Liikennevakuutusmaksu nousee yli 5000 euroon

Esimerkkitapauksessamme motocrosspyörä on vuosimallin 2014 Kawasaki KX250F. Esimerkkiyhtiönä toimii If, koska siellä hinnankorotus on vuodenvaihteessa huikea.

Mikäli pyörä vakuutetaan 1.1.2014 tai myöhemmin, maksaa liikennevakuutus vuodeksi 5673 euroa.

Mikäli sama pyörä vakuutetaan vielä tämän vuoden puolella, on hinta 225 euroa.

Uutinen: Liikennevakuutusmaksu nousee yli 5000 euroon

Foorumit

Aina kun jokin asia on lain määräämä, sen hinta tuppaa nousemaan. If ei selvästikään halua vakuuttaa yhtään crossipyörää ja todennäköisesti menettää sen vuoksi asiakkaitaan muistakin vakuutuksista. Itsekin If:n entinen asiakas.

Tällä saadaan harrastus varmasti ajettua alas, aika suolanen hinta

Kannattaa tosiaankin kilpailuttaa yhtiöitä. Pikaselvityksen mukaan IF on ainut jolle on tulossa super-korotukset.

Soitin Ifin asiakaspalveluun, ja tämä asiakaspalvelija sitten taas kertoi ettei ensi vuoden hintoja vielä ole hänellä tiedossa kun yritin kysellä vuoden alusta alkavaa ('14 KX250F) vakuutusta.

Mutta sen myönsi kyllä auliisti että merkittäviä hinnankorotuksia on tulossa, ja nyt voimassaoleviin vakuutuksiin ne tulevat portaittain. Nykyinen vakuutusmaksu Ifillä noin 210e/vuosi osakaskoineen (vm2010 KX250F) että siinä mielessä aika odotettavaa. Miten merkittäviä, sitä jään mielenkiinnolla seurailemaan...

Omat vakuutukset on IF:ssä. Kotarin (350 SX-F 2011) vakuutus 218,08e / 12kk (vakuutuskausi 12/2013-12/2014). Kuluvan vuoden vakuutus 188,10e. Eli nousua 30e ensi vuodelle. Viittä-kuutta tonnia en ajatellut maksaa 2014-2015...

Pakko oli selvittää myös oma tilanne, juuri lopetin puhelun If:n kanssa

Korotukset koskevat uusia vakuutuksia, näin ymmärsin.

kx250 f 2010 220e ->ensi vuonna 3099e
kx 65 2004 220e -> ensi vuonna 2017e

Voimassa olevia korottavat 15% uuden vakuutuskauden alkaessa

Onko kukaan selvittänyt koskeeko tuo nousu kilvellisiä enduroja? Jarmolle kysymys; Meinasivatko, että maksusi nousee tuon verran?

Joo. pieni tarkennus vielä.

Mulla ei pyörässä liikennevakuutusta just nyt(ei tule ajettua talvella)

Eli jos otan vakuutuksen voimaa esim.31.12.2013 ->hinta 220e/vuosi
Jos otan vakuutuksen voimaan 1.1.2014 hinta 3099e/vuosi

Että taidan laittaa pyörää vakuutukset nyt joulukuussa voimaa enkä vasta keväällä niin kuin oli ajatus...

Jos nyt oikeen miettii voiko ne koskea valkokilpiä, ei minusta oikein voi koska niitä on paljon motoina kylillä jotka ei ole kuraa nähnytkään. Ja eikai ne voi määritellä pelkän merkin ja tyypin perusteella,että kaikki esim. Kotarit on kisapyöriä.

Liikennevakuutuksesta korvataan myös mahdolliset vastapuolen henkilövahinkot. Kuvitellaan tilanne jossa ajat toisen päälle ja kaveri vammautuu ja joutuu pyörätuoliin. Tämä alkaa maksaa sinulle aika paljon, jos sinut todetaan syylliseksi. Toisekseen jos vammaudut itse, niin liikennevakuutuksesta maksetaan sinun eläkkeet. Näistä syistä en itse ajaisi metriäkään vakuuttamattomalla pyörällä.

Poikani on loukkaantunut kaksi kertaa ja aina kuulemma liikennevakuutus on ensisijainen vakuutus, mistä korvataan vahingot. Vaikka oli lisenssi ja vielä oma henkilökohtainen tapaturmavakuutus.

Lähitapiola on ainakin syksyllä nostanut n. 600euroon maastoliikennevakuutuksen hinnan. IFissä oli vielä syksyllä halvin .225euroo piikkiin.

Kyllä moottoriurheilussa jokainen ottaa itse riskin j avastuun loukkaantumisestaan. Ei vastuu kuulu kansakilpailijalle. Liikenne on eri asia.

Kyllä moottoriurheilussa jokainen ottaa itse riskin j avastuun loukkaantumisestaan. Ei vastuu kuulu kansakilpailijalle. Liikenne on eri asia.

Mutta kun kaikki eivät ole kilpaa ajamassa. Jos esim. juniori Pertti Krossaaja ajaa Riston Saabin kylkeen varikolla, korvataan Hondan liikennevakuutuksesta Saabin rutut ja maalaukset. Ei tarvii alkaa Pertin isän ja Riston neuvottelemaan tarviiko Saabia korjata vai ei.

Tästä johtuen liikennevakuutukselle on ihan järkevät perusteet.

Niin ja kaikkihan eivät aja edes kilpaa, joten monesti lienee tuo liikennevakuutus ainoa mikä edes korvaa jotain.

Ehkä kannattaisi miettiä miten saataisiin vakavien ja kalliitten tapaturmien määrä lajissa pienenemään.
Noita isoja mällejä kun tuntuu nyt tapahtuvan yhtenään. Eikä omaisten tuskaa osassa mälleistä voi edes korvata millään rahamäärällä.

Pieni vakuuttajien joukko kun korvaa isoa määrää halvaantuneita, niin ei ihme että vakuutusmaksuissa puhutaan tuhansista.

Taitavat vakuutusyhtiöt nyt haluta pientä turvallisuuskeskustelua aikaan, ainakin aihetta olisi.

Lisenssi vakuutus korvaa sun ambulanssi matkat.. Jokainen saa koittaa itse jos enemmän saa. Liikennevakuutuksesta on mennyt molemmat osumat joita olkapäät ovat saaneet. .

Kuisman kanssa olen todellakin erimieltä liikennevakuutuksesta. Kaveri sai lisenssistä pelkät ambulanssit. Minä sain liikenteestä 5 kk palkat..

Lisenssivakuutus maksoi minulle mm polvileikkauksen. Sellainen vakuutus, joka maksaa loukkaantumisajalta palkkaa ym voi todella maksaa tuhansia euroja. Korvaukset ym.maksaa todellisuudessa vakuutuksenottajat vakuutuksen hinnassa .Kun motocrossvakuutuksia / harrastajia on melko suppea joukko , niin korvaukset vaikuttavat suoraan vakuutuksen hintaan.

Liikennevakuuttaminen on pakollista:
http://www.lvk.fi/fi/Vakuuttaminen/Liikennevakuuttaminen/Ajoneuvolla-olt...

Liikennevakuutuslaissa on ollut aina valuvika ja on edelleen. Tämän turhan kaksoisvakuuttamisen ehkäisemiseksi yritetty myötävaikuttaa lainsäätäjään varmaankin yli kymmenen vuotta. Lain valuvika on ja pysyy. FIM edellyttää moottoripyöräurheilussa lisenssiä ja valtio liikennevakuutusta.

Kirjoitin samaa aisaa koskevaan toiseen ketjuun ( Moottoriliitto ei voi vaikuttaa... ): motocross ei ole liikennettä silloin kun sitä ajetaan motocrossradalla, joka on tulkittava ja on suljettu alue.Asiaan olisi saatava selvyys, nykyinen tilanne on sekainen.

Vakuutus alkaa olla kalliimpi kuin keskivertoharrastajan pyörä..!

Taustatietoa kenen tahansa pohdittavaksi: (lähde www.lvk.fi)
- liikennevakuutus on siis pakollinen,
- liikennevakuutusmielessä toistaiseksi ei ainakaan virallisesti erotella ns. katuliikennepyöriä vaikkapa crossipyöristä -ne kuuluvat molemmat liikennevakuutuskategoriaan "moottoripyörät"
- v. 2012 liikennevakuutettuja moottoripyöriä oli Suomessa 78 101 kpl
- v. 2012 liikennevakuutuksesta maksettiin korvauksia moottoripyöräilijöille 47 176 464 euroa

Jotta vakuutusyhtiöt eivät menisi konkurssiin, noista yllämainituista luvuista voi laskea, että jokaisen moottoripyöräilijän pitäisi maksaa liikennevakuutusmaksua vähintään 47176464 / 78101 = 604 euroa vuodessa. Kuka crossareista maksaa nyt tuollaista liikennevakuutusmaksua? Nykyinen erikoistariffioitu liikennevakuutuksemme tarkoittanee sitä, että vakuutusyhtiöt tarjoavat sen ehkä edullisemmin, kuin olisi tarve...?

LVK:n tilastoista löytyy myös sellainen tieto, että kun on henkilökorvausta on jouduttu onnettomuuden vuoksi maksamaan, on se ollut keskimäärin 25 569 euroa/vahinko. Lisenssivakuutuksen maksimirajat paukkuvat "tappiin" suunnilleen jo 1/3 kohdalla tuosta summasta. Liikennevakuutuksen maksimikorvaus per tapahtuma on lakisääteisesti 3 300 000 euroa.

Veikkaan, että moottoripyöräurheilussa loukkaantumisalttius on suurempi, kuin ns. katuliikenteessä. Jos liikennevakuutuksia alettaisiin erikseen erottelemaan katu- ja ns. crossipyöräilyyn, epäilen, että crossarin vakuutus olisi paljon nykyistä kalliimpi? Ehkäpä näiden hinnankorotusten takana onkin tämänsuuntainen liikehdintä?

En ota kantaa, mitä pitäisi tehdä -enkä ole vakuutusbisneksessä mukana. Tässä vaan faktaraamit, jotka liittyvät tähän keskusteluketjuun.

No, se siitä crossin pariin siirtymisestä. Ei helvetti soikoon.

Tänään soitin if as.palveluun ja kysyin hommaa.
On selvää että if haluaa pois motocross vakuuttamisesta kokonaan.
Esim.pyöräni crf 450-12 vanha liikennevakuutus pysyy suht ennallaan,15%korotus tulee,mutta jos 1.1-14 vakuuttaisin ifissä saman pyörä,olisi hinta 5835e :)

vakuutusmaksujen korotuksen takana lienee se , että crossipyörät erotetaan vakuutusyhtiöissä omaksi ryhmäksi , jolta kerätään niin suuret maksut, että se kattaa kaikki ryhmän korvaukset, vakuutusyhtiöiden kulut seka voiton; Jos tämä johtaa yli 5000 vakuutusmaksuun, tuskin kukaan ottaa sellaista vakuutusta ja jos vakuutettujen määrä vielä nykyisestä alenee korkean maksun takia, maksu nousee vielä: siis täysin mahdoton tilanne jatkaa nykyistä "liikennevakuutus" käytäntö tällä nyt näkyvissä olevalla linjalla;
Moottoriliitto yrittää taas ( jälleen kerran ) ratkaista vakuutusyhtiöiden väärää ( lain tarkoituksen vastaista ) tulkintaa"liikennealueesta" Vaikka ei kilpaile voi ottaa ostaa lisenssin ja saada siihen sisältyvän vakuutuksen: minun mielstäni se kannattaa tehdä, meidän perheessä on yli 30 vuoden ajan ollut kaikkiaan kolme sukupolvea crossareita, me kaikki olemme loukkaantuneet ja saaneet vahingoista korvaukset lisenssivakuutuksesta emme koskaan ole hakeneet korvauksia liikennevakuutukseta,

Lisenssivakuutus ei korvaa juuri mitään lähinnä ambulanssi kyydit. AKK:n lisenssillä saa vakuutuksista (op) korvauksina ambulanssi kyydit, tapaturman yhteydessä käytössä rikkoutuneiden silmälasien, kuulokojeen tai hammasproteesin korjaus- tai jälleenhankintakustannukset, lääkärin tutkimukset ja hoidot. Kuten joku aikaisemmin sanoi, että liikennevakuutus korvasi 5kk palkan, Vakuutuksesta (lisenssivakuutus) ei korvata työ- eikä opiskelutapaturmia, eikä tapaturmia, joista on tai olisi ollut oikeus korvaukseen liikennevakuutuslain, sotilastapaturmalain tai jonkin muun vastaavan lain nojalla. Liikenne vakuutusta ei tarvitse periaattessa tarvitse olla suljetulla-alueella, Fennia ainakin määritellyt, että suomessa on vain yksi rata joka voidaan luokitella sellaiseksi suljetuksi alueeksi jolla ei tarvita pakollista liikenne vakuutusta on Ahveniston rata. Sitten tuohon kun joku puhui valkokilpisistä ja otti esimerkisi kotarin valkokilpisen vakuutukseen vaikuttaa pyörän teho kW, teho paino suhde, omistajan ikä. Itsellä hussessa (piikki, sm) on kalliimmat vakuutukset kuin jossain kotarin piikeissä, koska hussessa 11kW paperit ja kotareita on 4.3kW papereilla vaikuttaa hintaan tosi paljon tuo mikä on pyörän teho eikä se, että onko ne kilpa käytössä suosittuja.

Tein pienen kenttätutkimuksen aiheesta.

Soittelin 4 vakuutusyhtiötä läpi kysyäkseni tarjousta.
Näillä lähtö tiedoilla tiedustellen.
Rekisteröimätön crossipyörä
HONDA CRF 250 R vm 2007 (249cc 28kW)
Postialue Vaasa

Huomioissa mainittu jos on jotain huomioita ja tekijöitä jotka erityisesti vaikuttavat tai ovat vaikuttamatta hinnoitteluun.
Liikennevakuutuksissa 0% Bonus ja sitä ei myöskään kerry rekisteröimättömille ajoneuvoille.
Kaskot myös tiedusteltu 0% bonuksilla.

FENNIA
Liikennevakuuutus: 494 €
Kasko: 108 € (Hirvi-/Palo-/Varkaus-/Oikeusturva. Omavatuu 200 €)
Huomiot: Kalliimpi tälle pyörälle kuin xracing.fi tekemälle vertailulle 450cc pyörälle.
kun kysyin mistä saatta johtua ero tuohon edellä mainittuun. Käyttöönotto vuosi, ja cc-tilavuus ei kuulemma vaikuta suoraan hintaan, Luultavasti Postialue, mutta sanoi että pääkaupunkialueella sen pitäisi olla ainakin korkeampi. En sitten tiedä mille postialueelle xracing oli kysellyt hinnan)

POHJOLA
Liikennevakuuutus: 657 €
Kasko: 126 € (Hirvi-/Palo-/Varkaus-/Oikeusturva.)
Huomiot: Kaikki pyörän ja vakuutuksen ottajan tiedot kyseltiin erittäin tarkkaan ja ilmeisesti jokainen muuttuja vaikuttaa hintaan omalta osaltaan.

POHJANTÄHTI
Liikennevakuuutus: 394 €
Kasko: 71 € (/Palo-/Varkaus)
Huomiot: Pyörän arvo alle 7000€ portaikkko kaskoon. Ei saatavilla kaskoa crossipyörään ilman että siirtää muita vakuutuksia Pohjantähteen.
Millään muulla ei tainnut olla merkitystä liikennevakuutukseen kuin pyörän cc-tilavuudella, Muuta ei nimittäin kysytty, tai merkki kyllä kysyttiin mutta sanoi että sillä ei ole merkitystä mutta saa sen sitten siihen tarjoukseen.
ei tehoilla, iällä tai merkillä. Sanoi että "kaikki yli 110cc pyörät menee tuohon 394 portaaseen".

IF
Liikennevakuuutus: 256 €
Kasko: 67 € (/Palo-/Varkaus-/Ilkivalta)
Huomiot: Korotus vuonna 2014 tulee olemaan +15%
korotuksen ajankohta riippuu siitä milloin on kenekin asiakkaan "tarkistusaikataulu", mutta kuulemma loppujen lopuksi kaikilla tulee olemaan maksut kutakuinkin samaa luokkaa oli sitten hinnan korotus Huhtikuussa taikka Marraskuussa.Eli edelleen korotuksen jälkeen vielä ensivuonnakin omalta osalta näyttäisi olevan varsin kilpailukykyinen hinta.Se miten korotusten tiheys ja % jatkossa kehittyy se voi tietysti muuttaa asiaa paljonkin.
Ja vakuutuksen hintaa kannattaa todellakin pitää silmällä.

Yhteenvetona todettakoon vielä uudestaan.
EI tarvitse harrastajien ainakaan vielä panikoida.... Rauhallista joulunodotusta vain kaikille.
Ainoastaan IF on tällä hetkellä radikaalisti muuttamassa hinnoitteluaan, ja kun kysyin/totesin "ilmeisesti IF- ei enää tulevaisuudessa halua vakuuttaa crossipyöriä?"
Vastaus oli kutakuinkin "No, siihenhän tämä hinnoittelu ohjaa... Ja riskit on niin suuret."
Joten muutaman vuoden päästä hinnat alkaa varmaan karata aika korkealle korotusten osalta mutta myös jos vaihdat pyörän niin et voikkaan siirtää enää vanhaa vakuutusta siihen, vaan uusi tarjous on sitten niiden tuhatlappusten luokkaa.

Se on köyhille kaikki kallista.

Täysin samaa mieltä Kuisman kanssa.

Mitenköhän on asia hoidettu RUOTSISSA nykyään ?
Vai ottaako yhtä koville kopioida Ruotsista , kuin SOTE , eli hyvin toimiva ja asikkaiden kehuma terveyshuolto
Ruotsinmalliin ei Suomi poliitikoille kelpaa . Kelpaisiko vak.yhtiöille Ruotsinmalli mx ja endurovakuutuksien osalta ? luulisi olevan lainpuitteissa helposti "modattavissa" ollaanhan kumpikin EU-maita ?
Hyvää Joulua ja luistavia Spooreja kaikille toivottaa
Kärkölän Spoorifylli.

Yle:n tekemä juttu aiheesta

Käykääs lukemassa haastattelu

http://yle.fi/uutiset/moottoripyorien_vakuutusten_hinnat_nousevat__nyky…

Edellämainttuihin hintoihin on hieman tullut muutoksia. soittelin yhtiöitä läpi :
- IF 6000 €
- Aktia 2100 €
- Pohjantähti 1400 €
- Pohjola 700 €
- Fennia 500 €

Hinnat pyöristetty lähimpään sataseen, kun ei taida kympeillä olla enää väliä...ja vähän ulkomuistista.

KTM 250 exc

-Kawasaki KX450F vm.2014 liikennevak. IF:ssä 4575e, onko muita esimerkkejä,tarttis ilmeisesti vaihtaa toimistoa!

tämä on aika huono homma offroad lajien jatkuvuuden kannalta jotain tolkkua tähän pitäisi saada ,itse en ainakaan kaipaa sellaista vakuutusta joka korvaa pyörän vauriot ja ajovarusteet riittää että se korvaisi sen ulkopuolisen turmat joka on tullut ei suljetulle radalle henkilökohtaisia vakuutuksia saa sitten ottaa niin paljon kun haluaa, pitäisi olla vain yksi perus vakuutus joka vaaditaan eikä montaa päälekkäistä niin kuin nyt

Aika paljon heittelevät hinnat näköjään , esim H.Kirjavaisen 250 Kotari on kallimpi vakuuttaa , kuin saman yhtiön vakuuttama J.Ollikaisen 450 Kawa.
Mielenkiintoista , sillä paikkakunta tuskin on kokonaan syynä moiseen hintaeroon .
Katupuolellahan pääsääntöisesti nykyään vakuutusmaksut muodustuvat teho/painosuhteesta.
Esim . kyykkypyöräkuskit maksavat huomattavasti kalliimpia vakuutusmaksuja kuin esim Harrikkamiehet ,vaikka pyörän uusostohinta olisi sama.
Vahinkojen sattuessa katupyörät ovat satavarmasti kalliimpia korjata kuin crossi-tai enskapyörät.
Ns. esinevahingot ovat kuitenkin korvattavien summien joukossa vain murto-osa , kun taas suurimman kuluerän muodostavat ylivoimaisesti henkilöihin kohdistuvat lääkäri- , sairaalakäynti - ja vammautimiskulut.

Ja toinen mielenkiintoinen seikka on se , että jos sä menet vaihtamaan autoa uudempaan , niin sun vakuutukset eivät katkea , vaan vakuutusnumero laskussa pysyy samana , ainoastaan auton tiedot ja mahdollisesti maksu voi auton vaihtuessa uudempaan ja kenties laadukkaampaan hieman ko. tapauksissa nousta.
Mutta ne eivät missään tapauksissa nouse 10- tai jopa 15- kertaisiksi.

Ja mulla vakuutukset Pohjantähdessä ollut viimeiset kolme vuotta ja ainakaan sieltä ei ole tullut vielä mitään ilmoitusta crossipyörän vak.maksujen noususta.
(Piikin Jamppi vm 2011 liikennevak. 319 Eskoo.)

Tässä vois laittaa esimerkin, minkä takia hinnat nousee. Kun olet työssä käyvä harrastaja, ja tapahtuu se pahempi loukkaantuminen, sairaslomaa esim 6kk niin vakuutus maksaa sinun palkan sinne sohvalle tuon ajan. Ja tarvittavat tutkimukset sekä leikkaukset, tämän lisäksi kotivakuutus rikkoutuneet ajovarusteet. Tämä kaikki 300€ eurolla jos napsahtaa. Ei ihme jos hinnat nousee, ja sitten vielä( hyvä kevyt kupärä) uusitaan kolme kertaa vuodessa a 500€ kerta kun putoo sarvesta ja tulee reikä!

Kyllä kaikki tällaiset ekstrakorvaukset nostavat noita kuluja ja on varmaan vaikeat saada poiskaan kun taitaa olla liikennevakuutuslaissa määritelty kaikille ajoneuvoille samaksi. Tuskin vakuutusmaksut näille tasoille jää mutta on ainakin keskustelua saatu aikaan ja peli siltä osin avattu. Että jotain tarttis varmaan tehdä tämän lajin turvallisuuden puolesta. Muutakin kun vaan keskustella. Systeemiä olisi kenties syytä kanssa muuttaa niin ettei liikennevakuutusta voisi "väärinkäyttää" jos nyt niin voi sanoa, eli tiukemmat ehdot. voisin itse hyvin elää sen tiedon kanssa että en saa uutta kypärää jos se tippuu maahan tai en saa kipukorvauksia ja uusi varusteita jos kaadun. Nyt kun sitä asiaa oikein kirjoittaessa ajattelee niin se tuntuu aika omituiselta että asia todellakin on näin.

Sunnuntaiharrastajat joilla ei ole kisalisenssiä voisi helposti erottaa omaksi ryhmäkseen ja tarjota edullisempaa vakuutusta, todennäköisyys tapaturmille on kuitenkin tälle ryhmälle paljon pienempi, tällainen operaatio ei vaatisi kovinkaan paljon numeronpyöritystä koska tiedot varmaan löytyy rekistereistä.

Näitten kuolemantapausten,pahojen loukkaantumisien ja halvaantumisien määrä on noussut samassa suhteessa kun crossihyppyreiden lähdöt jyrkentyneet...Asian vierestä oisko järkee jos hyppyrien keulat käytäisiin läpi ja keskinopeus kisoissa saisi nousta vaikka 5km/h peruscrossissa?

Tuossa hyppyriasiassa Jukka osuu kyllä naulankantaan.

Tuo nopeuden nosto taas on aika riskipitoinen juttu. Liikenneturvalla on aika hyvä vertaus nopeuden nostoon:
- Kolari 48km/h nopeudesta vastaa hyppyä viidestä metristä tyhjään uima altaaseen.
- Kolari 54km/h nopeudesta vastaa hyppyä seiskapuolosesta tyhjään altaaseen.
- Kolari 60km/h nopeudesta vastaa hyppyä kymmenestä metristä tyhjään altaaseen.

Tuohon kun ottaa vielä huomioon ettei pyörässä ole turvavöitä ja turvatyynyä niin nopeuden vaikutus on vielä isompi.

Tänään soittelin lähitapiolaan ja suzuki rmz 250 2013 liikennevakuutus olisi ollut 1200€

Minkä takia rekisteröimättömälle pyörälle pitää ottaa muu kuin "normaali" liikennevakuutus? Tarkoitan tällä että tekee punakilpiselle pyörälle liikennevakuutuksen kuten mille tahansa valkokilpiselle pyörälle, vaikkapa KTM 350 EXC, hinta IF verkkokaupassa n 600€.
Sama toisin päin: punakilpisen KTM 350EXC pyörän vakuutus IF'illä 5000€ vuosi ja sama pyörä verot maksettuna valkokilpisenä siis 600€. Vahinkoriski on tasan sama koska käyttö ratkaisee riskin eikä rekisteröinti tahi ajoneuvovero.

En ole kokeillut että saako normi liikennevakuutuksen ostettua IF verkkokaupan kautta ilman rekisterinumeroa, onko joku?

Nopeushan ei ole vahingoittaja vaan se äkkipysäys. Jos tuo liikennevakuutus menee kaikilla tuhansiin niin ei hyvältä näytä. Jokainen ei varmaan valkokilpisen runkoon viitsi pyörää rakentaa. Joku uus henkilökohtainen extreme vakuutus lisenssin yhteyteen ja harrastelijalle.

Moro

Kysyi vakuutuksia viimekuun alussa mm.Fenniasta. kun kysyin mitä maksais kilvitettynä,mulle sanottiin, että kilvellisellä ei saa kilpailla.

Ihme homma?

Nostetaanpas vanhaa ketjua. Hommasin hiljattain 350 exc-f ja hieman järkytyin vakuutusmaksuista!!! IF 6000€, POP melkei 3000€, pohjantähti 2000€ ja Pohjola jäi hieman alle 1000€
Fennia on vielä kysymättä.. Onko kukaan saanu järkevään hintaan vakuutuksia punakilpiseen?

Ei kyllä kiinnostais alkaa veroja maksaa pyörästä että halvemmat vakuutukset sais...

Kysyin krossiin (450SX-F 2013) jotain 2 kk sitten ainakin Pohjolasta (jotain 600) ja Fenniasta (jotain 500). Otin Fenniasta.

Joo fennia oli 500 ja taidan siirää muut vakuutukset sinne myös. Ottaa niin päähän nuo järettömät korotukset! IF:ltä lähtee perheen ja muutaman muun kaikki vakuutukset pois. IF myyjä totesi puh. suoraan että ota muualta pyörään vakuutukset.. Harmi sinänsä, IF kanssa on korvausasiat toiminu loistavasti.

Pyysin eilen tarjousta LähiTapiolasta 2014 CRF 450R -pyörälle. Liikennevakuutus n. 910€ ja suppea kasko 97€ vuodessa. Muista en kysynyt, koska keskustelujen mukaan kaikki vakuutusyhtiöt ovat nostaneet hintoja, viimeksi Fennia, hinta luokkaa 2000€/vuosi kyseiselle pyörälle. Halvemmella ei taida enää saada. Tuskin LähiTapiolastakaan kovin kauan tällä hinnalla.

Mitenköhän maahantuojat ovat asian tiedostaneet? Näillä vakuutushinnoilla jää uusien pyörien myynti ohueksi...

Päivitys... Pyörä: Beta RR350 EFI 2015. 29/09/2014
Liikennevakuutus + osakasko
If: 1200 E,
POP: 2400 E (eivät antaa osakasko)
OP Pohjola: 1061 E
Fennia: 2500 E
Aktia ja Pohjolan Tähti: "ei kannata kysyä..."
LähiTapiola: 1015 E.

Ostin LähiTapiolasta.

Huhhuh,ompas noista vakuutuksista tullu hirveän hintasia.