"Uudella pyörällä" liikkeelle

Kirjoittaja: jani rintalaOstin tuossa Honda cr 125cc -92:n.
Sille kannattaisi ilmeisesti tehdä jotain, ennen varsinaista käyttöön ottoa:
- Mäntä olisi tarkoitus vaihtaa....olisko samalla hyvä ottaa alakerta irtiä ja huuhtoa hieta pois? Tai mitä muuta kannattaisi samalla tehdä? (Voi olla että tähä ei heti malta tehdä, vaan on pakko päästä kokeilemaan)
- Piikki kumit pitää vaihtaa alla...tähän ei kai kannata uhrata omaa aikaa, pitkän sitkeä homma?
- Öljyt pitäisi vaihtaa. Mitkä on hyvät näin talveksi? Onko honda liikkeisä myytävä cr:n oma öljy hyvä? Entäs se määrä, sehän ilmoitetaan olevan 6,5dl, mutta määrää on paha tarkistaa onko se hyvä määrä.....onko tähän vinkkejä?
- Linkku pitäisi purkaa. putsata ja rasvata. (Tätäkään ei varmaan tule tehtyä ennen pyörän kokeilua)
- Tulppa ilmeisesti pitäisi vaihtaa 8:ksi talveksi?
- Suutimet neula: Millaiset suuttimet olsi hyvät talveksi (vai pitääkö näitä olla vaihtamassa, aina kun keli muuttuu yhdenkin asteen?). Entä neulan asento? Mitäs seosruuville tarvii tehä, muutetaanko kelien mukaan??
Mistä tieää saako liikaa vai liian vähän (ja johtuuko seosruuvin asennosta vai suuttimista)?
- Tarviiko jäähdytintä peittää?
- Entäs konetta suojata?
- Ilmanputsari: tarvitaanko, tai tarviiko öljyä (tai onko siitä kenties haittaa)?
- Etu jarruletku sökö, pitäisi vaihtaa. Ensimmäinen homma. Onko tähän hyviä vinkkejä?
- Pakokaasut ei oikein osu putkeen....putki ei hyvin. Toivottavasti selviän putken kiinnikkeiden asentoa korjaamalla.
- Ja olisiko jotain muuta mitä pyörälle kannattaisi tehdä?

Ajan jäällä ja teillä.

Olipa kysymyksiä kerrakseen. Syvä kumarrus ja iso kiitos vastanneille.

Kirjoittaja: jani rintalaKiitos vastauksesta.
Se tiiviste on paikoillaan on kylläkin poikki....mutta se ei liene suurin ongelma. Siihen kun jää ammottava rako kuitenkin....en sitten tiedä voisko sitä jotenkin ulkopulelta tilkitä tai onko tästä apua.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVääntele nyt hyvä mies itse se putki, vie jonnekin väännetäväksi, tai osta tilalle toinen. Eihän se 2t-mopo voi toimia jos pulssit karkaavat pöpelikköön ennen kuin ovat ehtineet tehdä tehtävänsä.

Kirjoittaja: jani rintalaSaa tarjota edullista tehoputkea, vaimennita en tarvitse......ja sen tarvis siis olla valmiiksi oikeissa mitoissa.

Kirjoittaja: Tuomas Pietiläinenrasvauksesta/ voitelusta vielä että "ohjaus"laakerit kannattaa kans avata,putsata ja rasvata ja lopuks kiristellä oikeaan momenttiin. tietty vaijereiden yms. läpikäyminen & voitelu on todennäköisesti paikallaan niin kaikki sujuu niinkuin elokuvissa.

Kirjoittaja: jani rintalaKiitos vastanneille.
Jos jollain vielä jotain lisättävää, niin kuulen mielelläni.

Kaupassa tuli myös ylimääräiset enduropiikkipyörät, ei mikkään hyvä kuntoiset, mutta halukkaille voin laittaa kuvia s-postiin.
jtrintal@students.cc.tut.fi

Kirjoittaja: jani rintalaNyt on piikit alla.
- Onkohan talvisäätöni millä tolalla? Vaihdoin suuttimiksi 185:n ja 58:n, sekä neula on toiseksi alimmassa vaihtoehdossa (prikka toiseksi ylimmässä lovessa).
- Ongelmana on, että "mooaa" pienillä kierroksilla...kierroksia ei saa nousemaan nopeasti. En ole vielä ehtinyt räppäämään ilmaruuvib kanssa, voisiko tästä löytyä apu?

- Onkohan sillä vaikutusta käyttäytymiseen, että putkea ei saa tiivisti sylinteriin (vääntynyt)?

Kiitos taas jo etukäteen heille jotka viitsivät neuvoa.

Kirjoittaja: ALEKSI SUOLAHTIVoi olla että sulta on kulunut sieltä putken ja sen sylinterin väliin tuleva tiiviste pois. Sieltä pitäisi löytyä sellainen pieni rengas joka tulee sinne väliin. Omassa pyörässä ei ollut kuin rippeet jäljellä kun otin putken irti. Itsellä ainakin mielestäni tuli aavistus lisää ala/keski tehoa, kun sellaisen sinne ostin. Sitten voi vielä laittaa moottorisilikonia että varmasti on tiivis. Seosruuvi vaikuttaa ainakin selvästi mikäli on liian auki eli kai sen pitäisi olla auki n. 1 kierros. Itsellä honda cr 125 98 ja ruuvi auki 1 kierros. 190 pääsuutin ja ihan hyvin toimii.

Kirjoittaja: Miika SavoKannattaa kuunnella moottoriäänistä onko moottorissa jotain vikaa ennen kuin alat purkamaan konetta. Esim. helinää, sirkatusta, nakutusta. Hyvä tehdä pieni koeajo, jolla varmistat kytkimen, vaihteiden ja jarrujen toiminnan. Etujarruletku kannattaa hommata jostain hydrauliikkafirmasta, laita punosletku. Muista laittaa kutistesukat päälle, jotta saat letkusta riittävän jäykän eikä se mene etupyörän väliin.

Eli ekana vaihtaisin nastarenkaat alle, sitten koeajo ja vasta sitten konerermontin kimppuun. Nastarenkaat kannattaa yrittää vaihtaa itse jonkun asian osaavan avustuksella niin opit vaihtamaan myös jatkossa. Hyvät rengasraudat on kaiken a ja o. Muista käyttää rengasrasvaa reilusti niin työ helpottuu.

Moottoriöljyjen ei tarvitse olla Hondan omaa öljyä vaikka sitä suositeltaisiin. Totta kai sitä suositellaan jotta tuotetta saataisiin myytyä. 10w40 synteettinen / puolisynteettinen moottoriöljy toimii. Hyviä merkkejä Castrol, Valvoline, Shell Advance, BelRay, Motorex. Pyörässä pitäisi olla jonkinlainen öljytikku tai öljysilmä jonka perusteella oikea öljynpinta.

Linkun kolmiopala ja laakerit voi olla aika heikossa hapessa ellei niille ole tehty vähään aikaan mitään. Avaa rohkeasti kaikki irti, katso mitä osia tarvitsee uusia. Laakerit ja stefat saat paljon halvemmalla tavallisista teollisuuslaakeri- tms. firmoista kuin alkuperäiset. Muista laittaa laakeripesiin reilusti vaseliinia.

Tulppaa en usko että pitäisi vaihtaa. Laita jäänestoa bensan sekaan ettei kaasari jäädä. Lisäksi joku pahvi / suoja olisi hyvä laittaa kaasarin eteen jäätymisen ehkäisemiseksi. Isommat suuttimet riittää melko tod. näköisesti talvisäädöiksi. Kokeilemalla selviää ellei jollain ole kokemusta vastaavan pelin säätämisestä. Suuttimia ei tartte vaihdella kelien mukaan, vaan laitat perussäädöt sellaiselle 5-10 asteen kelillä, voit tehdä hienosäätöä ilmaruuvin avulla. Kiinnipäin ruuvatessa menee rikkaammalle ja auki laihemmalla. Jos keli muuttuu radikaalisti plussalle, joudut ehkä vaihtamaan suuttimet pienemmäksi. Säädöt selviää pakoputkesta tulevasta savusta sekä koneen vastaamisesta kaasuun. Jos kone "yskii" tai on tukkoinen, mahdollisesti liian rikas seos ja jos kone kiertää liian helposti on seos liian laiha. Jäällä ja teillä ajaessa pitää pääsuutin olla aika iso, koska kaasu on aika paljon pohjassa. Laita ihmeessä ainakin toisen puolen jäähdyttimeen pahvi. Vai olikos siinä 2 syyläriä?

Suodattimeen ei tarvitse ihan niin paljon öljyä kuin kesällä. Ilman en kuitenkaan ajaisi, en kuitenkaan varma kuinka moni ajaa. Siihen pitää muilta kysyä vinkkiä.

Tässä vastauksia osaan kysymyksistäsi.