi ja yksinomaan harraste endurotapahtumasta johon tervetulleita ovat iästä , paikkakunnasta, ikävuosista tai ajokokemusta riippumatta jokainen Enduroa harrastava kuljettaja. Niin mies kuin myös nainen.

Jokaisessa harrastetapahtumassamme on huomioitu myös nuoret junnu "harrastekuljettajat" jotka ovat ikävuosiltaan yleensä noin 5 - 15 vuotiaita. Aivan pienimmille junnukuljettajille ( 5 - ikävuodesta eteenpäin on oma turvallinen harjoitteluratansa , jonka ammattitaitoinen, jo vuosia Enduroa harrastanut ratavastaava on pitkän ajokokemuksensa mukaan laatinut) Meillä Enduroa harrastetaan "hymyssä suin" , ilman jatkuvaa kilpailuhenkeä.

Kuten nyt kuitenkin on tullut esille HarrasteEndurosarjassamme on mukana myös SML:n lisenssin omaavia kuljettajia , joihin SML on viime aikoina ollut yhteydessä niin sanotun "Sääntörikkomus asian" vuoksi. Mielestäni tässä ei kuitenkaan ole "minkään luokan " rikkomuksesta kysymys , koska tapahtumamme ovat pelkästään Seuran Yhteisharjoituksia , eivätkä millään tavoin täytä väitetyn kilpailutoiminnan tunnusmerkkejä.

Niinpä tulevalle SEC-Kaudelle 2009 (Satakunta Enduro Cup) on edelleen tervetullut ajamaan harrastekisoja sekä ns. SML - lisenssin omaava kuljettaja kuin myös tavallinen harrastajakin. Jokainen kuljettaja yksilönä tuo pirteän tuulahduksensa joukkoomme niin oman yksilöllisen luonteensa kuin ajokokemuksensakin avulla.

Mutta ... varsinaisesti tartun erääseen "tiettyyn" kohtaan kirjoituksessasi. Mainitsit niin sanotut "Sponsorilinkit" ( tarkoittanet viestintävälineitä Iltasanomat, Satakunnan Kansa, Turun Sanomat ja Aamulehti ) Minkäänlaisista sponsorilinkeistä ei ole kysymys. Web - vastaavamme on lisännyt kyseiset viestintävälineiden eli lehtien linkit sivuillemme ainoastaan kuljettajiamme ja nettisivujemme lukijoita palvelevassa tarkoituksessa.

Sivustomme kautta on nopea pääsy kyseisiin tiedotusvälineisiin , ainoastaan yhden kerran hiirtä "klikkaamalla." Kuten varmasti , ("oletan sinut sivuillamme käyneenä henkilönä ) huomasit on sivuillamme linkki myös Ilmatieteen laitoksen sivuille eli tietoon lähipaikkakuntiemme säätilasta.

Tuokin kyseinen linkki on nimenomaan laadittu ja lisätty samassa tarkoituksessa - helpottamaan kuljettajiemme pääsyä kyseiselle sivustolle , vain kyseistä linkkiä painamalla. Toivottavasti asia selveni , jotta kenenkään näkökannalta ei tule niin sanottuja "väärinymmärryksiä" asian suhteen.

Tällä hetkellä Satakunta Enduro Cup sarjalla ei ole minkäänlaista sponsoria. Ei virallista - eikä epävirallista. Kuljettajamme harrastavat täysin omien aikataulujensa ja omien varojensa puitteissa.

Nyt kun tuleva SEC -Cup kausi 2009 on suunnitteilla ja tulevaa kautta aletaan "lyömään lukkoon " on tapahtuma - aikataulujen selvittyä, jokainen kiinnostunut henkilö tervetullut yleisöksi tuleviin SEC - Cup tapahtumiin .

Ystävällisin , pirtein syysterveisin:

Virpi Pokkinen

Kirjoittaja: NORDMANKymis: Syväkurkkusi kysyy että miten kommenttini liittyy tähän ketjuun.

Omassa viestissäsi viittaat 8.10.2008 13:34: "Kirjeessä viitataan Urheilusäännöstöön kohtaa 6.3"

Oma vastaukseni liittyi tähän kohtaan joka koskee kiellettyjä kilpailuja joka on oleellisesi osa tätä jäsentenväliset asiaa. Toin vain kokemuksiani esille tästä asiasta en mitään muuta. En tiedä tästä asiasta yhtään enempää kuin mitä täällä lukee ja mitä sääntökirjassa 6.3 seisoo. Terveisiä kaikille. Eilen syntyi perheeseen poika näiden kahden tytön lisäksi!

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenOnneksi elämässä on hienoja juttuja, lapset ja lapsenlapset kuuluvat siihen hienoinpaan kärkeen. Sydämelliset onnittelut meidän porukoilta, näyttäisi motukkaurheilun tulevaisuus olevan taas taattu pieneltä osalta!!
Kotiuduimme juuri Nokian trial-äsämmästä ja eipä siellä nyt ainakaan jaeltu mitään kirjekuoria, ei edes niitä kuuluisia ruskeita. Ei jaksa muuten ottaa kantaa koko asiaan.
Kymis

Kirjoittaja: Timo MuiluOnko kellää tietoa missä tässä mennään ?

Kukaan ollut yhteydessä Liittoon (SUL vai mikä se nyt olikaan) ?

TiMu

Kirjoittaja: MIKA VUORIposti muisti tänään minua kyseisellä kirjeellä, olen siis jos ei nyt ihan rikollinen niin ainakin paha poika kun en mene lampaana muiden mukana.

olisi kiva tietää ketkä kaikki ovat saaneet kirjeen jotta voitaisiin selvittää yhdenvertaisuus tässä tilanteessa.

mika.vuori@dnainternet.net

Mika

ps.meneekö sml:llä pupu pöksyyn kun täytyy peruutta muutaman mm-edustajan lisenssi

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAMiten tämä nyt voikin olla näin huono tämä tilanne. Eikö siellä Pasilan Luutornissa kukaan voi ajatella: Mitäs sitten jos kukaan ei enää "anelekaan" yhtään lisenssiä ensivuodeksi. Kun se nyt vaan on niin, että mitään lisenssejä ei enää tarvita muissa kuin näissä pienen sisäpiirin sml-kisoissa. Suomen laki on nyt näiden "laittomien" villien kisojen puolella, ja se pitää tunnustaa. Vain hyvällä oikealla toiminnalla voi SML tulevaisuudessa mahdollisesti menestyä?
- Pappa-

Kirjoittaja: RISTO SOINISain eilen myös selvitys pyynnön SML:tä koskien osallistumista sääntövastaiseen kilpailuun. En kuitenkaan koe olevani rikollinen tai edes erityisen paha poika. On aika vaikeaa tämä kuntoenduron harrastaminen ainakin täällä länsirannikolla, yksin ei metsään oikein kannata mennä ja porukalla ajoharjoittelu on näköjään kiellettyä. en ainakaan itse ole osallistunut yhtenkään KILPAILUUN. Hyviä laillisia ajopaikkoja on vähän, harrastajamäärät kuitenkin melko pieniä. KO harrastetapahtumat ovat olleet mukavia ja sopineet tasoltaan tällaiselle 40 v täyttäneelle vasta-alkajallekin hyvin. ilman näitä ei kait ikinä olisi tullut lähdettyä näihin SML:n k/v-luokan ajoihin mukaan.

Kaikesta kohusta huolimatta uskon kuitenkin järjen voittoon tässä ainakin satakunnan harrastajien keskuudessa suurta kiiihtymystä aiheuttaneessa asiassa...

sillä onhan enduro mielekkäin tapa ylläpitää kuntoaan

Risto " not so fast" Soini

Kirjoittaja: juha koskiMinä tein jo päätökseni vaikka olen vain pienimunainen pikku paska harrastaja.
Niin lisenssiä en enää ota ja aja yhtään kisaa 09 on tässä olemassa muitakin
harrastuksen tynkiä. Autopuolella on paljon myös turhaa jupinaa mutta
ei mitään läheskään näin järjetöntä että oikein kotiin tulee kirje.
Joltain vanhalta kumisaapas crossarilta.

Kirjoittaja: Nikkanen Eero Tulee mieleen Tuntematon ja isoherra, joka sanoo Rokalle, ettei sota yhtä miestä kaipaa. Onneksi tässä ei sentään hengestä puhuta ;).

Tästä tulee liitolle jonkinlainen uskottavuuskysymys. Rähistä ja näpäyttää tekisi mieli, kunhan ei näpäytetä liian nopeille sormille. Nähtäväksi jää, ovatko mahdolliset sanktiot tasapuolisia K- ja MM tason kuskeille ?

Voihan näitä lajeja harrastaa vaikka potkukelkka -liiton suojissa, jos vaan harrastepaikkoja riittää ja harrastaa pitäisi voida, ilman tiukkaa kontrollia ja päsmäämistä. Virallinen kilpailutoiminta on tietty eri juttu, mutta kaveriporukan tai kerhon jäsentenvälisiin ei välttämättä valvovaa isoveljeä kukaan kaipaa.

Lapiissa ja Lopella jossain vedetään mukavia enska-safareita. Näähän vois olla se harrastelijoiden juttu.
Itse en senilix-mx teamin jäsenenä enää lisenssiä ota, vaikka tekis mielikin joskus ajella "kilipoo" omaksi iloksi ja yleisön kauhistukseksi.
Saapahan silläkin lisenssin hinnalla pari takarengasta junnun pyörään.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIEilen taisi tulla postissa kotiin tuo selvityksen tai vastineen antamisen pyyntö kaikille syytetyille. Selvitys pitää olla toimitettu SML:n toimistoon 24.10. mennessä.

Seuraavana on mielenkiintoinen löydös:

FIM:n Sporting Code (Urheilusäännöstö) sanoo kohdassa "70 FIM LICENCES" (lisenssit) ja sen alakohdassa "70.1 ISSUING AND WITHDRAWAL" (myöntäminen ja peruuttaminen/pois ottaminen) seuraavaa:

"
The fact of taking part in meetings which are not authorised by the FIM or its
FMNs cannot justify a withdrawal of a licence.
"
(FMN = F

Kirjoittaja: Harri VanhalaUrheilusäännöstön 2008 kohta 06.3 toteaa, että osallistuminen kiellettyyn kilpailuun voi johtaa sanktioihin. Toisaalta jo seuraavassa lauseessa todetaan, että lisenssi peruuntuu automaattisesti kuuden kuukauden ajaksi, jos osallistuu kiellettyyn kilpailuun.

Satakuntaenduron tuloslistoista ei osunut silmiin MM-kuljettajia, mutta kylläkin Moottoriliiton hallituksen jäsenen nimi.

Kun säännöissä on moinen lisenssin peruutusautomatiikka mainittu, niin kaipa sitä noudatetaan, JOS Satakunta-toiminta on kiellettyä kilpailemista. Eihän se muuten mikään automaatti ole. Kieltoja siis on tultava, jos toiminta on kiellettyä. Moottoriliiton hallituksen jäsen ei kai tarvitse lisenssiä, mutta onhan se vähän oudon näköistä näin peruskansalaisen silmin. Jos kieltoja ei tule, on Satakuntaenduro nähtävä sallittuna toimintana.

Onko säännöissä jotain mainintaa järjen käytöstä?

Kirjoittaja: Markku SaloMissä kohtaa urheilusäännöstöä, yksiselitteisesti määritellään, mikä on lisenssin haltijalta kielletty kilpailu.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääJos liiton hallituksen jäsen on osallistunut "kiellettyyn kilpailuun", on hallituksessakin oltava joku järki-ihminen. Liitolla on sittenkin toivoa jatkaa toimintaansa. Järki vain pitäisi ottaa käyttöön ja kieltojen sijasta kehittää omaa toimintaa niin, ettei tätä liiton kieltämää toimintaa tarvita. Mitä tapahtumia liitto tarjoaa harrastajalle?

Kirjoittaja: Virpi PokkinenTervehdys Harri ,

kirjoituksesi / mielipiteesi aktivoi jälleen minut "heittämään" keskusteluun muutaman ajatuksen. Erityisesti mieleeni painui kysymyksesi: "Onko säännöissä jotain mainintaa järjen käytöstä?"

Mille kohderyhmälle kysymyksen esitit? SML:lle, SatakuntaEnduroCupin edustajille vaiko yleensäkin lajia harrastaville kuljettajille?

Vetosit Urheilusäännöstön jo tutuksi käyneeseen kohtaan 06.3. Kielletyt kilpailut.
("Osallistuminen kiellettyihin kilpailuihin voi johtaa sanktioihin ja lisenssi peruuntuu automaattisesti kuuden kuukauden ajaksi osallistumalla kiellettyyn kilpailutoimintaan." )

Vielä kerran: Järjestämämme Satakunta Enduro Cup - tapahtumat ovat seuramme yhteisharjoituksia Enduro Moottoripyörille sopivissa ajomaastoissa. Tarkoitus on antaa niin Juniori kuin Seniori -ikäisille kuljettajille mahdollisuus mukavaan harrastustoimintaan vapaa-aikana, juuri ilman "kovan kilpailuhengen" tuomia rasituksia.

MUTTA ... kenen, (sinun mielestäsi) tuota mainitsemaasi "JÄRKEÄ" sääntöjen soveltamisen suhteen pitäisi käyttää??? Sen haluaisin tietää ....

Lisäksi jos SML:n lisenssin omaavan kuljettajan, lisenssi automaattisesti peruuntuu hänen osallistuessaan vapaa-ajallaan harjoitustapahtumiin ( joissa hänen ajotaitonsa ja pyörän käsittelynsä mahdollisesti vielä kehittyy ja jossa hän on samanhenkisten harrastajien seurassa) niin mitä hyötyä kenenkään on tulevaisuudessa antaa toiminnastaan selitys tai vastine moottoriliitolle?

Ei mitään.... jos kerran hyvää harrastustoimintaa ylläpitäviin tapahtumiin osallistuminen on Suomen oloissa kiellettyä!

Sitäpaitsi sääntöjä tietysti joka toiminnassa on ja pitääkin olla, mutta sääntöjen tulkitsijoiden pitää tietää, missä kohdin niitä voi soveltaa, missä taasen ei.

Virpi Pokkinen

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenAri Levomäen löytö FIM:n säännöistä antaa oikeuden titteliin "Viikon mies".
Tämähän on aivan sama asia, minkä viime viikolla Timo Setälä kaivoi esiin Kilpailuviraston päätöksestä. Onhan selvää nykyisin, että Suomen lainsäädäntö on harmonisoitu muun Euroopan kanssa ja FIMin kaltainen järjestö ymmärtää lainsäädännön.
Olin viime viikolla keskustelussa Liiton johdon kanssa, kertoivat että heillä on käytössä huippu EU-asioihin perehtynyt lakimies. Vaikuttaa siltä, että maksavat turhasta!
Kun asiaa nyt pohtii, tulee mieleen kuka tämän Pandoran boxin aukaisi? Vahinko Moottoriliitolle ja sen toiminnalle on aivan huima. Oliko kyseessä virka- vai luottamusmies?
Timo Tähkäpää tuossa esittää myös aika relevantin asian; Niko Pahlberg taitaa olla nykyisen hallituksen ainoa jäsen, joka voi jatkaa myös tulevaisuudessa. Muu hallitusjoukko: tehkää nyt ihmeessä johtopäätöksiä......................
Liiton taholta ei kannata tällä viikolla odottaa mitään erikoista, koko joukko on Etelä-Afrikassa FIMin (aika vitsi muuten, kts yllä) kokouksessa. http://www.fim.ch/sec/documents/f_5909.pdf
Saisiko joku täältä viestitettyä Durbaniin josko ymmärtäisivät kysyä neuvoa asioista perillä olevalta esim FIMn lakimieheltä.
Paavo Kymäläinen
ps. Kirjeen saaneiden kannattaa edelleen kerätä tarkka tieto kustannuksistaan.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOPaavo tuolla ylempänä kirjoitti motukkaurheilun tulevaisuudesta, tänään meinasi tuohon tulevaisuuteen ihan pikkaisen usko olla koetuksella. Tämä juttu ei ihan suoranaisesti tähän viestiketjuun liity, liippaa kyllä joissakin kohtaa. Avauduin tuonne matkaenska-foorumille: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=11638
Lyhyesti: tutkintaan menee ja aiheena moottoriajoneuvon luovuttaminen alle 15-vuotiaalle. Kannattanee lukaista jos on jälkikasvua ja ajelette vaikka sorakuopalla....

Kimmo

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenOlitte liian helppo tapaus RIKOKSEN selvittämiseen.
Oikeita rikoksia poliisit saavat nykyään selvitettyä vain jos tekijä käytti kännykkää ja paikalla oli valvontakamera. Sic.
Otan osaa poikien mönkkäriajeluun, koita vierittää syy niiden alaikäisten syyksi. Suomessa alle 15v jäävät yleensä tuomitsematta, motukkarikoksissa tämä ei tietenkään ole varmaa.
Kymis

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOPojat olivat mopoilla, se ei tuosta käynyt ilmi.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTervehdys Virpille!

Erityisen hienoa urheilusäännöissä on kohta 06, Kilpailut. Siellä sanotaan, että "epäselvissä yksittäistapauksissa SML pidättää itselleen oikeuden määritellä onko tapahtuma kilpailu vai ei". Niinpä sillä ei ole mitään väliä, mitä mieltä te satakuntalaiset olette tai mitä te teette.

Järjen käyttö viittaa siihen, että lajia voidaan edistää muillakin tavoilla kuin virallisten organisaatioiden alla. Tästä pitäisi ilahtua ei pyrkiä estämään kuskeja ajamasta. Jos virallisen organisaation ulkopuolinen toiminta alkaa kovasti yleistyä, pitäisi organisaation kyetä kysymään, miksei meidän toimintamme kelpaa.

Säännöissä on kovasti ristiriitaisuuksia niin FIM:llä kuin SML:lläkin. Yhdessä pykälässä todetaan, että sanktioita voi tulla, seuraavassa lauseessa sanotaan, että lisenssi peruuntuu automaattisesti. FIM kieltää osallistumisen ulkopuolisten kisoihin ja toteaa myös, ettei sitä voida pitää sanktioiden syynä.

Jos todella on näin, että tarvitaan juristeja selvittämään harrastustoiminnan sääntöjä, on ohjaustanko ollut vinossa väärään suuntaan jo jonkin aikaa. Valmentajista ja kerhotoiminnan vetäjistä on pulaa, ei valvojista tai juristeista.