2T maagista harmia, taas

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn tää talvi sitten aina yhtä herttusta aikaa! Mätkäytellään turvalleen kinoksiin potta umpeen lunta ja pyörä milloin huutaa ja milloin röpöttää!

Montakohan kymmentä kertaa olenkaan tyrmännyt kaikki väitteet nelareiden vaikeammasta jne. huoltamisesta ynnä muuta? Sanaakaan en ota takaisin! Silmä käteen ja tutkimaan osia niin vialle kuin vialle löytyy syy heti miten. Ei tarvita kristallipalloa.

Mutta kun on tuomittu rimpuilemaan noiden rin tin tinien kanssa niin tässä sitä taas ollaan: Ensin mopo ei kylmänä suostu muuta kuin sammumaan kaasun hipaisustakin, kuten ryyppy päälläkin. Ainoastaan ilman ryyppyä vaivoin käy tyhjäkäyntiä. Vähän lämmittyään kun koittaa niin niiaa heti kun lyö kaasun auki. Isompi pääsuutin, ok, paitsi että nyt niiaa puolella kaasulla ja öljyvana seuraa perässä. Neulan nosto oli katastrofi -> ei kun takasin.

Ajossa röpöttää, paitsi selvästi kiihdytettäessä, yli puolen kaasun nyt ainakin. Kaasun pois päästäissä karmee röpötys. Joten voisi päätellä, että tyhjäkäyntisuutin olisi suuren puoleinen. Keli -4. Vaan tuskin on, sillä sama suutin on palvellut viimeisen reilun vuoden siinä piirissä ja Kärmeksellä oli sentään plussalla 6 astetta. Palveli sielläkin, kunnes rypistelin huolitellen paisarin. Nyt se on korjattu, mopossa uusi mäntäkin, karstoittuneet pakoaukon säätimen osat (85cc) huolella puhdistettuina ja ohjearvoihin säädettyinä. 8-tulppa ja 9-tulppaa koitettu, yhtään ei vielä hajonnut...

Viimeiset 4 ajokertaa on ollut tätä, olen koittanut putsaria vaihtaa, ajokertojen välillä ja ajokerran aikana, noita kaasarin säätöjä, eri tulppia, tenua on tankissa ja kaasari suojattu. Kaikki on kuten vuosi sittenkin, jolloin ilmeni saman tapaisia ongelmia ja syy selvisi sitten lopulta putsarin huokosiin joutuneesta lumesta.

Eli uusi vika, tutut oireet. Röpöttää, ei toimi alhaalta kuten kuuluisi, ei todellakaan luulo sillä bensaa palaa 50% extraa. Marraskuussa uusittu kiertokankisatsi, kaikki tiivisteet, laakerit yms. Ainoa havaittava "vika" on se, että keskimmäisten läppien (V-Force) ja läppärungon välistä kajastaa hiukan valo. Läppien kääntäminen ei muuta tilannetta, ei liioin uudet läpät. Tilanne oli vuosi sitten jo tämä ja parit läpät olen uusinut. Ohuemmilla läpillä vain oli isompaa vaikutusta, alavääntöön.

Joten jos joku ystävällinen niin näihin vihkiytynyt, tullut oikein 2T kristaalipallonkin hankkineeksi, voisi kertoa että

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMulla on tossa TM:n orkkis MX-mallin tapokytkin jälkikäteen laitettuna, se ei maadoita stongasta vaan piuhan kautta ja rakenne ei ole vikaherkkä. Ei juuri nyt edes toimi, kun lähti maapiuha irti valomaskia vaihtaissa...korjaustarve...no, miten sen nyt ottaa, tommonen hengetön 2T, voi painaa vaihteen sisään, eikä edes hyökkää eteenpäin. Tärkemepiäkin asioita ensin hoidettavana.

Ajattelin nyt kummiskin laittaa tilannetiedon. Mopolla on nyt ajeltu 4h sen jälkeen kun vika katosi ja vieläpä putsaria vaihtamatta. Vikaa ei siis koskaan löytynyt ja sen aiheuttaja on siis pyörässä edelleenkin. Päitsille toista kertaa keskeyttämään lähteminen ei houkuta ja kiina-nelarikone-projektikin tallaa paikallaan. Kaasarille ei löydy tilaa ja on vähän muitakin ratkaisemattomia juttuja vielä.

Mutta pientä lisäkysymystä, mielellään todellista kokemuksen syvääa rintaääntä omaaville: Säädöt on siis samat kuin olivat kesäkeilissä 100cc:llä, samat kuin toimivat vielä +8 hyvin 85cc:llä. Kulutus on kuitenkin, nyt toimivanakin, suurempi kuin kesäkelissä, niin kilsaa kuin tuntia kohdenkin, eli vauhdin nousu ei asiaa sinällään selitä. Ero on lk. 10%. Onko normaalia? -20 menee laihalle, mutta ei voi muuttaa mitään tai menee jo -10 paksulle, ja kun puolestaan menee paksulle niin kaikki vähätkin alakierrosominaisuudet katoaa lopullisesti. Tässä joutuu pohtimaan että mitenkähän noi sääennusteet pitää kutinsa ja leikkaako epeli kiinni siirtymillä niillä ainoilla säädöillä millä se korvessa pelaa hyvin...

Kirjoittaja: markku paananenTerve Sirkku,

Josko vielä oireilee, ota tappokytkimestä piuhaa irti ja kokeile

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlen tuolla mainitulla öljyllä ajanut lähe kaikki ajot viimeisen 160h ajan, yleensä jossain 2.5-3%, en ole alkanut niin tarkkaan tärimään. On sitä joskus 4%:kin ollut. Ei todellakaan ole karstoittanut konetta aiemmin, enkä ryhtynyt siksi edes muuta öljyö kokeilemaan. Eli sama öljy, tenu samasta lokakussa ostetusta pullosta, saman huoltoaseman bensa oli käytössä viikonloppuna kuin ongelmien aikaankin.

Kirjoittaja: Jani MielonenKari Eskolalle: Käy paikallisesta lvi liikkeestä hakemassa mittariin tarvittavat romppeet. Eli jonkin jortin T-haara ja tarvittavat nipat ja mittari.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNiin, itekin veikkailin että Sirkulla on jotain Bel Ray HR1:stä tai vastaavaa huippuöljyä mikä ei pala kunnolla tyhjäkäynnillä ajettaessa, varsinkaan 3% seoksella! Osta laimeampaa öljyä tai laita vähemmän öljyä ja kerro tulokset sitten!

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENVäittäisin, että sulla on jotain vi***n kallista ja parasta 2-T öljyä, mitä markkinoilta löytyy ja siihen sitten seossuhde jotakin luokkaa3%. Menikö paljon vikaan?
Ostapa vähän alhaisemmilla lämmöilä palavaa öljyä eli huoltsikalta peruskamaa!
Riittää varmasti voiteleen sun ajoilla sekä palaa kunnolla eikä röpötä.
Ei näissä vehkeissä ole tavalliselle pulliaielle mitään avaruustekniikka säätöjä. Kunhan saat koneen toimimaan niin anna sen olla orggiskunnossa, koneen virittämisestä et itsellesi vauhtia saa se tulee jostain muualta.

Jyrki

Kirjoittaja: JOUNI SIMONENSIRKKU!

Oleksää nukkuna ollenkaan 27-29.1 välisen aikan?

Olisko ny nii et siu rintintin haluus levät vähää...???

Ei vainiskaa, mitä sitä vikaa enää ettimään jos kerran pelit pelaa......vai meinasitko purkaa ja kattella mitä on syöny, ihan vaan ajankuluksi?

Kehoitan että ajat vaan niin helvetisti sillä nyt....kun kerkeet.

Ei muuta kun hyvät ajot.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMopo pelasi tänään KESÄSUUTTIMIN n. 34km moitteetta. Mitään ei ole muutettu koommin ja eilisen jälkeen nökötti auton perässä -15 yön yli. Änkässä vanha öljyvana (pese nyt pyörää näillä keleillä...varmaan ei toimi mikään!), uutta vaian YKSI valunut pisara, päässyt liki puoleen matkaan...

Jos ideoita on sen puoleen missä vika saattoi olla, niin laittakaa ihmeessä tulemaan ihan kaikki. Olisihan tämä ihan mukava saada selville kuitenkin!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, on tosiaan mukavia joo!
Ei venähtäny kintut nukkuissa, joten tänään oli vaan tyytyminen tohon rin-tin-tiniin. Odotetaan jos ensi yönä sitten...

Aamulla kun piti pistää se käyntiin, pörähti se normaalisti ja sammui siihen saman tien. Kyllä muuten oli hiuskarvan varassa etten työntäny mopoo autoon ja ilmottanu kavereille et nyt tää mopo ei liiku ennen kuin siinä on 2 tahtia enempi. Potkittiin sitten sitä siinä aikamme kahteen pekkaan kuitenkin, ei mitään eloa. Ajattelin sitten, että kun näitä haamuvikoja tuntuu piisaavaan niin koitetaan uudella tulpalla.

Siitähän se heti pörähti ja vaikutti kaikin puolin normaalilta. Ajaessakaan ei mitään ongelmia ollut, mitä nyt etulokari jäi matkan varrelle ;-). Aika hymyssä suin ajelin, puoli tuntia kerrallaan putkeen, kone oli kuin Kärmeksen alussa, pakkasta kymmenkunta. Melkein jo unohdin kaiken harmin...en sittenkään, en odota seuraavaan talvitemppuiluun. Ihan hyvä se on vajaatahtinenkin, silloin kun toimii, jos toimii.

Kirjoittaja: KARI REIMAMielenkiintoista tosiaan,,,oli oletettavaa että isommalla putkella toimisi huonommin mutta,mutta...mulla kyllä silloi sen putken kanssa temppuillessani oli mielenkiintoisia vaiheita.
Sillä kokeilin kaikenlaista ja kun putkea sitten puhaltelin toholla putaaksi,ja se putki perskules putos vahingossa lattialle,niin nostaessani sitä lurahti putken sisältä reilu kupillinen öljyä,,kaipa se siitä johtuikin kun aikansa käy viileänä ja änkkä tukkeutuu vedestä,ja kone ei poltakkaan enää kaikkea tavaraa.
mietin että onko sillä sitten vaikutusta kun se aina välillä tauon jälkeen suostui hetken toimimaan,kun se vesiöljy sekoitus valui paisariin,ja puhaltamisen jälkeen aina toimi todella hyvin aikansa,kunnes taas kehitti tarpeeksi vettä.
Ja kuten mainitsin niin lämpöjen nostaminen auttoi siihen.
On nää kakstahdit vaan sitten mukavia..
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEi kai se vika korjaantunut, tulet siihen vielä törmäämään ja joskus keksimään, mistä oli kysymys. Selvää kai on, ettei "2-tahtivika", keuhkot, kampuran stefat, paisarin lyttääntyminen noin vain korjaannu. Jos vika on sähköissä (kuten moinen yhtäkkinen häviäminen antaa aiheen olettaa), on paha syyttää erityistä 2-tahtisähköä.

Joku tuossa viittasikin siihen, että kireät moottorit ovat tempperamenttisia. Jos raapaistaan nelarista kilpamoottorille sopivia litratehoja, alkaa niissäkin olla säädettävää. Jopa sellaista on kuultu, ettei niillä saa stumpata, jos samana päivänä aikoo jatkaa ajamista.

Parasta menestystä Lady Cup-toiminnalle ja myös omalle ajajauralle. Mekaanikkoura onkin jo lupaavassa vaiheessa!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, jos siinä kuitenkin käy niin, ettei sääriluut paista aamulla paljaina muuten kuin unissa...?

Näihin mittoihin toi temmi on kyllä edelleenkin ihan paras mahdollinen pyörä enskaan, kun vaan saa siihen semmosen lepposan matalaviritteisen nelarikoneen ;-)

Ei kai sillä ole paljoa eroa onko ne työpaikat Kiinassa vai Japanissa?

Kirjoittaja: JUHA KOIVUmännöö työpaikat kiinaan ja tuloo mopoja tilalle=) eli temmillä vejetään?nyt ku se kerta pelaakin??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoo, korvien välistä varmaan roisku 2T öölitki änkän päähän ;-)

Etkö usko että kiinakopiolla pääsee?
www.kolumbus.fi/sivutie...lue päiväkirjaa

Tai sit mulle kasvaa ens yönä 20cm lisää koipia ja meen aamulla sääriluut paljaana hakeen Sipoosta pyörän ;-)

Kirjoittaja: JUHA KOIVUjos se vika olikin sirkku sun korvien välissä=) ?? vian ei tarvitse iso olla kun se päästä löytyy!! :) :) vitsi vitsi.no vieläkö meinaat tekniikan maailmaan kiinan motin"heittää"?????

Kirjoittaja: jorma forstenkiitos sirkku silikonivinkistä.Täytyy kokeilla.Ollut jonkinverran ajotaukoo,ettei silloin tiedetty viel mitään sikafleksistä,potkittiin vaan jäänpaloi pois! Ja hienoa,et temmi "tuli järkiinsä",Kait sä hiukan sitä "ojensit".Henkimaailman asioita??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHaamuvika koki sitten ihmeparantumisen.

Kaveri ropaamisen seurauksena pyörästä oli kadonnut tyhjäkäynti, joka sitten palautui kääntämällä ruuvia puoli kierrosta. Vaikutti lupaavalta, mutta aina röpötti kun kaasusta päästi. Kaveri (tottunut isoon nelariin) ei huomannut mitään toiminnallista puutetta...koeajo tänään ja sama homma edelleenkin. Syylärit edelleen täysin peitettyinä.

Sitten vaihdoin sen paisarin ja pyörä röpöttikin sitten joka kaasun asennolla, niin ajossa kuin paikallaankin. Ei kuitenkaan popsaissut vieläkään tulppaa. No, en paljoa odottanutkaan, mutta silti lopullisesti murtuneena laitoin orkkis 80-enduro-putken kiinni. Vika oli ennallaan. No, minkäs teet, tarvii koittaa selvitä viikonlopusta...työnsin mopon autoon.

Jostain ihmeen mielijohteesta päätin vielä potkaista mopon käyntiin, unohdin kokonaan mitä piti tehdä tai kokeilla, kun se enää yks kaks röpöttänytkään! Siinä se nökötti sidottuna tavaratilaan seinää vasten, vailla minkäänlaisia oireita röpöttelystä vaikka kerta toisen jälkeen antoi kierroksia ja päästi kaasusta. Tyhjäkäynti oli turhan korkealla, puoli kierrosta auki ja hyvä.

Ja näitäkö ei saa tuomita? Ei hajuakaan missä vika oli, pakoputken irroituksessa ei kosketa mihinkään piuhoihin, pakoaukon säätimeen tai oikein mihinkään = hassua sattumaa. Suhteellisen sietämätön vika, en voi sanoa olevani juuri nyt kovin tyytyväinen, sillä vian aiheuttaja jäi minun ymmärrykselläni täydeksi arvoitukseksi.

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAPaisaria tais tarkottaa eikä sylinteriä.

Kirjoittaja: KARI ESKOLAMielenkiintoista jutut, vaan vielä kiinnostavampaa on pulata juuri vajaatahtisten parissa; ovat niin pirun herkkiä kaikille muutoksille, varsinkin Luojan tekemille. Joulupukki toi tuliterän puokkiRM:n ja sitä ON haettu kaasarin säätöjä, on oitis oivallettu myös alilämpöisenä käyminen, jos on -15 ja vehje rakennettu n. + 20 asteeseen ja litratehot mitä on, ei ole ihme. Syyläriä peittoon, huohottimet auki ja avarrusta peräpönttöön, tyhjäkäynti röpötys ei haittaa, jäällä kahvan tarkoitus on kai olla auki etupäässä. Kaasari pitäs oikeastaan panna peiton alle kokonaan, ilmanputsari veke, mut jos on lumipölyä niin vedeksi se muuttuu, eikä tarvi olla montaa helmeä väärässä menossa. Mut kertokaa, mistä löytyy vesiletkuun lämpömittari, se olis varmaan avulias kampe? 2tahtinen ei skulaa alilämpimänä, kuuman seuraukset kai tiedetään; siis sopivat lämmöt. Muuten loistava tammikuu, vähän lunta, vähän pakkasta, kerrankin mopoilijan toivekelit täällä keskiLapissa, jäärata kaipais vaan lisää kuskeja, kaikki kun heiluu peltipailakan sarvissa. Meisseli töihin ja välil naru piukkaan!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo se on hyvä että laulaa, vielä! Niin mäkin olin tyytyväinen viime talven akun vika löyty sittnekin lumesta putsarissa...

Jalkatapit kantsii täyttää silikonilla...viime talvena sitten otin ja täytin sikaflexillä, ei paha sekään, kesäksi en edes poistanut, eikä sikaliimaa paljon kannata yrittääkään. Ihan ok, ehkä jossian pahimmissa mutakisoissa ei savisilla osuuksilla toiminut, mutta muuten ok. Sikaliima ei ruostuta ja pysyy koko talven, toisin kuin joku kylppärisilikoni.

Kirjoittaja: jouni laakkonenPitäisiköhän sun Sirkku koittaa sitä 100cc sylinteriä.Eikös siinä ollut alunperin 100cc motoori

Kirjoittaja: jorma forstenSais tänne länsirannikollekin sataa sitä lunta,ni pääsis testaamaan miten 2-t husse pärjää lumihanges.Viel laulaa komeasti -10 pakkases,putki lukuisista "pikku kosketuksista"johtuen lytys,kaasarin säätöihin ei olla koskettu eikä suojattu,syylärii ei olla teipattu....ajellaan kyl niin hiljaakin,ettei kylmä viima pääse liikaa jäähdyttämään konetta,kuten ei kuskiakaan,ainoa probleema on tramppeihin kertyvä jää,pitäiskö niihin laittaa myös sähkösulatus?? En todellakaan tiedä temmin mystistä vikaa,mut jos tämänkaltainen ongelma kohdalleni osuisi,menis hermo,ensin peloittelisin mopoa sanomalla sille;jollet nyt toimi kunnolla,sut myydään mustalaisille(romaaneille),sen jälkeen kunnon selkäsauna(suljetulla tiellä naru piukas niin kauan,et oppii ja jollei opi,kiertoon.No tää oli huumorinpläjäys,mut pitäiskö kumminkin aloittaa "virittäminen"alusta ja pistää kaikki orginaali tm85 palikat takaisin ja lähtee rakentaa "huippukuntoa" uudelleen peruskuntokauden jälkeen?? Luulis,et tehtaalta lähtiessään mopo on toiminut temmin suunnitteluinsinöörien haluamal taval.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTalli on n. +10 ja kyllä se viime kesänä toimi ihan täydellisesti. Tarkoittaa siis moitteettomasti. Täydellistä (mun makuun) tuskin juurikaan alle 200cc:llä saakaan.

Sen verran muistin väärin, että Kärmeen jälkeen kun pakoputki oli oikaistu, menin ajamaan ja mopo pelasi n. 4km kohdalle normaalisti. Sitten alkoi se hirveä rötääminen. Lunta ei ollut, vain maa jäässä. Sitten vaihdoin männän, purin ja puhaltelin taas kaasarin, uusi vähempi öljyinen putsari, ei mitään vaikutusta.

Nyt mopo on taas kotona ja kun tuossa kylmänäkin antaa kierroksia, niin kirmaa olosuhteisiin/lämpötilaan nähden normaalisti, kun päästää kaasusta niin röpöttelee hiukan. Ja lämmöt on lk. 30 astetta vedessä näppituntumalta.

Taidan noudattaa vielä viimeistäkin ohjetta ja vaihtaa huomenna 100cc:lle viritetyn talviputken ja katsoa vaikuttaako mitenkään.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääOlinpas taas tyhmä. Tämä ei ollutkaan talveen ja lämpötilaan liittyvä ongelma, koska temmi ei käy kunnolla lämpimässä tallissakaan. Ei ehkä ole koskaan kunnolla käynytkään? Miksi ihmeessä kuvittelin ilmiön liittyvän talveen?!?!?

Palaako vaihteistoöljyä palotilassa?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSamaa se teki lämpimässä tallissakin, pakokaasuihin vaan meinasi tukehtua. Ei siis ole mitään systeemiä jonka sais tohon änkän päähän.

No, isolla pyörällä ajo oli tällä kertaa keräilyä min. kerran / 1.5km, alla kova 10cm spooria ja päällä toinne mokoma pöpperöä, ei tosiaan mikään tapeilta-ajokeli. En tiiä mitä tolle minirutkulle sittne tekis, mutta kotiin se on haettava ja koitettava sitten sitä 100cc:lle viritettyä talvipaisaria.

Mutta se SHERCO!
JUMA***** ON SITTEN TÖRKEEN MAKEE LAITE! Kesken kaiken vauhdissa voi räpsästä pehmeetä käyrää tai ärjympää käyrää päälle, mutta ärjymmälläkään se ei tee KTM-tyylistä nykäisyä heti kun kaasua hiuakn liikauttaa, ehei, pehmeesti se menee vaan...ja ärjymmällä käyrällä saa keskialueella istua penkissä, kääntää vaan kaasua lisää lisää lisää...alkaa keula nousta rauhallisesti. Sit ne iskarit, ei hajuukaan miten hyvät ne olis kun pääsis kesäkeliin oikeesti ajamaan, mutta ei ne paskat-housus-tapeilta-peläten ainakaan pököiltä tuntuneet, eikä toisaalta liki 100kg kuskillakaan pohjaile, sivusta kattoen meni vakiona tasatahtiin ja HERKÄSTI. Viimeistely näyttää kaikin puolin hienolta, koneen äänet/käynti tosi nättiä (-17C), tosta lämpötilasta vaan startilla tulille ja kaikki pelaa. Luhtis kehu että uus koko ruisku 200e, että jos ei pelaa niin ei paljoon maksa korjatakaan ;-) Kytkin huippukevyt, kaikki hallintalaitteet herkkiä, tarkkoja ja tehokkaita, trial-pyörämäisyyttä parhaimmillaan. Biken miinusrivi jäi ihmetyttämään. Gassin nelarista tuo on kaikin puolin aika kaukana.
Ellei suomalaiset olis niin käsittämättömän ennakkoluuloista porukkaa, niin noita Shercoja olis kisoissa monilla entisillä isojen 2-tahtisten kuskeilla, enkä ihmettelis vaikka pikkunelarikin vaihtuisi jollain tuommoseen.

Jos olis se 20cm enempi koipia, niin kyllä nyt lähtis rin tin tin tallin vinttiin pölyyntymään ja kesää odottamaan. Osaapa ottaa päähän tää koko just nyt.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOpss. Huomenna pääsee koittaan ennakolta ihqu-ihanaa Sherco 4.5i enskaa...jota kuulemma eräät onnekkaat pääsivät koeajamaan jo viime sunnutaina sillä ihqu-pehmeellä syttykäppyrällä....!!!

Kirjoittaja: KARI REIMAVoih,,jotkut ne vaan pääsöö herkuttelemaan. Mulla vaan tuo jammun raato
joka tosin nyt levällään pitkin verstasta, täydellisen räjähdyksen jäljiltä,,:-)
Vikalista siis Sirkulla pienenee, eli siis sähköt ok joten koneen käyntilämpötilat
seuraavaksi kait syyniin...?
Onkos teillä siel verstaalla mahdollisuutta kokeilla konetta sisälämpimänä??
Lämmin halli ja pelit soimaan, jos siellä toimii nykysäädöillä räkimättä.
Silloin veikkaisin juuri kylmyyteen ja veden kertymiseen putkeen..
Tai vielä hurjempi ehdotus olisi se, että toisella putkella kokelisi.
Minä rakensin kerran pakarin uusiks kun ei tahtonut toimia kunnolla,
lyhensin paisaria ja pilliä ennen änkkää niin sit alko pelaamaan
vanhan käsissä paremmin..
Kunhan tässä turisin,,
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVäliaikatietoa: kaveri löysi kaasarista vettä lisäilmakanavasta jota en enää viimeiseen 3 kaasarin purkukertaan ole ottanut auki ja puhaltanut. Uuden männän vaihdettuani sen kyllä tein, eikä vika poistunut, mutta mikä voisi sitten olla samaan aikaan vikana päällä ja tekisi tuon? Pyörä ei kaiketi edelleenkään toimi kuten pitäsi.

Mopojen sähköjen kanssa erittäin paljon tekemisissä ollut kaveri muutne kommentoi kokeiltuaan, ettie se sähkövika ole, koska ei pätki kuumana eikä kylmänä millään alueella. Näin sen itsekin (kuten ed. mainittu) diagnosoin.

Myös kylmempää tulppaa on ehdotettu, NGK 9 ei kestä yli -15 kelissä, joten 10 turha kokeillakaan. voisiko ajatella NGK 7:n kokeilemista? Mistä BR7EG tulppia Mansesta edes löytyisi? Miksi vika ei ilmennyt sitten viime talvena? Miten 85cc pykälän pienemmällä vaihteela ajellen visi vaatia pykälää kuumemman tulpan kuin 100cc???

Kirjoittaja: JUSSI LEHIKOINENHei

http://www.polini.co.uk/minicross/xp4t_110cc_r_068.htm

Tuosta otat koneen.

Kirjoittaja: JARNO KASSLINOireet kuulosti oman paritahtisen ongelmilta. Meinasi tukehtua veteen... ja kerran tukehtuikin. Vika selvisi kun polin pyörää seuraavana päivänä uudestaan. Pakoputki sylki uskomattoman määrän nokisekoa vettä. Vaiva väheni ratkasevasti kunnollisella kaasarin eristämisellä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMopo on nyt kaverilla, jos tässä onkin muuttunut vikaan puutuessaan jo ihan puusilmäksi. Käämitys...niin, kun lämpiää niin ei toimisi. Mutta luulisi silloin vian pahentuneen tuon 7-8 ajotunnin aikana kun se pyörässä on ollut ja aiheuttavan kuumana sammumista, tyhjäkäynnin katoamista tms.?

Kiitos kuitenkin kaikista ideoista, tuo veden kertyminen putkeen on vieläkin vähän arvoitus, voisi olla mahdollistakin. Se kun ei pakokaasuissakaan varmaan hajua muuttaisi. Ensi viikonlopuksi on nyt onneksi lainassa isoksi peliksi alle joten kuten istuva laite, pahin paniikki siten ohi.

Kirjoittaja: KARI REIMANo jos se siitä sitten suttaantuu, eihän nuo kakstahdit niin yliluonnollisia ole etteikö ajan kanssa vikaa löydä.
Tosin kyllähän se tuppaa keskushermostoa viilaamaan, kun aikansa repii konetta.
Mutta toivotan menestystä vikajahdissa,,,:-)
Kokemuksesta voin sanoa, että se vika voi joskus loppujenlopuksi olla aika mitätön.Vaan sen etsiminen on asia erikseen, mutta älä vaivu synkkyyteen vaan positiivinen asenne ja iloinen mieli matkaan.

terv, jammuvaari.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKImoikka,

Ettei sitten kuitenkin olisi käämityksessä vika? Oireet tuntuvat tutuilta ja
käämitystä ja virtapuolta on välillä turha mittailla jos sitä ei pysty tekemään
autenttisissa olosuhteissa, joka lajin huomioon ottaen on aika mahdotonta.
Käämistyshän voi vain lämmitessään ja täristessään oireilla...?
Olisiko lainaosia otilla?

Vaikea uskoa että kaasarista jotain uutta vielä ilmenisi, puheista päätellen sitä on syynätty jo tarpeeksi, samoin tulppia,hattua,kurkkua ja lähes kaikkea muutakin.

Kaasunasennontunnistinta ei taida pyörästäsi löytyä? Selainen itselläni aiheutti
(RM250) toissakesänä harmia, kunnes totesin korvaavan tuotteen löytyvän jo korvieni välistä ja revin ko. piuhat irti kaasarista, tasaantui käynti tämän seurauksena.

Tsemppiä Sirkulle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos Jammuvaarille taas ajatuksistasi.

Sytkäpuolella ei ole kuin yksi tiiviillä kumikuorella varustettu 2-napainen liitin, vaikka niihin tavallisella suojalla oleviin onkin suoreissjen jälkeen ilmaantunut hapettumaa, tuohon ei. Tuntuu siis varsin luotettavalta ja ikävän tiukka irroitettavakin se on, joutuu avaamaan kun koneen irroittaa. Vaikken tuohon virtavikaan uskonutkaan, lainasin Fluken Scopemeterin ja laitoin resistanssiin näkyviin kun heilutin ja nypin johtoja. Ei siellä tuntuisi mitään lähes-kokonaan-poikki -kohtaakana olevan. Tälleen löytyi kotarista ulkoisesti täysin ehjä keskeltä matkaa salaperäisesti poikki tärissyt piuha.

Kaveri lupasi tutkia tuota ajan kanssa, kun kippaan koko kasan sinne. Ehkä minulta on jäänyt vain jotain huomaamatta. Tutkimiseen alkaa puutua kun kaasari on kuudetta kertaa paloina pöydällä ja samat liitännät naaman edessä ties kuinka monetta kertaa. Onnena tässä on vain se, että on tullut napsittua osista kuvia pitkin matkaa uudesta asti, tietää mitä ja miten on ollut aina ja voi löytääkin todelliset muutokset ilman ajan vaikutusta muistin varaiseen olettamaan.

Kirjoittaja: KARI REIMAMoi Sirkku, tätä keskustelua seuratessani ja varsinkin kun kuvailet noita oireita.
Niin olisiko sittenkinkin mahdollista, että vika olisi sähköpuolella??
Minullakin on ollut sellainen peli korjattavana, että välillä kulki hyvin ja toisinaan kuoli pois ja nimenomaan bensaa meni. Sinulla on kyllä modattu tuo virtapuoli,enkä tiedä millaisia liittimiä siellä käytät.
Vaan tuossa omassa projektissa silloin oli akun maa-liittimessä murtuma, ja koneen täristessä pyrki heilumaan. Siitä kauhea röpötys ja bensan kulutus kuitenkin johtui.
Koska tein uudet liitokset, ja juotin vielä tinalla varuiks niin toimi sen jälkeen hyvin.
Mä olen jo niin vanha, että ajatus ja kirjoitus tahtoo mennä eri päiville...
Mutta et kait mitään menetä jos käyt kaikki liitokset läpi ja tinaat abikoliittimet.
Onhan niitä sitten myöhemmin ilkeä purkaa, mutta vikaherkkyys ainakin puolittuu.
Tuo aikaisemmin mainitsemani putkentukkeutaminen ilmaantuu vain jos kone käy pitkään riittävän kylmänä, jolloin pakarin loppupäähän kertyy vettä.
Senhän näkee silminkin tuleeko sieltä vesihöyryä, vai pisaroita kun kaasuttaa.
Tämä nyt voi olla jammuvaarin turhaa höpinää, mutta kuten totesin niin liika tieto tuo vain tuskaa :-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa Harri, kiitosta vaan taas tavastasi laittaa sanoja suuhuni. Vaikka itse vaatisitkin kireetä 100cc nelaria niin älä oleta minun niin vaativan! Esim. 11kW 125cc 4T kone riittäis mulle tohon runkoon ihan hyvin, tiedoksesi vaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOha ha ha.
Samanlaisia p-läjiä nää vajaatahtiset on kaikki!
Ei toiminu tänään 125 EXC:kään kovin täydellisesti. Toimi sentään tää mun peli saman ikäsenä paremmin. Mut se olikin ennen kun mentiin pyhällä hengellä -alueen toiminnan puolelle.

Kai siellä on jollain välillä 3C väärä lämpötilaero ja pulssit putkessa sekoo tjsp yhtä mahtavaa ei-löydettävissä-olevaa-2T-vikaa.

Otinpahan TAAS kaasarin käteen, kaikki ok. Ryypynkin purin, napakasti menee jousivoimalla pohjaan. Läppärungonkin otin TAAS käteen, tiivitykset on kunnossa ja ei sitä valoakaan sieltä oikeesti läpi kajasta kuin ihan tietyssä asennossa nipin napin havaittavasti. Rupee oleen käytetty neliö solumuovia aina uudelleen ja uudelleen kaasarin vuoraamisiin.

Kylläpä kaverin nelarin kone tuntui taas jumalaiselta...vaikka oli alakierroksilla sytkä ihan liian aikasella ja/tai julmat nokat, rungon koossa oli sitten senkin edestä valittamista.

Kirjoittaja: JARI SIVULAkyllä Koivun Jussi on oikeessa. Ei oo ikinä tarvinnu tapella...

Kirjoittaja: Henry KerttulaMoi Sirkku!

Tuskin kaasarin säädöt on sulla noin pahasti pielessä. Luulisin, että virtalaitevika, käämissä. Oma kokemus. Lähtee käyntiin, röpöttää, ottaa kierroksia...
alavääntö hukassa. Lopulta pimenee tulppa.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENTimo,

10 asteen pakkasessa toimii 48, -5-0 45, 0-5 42 ja kesällä ajoin 40. Vakioneulalla tarvitaan vielä yhtä pykälää tuotakin suuremmat suuttimet, jonka voi manuaalistakin todeta. Nyt olen tyytynyt ajamaan talvella 45 ja pyöräytellyt ilmaruuvia tarpeen mukaan. Nämä on siis 07 200 36mm kaasarin arvoja. Vanhemmissa oli 38 kaasarit.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENNiin ja itse asiassa kun sain ton pyörän lokakuussa, niin en ole paljoa yli 10 astetta lämpöisemmissä keleissä edes ajanut :) Eli en tiedä mikä suutin toimii +25 asteessa.

Kirjoittaja: JUHA KOIVUosta sirkku husse nii ei tartte rassata:)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos olis varaa, niin nyt survoisin kyllä tuon vehkeen suohon ja tilaisin uuden nelari-Montesan alle. Tai toivottavasti jaksaisin odottaa MP-messuihin asti, jos löytyisi jokin vaihtoehto.

Eli em. muutoksin -> ei mitään parannusta. Lämmitys kesti taas tutun ikuisuuden, pakkastakin oli enemmän, joten syylärien täysin suojaaminen ehkä kompensoitui alkuun sillä. Sitten kun sillä pystyi ajamaankin, toimi ehkä 100m, jonka jälkeen röpötys ja roiske taas alkoi. Eikä loppunut tauoilla. Hirveetä vaan kun spooria tehtiin, leduvalolla kuikin ekan 3km jälkeen putsarin pintaa, ei ollut lumessa kuitenkaan. Kytkimessä joutui suorastaan roikkumaan, alhaalta oli niin kuollutta. Kierroksilla se meni, kuten ennenkin, alaväännöt kateissa tyystin. Se röpötys on kuin villat lilluis, tai kuin paisarissa olisi reikä, lisäksi menee sitten bensaa pirusti.

Kärmeen jälkeen, Seinäjoesta oppineena, vaihdoin villapanoksen, oli märkä. Sekään ei siis voi olla aiheuttajana tässä. Eikä se silloinkaan syönyt alavääntöjä, muutti vain ääntä.

Tuo vika on kuin läpästä puuttuisi pala, silloin se olisi tuommoinen. Mutta kun ei puutu. Sitä tekemääni käämitystäkin pohdin, jos se aiheuttaisi ongelman niin luultavimmin se oireilisi nimeomaan tyhjäkäynnillä ja käynnistyksen kanssa, joissa taas ongelmaa ei ole, etenkään viime mainitussa.

Ajosessio loppui sitten yht äkkisesti kun ensin pyörä alkoi äkisti röpöttää todella pahasti, oli pakko pysähtyä ihmettelemään, sammuttaa ja odottaa. Pistin käyntiin, niin meni tulppa. Sen jälkeen joutui roikkumaan kytkimessä iahn koko ajan, sillä mopo ei enää kiertänyt. Vilkaisin putsariin, se oli siellä keskellä metsää ihan lumessa. Mutta se nyt olikin koko lailla itsestäänselvyys oireet huomioiden.

Viime talvena oli tosiaan samaa ongelmaa, muttei näin voimakkaasti ja ongelma johtui putsarista. Kun tilkin putsarikotelon kaikki reiät, ongelma oli poistettu. Erikoista siinä oli, ettei putsarin nähnyt olevan lumessa, sillä se lumeentui alta päin. Ylhäältä päin lumi oli huokisissa ja kerkisi sulaa havaitsemattomaksi työkalujen kaivamisen aikana. Nyt on tuo kurkistusmahdollisuus.

Vakiosäädöin tuo ei toimi kesälläkään, joten se siitä. Viimeisen vuoden aikana olen kokeillut paljon, muttei ne ole jääneet käyttöön. Mopo on siis samoissa asetuksissa ja säädöissä kuin vuosi sittenkin. Vain tuo käämitys on uutta. Ongelmat ei kuitenkaan ilmenneet silloin kun sen käämityksen tein vaan vasta 2kk myöhemmin, joten voisiko sittenkään? Se omatekoinen käämitys ja sytkäkäämitys eivät ole missään tekemisissä keskenään, ei kosketuksissa, väliä itse asiassa langoilla milloin kulkevat sytkäkäämin ohi on 3-5mm.

Tuntuu kyllä aika selkeesti siltä, että nyt mä luovutan. Kokeillaan seuraavan kerran kesällä, jos se silloin toimisi viime kesän säädöin.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEikö sama ongelma ollut viime talvena. Käämitykset tehty nyt syksyllä.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITuli tässä vaan mieleen kun sinänsä ihan mielenkiintoista keskustelua silmäilin että todennäköisesti keskustelun aloittaja on aivan oikeassa siinä että nelitahtinen olisi helpompi, siis hänelle. Jos puhutaan asioista kuten vapaakäynti tai moottorijarrutus alamäessä, toimii nelari varmasti mukavammin kuin kaksitahtinen, joka on tehty toimimaan hyvin lähinnä täydellä kaasulla. En välitä allekirjoittaa väitettä että kaksitahtisuus olisi nyt kyseisessä asiassa ongelman syy, se löytyy varmasti aivan jostain muualta. Jos pyörää on vielä modifioitu sieltä sun täältä, voin kuvitella että käyntihäiriöiden syyn selvittäminen on tuskaisaa puuhaa (itse en lähde edes arvailemaan sen syytä). Itse laittaisin tuossa tilanteessa pyörään "originaalit" säädöt kaasariin, siis neulan asento, suuttimet, ilmaruuvi ja bensapinta. Sitten vielä virtapäästä omat viritykset pois ja kokeilemaan. Tosin talviajelusta ei juurikaan ole omakohtaista kokemusta joten en puutu siihen sen enempää mutta on kokeiltu joskus kaksitahtipiikillä (crossi RM) ajaa talvella enduropätkää ja toimi aivan moitteetta pelkällä pääsuuttimen vaihtamisella isompaan. Muuten siis täysin kesäsäädöt, jopa jousitus oli suoraan crossiradalle tarkoitettu...:-) ehkä juuri siksi tuntui hankalalta pysyä sillä perhanan polulla ?
Eli kyllähän pyörää kannattaa säätää itselleen sopivaksi, mutta harrastajia on erilaisia; toiset enimmäkseen ajavat ja jättävät säätämisen vähemmälle ja toiset taas perehtyvät mahdollisimman syvällisesti joka ruuvin asentoon pyörässä ja siihen kuinka ne vaikuttavat asioihin. Näiden ääripäiden väliin vedetylle janalle me kaikki jotka pyörillä ajamme, sijoitumme. Kuka mihinkin kohtaan, ja oman valintamme mukaan...
Toivon silti vilpittömästi että vika löytyy ja päitsiä kiertämässä on yksi nainen enemmän ! Ei teitä vielä liian montaa ole :-)

ps. ja vielä asian vierestä; kyseistä kilpaa en varmasti itse pääsisi läpi. Paitsi ehkä huoltoautossa ;-) Pidän itse enemmän "10min. ajoa- 30 min. elpymistä"- syklistä, joten hatunnosto vaan kaikille yrittäjille !

Kirjoittaja: Harri VanhalaJos ainoa merkittävä muutos on sähköihin tehty lisäkäämitys, niin käy ihmeessä siihen kiinni. Onko mitään mahdollisuutta kokeilla orkkisvirityksellä? Jos ei, niin kokeile helppoa vanhanaikaista: muuta tulpan kärkiväliä puoleen, jonnekin 0,3 milliin ja havainnoi. Tämä on HYVIN likainen temppu mutta tarkoitettu vain infon saamiseen. Speksin mukainen kärkiväli antaa aina parhaan syttymistodennäköisyyden, JOS tulpalle tuleva sähkö on suunnitelman mukainen. Jos kipinää ei kunnolla tule saa todennäköisyyden nousemaan kärkiväliä pienentämällä. Syttymistodennäköisyys riippuu kipinän pituudesta ja sen kestoajasta.

Kun itse aikanaan tein valokäämityksiä Päijännepyöriin, niin alakierroskäyntihän se suuri ongelma oli, kun kipinän riittävyys on marginaalinen muutenkin. Käämitys vaikuttaa magneeton toimintaan magneettivuon kautta, vaikkei sitä sähköisesti olisi kytkettykään.

Paluu vakioteemaan: Moni muukin varmaan ostaisi sellaisen kireän 100-kuutioisen nelarin, jos sellainen olisi mahdollista tehdä, mutta kun sitä työtä tehdään vain joka toisella kampuran kierroksella...

Kirjoittaja: Timo TähkäpääKainulaisen Jarkolta haluaisin kysyä. Minkä kokoisia tyhjäkäyntisuuttimia 07 KTM:ään saa? Kuinka tiheällä välillä niitä on?
Minun 02:een saa 40, 42, 45 jne
Jos käytät +25 asteessa 40 ja vaihdat suutinta 5 asteen välein, niin mikä koko on käytössä 10 pakkasasteessa?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSorry, sun vastaus kerkis väliin, tarkotin Kainulaista. On vähän eri suutinkoot 85:n kaasarissa kuin isommissa, tosin menee aika hyvin suhteessa poikkipinta-alaan, 28^2= 784 vs 38^2= 1444, mutta laji tosiaan enduro vs. jäärata, lämmöt käsittääkseni 75 vs. 55, mutta pieni kone tarvii suhteessa enempi kuin iso, litrateho eri luokkaa ja mitä lie. Nyt vaan ei analyyttinen lähestyminen noihin jaksa kiinnostaa. sitten kun mopo taas pelaa niin sitäkin enempi...;-)

Tarvii kyllä sanoa, että jos nelarissa olis sama pulma, eikä eroa edellistalveen, eikä purkaen löytyisi kaasarista vikaa kun sytkäpuoli näyttäisi pelaavan niin kone auki ja siellä olisi joku venttiiliongelma tai männänrengas poikki tai tosiaan se änkkä. Niissä tuntuu järjestään olevan alimitoitettu se materiaalinvahvuus. Nelarissa on myös aina oikotie, ellei minuutin käytöllä syylärit puoliksi ummessa mene stumppaamatta niin säätöjä paksummalle ja jos tuntuu tehossa ylhäällä niin pääsuutinta vähän takaisin. Ei anna tietty optimia, muttei särje tulppia, eikä stumppaile.

Snif ;(

Huomista odotellen. On tää tekniikka vissiin liika lähellä sydäntä kun tuntuu ettei unikaan tule, mutta on tässä muutakin murhetta. Kun saisi nauttia enskasta rentouttajana, sekä hermon, että selän, niin sijotetut eurot olisivat sen arvoisia. Joku sanoi joskus pimeässä ajoon ettei parane miettiä koko ajan niin paljon, enempi taidan kummiskin miettiä ajaissa ne muut asiat pois päiväjärjestyksestä. Silloin kun kaikki pelaa. Kroppa ja päänuppi tarvii tätä, ei lisää ongelmia.

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenYritin lukea kyllä....
mulla on HVA+Mikuni tmx 38. Jos se on kunnossa, se tottelee säätöjä ihan hienosti. Toivotaan, että moposi alkaa pelaamaan ok huomenna. btw ajoin tänään piikillä 560 suuttimella, joten meillä on vähän eri lajikin kyseessä.....Omaa mopoani olen tottunut säätämään tuolla aiemmin kertomallani systeemillä.

Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinentarkotin luistinasennoilla siis.