Himoksen äänet 94 desipeliä..

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere,

Juu säännöissä mainitaan tuo 94 rajaksi. Tuossa eräs A kuski oli pistänyt 450 -07 RMZ änkkärin täyteen uutta villaa ja saanut äänet alas 95,5 ja kun ei saanut sitte ääniä alemmas perui sitten koko osallistumisen. Tulee monelle kallis ääntenmittaus jos katsastukseen mopon työntää uusilla villoilla ja ei pysy alle 94. Mitä keinoja olis käytössä? Ja sitten olis hauska saada kisanjärjestäjiltä lista mittauksista että säännöt olisi kaikille samat... vaikka olisikin ajanut isoakovaa vähän tuolla maailmalla.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikToiset ne jauhaa mitä jauhaa ja toiset vaan asiaa...

millanenhan pyörä se sirkulla sitten on..

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEiköhän tämän ihan turhan jaskan jauhamisen voisi nyt lopettaa tähän. Ryhdytään nyt vaikka tulos veikkaukseen. Veikkaan triplaa 1. on no 1 Samuli, 2. on no 106 Frank,3. on no 107 Frank... siitä se selviää... arvaa kuka?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikRuotsissahan on tunnetusti kaikki jutut paremmin! Pari kertaa on itsekin päässyt "lihapatojen" ääreen hannuhanhien touhua ihmettelemään ja täytyy heti ensimmäiseksi mainita, että on loistava ajatus sallia käyrätorvet ja trumpetit äänenvaimentimien korvaajina kakkostyypin kisoissa. Tuollaisen viissatasen pamahtaessa ruutuun, se on kuin Glen Millerin iltasoittoa kuuntelisi...

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEn nyt kyllä yhtään tiedä kuka niitä Ruotsin kisoja on kehunut? Ja ainahan kisa on ajettava maaliin ennen kuin siitä voi sanoa mitään. Kuitenkin onko tämä slaavilais-ugrilainen kansa aina niin oikeassa, kuin edellä olevasta voi lukea???? Pappa?

Kirjoittaja: MIKA VUORIrakentavaa porukkaa täällä
on kiva järjest

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASEdelliseen kirjoitukseen tarkennuksena että Puolustusvoimat ei ole enää pariin vuoteen omistanut maa-alueita. Ne kuuluvat nykyään Metsähallitukselle, joka onkin ihan erilainen isäntä maa-asioissa kuin puolustusvoimat. Samoin pv:n kiinteistöomaisuus siirtyi Senaattikiinteistölle ja siten pv on maa ja kiinteistöasioissa normaali vuokraaja, joka maksaa vuokraa toiminnastaan. Metsähallituksella kelpaa raha ihan toisella tavalla kuin aiemmalle isännälle ja periaatteesa kaikki on vuokrattavissa. Empä ole kuullut onko kukaan yrittänytkään maa-alueen vuokrausta uudelta isännältä. Mutta suhtautuminen maa-alueen hallintaan on kyllä muuttunut aika tavalla entiseen verrattuna. Siinä voisi olla saumaa CC - toiminnan jatkolle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONyt kun tuo ponderipohja-asiakin selvisi, ettei se nyt ihan niin ollutkaan kuin sitä koskenut ensimmäinen viesti antoi ymmärtää, löytyy jälleen sitä rakentavaa asennetakin;-) Olen mielestäni sillä asenteella ollut liikkeellä tässä ääniasiassa koko ajan, pyrkien puolustamaan sitä 94db ja kääntämään sen ankaran vastustuksen hyväksyntään ja yritykseen itse kullekin tehdä parhaansa pyöränsä äänille.

Kuten Tom tuossa totesikin, se varmaan tuleekin olemaan lajin realiteetti tulevaisuudessa, ainakin niin kauan kun emme täällä länsinaapurin tapaan saa käyttöömme puolustusvoimien laajoja alueita. Ja jos kisoja tulee lisää ja ne ovat suosittuja, syntyy varmasti se tähän lajiin keskittynyt porukka. Silloin tietty laji tarvitsee oman kuljettajaluokituksenkin, jonkun nousupistejärjestelmän tai vastaavaa. Ehkä Jämsän porukka onkin aikaansa edellä, kun laittoivat kisaan myös B-luokan. Se voisi tulevaisuudessa ollakin se, mistä haettaisiin nousua A:han ja Harrasteluokka olisi huruajelijoita varten. Nythän moni enduron C-kuski ajaa CC:ssa B:ssä, Harrasteen sijasta. Joskin alun alkaen rajanveto näiden kahden luokan välillä olisi ohjeessa voinut olla täsmällinen.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAMeillä suomalaisilla on vaikea tunnustaa, että Ruotsissa osataan asiat paremmin. Siellä tällaiset kisat ovat olleet jo kauan Enduro Typ 2, ei olisi kovin kummoinen juttu ottaa oppi sieltä, kun siellä on paljon kokemuksen tuomaa tietoa. Mielestäni on tosi ikävää, että yhteistyö ruotsalaisten kanssa on katkennut, ja täällä pitää yksin hakata päätä puuhun kuin Jukolan Jussi Impivaarassa. ;-) Pappa.

Kirjoittaja: TOM NORDMANCross Country (tai Grand National Cross Country, GNCC) -lajina ei ole enduroa eikä krossia vaan oma lajinsa. Tätä lajia varten useat harrastajat kerhoissa haaveilevat uuden ajopaikan anomista omalta kunnaltaan/kaupungilta. On täysin selvää että krossin äänille sopivaa esim. noin viiden kilometrin lenkkiä, vaikka Vantaalta ei löydy ainuttakaan - mutta enduroäänille toivottavasti löytyy.

Yhdysvalloissa myytäviä pyöriä on yleisesti kolmea tyyppiä krossi, Enduro ja sitten nämä GNCC ja Works-pyörät. Kukin näistä on omaan lajiinsa suunniteltu ja sovitettu. Olemme itse ottamassa ensimmäiset askeleet siihen että meillä on kohta henkilöitä jotka ajavat näitä kaikkea kolmea lajia mutta päälaji on CC. Niille jotka eivät ole seisoneet 500 metrin päässä spoorista ja kuunnelleet kun enduropyörä kulkee pusikossa tulee aikamoisena yllätyksenä se että tämä kuuluu vasta aivan muutaman mutkan päästä. krossilla kun ajaa samassa pusikossa, niin äänet kuuluu reilusti yli puolen kilometrin päähän. CC:tä ajetaan huomattavasti isommalla alueella kuin krossia, tästä syystä ääniin joudutaan valitettavasti kiinnittämään huomiota yleisen lajin kehittämisen nimissä. On hienoa jos kisoja voidaan järjestää hieman kovemmilla äänillä, mutta harjoitteluun

Kirjoittaja: Tanja MalinenHyvä juttu että räksytyksen välillä hymykin irtoaa :)
Sisälukutaito olisi myös kova juttu, en suosittele enkä kehoita olemaan välittämättä säännöstä, "sääntö"-sanaa en edes mainitse.
Ainakaan en itse osaa tekstistäni sellaista löytää.
Suosittelen kyllä valittamaan sisäänpäin ja kehumaan ulospäin. Mutta en tuossa yllä olevassa tekstissä. Asiallinen palaute erikseen. Valitettavasti en ole ehtinyt edes kisatalkoisiin, saati muihin järjestelyihin mukaan. Teen useastikin virheitä, ihminen kun olen. En tosin ymmärrä miten henk.koht. tekemäni virheeni liittyvät tähän tai mielipiteisiini? Täytyykin tarkistaa sivistyssanakirjasta tuo "näennäinen pedantti".
Ei kun lisää hyvää mieltä ja menestystä sinne rahapalkinnoille saakka!
-Tanja

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSuositteletko Tanja kaikkia muitakin endurokuljettajia tutustumaan seikkaperäisesti motocrossin ajanottolaiteistoon ja sääntöihin, sekä kehumaan kisat edessä ja haukkumaan takana? Tarkoitatko mahdollisesti myös, että säännöistä on tarkoituskin olla välittämättä? Mikäli järjestäjä odotti kisaan kymmenittäin naisia, ei kai vain sinulla ollut siinä sormesi pelissä, kuten muistaakseni 2004 syksyllä? Oletko koskaan tehnyt virhettä?
Näennäinen pedanttisuutesi pistää hymyilyttämään ;-)

Kirjoittaja: Tanja MalinenJoissakin lajeissa lisenssi lähtee ja kilpailukieltoa tulee yhdestä katsomoon näytetystä sormimerkistä, näitä tapauksia vielä uutisoidaan ihan valtakunnan tasolla päämedioissa.
Milloinkahan enduro-/crossi-/GNCC:n järjestäjät(vapaaehtoiset) todella kyllästyvät tähän tietyltä taholta tulevaan jatkuvaan räksytykseen. Pitkäpinnaista väkeä - tai todellisia herrasmiehiä, kun räksytyksen hetki toisensa perään annetaan jatkua. Eikös tälle palstalle joskus haettu niitä "moderaattoreita", jotka pahimpia ylilyöntejä siivoaisivat, josko heistä vaikka ensi hätään palstansiivoojina olisi apua. Entisaikojen hyödyllinen ja asiallinen "vinkkipalsta" on muuttunut näköjään "henk.kohtaisen pahan olon kaatopaikaksi". Joo, siihen tarkoitukseen itsekin tätä nyt käytän. Pahaa tekee järjestäjien puolesta ja hävettää sukupuolen perusteella tehtävien yleistysten vuoksi.

Jokainen toivottavasti ymmärtää, että 10 kuskin luokassa rahapalkintoja ei jaeta 50% :lle kuskeista. Tai sitten joudutaan jakamaan niitä "pennejä",
joiden jakamisesta järjestäjä jo etukäteen itsekunnioitukseen vedoten kieltäytyi(samalla kun ilmoitti, että rahapalkintojen määrä vahvistetaan osallistujamäärän selvittyä). Joten syyte "takaisinvedosta" olisi syytä "vetää takaisin". Voi myös rahapalkinnon kiilto silmissä ajaa sille palkintosijalle, niin saa haluamansa varmasti helpommin, kuin järjestäjälle kiukuttelemalla.

Kun järjestäjä pyytää ponderipohjan omaavia kuskeja ottamaan sen mukaansa(kuten he varmaan automaattisesti tekevätkin), niin käsittämätöntä, että siitä voidaan saada valitusta aikaiseksi? Vielä sellaisen henkilön toimesta, ketä pyyntö ei edes koske? Ylipäätänsä kuvittelisin, että oman ponderipohjan käyttö olisi plussaa, ei miinusta osallistujalle. Ketään ei pakoteta ponderipohjaa hankkimaan, vaan asioiden sujumisen varmistamiksi pyydetään yhteistyötä, ei siihen pakoteta jos sitä ei ole(siis yhteistyötaitoa).

-Tanja 32+4

Kirjoittaja: JARI JÄÄSKELÄINENJos sulla Sirkku noin kovasti kiristää vanne päätä yhden kisan takia niin jää suosiolla pois. Et sinä sinä siinä mitään häviä jos kisassa ajaa muutama crossipyörä...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSuvi - jos 300 euroa kokeilusta tuntuu pahalta, niin mikset saman tien kokeilisi ajaa 5 kisaa, jolloin kokeilulle tulisi hintaa 60 e / kisa. Moottoriurheilu on niin järjettömän kallis harrastus verrattuna esim. hölkkään, futikseen tai uintiin, että se on ihan sama vaikka se kokeilu maksaisi tonnin tunti ja panostajia riittää aina.

Sitä paitsi, jos omat eväät ja työkalut eivät riitä, niin Suomi on täynnä moottoripyörähuoltoja, joiden ammattitaitoinen henkilökunta laittaa pyörät - sekä crossit että enskat - toimimaan kohtuullisella metelillä ja kulkemaan niin kuin niiden oikeasti pitäisi. Kyse on pitkälti vain tahdosta ja muutosvastarinnasta. Jos mopojen äänirajoitus olisi aina ollut 85 desibeliä niiden todellisella käyttökierrosalueella, niin meillä olisi nykyisen tehoiset mopot, jotka meluaisivat max. 85 desibeliä ja kulkisivat kuten nytkin, eikä ongelmaa olisi.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKI"Tämä viimeisin ilmoitus ponderipohjista oli myös jokseenkin tyrmäävä, joten rakentava
asenne alkaa meikäläiseltä ainakin loppua totaalisesti."

Tätä tarkoitan todellisuudentajun horjahtelulla. Lausehan viittaa siihen että sitä on joskus ollut, kuten rajallisella lukutaidollani käsitän ? Otan osaa.

Enempää en kanssasi ryhdy jänkäämään koska olen jo huomannut tällä palstalla aiemmin että sinulle ei vain mene perille, mutta nämä silti;

Jos minulla on vajausta maalaisjärkivarastossani niin sinä olet viimeinen henkilö jolta sitä tulen kyselemään, joten pidä käsityksesi maalaisjärjestä ominasi niin minä pidän omani. Lukea osaan myös auttavasti, tosin sinun tekstejäsi lukiessa minut on yleensä vallanut tunne että taito on myös taakka. Ja kolmanneksi, kaikkea voi ostaa, myydä ja muokata, kyse ei ole siitä, kuten esimerkiksi ponderipohjan ?

Lopuksi vielä, minkä ikäinen mahdat olla ?

ps. Lisämääräysten lukemisen jätän sinun kaltaisillesi teoreetikoille, minua ne ei kiinnosta tässä tapauksessa pätkän vertaa kun en edes aja kyseisessä kisassa.

Hauskaa loppukesää, ehdit varmasti hankkia vielä monta ystävää.

Kirjoittaja: Suvi Lukjanov"Jotenkin tämä endurokokeiluteema tuntuu ehkä marginaalisimmalta seikka, mihin olen kuullut vedottavan - ensin ostetaan 8000 euron moottoripyörä, johon ostetaan 2000 eurolla viripalikkaa ja ylläpidetään autotalleja 200 e/kk ja kuljetuskalustoa a

Kirjoittaja: Johanna MartikainenEn viittaa tässä kommentissani kenenkään tietyn henkilön tiettyyn kommenttiin vaan lukemaani palautteeseen himoksen kisasta yleensä.

Ihmetyttää kun ensin valitetaan, kun mitään uutta ei koskaan tapahdu ja järjestetä. Sitten kun joku uskaltautuu järjestämään jotain uutta ja ihmeellisä, kaikki valittaa joka ikisestä asiasta kisoihin liittyen. Ei varmasti kukaan ole seppä syntyessään, ja varsinkaan kun ei vastaavaa ole ennen järjestetty (ainakaan vastaavassa mittakaavassa täällä suomessa).

Eikö kaikki voisi nyt vain ottaa sen pyöränsä mukaan millä on aina ajanut ja sen lisäksi roppakaupalla iloista mieltä! Kisan jälkeen sitten rakentava palaute järjestäjälle. Jokainen on joskus käynyt ensimmäisen kisansa ja jännittänyt katsastuksessa, että meneekö äänistä läpi. Jos menee, niin hienoa, mutta jos ei, niin sitten vain raapimaan päätä, että mitäs nyt. Ainahan sen voi mennä katsastamaan uudelleen, jos jotain keksii.

Ja varmasti on moni kuski kokenut sen, että kun tilaa jotain (esim. varaosia) ja on luvattu, että ne on maanantaina, niin hyvässä lykyssä ne tuleekin kahden viikon päästä keskiviikkona, ja kaikenlisäksi väärät tavarat. Sille asialle ei vain yksinkertaisesti voi mitään.

Tämä on siis taas vain ja ainoastaan minun mielipiteeni ja toivon että kukaan ei polje minua lattianrakoon tämän kommenttini ansiosta.

Lämmintä kisanodotusta!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLauri, olet oikeassa. Kiitos asiallisesta lähestymisestäsi aiheeseen, näin se asia varmasti onkin. Tuskin myöskään löytyy ostajia 200kpl endurovaimentimille kisna jälkeen. Eli vaimenninmuutkset lienee ainut keino täyttää se vaadittu 94db.

Kees, tässähän ei ole kyse endurokisasta, vaan CC-kisasta, jossa on sääntöjen sallima tiukempi ääniraja. Tosin kirjoittamaasi viitaten, joka kylästä varmasti löytyy niitä, jotka osaavat kertoa miten asian kanssa enskakisaan kikkailla, samaa linjaa kun noudattelee, pitäisi varmana mennä läpi. Tosin ei tässä liene kyse CC-kisastakaan, kun CC-säännöt on olleet nähtävästi lähinnä veskipaprua taustalla.

Tämä viimeisin ilmoitus ponderipohjista oli myös jokseenkin tyrmäävä, joten rakentava asenne alkaa meikäläiseltä ainakin loppua totaalisesti. Kommentoinnissani olen pyrkinyt siihen ja nimenomaan korostamaan, että hei, ei voi olla totta, että tuo sijoitus ääniin olisi liikaa vs. koko kauden budjetti. Nyt ei enää jaksa. Järjestäjä on muka varautunut 170 kuskia/luokka ja mitä tähän asti on nähty? Rahastusta, ilmoitettujen asioiden takaisin vetoa (rahapalkinnot 5/luokka), ristiriitaista ohjeistusta ääniasiassa. Ei hitto vieköön, ellei olisi ennen tätä kaikkea olis tullu sitouduttua ajamaan mokoma CC-yritelmä, en todellakaan olisi mukana! No onpahan ainakin pakko olla paikalla toteamassa mitä sponsori saa 60e:lla ja mikä on se "alta riman" mitä minkään muun (viitaten yllä kirjoitettuun) kerhon on järjestelyissä vaikea ylittää! Onneksi syksy tuo tullessaan vielä 5 enduroKISAA!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikCrossipyörä on crossipyörä, sille sallitaan vähän enempi metelöintiä ja sillä ajetaan crossiradalla. Enduropyörä on enduropyörä, siinä on vähän parempi vaimennin ja sillä ajetaan enduropoluilla ja crossiradalla. Jos haluaa kokeilla crossipyörää endurolenkillä, sen voi vaimentaa vastaamaan enduropyörän melusaasterajoituksia tai sitten esim. hakeutua endurolenkille, jossa ei ole rajoitusta melupäästöjen suhteen. Sellaisia polkuja, joilla ei ole rajoituksia crossivaimentimen suhteen löytyy varmasti jostain, vaikka sellaisia ei Etelä-Suomessa olisikaan. Jos ajolupa ei taasen kata crossipyörän vaimennusta, olisi sympaattista jos jätettäisiin ryssimättä toisten kovalla vaivalla ja erilaisia sopimuskäytäntöjä viritellen järjestämät ajomahdollisuudet. Sama tietysti koskee paitsi melutasoa, myös ajelua virallisten ajopaikkojen läheisyydessä ajolupa-alueen ulkopuolella ja erityisesti sallittujen ajoaikojen ulkopuolella. Noin keskimäärin näillä eväillä pitäisi kettutyttöjen torpedojen olla vähissä, kun ympäristölupia tarkastellaan. Jotenkin tämä endurokokeiluteema tuntuu ehkä marginaalisimmalta seikka, mihin olen kuullut vedottavan - ensin ostetaan 8000 euron moottoripyörä, johon ostetaan 2000 eurolla viripalikkaa ja ylläpidetään autotalleja 200 e/kk ja kuljetuskalustoa a

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENtere

Nyt tätyy toivoa että kisalle saataisiin mahdollisimman paljon media julkisuutta ei ainoastaan joku kymppiuutisten loppukevennys.. vaan kunnon juttu urkkaruudussa. Kotirintamalla kuvatuista otoksista Utubeen pätkää jakoon.. silleen saadaan lisää huomiota myös kansainvälisesti.. näin saatais luotua vähän pohjaa tulevaisuuden tapahtumille. Toivon todellakin että järjestävän seuran viivan alle jäävä luku on mahdollisimman muhkea.

Kirjoittaja: LAURI MANNINENSirkku, yritä keksittyä olennaiseen: Kyse ei ollut siitä onko CRF:n enskaputkessa yksi vai kaksi putkea vaan siitä että niitä ei ole juurikaan saatavissa KÄYTETTYNÄ...ja vaikka mulle ja parille muulle löytyisikin niin tuskin kaikkiin crossipyöriin olisi niitä käytettyjä putkia saatavissa. Fakta on että yhtä kisaa varten harva pystyy sijoittamaan sen yli 300

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATähän edellä olevaan on jotenkin ladattu kaikki kielteiset asenteet, joita näistä ympyröistä löytyy aina vaan lisää, ja yllättävän paljon. Miksi näin? Nyt on Suomessa tapahtumassa vihdoin jotain uutta suurta tässä harrastusmuodossa. Tulossa on ilmeisesti suurin MP-kilpailu sitten 70-luvulla päättyneiden Imatran Ajojen. Miksi sitä pitää olla ennakkoon pilaamassa kaikilla "peräreijänkaiveluilla" vuosien takaa ja turhanpäiväisillä kateus-kauna asetteluilla. Eikö nyt voisi todeta: Edessä on uusi seikkailu, joka toivottavasti onnistuu kaikella tavalla. Ihan vielä tähän voi todeta, että ei tämä enduro täällä Suomessa noudata oikeastaan yhtään mitään kansainvälisiä sääntöjä. Miksi sitten tässä ääniasiasiassa jokin voi olla kiinni jostakin FIM:n korkiammasta kärest? Ei sillä ole mitään merkitystä suomalaisille ympäristöviranomaisille. Tämä on sitten tosiaan henkilökohtainen mielipiteeni, uskon siitä huolimatta olevani oikeassa. ::(( ;-) Pappa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuinka ollakaan, juuri sillä kannalla voisi katsoa olevan henkilön, joka ei vaivaudu lukemaan asiaa loppuun vaan kommentoi heti ensimmäisestä lauseesta. Ja tuplaputki-crf:n enduroputki on 1 vaimentimella, kuten vastaava enskaversiokin.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINEN...ja sitten Sirkku ihmettelee miksi hän on muka aina v**tuilevalla kannalla liikenteessä...??

Kirjoittaja: LAURI MANNINENMistähän löytyy käytetyt endurovaimentajat vähintään 300 (varmasti enemmänkin) crossipyörään jota kisaan olisi tulossa? Ainakaan tuplaputkiseen CRF250:seen ei niitä ole liikaa tarjolla. Ja mistä löytyy niille 300:lle vaimentajalle ostajat sitten kisan jälkeen? Pientä suhteellisuuden tajua...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOsaat Jukka näemmä lukea, toivoisinpa sinun vielä oppivan lukemaan useampia perättäisiä lauseita tai käyttämään tervettä maalaisjärkeä. Vaimentimen voi ostaa käytettynä, sen voi myydä kisan jälkeen ja vakioänkkääkin voi muokata. Toivottavasti luet myös lisämääräyksen, säästyt kommentoimasta kisaan liittymättömiä asioita.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIKyllä henkilöllä, jonka mielestä 300-400 euron palikan hankkiminen yhtä kisaa varten on pikku juttu, täytyy olla todellisuudentaju horjunut ankarasti...
Jos vakiopeli ei mene katsastuksesta läpi, oli sitten enduro tai crossi, on mielestäni jälleenmyyjien syytä alkaa kiireesti tekemään jo liikkeessä oleviin pyöriinsä muutoksia jatkoa ajatellen. Tuotehan on silloin ns. epäkurantti ?

Vai miltä tuntuisi ostaa vaikkapa auto ja sitten kuulla esimerkiksi että sitä ei muuten voi tankata ennenkuin siihen on vaihdettu tankki. Kun sattuu nyt vaan olemaan sellainen ettei kestä bensaa...pikkujuttu sekin kai ?
300-400 satkulla muuten saa autoon vaikkapa sen uuden tankin...

Äänten mittauksen muuten käsitän kyllä oikein hyvin ja kannatan lämpimästi. Missäänhän ei myöskään lue että crossilla saa osallistua kunhan ensin rakentaa siitä enduron :-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin Veevee, lienee edelleenkin aika monelle epäselvää, kun teiltä päin on tullut molempia tietoja: rossipyörään uudet villat orkkisvaimentimeen ja mukaan pääsee/94db. Nuo ei samaan aikaan toteudu, ei sitten millään, ellei teidän mittari ole viritetty näyttämään 3-4db liian vähän.

Kirjoittaja: MARKO LAINEMiten on mahdollista että on seuran vaihtajia? Jos seura on väärin, niin silloinhan se on vain korjaus, mutta seuraahan ei saa kesken kauden vaihtaa.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroMarkolle : Kertalisenssillä mahdollisen vuoden ainoan kisansa ajava voinee valita sen edustuskerhonsa, mihin nyt sattuu kuulumaankin. Ilmoittaa yhden ja tulee katumapäälle ...

Omassa EXC;ssä on äänet muutaman kerran mitattu ja aina olleet 92-94 välillä, ihan orkkis villoilla vieläpä ( -03 ! ), mutta pahoin pelkään, että useilla kymmenillä tullee crosseineen olemaan vaikeuksia päästä tohon 94+x%;n rajaan. Ongelmahan tulee olemaan se, että kisaan ilmoittautumisjono kulkee ensin paperikonttorin läpi. Maksa mahdollinen kertalisenssi, osallistumismaksu, ponderi ja totea, ettet pääsekään kisaan mukaan. Oma vika tietty kun asiat ovat etukäteen tiedossa, mutta jonkinlaisia käden ja naamanvääntötalkoita tultaneen ilmoittautumisen ja maksettujen maksujen takaisinperinnän yhteydessä pitämään.
Toivotaan että kaikki menee hyvin ja äänet on kaikilla kunnossa t. kisaturisti tuusulasta.

Kirjoittaja: VeeVee VirtanenTosi reilu ja kestävän kehityksen vinkki: lähetä 500 kirjettä, joissa kerrot osallistujille tiedoksi, ettei 94 db -säännöstä tarvitse murehtia. Mitähän muita sääntöjen ja ohjeiden poikkeamisia noissa kirjeissä tavataan lähettää ?

Meillä on halu jatkossakin järjestää Jämsässä urheilutapahtumia, joten yhteistyö maaomistajiin, kaupunkiin, poliisiviranomaisiin ja ympäristökeskukseen on hyvä säilyttää luottamuksellisena. Meillä asiat on nyt hyvin, mutta tuollaisilla kikkailuilla sahaisimme omaa oksaamme.

Jämsästä ei lähde ajajapostia, koska postitusrumba on järjetöntä ajanhaaskuuta. Kaikki tiedotus hoidetaan web-sivuilla. Kisapaikalle monistetaan lähtöluettelo yleiseen jakoon. Tulostus tehdään niin viime tipasa kuin mahdollista, jotta kaikki tiedot ovat mahdollisimman oikein. Esimerkiksi harrasteluokassa tulee yhä peruutuksia ja ajajia otetaan mukaan jonosta. Toiset tekevät viimehetkellä pyörän vaihtoja ja haluavat nekin tiedot oikeina listoille, ja löytyypä jopa seuran vaihtajia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTähän voi enää todeta, että toivottavasti edes Himoksessa on samat säännöt kaikille. Toiset kiertää pallomerkkejä, kun ne pitää kiertää, toiset viis veisaa. Toiset pistää pyöränsä 94db ja toiset viis veisaa. Ymmärrän kyllä ettei julkisesti voi sanoa "rossiäänillä mukaan vaan" jos lupapapereissa on 94db, mutta tätä ihme häröilyä en ymmärrä. On se nyt kumma ettei 60e osallistumismaksuun saa edes kuskipostia! Siinä olisi tilaa ja mahdollisuus ilmoittaa osallistujien kesken tämä asia selvästi. Kun näin ei tehdä, niin ei parane päästää yliäänisiä pyöriä kisaankaan, koska silloin jokainen asialle jotain tehnyt (ja siihen investoinut) kärsii järjestäjän tahallisesti heihin kohdistamaa vääryyttä (eikä ole oma lehmä ojassa, löytyy "vain" endurovaimennin).

Kirjoittaja: OTTO KESKINENJust.melu on kamalaa.asun itse keskellä mx-rataa eli pihassani ajetaan melkein joka päivä ja hiljaisilla laitteilla.naapuri on valittanut asiasta että hiljaiset laitteet meluaa.ku oli taukoa ajamisessa ja lapset eivät ajaneet niin naapurin mukaan lapset meluaa.kun ipanat oli hiljennetty niin tänään tuli viesti mitä tehdään "vinkuvalle koiralle"? jotkut kun ei saa ikinä tarpeekseen.itse otan himokseen exc 450 vakiänärin,525 vakiänärin,molemmat uusilla villoilla ja 250excf vakiänkän 0km ajettu joku noista pakko mennä läpi jossei niin seuraavaan settiin osallistun minimiehen biltemalaisella sähkötrikellä ja varaparistolla.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEnduron kokeilemiselle tulee hintaa, jos joutuu panostamaan endurosäännösten täyttymiseen - hehheh - hinnastossa crossit ja enskat poikkeavat toisistaan max. pari sataa euroa. Sitä paitsi kysehän taitaa useamminkin olla siitä, että lähtöluetteloiden perusteella muutama kuski on "kokeillut" jo muutaman vuoden ja pyöriähän rakennetaan systemaattisesti crosseista siten, että ne juuri ja juuri alittavat riman tarkastuksessa. Äänenvaimennukset ja valot ovat vähän sinne päin ja sitä rataa. Sitten alkaa marina, kun sattuu vähän säserämpi kilpailutoimikunta kohdalle, joka työskentelee oikeasti lajin jatkumisen puolesta. Silloin se harrastus vasta kallista on, kun lähin laillinen endurolenkki muutaman sadan kilsan päässä kotoa jossain Siperian ja Sierra Nevadan välimaastossa.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua.

Kannatin enduron lajikokouksessa kyseiselle uudelle lajille Enduron äänitasoa syystä, että esim. uusien harjoittelupaikkojen

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEmpä jaksanut lukea pitkän listan kaikkia kommentteja, mutta paljon asiaakin sieltä löytyy. NUORIEN JA INNOKKAIDEN KUSKIEN ASENNETTA VAIN IHMETTELEN. Ei meille kuulu vertailla huutaako veneet tahi ruohonleikkurit. Meille kuuluu meidän harraste välineet ja niiden melu. Säännöt on olemassa noudattamista varten, ei kiertämistä. Asenteet tulee olla oikeat, se mahdollistaa toiminnan jatkumisen. Olemassa olevien suorituspaikkojen käyttöä rajoitetaan. Uusien ratojen luvat on tiukassa. Ja kyse on aina melusta. Meikäläisen ikäiset jätkät ovat vuosien varrella saaneet vääntää kättä vuositolkulla, jotta maassamme olisi tämänkin verran ratoja. Ympäristölupien saanti onnistuessankin kestää pitkään valitusrumban takia. Ja niiden noudattamista tarkkaillaan paikoin sairaan tarkkaan. Ajoajoista ja laitteiden kunnosta piittaamattomat saattavat kaataa ajattelemattomuudella nämä luvat....Kähmy

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENTodellakin näin,jos asiat toimii niinkuin liiton leirin ajopaikan järjestämisessä,siinä se oli yhteistyö huipussaan,siinä ei enää kehittämistä jäänyt!!
-Vieläkin monttu osittain tasaamatta-

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATähän ääniasiaan ei koskaan voi löytää ihan täydellistä ratkaisua, ja edellä on paljon turhia kärjistyksiä. Tästä Mikkelin tilanteesta haluan todeta selvennyksenä, että toki suhtaudumme ääniin vakavasti. Esim. viikko sitten ajetuissa kansallisissa kisoissa oli varmasti parempi ja tarkempi ääntenmittaus kuin kuin vastaavissa kisoissa yleensä. Vuosien varrella vain on käynyt niin, että kilpailijoiden ajotavat liikenteessä ovat nousseet täällä pahimmaksi uhkaksi kisojen järjestelyille. Ehkä se kielteinen julkisuus lähti niistä 2002 MM-kisoista, joissa Etelä-Euroopan kuskit olivat aika sikoja. Sitä on kyllä jatkunut sitten myös ihan kotimaisten pilottienkin taholta. Totesin kuitenkin siinä toisessa topicissa, että nyt meni kisat hyvin, ja valituksia ei tullut, josta kaikille kiitokset. Kukaan ei voi sanoa milloin pidetään seuraavat kisat, mutta eiköhän niitä täälläkin vielä pidetä. Nyt on kuitenkin tullut uusia paikallisia kuskeja, ja heille hyviä taustajoukkoja. Toivottavasti hyvä yhteistyö voittaa katelliset ajatukset? Pappa;-)

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENJaa,mitenhän tuota väittämää kommentoisi..Kyllähän ympäristöasioihin pitäs jo herätä täällä Mikkelissäkin,hyvänä esimerkkinä äsken pidetty kisa ,saattaa olla niin että niihin maa-alueisiin ei enää lupia tule samassa mittakaavassa kuin mitä nytten kisoissa oli.Että kyllä ne harrastupaikat rupeaa aika kortilla olemaan täälläkin päin.Sitten tulee se vaikeus mikä on sen mittaus porukan saamisessa kisa aamuks töihin,vaikka se ei montaa henkeä vaadi pienestä porukassa hankalaa.Siinä mielessä järjestäminen kunnolla vaikeata.Sitten mitä tulee Papan kommentteihin,ne ovat hänen omia näkemyksiä asioista,se mitä me kymmenen aktiiviharrastajaa asioista ajatellaan ei aina olla samaa mieltä.Ja tämä oli sitten Oma kantani.Saattaa olla että Otavassa ei kilpaa ajeta vähään aikaan..Aika näyttää.
T-TIMO TEPPONEN

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiinpä. Ikään kuin rossi muuttuisi enduroksi pelkällä putken vaihtamisella. Toiset tykkää, että pelkällä valojen laittamisella. Kokeilkaa nyt korvakuulolla sitten edes erilaisia virityksiä sinne änkkien päihin, mutta älkää syyttäkö ketään muuta kuin itseänne sitten venttiilikaupassa...

Kirjoittaja: Harri VanhalaSe (A) siellä dB:n perässä ottaa huomioon taajuudet ja sitä kautta äänen luonteen.

Ongelma vain on, että FIM on viisaudessaan päättänyt suosia karkealla tavalla nelitahtisia ja määrännyt kierrosluvut järjettömällä tavalla. Se, joka kierrokset aikanaan määritteli on joko 1) tarkoituksellisesti päättänyt suosia nelareita, tai 2) niin epäpätevä, ettei moista tyyppiä saisi päästää metriä lähemmäs teknisiä sääntöjä. Kuten tunnettua, FIM:n mukaan samankokoiset moottorit olivat vuosien ajan teknisesti samanlaiset. Kaipa sitten joku kurkkasi männän päälliseen maailmaan, kun tuo irvokas sääntökohta lopulta muuttui.

Nythän sääntöihin on tulossa järjen hiven. On varmaan ollut hirveä vääntö, että saataisiin järkeä mukaan edes malliksi. Varmaan vahinko.

Antin Savio-kommentin innoittamana pieni jatko. Espoon aktiivisuus näissä asioissa johtuu osittain siitä, että nelareiden myötä ääni alkoi kuulua radalta Nuuksion laitamille (Nuuksio on eteläisen Suomen suurimpia erämaa-alueita ja merkittävä virkistyspaikka). Päätettiin, ettei meiltä tarvitse Nuuksioon asti äänen kuulua. Espoon radasta ei ole koskaan tullut meluvalituksia ja on tietysti kovin omituista, että toimenpiteisiin ryhdytään siksi, että ääni raikaa alueille, joissa kukaan EI asu. Luulisi, että ne alueet ovat tärkeämpiä, joissa edes joku asuu. Nämä kysymykset ovat teknisiä ja poliittisia.

Kokemuksemme mukaan tässä asiassa aloitteellinen osapuoli on vahvempi oli se sitten moottorikerho tai sen vastustaja. Äänten puolesta Espoo on nyt varsin vahvoilla ja tietääkseni Riihimäen ratakin on toistaiseksi pelastettu juuri sikäläisen kerhon aktiivisuuden takia, vaikka aloite aluksi olikin vastustajilla.

Jos Mikkelissä ei ole ongelmia, niin ei se voi tarkoittaa, etteivät muut saisi yrittää asialle jotain tehdä. Espoon porukka ei ole koskaan vaatinut kenenkään muun ääniä alas. Jos meiltä on kysytty mittausapua, olemme sitä antaneet mahdollisuuksien mukaan. Päätös on aina ollut kisajärjestäjän. Mikkelin suunta on osallistunut merkittävällä panoksella lajin sisäisten ongelmien kärjistämiseen äänten osalta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksei säännöissä olevia äänipykäliä pyrittäisi noudattamaan. Olisi pitkällä sihdillä eduksi myös eteläisessä Savossa. Pitäisikö mikkeliläisten saada ajaa vähän isommilla koneilla yksin tein? Onkohan tämä sääntöjen noudattamisen vastustaminen Mikkelissä vain yhden ihmisen vastuulla vai lieneekö se yleisempikin linja?

Kun tuosta Heinolan kisastakin puhutaan, niin kerrotaan ääniasiasta Heinolan MM:ssä. FIM:n tekninen delegaatio kävi kahden hengen voimalla tarkistamassa äänimittaukset ja antoi niistä kiitokset. Päätökset hylkäämisistä ja hyväksymisistä eivät olleet järjestäjän eikä meidän mittaajien käsissä, vaan raja oli hyvin tiukka eikä siitä edes ison tallin päällikön huuto pelastanut. FIM valvoi asian. Jos EM:ssä on sama linja, ei järjestäjä rajoille ja päätöksille mitään voi. Tästäkin Papalle infoa, että Mikkelin MM:ssä oli sama meininki. Silloinen FIM-valvoja oli paljon tiukempi kuin minä ja Vicke olemme ikinä olleet eikä meitä pidä syyttää mm-tasoisten suomalaisten hylkäämisestä. Ei ollut meistä kiinni. Luulisi sitäpaitsi italialaisenkin tehtaan osaavan putkia tehdä.

Käymieni keskustelujen nojalla luottaisin siihen, että Jämsässä voi ajaa crossipelillä, kunhan sen putki on asiallinen crossiputki eikä sellainen kikkarööri, joilla isukit yrittävät saada lastensa pelejä läpi. Tuskin kandee investoida crossipyörään enskavaimenninta, siitä tulee äkkiä muitakin ongelmia. Jos putki on crossiinkin äänekäs, voi vika olla peilissä eikä pyörässä, jos ei pääse mukaan.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJaa, kaikenlaista...

Omakohtaisesti voin sanoa, että ikinä ennen ei ole kuulunut Sipoon radan ajokkien äänet tänne Saviolle asti. Mutta sopivalla tuulella Nelarien äänet kyllä kantaa keveästi
näinkin pitkälle.
Äänen voima ja äänen taajuus pitäis kans kaiketi ottaa huomioon, ei vain desibelit?
Kyllä tuo 2t piikin vingutus kuulostaa pahalta radan sivussa kuunnellen, mutta kauaksiko tuo kantaa?
Nämä mökkeilijät ja haja-asutusasukit joita pitäisi kaiketi ajatella, ei kai ne radalla ole vapaa-aikojaan viettämässä? (Paitsi ehkä jotkut sen desibelimittarin kanssa...)
Tietääkseni keski- euroopassa on suljettu jo ratoja juuri nelitahtisten mx-pyörien käytön yleistyttyä.

No samapa tuo, puolikkaan suikan ääni hukkuu mennentullen nelarin papatuksen alle. Siis laitan kunnon villat, kunnon putkeen ja herra katsastusmies päättää loput.

Nimim. Teoista mies tunnetaan, ei suurista puheista ;-)

Kirjoittaja: Tommi RuuskaNiin, kyllä se helpottais paljon kun tietäis oikeasti että kuinka paljon se oma mopo möyryää. Mä en todellakaan aio ostaa yhtä kisaa varten änkkää, koska jos kisaan ikäänkuin "saa osallistua" crossipyörällä, niin sitten se on lähdettävä siitä että siihen saa osallistua. Itsehän olen lajissa aivan aloittelija, mutta enpä ole missään tavannut moista urheilulajia, missä perus kuntokilpailuun osallistuminen on tehty yhden mittarin varassa toimivaksi. Mulla on kisapaikalle matkaa periaatteesa puoli tuntia autolla, mutta eipä käy kateeks heitä jotka tulevat oikeasti pitkästä matkasta tutustumaan äänenmittauksen ihmeelliseen maailmaan. No, menee ehkä avautumisen puolelle, onhan ne mystiset desibelit tosiaan joka paikassa ilmoitettu..

Kirjoittaja: LAURI MANNINENSillä 1000

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko se nyt todella joku maata kaatavan iso asia ostaa 300e endurovaimennin siihen motorossipyörään jos kerran kisna ympäristölupa on siitä kiinni? Miettikää nyt itsekin, rossikuskit hyvät, ostelette herkästi jopa liki 1000e titaaniputkistoja yhden pollen ja puolen kilon takia. 300-400e hintaluokkaan löytyy jo useita vaimentimia, jotka on valmiiksi varustettu erilaisilla päätykappaleilla eri käyttötarkoituksiin. Eikä kyseessä ole suinkaan 400e hukkaan heittäminen! Itse olen ostellut noita kaikkiaan kolme, tinkinyt sen minkä irti saan ostaessa ja lopulta pois myydessä on ostohintaan nähden tullut kynsille jopa yli 50e!!!

Onko muka paljon? Osallistuminen 60e, yöpymiset 120e, iltabileet 20e, ponderi 10e. Mopon lulöut helposti 16-20e/h ja ajoa tulee kaikkiaan n. 3h. Ja vielä kun noita änkkiä saa käytettynäkin, ei varmasti tule sellaisen kanssa enää toista 50e takkiin! Ja kuinka moni mukamas jaksaa ajaa tuppi nurin koko 2h? 10-20 kuskia? Loput voi ihan hyvin viritellä sinne torven jatkeeksi vaikka 5mm halkasijaltaan pienempää putkea 50mm pätkän ja silläkin äänet putoo jo kummasti. Vielä kun siihen porailee vähän reikiä. Lämmöt tuskin nousee pitkässä juoksussa kriitisesti, vaikkei sekään toki madotontakaan ole.

Ihan tosi, älkää nyt viittikö tehdä asiasta todellista suurempaa. Vaikkei se joka korvaan olekaan mukavampaa jos oma mopo ei pidä pahempaa mekkalaa kuin naapurin.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllä se vaan on niin Kymis, että tällainen pieni Otavan kylä tuottaa ihmisiä, jotka eivät ole -50, vaan ihan täysiä satasia. Niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa puolitoista kohtaan varmaan huomenna näissä Otavan Jatzeissa, ja kai myös siellä Jämsän CCNN superetenere special motocrosskisoissa ??? ;==) Pappa

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEli Toni tämä rivi kolme kilpailukutsusivulta:

http://www.veevee.info/himoscc/

on täysin turha?:

Muita määräyksiä:
Huoltomaton käyttö pakollinen
Pyörien pesu kielletty kilpailualueella
Katsastuksessa äänimittaus 94dB
Muualla kuin kilpailureitillä ajaminen kielletty
Transponderin vuokra 10

Kirjoittaja: TONI SALOOn täysin päivänselvää että vakiokuntoisella, kunnossa olevalla crossivaimentajalla pääsee ajamaan Jämsässä. Ei järjestäjä aio hylätä 300 motocross pyörää katsastuksessa!!!
Lopettakaa tuo tyhmä pohtiminen!

Kirjoittaja: Pekka PitkänenTäällä kun ei koskaan lähde asiat eriraiteille kuin otsikko, niin ei nytkään... Sitten kun keksitte miten uudet ihmiset saadaan heti samalla tieto/taito-tasolle kuin kymmeniä vuosia alalla olleet, niin kertokaa se minulle. Aion soveltaa sitä työelämässä välittömästi, kysyntää olisi :)