Alavääntöä etsimässä 2T-koneeseen

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenPyörä on Honun 99 vuoden piikkinen Cr. Sirkku K. kertoo sivuillaan paljon alaväännön lisäämisestä 2t koneeseen. Alatiivisteen meinaankin vaihtaa, mutta pakoaukonsäätimen säädöstä Jkl:n Bike Forum ei ollut samaa mieltä, kehottivat vaitamaan ennemmin neulan kokonaan. Pakoaukonsäädintä tulee kuulemma silloin säätää, kun se ei aukeudu kunnolla.

Kaasarin säädöt ovat tietenkin tärkeässä asemassa. Olen itse ajellut 175 pääsuuttimella, ilmaruuvi 1½ kiekkaa auki, tk-suutin 45, neula keskellä ja seos n. 2,5 prosenttista. Pakoputki on vakio ja kunnon putki toisi tietenkin enemmän alavääntöä.

Kuitenkin itselläni alavääntö on surkea. Tietenkin eri valmistajien koneet ovat luonteeltaan erillaisia, esim KTM, jonka pyörät ovat yleisesti alavääntöisiä ja Honda enemmän ylemmille kierroksille( korjatkaa, jos olen väärässä) . Liikkeissä henkilökunnalla, varsinkaan tähän aikaan vuodesta, ei ole paljoa aikaa jutella alavääntö ongelmista, niinpä kysyisin teiltä, miten voisin kehittää alavääntöä kyseisessä pyörässä ? Rohkeasti vain kaikkia keinoja, joita tiedätte!

Kiitoksia vastauksistanne!

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenJoo sitä oli valmiiksi jo muotoiltukin. Ihmettelinkin, minkä takia näyttää vähän itse tehdyltä reiältä.

Kirjoittaja: Markus QvistMoro, lueskelin tämän aiheen läpi ja myönnettävä on että kiinnostavia jippoja. Olis kuitenki muutama oma kysymys. Mimmosia eri "viritys"pajojen putket on tehoalueeltaan? Tällä hetkellä kiinni -91 KX:sässä ProCircuit ja tehot tosiaankin löytyy vasta ~9000rpm jälkeen. Sinäänsä ongelmaa tuossa yläkierrosputkessa ei ole mutta kun pyörä on muutettu katulailliseksi niin melko epämiellyttävää ajaa kaupungissa ja haluaisinkin tietää että löytyykö mistään enää tuohon käytettynä edes erilaisia putkia. Samoten kysysin sitä että miltä kuulostaa 162 p.suutin ja 48 t.suutin tuolle satsille? Kaasarinahan toimii se 36mm Keihin PWK. Neulan prikka keskellä ja seosruuvi 1½ auki. Tuntuu välillä tekevän paljon tätä "kännäämistä", eli tukkeutuu kierroksilla vähäksi aikaa ennen kun lähtee. Koitan aina ajaessa "huuhdella" konetta kytkin pohjassa, eli kierrättää hetkellisesti. Tämän viimesen vinkin sain eräältä harrastajalta mutta en kyllä huomaa yhtään eroa tukkoisuuteen vaikka noin tekisikin..

Kirjoittaja: KALEVI JÄRVINENMoro!!
Hondan virtapään pohjalevy josta sytkyä pitäis säätää on 2:lla 6mm pultilla kiinni(kympin kannalla) toinen pohjalevyn reikä on pitkulainen ja toiseen on laitettu pelti levy päälle jossa on pyöreä reikä. Eli ei ole tarkoitettukkaan säädettäväksi, mutta viilaamalla reijän soikeaksi voit säätää sytkyä haluamaasi suuntaan.T. KJ

Kirjoittaja: SAMI KUJALAyksi perus juttu kannattaa muistaa että kun säätää jotain tai muuttaa asetuksia niin sen jälkeen sitä pitää testata ja kerrallaan vain yhtä muutosta niin hahmottaa kuinka se vaikutti.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAinakin mun KX250:stä löytyi levystä ja vastaavasti jostain lohkosta merkit(lohkossa valettu nuoli, levyssä kolme viivaa), jotka näyttivät säätövaran. Levyn reunassa varmasti alle sentti yhteensä (eli säätövara ei ollut sama kuin se, kuinka paljon levy fyysisesti pääsee liikkumaan).

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenJoo siis ei kympit vaan oisko kutoset. 10 hylsyset tarkotin.

On nyt muki irti niin pitää sitten remontin jälkeen kääntää hiukan. Mutta tosiaan, minkälaisia vaaratekijöitä siinä on, jos sattuu menee "liian" aikaselle sytytys ? Eihän sitä säätövaraa kuitenkaan paljon ole. Sentti - puoltoista, hieman alle ehkä.

Kirjoittaja: Jyri NordströmMelko rajuilla pulteilla kiinni jos kymppimilliset on.. Kyllä olet ilmeisesti löytänyt oikean kohdan. Käännä aina aivan hiukan levyä, kiristä pultit ja kokeile. Jotkut säätävät sytytystä moottorin ollessa käynnissä, sinulle sitä en voi suositella..

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenNiin eli semmoset 2 kymppimillistä pulttia irti ja kääntämään vastapäivään ? Kuinkahan paljon sitä kannattaa käännellä ? Onko se siis kauheen tarkkaa, kun tais olla nii myöhäsellä se sytytys kun vaan mahtu kääntymään.. Ettei pääse palamaan mäntään reikää..

Kirjoittaja: Henri SiiskonenSytkää säädetään kun avaat magneeton puoleisen kannen auki. Alta löytyy pari ruuvia siä laidoilla. Löysää niitä ja käännä systeemiä vastapäivään jolloin sytytys aikaistuu.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenJeps, niin se on tehtävä.

Kiitos muuten Sirkulle ja kaikille muille vastanneille!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTyökalut kouraan, purkuhommiin, moni asia selviää kun katsot ja otat selvää. Eiköhän tuokin selviä kun avaat virtakopan ja alat katsella miten se vaikkapa voisi toimia.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenMe koneistettiin se korotepala valkoisesta muovista (olisko ollut nailonia?). Sitä löytyi paikallisesta muoviliikkeestä. Alumiini vois olla myös ihan hyvä vaihtoehto? Jyrsimellä sisäreunä siistiksi tiivisteen mittojen mukaan, ja nurkkiin jäärä säde pois viilalla tms. Ulkoreunathan ei tartte olla ihan millilleen. Tiivistepinnat voi myös oikoa jyrsimellä, ja tiivistesilikonilla varsistaa tiiveyden kasatessa.

Myönnettäköön, että tuo "tankin irrotus"-juttu myös hieman nosti minun niskakarvojani pystyyn.

Kirjoittaja: Pekka Pitkänenlupaan opetella kirjothtamaan joskus :)

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenTarkotin siis etten ihan just nyt viitti irrottaa sitä tankkia. Anteeksi sanan valintaani. Nyt pitää laittaa uutta mäntää kiinni, niin samalla säädän sen sytkän. Ei sitä nyt noin kovasti tarvii ottaa vastaan.

Mutta en kylä tajunnut yhtään tuota Sirkun kommenttia. Pitääkö magneetto siis ottaa pois jne. ? Kyllä mulla saattaa ulosvetäjä olla. Saisinko lisää siis neuvoja?

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenKyllä tässä riittää aivan varmasti tarpeeksi rakkautta pyörää / moottoriurheilua kohtaan :D :D

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä noissa V-Forceissakin valo paikastaan pilkutellen läpistä läpi, niissä kohdin vain ei liene kuitua, pelkkä sideaine. Mutta läppien ja läppärungon välistä ei sa valo paistaa läpi.

Sytkä säädetään kääntämällä magneeton pohjalevyä suhteessa lohkoon/anturiin.

Jos tankin irroitus on mielestäsi iso homma, suosittelen lopettamaan koko alaväännön etsimisen ja turhanpäiväiset kyselemiset täällä, pikkurilliään liikauttamalla ei saa mitään. Olisit sanonut heti alkuun paljonko olet valmis näkemään vaivaa asian eteen.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenNostin naulan prikkaa yhellä lovella, ja lähtee aika paljon äkäsemmin. Vois vielä nostaa hieman tk-suuttimen kokoa ja hitusen laskea p-suutinta.

Siis tuota nailonleyä saa varmasti ihan Rautioista jne. varmaankin. Voishan sitä tietty kokeilla, jos sillä on huomattava vaikutus. Sytystä pitäisi ruveta tutkimaan, mutta se on vaan aika raskas homma tuossa pyörässä, kun pitäs tankki irrottaa jne. Siinä boksissa on siis vaan jonkinlainen meisselille tehty säätöruuvi, vai miten sitä sitten säädetään aikasemmalle ?. Mutta noista läpistä:

Avasinkin läppärungon tässä yks päivä. Minulla ainakin on semmoinen käsitys, että läpät on kunnossa niin kauan, kun niistä rupeaa lohkeilemaan palasia, vai ? Palasia ei ollut irronnut, mutta jokainen läppä oli tummunut keskeltä. Ja pitäisikö niissä läpissä olla semmosia pieniä reikiä ? Kaveri virittelee skootteriaan, ja se vaihto hiilariläpät, joissa oli valon mentäviä reikiä, en tiiä sitten meneekö niistä bensiinikin läpi. Minun läppärungon läpissä ei ollut minkäänlaisia reikiä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKenth, olet ihan tasan tarkkaan väärässä. LIIAN laihalle säädetty 2T ei tietenkään toimi sitäkään vähää kuin liian paksulla, mutta säädöt pitää siis hakea niin laihalle kun se vielä moitteetta toimii. Tässä lähestytään mm. sitä ongelmaa, ettei seoskäppyrä kaasarissa ole millään neulalla lineaarinen, jos satus ajamaan juurin kaasun asennolla sen kuopan kohdalla, voi vääntö tuntuakin paremmalta vaikka änkän pää kastuisikin.

Anselmi, saattaa Hondassa toimiakin tuo kampikammion tilavuuden lisääminen. Jos tilavuus on viritety toimimaan hyvin yläkierroksilla. Toisaalta liiallinen lisäys aiheuttaa jo hiukankin väsyneillä läpillä sen, ettei läpät ilmeisesti sulkeudu kampikammion paineen jäädessä liian pieneksi, kone ei herää vaikka runttaat vaijerin pinkeeksi.

Älä kuitenkaan taivuttele mitään pellistä. Osta vaikka pala 5mm nailonlevyä ja muokkaa siitä imukurkkusi liitospinnan muotoinen kappale siihen väliin. Tuolta kohtaa 2T ei käy kovin kuumana, jotne nailon-levy kestää kyllä. Viimeistele sisäpinta, mihin kaasuvirtaus rajoittuu, huolella. Laita pytyn puolelle esim. paperitiiviste. Ihan hyvä hankinta on ostaa arkki 0.20, 0.30, 0.50mm paperitiivistettä nyt ainakin, niistä sitten vasten tiivistettäviä pintoja kulloisenkin tarpeen mukaan naputtelet vasaralla itsellesi juuri haluamiasi tiivisteitä.

Esim. temmissä tuo tilavuuden lisääminen toi lisäpotkua vasta kun pakoaukon säädin aukeni, eli paine kaiketi ei riittänyt. Toisaalta suurin osa tilavuudesta lienee valmiiksi juuri läppien ja kampikoneiston välillä.

Säädä kaasari laihemmalle niin kauan kunnes se alkaa niiata/empiä ennen kuin ottaa kierroksia, kääntäessäsi kaasun niin hieman kuin puoleen väliin kuin täysin aukikin. Siitä se viimeinen pykälä takaisin päin. Sitten sytkää aikasemmalle. Pitäisi olla tuntuva ero. Läpätkin voit tehdä itse, esim. 0.30mm läppämateriaalista (ainoa saatavilla/löytämäni on moposportin hiilik.levy...parempakain saisi olla) tehdyillä läpillä saat tuntuvan lisän alas. Itse väsäsin semmoset Luhtiksen vinkistä orkkis 0.50mm tilalle, kestoikä vain jäi alle tuntiin. Tarviisi olla kunnon matskua, kuten orkkis V-Forcessa oli, vaikka sitten johonkin toiseen pyörään ohuet läpät joista pienentäen saisi tehtyä.

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergSirkku, olen sen kaasari säädön suhteen aivan eri mieltä. Itse olen sellainen että ajan paljon ala ja keskirekisterin väänöllä, ja aikaisemin mulla oli vanha 125 kx. Laihalla säädetty mahdoton laite ajaa, oli joko tehoja tai sitten ei ollenkaan. neulan säätö vaikkutti että joko röpötti tai sitten sanoi pöö. Sitten kun laittoi 10-15 numeroa suurempi pääsuutin niin alkoi keski ja alatehoa löytyä. Oli paljon mielyttävämpi ajaa. Nykyään 06 250 ktm, ja sama juttu. >Suht suuret suuttimet ja vääntöä löytyy hyvin alakieroksilla, niinkin paljon että kaveri vitsaili että mulla olisi parempi hankkia nelari, 2T kun kierros kone kuulema on. Pienemillä suutimilla että kone käy ihan puhtaasit mutta ei liian laihalla (eli ei pööä tai kilise) niin teho rekisteri on kun piikkillä ajelis, kieroksia pidettävä tapissa että jaksaa...

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJoskus aikoinaan rakenneltiin 125 CR:stä enduroa ja kyseltiin eräältä virittäjältä neuvoja alaväännön lisäämiseen. Ja niitähän tuli kuin apteekin hyllyltä. Noista neuvoista paras oli mielestäni kampikammion tilavuuden lisääminen, joka toteutettiin laittamalla korotepala läppärungon alle. Korotepalan vahvuutta en enää muista, mutta noin hatusta tempastuna olisko 5-8mm.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenAsun Laukaassa, että aika kaukana. Mäntä on jo tilauksessa, niin samalla ostan tietenkin alatiivisteen. Joskus puolen viikon maissa pääsen vasta mittailemaan sitä tiivistettä.

Hmm en ole tuollasta ennen vielä kuulukaan. Voishan sitä taivuttaa jonkinlaisen peltipalan kampikammion ja läppärungon väliin. Ei siinä varmaan mitään riskitekijöitä voi olla ? Kuuntelee vaan konetta tarkoin..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMittaa nyt alkuun vaikka tönärillä. Alle 0.20mm paperitiivisteen kanssa tulee jo pitävyysongelmia herkästi. Muita mitat squish band kuitnekin ennen kuin alat ohuempaa tiivistettä miettimään. Loppujen lopuksi kaikki selviää tekemällä ja kokeilemalla, netin kautta saa vain vihjeitä. Ja aina kun muutat jotain, oli se sitten sytkän ajoitus, alatiiviste tai mikä vain, kuuntele tarkasti moottoriasi. Etenkin näidne mainitsemieni muutosten suhteen on syytä tarkastaa mäntä jo esim. puolen tunnin jälkeen, varmuuden vuoksi. Molemmat muutokset mm. terävöittävät koneen ääntä, mutta saattavat myös aiheuttaa männän hajoamisen todella nopeasti mikäli muutat liikaa. Raja täydellisyyden ja konetta hajottavan välillä on kovin kapoinen.

En tiedä missä päin maata asustelet, mutta mikäli Tampereen seudulla, niin voit ottaa yhteyttä SP:lla ja voin demonstroida sulle vaikutuksia jos tulet käymään.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenOn se kyllä pirun ohut, vaikka ei nyt semmosta kädessä olekaan. No jospa sitä vääntöä tulee kaasukahvan mukana. Ei se nyt niin tarkkaa ole.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko se jotain muuta kuin paperia/eikö paperitiiviste käy/onko se jo valmiiksi kovin ohutta 0.20mm tms? Ellei, voithan tehdä sen tiivisteen itsekin.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenJoo.. Kuulostaa kyllä aika isoilta suuttimilta. Siis Cr 99 j piikki!.

Bike Forumissa muuten sanottiin ettei honuihin saa ohuempaa alatiivistettä. Harmi sinäänsä.

Kirjoittaja: MATTI PUIKKONENsiit nologyn kipinä vahvistimesta on muuten sika hyvä laite ite oon ajanu sillä yli 4 vuotta..alaväännöstä puheen ollen ni ite olen ajanu 210 ps 52tk ja valvolinen öljyllä 1.8%..joten pytyn tiivisteet vaihtoon orkkis läpät ja putki ja suuttimet mahdollisimman isoks ni kyl toimii ei pitäs tukehtuu ja ala vääntöö pitäs tulla..t:rk

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenJeps. Tulipahan sekin nyt selväksi.

Kiitos kaikille vastanneille !

Kirjoittaja: SAMI KUJALAne jouset sielä syliterissä vain auttavat säätimiä palautumaan se "variaattori" jonka jousen muuttaminen ehkä auttais vääntöön on lohkojen sisällä ja en tiedä taikka ole kuullutkaan että siihen saisi erilaisia jousia kun kysymyksessä on HPP pakoaukon säädin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSori Anselmi, mutta nyt ei kyllä tule mieleen tuommoinen systeemi. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei sen räpelöinti käykään ihan niin simppelisti. Kannattaa unohtaa ensin alkuun se puoli kokonaan, sillä jos sylinterisi vielä on yläkireeksi viritetty, et saa muutoksella edes likikään niin paljoa aikaan kuin noilla muilla.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenMutta niistä jousista. Kuinka kireet ne sitten pitää olla? Pitäiskö taipua sormella ? Siis eihän siinä jousia paineta, vaan semmosta jonkin tyyppistä vasaraa/vipua, jonka sitten jousi palauttaa.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenNiin ei kai sitä ryyppyä tarvii laittaa, kun käynnistyksessä.

Kirjoittaja: Jukka NieminenTuosta känniin menosta vielä omia kokemuksia: Onnistuin pimentämään 90-luvun CR:istä useammankin tulpan kun lämmittelin konetta aina tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla ja ryyppy päällä. Sitten kun kone oli lämmennyt ja uskalsi antaa vähän enemmän kierroksia tuloksena tuo boo-ääni ja pimennyt/kastunut tulppa. Sitten joku kertoi että CR:istä pitäisi aina kääntää ryyppy pois heti käyntiinlähdön jälkeen eikä lämmittää konetta ryyppy päällä. Menee kone niin paksulle ryypyn takia tuloksena on tulppavaurio.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenHehheh :D

Avasin ton pa-säätimen. En nyt ole aivan perille mikä jousi tai kenties jouset sinne pitää vaihtaa. Kummallakin puolella on nimittäin jouset. Ja huomasin myös, että oli päässyt yks mutteri hieman löysälle. Oikeanpuolen kattilan pa-säätimessä on ainakin tuossa ceeärrässä semmonen vipu, joka kiinnitetään pytyn läpi menevään erääänlaiseen pulttiin, jonka päässä on kierteet, ja josta ruuvi sitten oli irti päässyt. En epäile yhtään, miksi oli alavääntö hieman heikkoa :D

Mutta niistä jousista. Kuinka kireet ne sitten pitää olla? Pitäiskö taipua sormella ? Siis eihän siinä jousia paineta, vaan semmosta jonkin tyyppistä vasaraa/vipua, jonka sitten jousi palauttaa.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenSiis minkä jousen ? Luin sivuiltas, että jäykempää pitäs laittaa, jos kaipaa alavääntöä. Pitäs nyt ensin tutkia sitä pa-säädintä tarkemmin.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenVielä mitäköhän tarkotat tolla "ettei mene känniin" ? Sammua kenties ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos moottori on pienellä kaasun avauksella/tyhjäkäynnillä rikkaalla, kerääntyy kampikammion seinämiin yms. polttoainetta ja sitten kun yrität avata kaasun, kone vain rötää vastaan ja roiskii änkän päästä, kunnes hetken päästä herää kiertämään. Selmiäminen vahvasta humalatilasta on siis merkittävästi nopeampaa kuin promilleista ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSäädät kaasarin niin, että kone lämpimänä se on nippa nappa ettei ole liian laihalla. TK niin pieneksi, ettei mene känniin kaasu kiinni paikallaan pöristen (hienosäätö seosruuvilla), neulan asettelu esim. puolen loven paksuisen prikan avulla niin, ettei osakaasulle avattaessa niiaa, muttei röpötäkään, pääsuutin samoin niin pieneksi kuin mahdollista. Jos alkaa kilistä suorilla, kytkin pohjaan ja varikolla hiukan rikkaammalle.
Kaasarin säätö vaikuttaa 2T todella paljon, jos haluat optimin, joudut säätämään sitä usein kelien muuttuessa. iCat on tavallaan oikotie, se sallii säädöt vähän poskelleenkin, mutta pienikin vesihelmi liitännässä, ehkä jopa kondenssivesi, alkaa ongelmat.

Tuohon pakoaukon säätimeen: ellei sulla ole siellä keskipakosäädintä, joka jousta vasten jousivoiman voittaessaan avaa pakoaukon säätimen luistit/läpät, minkä jousen olisit vaihtamassa? Olen kyllä nenä pitkällä katsellut noita kaikkia, mutta ei nuo japsit ole niin paljoa kiinnostaneet, että olisi jäänyt Honda mitenkään mieleen. Joka tapauksessa ajatus on viivästää pakoaukon säätimen aukeamista ja myös pehmentää sitä.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILAJoo piikkiä pitää laulattaa, että se menee ja siinähän sen hauskuus onki.
On vähän ajamisen meinikiä nääs.
04 piikki honda oli ainoo missä oli sähköinen pakoaukon säädin.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenNo joo, kyllä tässä nyt kuitenkin pikkusen ollaan selvillä asioista Tommi ! Mutta haluaisinkin parantaa sitä alavääntöä. Olen ajanut myös semmoisella piikillä, jossa on sitä alavääntöä, enemmän mitä minun pyörässäni. Muotoilin mielipiteeni, aivan oikein, liian radikaalisti "körötellä hiekassa", ei siihen pysty piikillä , bravo sulle!

Olisikohan jollakin tietoa niistä kaasarin säädöistä ? Entä auttaako tehokansi ( VHM ) alavääntöön ja jos mielestänne auttaa niin miten ? Kannatava ostos ?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKI"Kuitenkin itselläni alavääntö on surkea". Pointti 1: Näin on eikä mikään sitä muuta. 125 kuutioisesta ei iknä saa millään ilveellä vääntöä alas menettämättä yläkierroksia.
"Kyllä pyörä yläkierroksilla toimii täysin moitteettomasti ei mitään vikaa, mutta haluisinkin välillä körötellä pienellä kaasulla hiekassa" Pointti 2: Tämä onnistuu 300 2t:llä tai 450 nelarilla ei millään muulla pienemmällä vehkeellä.
Fakta vaan on ettei sitä käyttökelpoista vääntöä synny ilman kuutiotilavuuden kasvattamista tai ahtaamalla. Tottakai voit hakata vaikka 1000 eskoo kaikkiin mahdollisiin viripalikoihin mutta sinulla on edeleen hondan piikki joka laulaa ylhäällä. Vaihda 250:een ja ongelma poistuu!

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenEn tiedä tuosta pakoaukonsäätimestä. Kyllä se mekaaninen mielestäni aika pitkälle on. Paha kuitenkin mennä sanomaan.

Miten sitä kaasaria sitten pitäisi ruveta säätämään? Ylempänä näkyy nykyset suuttimet jne. Entä se sytkä vielä ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKaikkea ei tietenkään voi suoraan soveltaa ja eikös tuossa Hondassa ollut vieläpä sähköinen pakoaukon säädin ainoana krossipyöränä laatuaan? Alatiiviste, paisari, änkkä, suuttimet, sytkän säätö toimii kyllä. Tosin KTM varauksin, siinä tuntuu sytkä olevan kovasti aikasellaan alakierroksilla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKäyppä katsomassa kotisivuiltani www.kolumbus.fi/sivutie, sieltä tekniikka ja yleistä, jos saisit niistä jotain irti. Olen kirjoittanut suht kattavasti "2T alavääntöä ylös" jutun, omiin kokemuksiin perustuen. Kulut saa pidettyä hyvin pieninä jos työt tekee itse.

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenKyllä olenkin lueskellut ne moneen kertaan läpi. Bike Forumissa henkilökunta oli vain hieman eri mieltä.

Sami Kujala ! Pistä juttua siitä vhm-kannestas mun sähköpostiin, joka on :

lespaul_912@hotmail.com

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenRad valvehan se varmasti tehoa toisi, mutta rahoja ei näin vanhaan pyörään viitsi sijoittaa. Pitää pistää kuitenkin harkintaan. Tehoputkea voi minulle muuten tarjota, jos löytyy sopivaa.

Kujalan kommenttiin; Kyllä pyörä yläkierroksilla toimii täysin moitteettomasti ei mitään vikaa, mutta haluisinkin välillä körötellä pienellä kaasulla hiekassa, toisin kuin tuppi nurin, niin että paska lentää, ei aina niin kivaa se. Mutta pistäppäs Kujala juttua e-mailiini kannestas: lespaul_912@hotmail.com

Olisin siitä kiinnostunut.

Kertokaa vain lisää niksejä alaväännön parantamiseen! Otan vastaan myös neuvoja kaasarin säädöistä kyseiseen pyörään. Tässä muutama päivä sitten siirryin 182:sta 175, enkä oikeastaan tuntenut suurtakaan eroa. Viisi kokeilla vieläkin pienempää ehkä. Kaasarihan taitaa olla 37 Keihin.

Kirjoittaja: SAMI KUJALApysy kaukana procirquitin putkistosta ei toimi kunnolla tuossa vehkeessä korostaa ylätehoa

Kirjoittaja: Petri UutelaItellä oli ensimmäisenä pyöränä aikoinaan Cr125r -96 ja Boyesenin Rad valvesta oli huomattavastin etua ainakin minun pyörässä, toinen hyvä on kuulemma V-Forcen läppärunko mutta siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia. Samoten kannattais harkita sitä putken ostamista se auttoi kanssa, mulla oli ProCircuitin alkukäyrä ja suuttimet oli muistaakseni 170/48 hmm ja tais olla myös teräksiset kytkimen välilevyt että sai pyöriviä massoja vähän lisää. Noilla sain aikoinaan omasta pyörästä aika hyvän ajettavan.

Kirjoittaja: SAMI KUJALAöljy motul 800 2%

Kirjoittaja: Anselmi HyvönenMahdolliset kokemukset kipinänvahvistimista myös kiinnostavat, kuten iCat ja Nology Hotwires, joitten pitäisi tuoda alavääntöä ja tehoa. Bike Forumissa sanottiin teho/hyöty suhteen olevan varsin turhan. Toisaalta pitäisikö uskoa Niko Kalatiehen ?

Kiitoksia vastauksistanne!

Kirjoittaja: SAMI KUJALAjos syliteri ja mäntä on ok eli puristuksia löytyy niin vastaus olis jotta pidäsitä kaasua pohjassa. mutta tossa mallissa hgs:än putkisto toimii hyvin (ittällä ollut125 cr vm 97 ja98) ja sitten säätää kaasari kohdalleen jos haluaa lisää vääntöä/tehoa niin multa löyttyy siihen sopiva vhm kansi vaihdettavalla palotilalla 1kpl stanu palotila ja yks sokea josta voi tehdä mieleisensä tiivistys o-rengailla paljon parempi kuin alkuperäinen peltitiiviste