KTM AIHEISIA JUTTUJA

Kirjoittaja: HENRY JOHANSSONKYSYMY ON ETTÄ MITÄ MIELTÄ OLETTE KTM MERKISTÄ

Kirjoittaja: Lauri LehtinenRiippuu myös paljon siitä millasella rungolla on tottunu ajamaan, jotkut hallitsee ritsaa paremmin, toiset taas jäykkää. Joissain tilanteissa on hyväkin että runko "elää". Tästä asiasta kuuli rutinaa jo ekoissa Hondan köykämiinirungoissa ku olivat joidenkin mielestä liian jäykkiä ajaa. Tiedä sitten, itsellä kun ei ole kokemuksia. Ja on kai se alumiinirunko jäykempi ku saadaan profiili huomattavasti jäykemmäksi tinkimättä painosta. Itse en alumiinirungossa näe paljon muuta kuin taas joku ihmeen 2000-luvun innovaatio, kaikkea pitää yrittää väkisin parantaa ja elää ajan hengessä, paljonko ajettavuus on oikeasti parantunu muuta kuin korvien välissä ? Kenties painopisteen korkeus ? Nelariaikakaudella kuitenkin painopiste on noussut paljon ylemmäksi niin en ihmettele että alumiinista pyritään rungot tekemään ja nelareissa siitä saattaa jopa ollakin vähän plussaa, 2T peleissä mun mielestä ylimäärästä. Kyllä teräs on terästä...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMä oon tykännyt noista Kotareista, kun niissä on jo pitkään ollut sähkökäynnistys ja tuntimittarit vakiona. Mun ensimmäinen Kotari oli valkoinen, mutta väliäkö sillä. Ei ne sävy sävyyn ajokamatkaan enää mahtuisi mulle ;)

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenVarmaan kummastakin matskusta voidaan tehdä hyvä runko. Mutta tuo 100h juttu on kyllä täyttä paskaa. Tietysti alupalkkirunko on aika ihku, kuten tuisku teinityttöjen mielestä.

Kirjoittaja: PETRI PARTTIJa katso tulokset ekasta MM kisasta! Se on siinä!

Kirjoittaja: juha koskiSe on varma homma että alumiinirunko on jäykempi kuin teräs!
Ja toisekseen 100h ajettu teräsrunko on venynyt ja löysistyny
kun taas alumiini pysyy tismalleen samana tunneista välittämättä.

Kirjoittaja: JANNE SALMINENKTM on paras! ei sitä tarttee selittää se on vaan niin... öö... huippuhyväparas!!!
ja se oranssi on kuules hiano...

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANTuntuu aina välillä että suomalainen offroad-moottoripyöräkansa olisi KTMaivopesty, kun ei muut pyörät ole mitään pyöriä, konkeleita korkeintaan. Eroaako pyörät tosiaan toisistaan niin paljon muuten kuin värin osalta? Irtoaako jostain koneesta peräti 2hv enemmän kuin toisesta? Onko jossain pyörässä hurjat 1,47634kg enemmän painoa kuin toisessa? Totuushan on se, että se merkki joka eniten kehitystyötä tekee, kehittyy eniten, tällä logiikalla (tai epälogiikalla) voisi kuvitella että KTM olisi viimeinen jokaisessa sarjassa, tehdashan on junnannut jo jonkin aikaa paikoillaan, vai onko? Eikö enää endurossa ja motocrossissa kuski viekään pyörää vaan pyörä kuskia?

P.S. En oikeen tykkää oranssista, sininen ja vaikka musta mielluttävät minua enemmän.

Kirjoittaja: juha koskiJaa että pulttikoosta mikäs vika Japsien 8 ja 10millissä on? Kun noilla
2 koolla selviääpi täysin perushuollossa! Isot on kädet jos ei
alumiinirungon kanssa sovi toimimaan! Ja toisekseen eipä paljon
tartte maalailla runkoo ku on nykypäivän alumiinia!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLoppujen lopuksi mulle on ihan sama vaikka runko olis lattaraudasta kasattu, mutta ainoat alle 15-vuotiaat rungot, joiden olen kuullut menneen poikki, ovat olleet noita alupalkkeja. Tosin asia on tullut kuntoon nyt, kun japaniinkin hankittiin se tig-kone...muuten Honda on hieno peli.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo tähän vastaus oli just edelliselle provokaattorille. Hondat on hienoja.

Kirjoittaja: Miika SavoMitenkä joku voi sanoa, että japanilaiset olis keksiny PDS-iskarisysteemin jo ajat sitten jos se olis hyvä. Miten niin? Eihän japsit ole välttämättä aina tuotekehityksen kärjessä vaikkakin useimmassa asiassa ovat. Itse ajan japsimerkillä joten en puolla sen paremmin KTM:ää.
Ja sitten mitä tuohon runkokeskusteluun tulee, niin teräs- ja alumiinirunkoilla on molemmilla hyvät ja huonot puolet. Teräshän on alumiiinia painavampaa, mutta jäykkyydeltään vähän parempaa. Siksi teräksestä voidaan tehdä vähän pienempiä runkorakenteita (vrt. alumiinipalkkirakenne). Toisaalta kokonaispaino saadaan samanjäykkyisenä alumiinilla hieman pienemmäksi. Myös ulkosesti alumiini säilyy vähän siistimpänä kulumisen jäljiltä kun sitä ei tarvitse maalata (ellei nyt joku sitten tee runkoa omatekoisesti rosterista!).
Endurossa alumiinirunko on varmaankin huonompi, koska kantikkaat alumiiniset alaputket (moottorin alla) ei kestä kovia iskuja esim. isoista kivistä vaan menevät helposti lyttyyn. Kotarilla ollaan panostettu aika paljon juuri enduropyörien kehitystyöhön ja ehkä siitäkin syystä heillä käytetään teräsrunkoa. Erityisellä ovaalimuodolla on ilmeisesti haettu tilan säästöä moottorin ympärillä. En tiedä onko KTM:llä alumiinirunkoisia pyöriä, mutta heidän kannalta ei ole järkeä tehdä joitakin malleja alumiinista ja toista teräksestä, koska silloin tehtaassa täytyisi olla erikseen kokoonpanolinjat alumiini- ja teräsrungoille.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENJos jaappanilaiset valmistajat panostaisivat tosissaan enduro-mallien valmistamiseen yamahaa lukuun ottamatta, olisi kotarin markkinaosuus hieman toista...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJos japanilaisten tuotekehittelyllä elettäisiin, niin vielähän täällä ammuttaisiin jousipyssyillä. Joskin hyvillä sellaisilla.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenPaljonkos on merkitystä harrastajalle runkomateriaalilla!? Alumiini vai teräs? Tuskin paljoakaan?

Onko muuten kenelläkään tarkempaa tietoa KTM:n rungosta? Jokainen osaa sanoa, että se on Cr-Mo-terästä, mutta osaako joku kertoa paljonko on seostus prosentit? Myös alumiinirungon seokset kiinnostaa.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenSen verran on merkitystä, että huoltaminen on asteen hankalampaa kun alurungolla ei enää sormet sovi mihinkään. Kotareissa on kieltämättä mietitty tuota huoltamista ihan perusteellisesti alkaen käytetyistä pulttikoista.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenHuomasin vasta nyt, että postaus oli tehty motocross foorumille. Omat kokemukset ovat EXC malleista ja suurimmaksi osaksi endurosta.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIIhan vaan pienenä pointtina vielä se huoltoystävällisyys. Kyllä oranssi peli on käyttäjäystävällinen peli esim. ilmanpuhdistin ja sen vaihto, venttiilien säätö, tulpan vaihto, moottoriöljyn/suodattimien vaihto ym. Ja PDS:ään vielä, itse olen sen verran laiska että mitä vähemmän liikkuvia osia sitä vähemmän huoltopaikkoja, Ja kyllä PDS:n saa toimimaan todella hyvin, se vaatii vain kuskikohtaisen säädön (shimmitys) niin kuin se japsikin. Muutenkin endurot ovat "valmiita" metsään crossista joutuu aina rakentamaan enskan, miten se varmasti selviää kun selailee näitä keskusteluja...

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenJos vielä listaan noita ongelmakohtia tarkemmin, niin suurin ongelma on varmaan jarrut. Jarrusylintereitä, paloja ja levyjä vaihtelemalla kotariinkin saa jarrut. Vakiona ovat vaan todella tunnottomat, tehottomat ja vetävät ilmaa kuin sienet.

Omien kokemusten mukaan myös alusta on vakiona liian jäykkä ja kitkainen. Ainakin endurossa keula on suurempi ongelma kuin PDS. Alustaa on vaikea saada samalla aikaa herkäksi ja kantavaksi. Lisäksi etupään vakiostefat ovat kautta linjan huonot. Vanhemmissa ainakin takajarrusylinterin tiivisteet kulutustavaraa. Lisäksi ainakin kaksitahtisissa moottorin huohotus toteutettu typerästi vakiona, vaatii pidemmän letkun ja reitityksen uudelleen, jos ei halua vettä vaihdelaatikkoon. Manuaalin ohjeet kaasuttimen säädöistä liian laihat.

Pieniä juttuja, mutta kaikki maksaa rahaa ja aikaa kun virittelee ne kohdalleen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEihän mennyt yhtään liioitteluksi? Ameriikan lehdissä kun on ollut jo aika monta testiä, joissa palkintosijoilla on muunkin merkkisiä vehkeitä.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenPyörä on tekniseltä kestävyydeltään ok, ei siinä mitään. Omien kokemusten mukaan ne on vaan tehty vakiona kovavauhtiseen tapeilta ajoon. Talvispooriin ainakin vanhempia malleja saa rakentaa aika tavalla. Nollakuutoset taitaa taipua vakiona hieman paremmin. Hyvä puoli tässä on tiestysti se, että jokapuolelta löytyy vinkkejä miten pyörää saa paremmaksi. Maksaa vaan rahaa aika tavalla.

Toisekseen kotarin markkina-asema Suomessa on vääristynyt. Pyörien hinnat on taivaissa, koska varsinkin endurossa kotari dominoi mielin määrin (sekä uudet että käytetyt). Pyörää myydessä ihan hyvä asia, mutta hankkiessa hirvittää. Tietysti väliraha ratkaisee lopulta. Kannattaa vilkaista Keski-Euroopan suositusvähittäismyyntihintoja ja vertailla suomalaisiin punakilpihintoihin. Eroa on myös pieniin markkinoihin verrattuna satoja euroja. Ja ei, kaikki ei selity ALV eroillakaan. Ja euroopassa monessa paikassa myyntihinta on ihan jotain muuta kuin suositusvähittäishinta.

Kirjoittaja: OTTO KESKINENOn ollu mersua ja kotaria,mersua ja kotaria,ja mersua ja kotaria!Auto ja pyörä vaihtuu mutta merkki pysyy samana!!!Hermothan siinä menisi makaroonien ja kaikenmaaliman nipponeitten kanssa tunatessa.Ei ihme että järvinenkin siirtyi motokeitaaseen huoltamaan OIKEITA pyöriä!Onhan ktm hyvä pyörä,ainakin itselläni ovat kestäneet,mutta mielipiteitä on monia,pakkokin olla.

Kirjoittaja: HENRY JOHANSSONKTM on paras merkki osia löytyy kun on rahaa pussissa

Kirjoittaja: TONI SALOKyllä testit kertovat millaisesta laitteesta on kyse. Kaikista testeistä vain yhteen on kolmen sakkiin mahtunut jonkin muun merkkinen pyörä!! Bike:n motocross testissä oli Kawa. Muuten aika oranssia puuhaa...
Ja eipä ole muuten hirveesti haukuttu PDS:ää enää nykyään..

Kirjoittaja: juha koskiNo katsokaas nyt vaikka runkoja Japseissa alumiinipalkkia KTM jotain
vanhaa teräsputkea. Ja sitten se linkkusysteemi puuttuu kokonaan
todella outoa jos se olisi noin hyvä niin se olisi jo ollut Japseissa
ikäkausia sitten kiinni!
Ja mitä KIAan tulee sille luvataan pitkä takuu mutta kannattaa
lukea myös se pienellä painettu mitä takuu kattaa ei juuri
ovenkahvaa enempää! Tärkeinpointti KIA ei ole Japsien tekemä
vaan jonkun Kiinalaisen muovailuvaha tehtaan tuote.

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenJoo ja mun husse on huonekaluputkea niinkun ducatikin.

Kirjoittaja: Tino TurtoJoo ja kaikista noista pyöristä tulee keräilyharvinaisuuksia sekä ne näyttävät tosi hienoilta 5kk käytön jälkeen, päitsin jälkeen voi ihastella sitten mopoonsa väristä tai merkistä välittämättä, katsoa ensin mopoa ja sitten kukkaroa ja taas mopoa jne.. mutta saman euromäärän saa varmasti menemään merkkiin kuin merkkiin :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKas, tabulaattorilla lykkää tyhjän viestin!
Eiku näin!
ON NIIN RUMA VÄRIKI ETTEN MÄÄ IKINÄ IKINÄ OTTAIS!

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENEI oo todellakaan, Kevyt Työntää Metsässä. Liiankin hyvin menne merkillä tällä hetkellä ainakin suomessa ,kun osanottolistoja katselee enduro kilpailuissa . Alkaa muistuttaa kilpailut budhalaista temppelialuetta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTuo viimeinen oli aika hyvä - mielenrauhaa, veljet ja siskot, mielenrauhaa!

Kirjoittaja: JUUSO JAATINENJoo, kyllä hän se KTMmä on se ainoa oikea pyörä, sitä vois verrata näin:

KTM vs japsipyörät
Mersu vs joku Honda tai Kia

Onhan siinä selvä ero Eurooppalaisessa ja japanilaisessa!

Kirjoittaja: markus heinonenNiin Mersu vs. Honda tai Kia...Se Mersu todennäkösesti jättää tielle miljoonia kertoja mut riisikipot senku porskuttaa.Että on eroja eurooppalaisessa ja japanilaisessa:)Kiasta en kyllä tiedä onko mistään kotosin...

Kirjoittaja: juha koskiAinut oikea EUROOPPALAINEN pyörä muut merkit kuten TM Husaberg Husqvarna aivan leluja KTM verattuna! Mutta ei ole Japnilaisen voittanutta!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO