Ilmoittaudun/Perun/En tulekaan...
Kirjoittaja: TOTTI RAITTILATänäkään kesänä ei vieläkään ole mennyt varsinkaan B 125-luokan ajajille jakeluun se, mitä tehdä, jos ei pääsekään kisaan johon on ilmoittautunut.
Tänään illalla alkoi jo tuntua siltä, että Suomen koululaitos lienee jotenkin rappiolla, kun viimeiset koulun päättäjäisten takia ilmoitetut peruutukset tehtiin klo 21.30 aikoihin. Aika mielenkiintoinen koulu se, joka ilmoittaa ysin aikaan illalla, että huomenna olis sitten päättäjäiset...
Ja ongelma ei tosiaan ole vain tätä viikonloppua koskeva, esim. Vantaalla listalla oli ajajia niin, että B-finaalikin piti olla kunnon kisa, mutta kun ei niin ei.
Muuten en asiasta alkaisi kitisemään, mutta kun tuolla ajajamäärällä on enemmän kun paljon merkitystä monellekin ihmiselle joka kisaa on tekemässä. Ihan ensin tehdään uusiksi aikatauluja, sitten on ohjelmaa ajanotossa, joskus on käynyt niinkin, että vielä illalla ajajia on listalla niin paljon, että transpondereiden käytössä joudutaan ottamaan käyttöön malli "vaihdetaan erien välillä" ja kun aamulla katsastus on ohi, huomataan, että olishan ne riittänyt kaikille koko päiväksi. Kaikella tällä teetetään ihan liikaa turhaa työtä ihan liian monella ihmisellä.
Tänäkin kesänä kaikkein tunnollisimmin tämän asian on hoitaneet C/B- junnut. Mihin tuo huolellisuus katoaa, kun ajajauralla mennään eteenpäin?
Olisko ihan mahdoton ajatus tehdä niin kuin monet asiansa kunnolla hoitavat ajajat tekee, eli kun tietää, ettei pysty kisaan osallistumaan, niin ilmoittaa peruutuksen heti?
Kommentteja, kisojen järjestäjät ja ajajat!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TURKKA HAGMANEi ole hajuakaan mitä crossipuolella osallistumismaksut ovat, mutta esim. enskapuolella voisi mun mielestä periä "ilmottautumismaksun", joka voisi olla
puolet osallistumismaksusta. Kuskin jäädessä pois kisasta, syystä riippumatta jäisi
"ilmottautumismaksu" aina kisan järjestäjälle. Jos kuski tulee paikalle, maksaa hän loppusuorituksen osallistumismaksusta.
Tuskinpa kaataa kenenkään budjettia ja varmasti karsii "turhia" ilmoittautuneita pois.
Hyvin yleinen käytäntö muissa urheilumuodoissa.
Kirjoittaja: Maarit VihantoKatsoin vielä varmuuden vuoksi osanottoluettolon Vantaan kevään kisoissa: 14.4 klo 9.02 tallennetussa luettelossa oli 56 B125 kuskia, oli varattu B-finaali pystit ja kisa oli aikataulutettu tuollaisen osanottajamäärän mukaisesti. Sunnuntaina ei paljon tarvinnut porukkaa kahteen jakaa kun oli juuri ja juuri puomillinen paikalla. Siinähän se päivä venähti passatessa, kun ei koko aikataulua voinut laittaa uusiksi.
Meillä onnistui pojan päättäjäispäivän poisjääminen koulusta (todistus kylläkin tulee postitse). Kysäsin opettajalta ENNEN kilpailuhin ilmoittautumista onko mahdollista saada lauantai vapaaksi, eikä tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Poika sai vielä vapautuksen perjantain kevätjuhlista. Tuskin tämä vapaan pyytäminen viimeisestä koulupäivästä olisi ollut ongelma kellekkään poisjääneelle B125 kuskille (tai kuskin vanhemmille).
Kisojen järjestäminen ei todellakaan ole mikään pikku homma, viikkojen ilmoittautumisten kirjaaminen, toimitsijoiden värvääminen, lupien hankkiminen, postitusten teko yms. pientä askartelua. On erittäin epäkohteliasta ja piittaamatonta jäädä pois kisasta, johon on ilmoittautunut "kunnyteioikeestaan huvitakkaanjaonmuutakintekemistä". Mitäs jos jätettäisiin tämä "ongelma-luokka" ajamatta ja ajatettaisiin vain näitä kunnollisia luokkia? Miltä kuulostaisi?
Kirjoittaja: IRMELI HONKANäinhän se toimii, ota tai jätä. Vantaan toukokuun SM:n osalta on kyllä todettava, että poisjääntejä oli harvinaisen vähän. Huhtikuun kansallisen osalta taas sitäkin enemmän! Kas kun lopullinen aikataulu laaditaan siinä vaiheessa kun ilmoittautumisaika umpeutuu ja tiedetään, kuinka monta mihinkin luokkaan tulee. Aikataulutetaan kisapäivä niin että ratatuomarit, ensiapuväki, ajanotto jne. saavat harjoitusten, aika-ajon ja kilpailuerien välissä edes hetken hengähdystauon. Toteuttavia toimitsijoita on niin kovin vähän, "vaihtareita" harvemmin millään toimitsijaryhmällä. Joka ikinen peruutus päivää tai paria ennen kisaa tietää organisaatiolle turhaa työtä, tai on jo sitä teettänyt.
Toivottavasti lajiryhmä vihdoinkin (miksei kaikkien lajienkin) ottaa asiakseen muuttaa sääntöjä ilmoittautumisten osalta siihen suuntaan, että ilmoittautuminen on voimassa vasta kun osanottomaksu on järjestäjän tilillä. Siitä palautetaan sitten aikanaan osa tai ei mitään riippuen siitä, mikä on poisjäännin syy.
Pitäisipä joskus kokeilla mitä tapahtuu ja minkälaisen elämän saisikaan aikaiseksi, kun järjestäjä ihan oma-alotteisesti laatisi aikataulun aikaisempiin olettamuksiin pohjautuen eli lähtökohtana se, että vähintään 10-20 % ilmoittutuneista peruutta. Nopeimmat syö hitaat!
Yksi asia minua ihmettyttä isosti: crossissa B-finaali. Ja se, miksi sellaista edes yritetään ajattaa kun se ei isommin tunnu ketään kiinnostavan. Vantaalla siitä olisi tullut ihan hyvä ja katsottava startti, mutta eipä tuo näyttänyt kuskeja innostavan kun puolet puuttui puomilta. Sekin kun olisi tiedetty, päivää olisi voinut lyhentää sen yhden startin verran, jakaa palkinnot ja lähteä kotiin. Ja mikä se sellainen finaali loppujen lopuksi on, jossa karstinojen neljäskymmenes ensimmäinen ja sen jälkeen tulevat ajatetaan omassa finaalissaan ja palkitaan kun kuitenkin jätetään huomioimatta varsinaisen kisan kolmisenkymmentä kuskia. Ei mene jakeluun! Mutta toisaalta, tämän harrastuksen parissa on vuosien varrella tullut monen monta kummajaista eteen ja mielipidettä vastaan. Ja luulen, että suureen osaan niistä ei varmasti järjellistä selitystä ole edes olemassa.
Ratkiriemukasta ja aurinkoista kesää teille kaikille, harrastajat ja toimitsijat
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENSe on Pentti todella vaikeeta näitten kalentereiden laadinta. Moottoripyörillä kun ajetaan niin tuhottoman monessa lajissa. Melekeen viidessä. Pakko siinä on kuule ottaa käyttöön niin joulut kun juhannuksetki. Meitä kisojen järjestäjiä kun on niin KAUHEASTI. Pakko se on järjestää motocrossia MM-enduronkin aikaan. Pinempi paha on esmerkiksi meidän ( K-SMK ) Sm crossit, kun lauantain kansallisenpäivän aikana on pakko antaa Hämeen MK:lle myös kansallinen....ei oo niinku niitä vapaita viikonloppuja.
Kannatan muuten kaikkiin mp-lajeihin osanottomaksun ennakkoon maksamista, autourheilun tapaan. Tämä jo ihan toiminankin kannalta. Säästää tosipaljon sihteereiden kiireistä kisa-aamua. Samoin kannatan saktioita jatkuvasti osanottonsa peruneille. Lisenssi lähtee tuolla autourheilun puolella helposti hyllylle moisesta holtittomuudesta mistä Tottikin kertoi. Ei varmasti kaikilla kuskeilla ole ( esmerkiksituossa B125 luokassa) todellista syytä jäädä kotiin, siinä määrin mitä alkuvuonna on tapahtunut. Olin mm. Lavangossa kauden avauksessa. B125 kuskeja jäi kisasta pois runsas kolmannes. Määrä ei voi olla todellinen. Taas Orimattilassa pariviikkoa sitten lopullinen listä näytti lähes käsiohjelman kaltaiselta...Kähmy
Kirjoittaja: Pentti RaittilaTerve vaan
Vastailen tässä mikkeliläisten puolesta, vaikka olenkin jo enemmän pappa-tunturi porukkaa: Kisat tietääkseni lykättiin liiton toimesta meille tähän viikonloppuun väkisin, ei niitä kukaan anonut, vaan se oli sellainen ottakaa, tai olkaa sitten ilman kokonaan tilanne. Kyllä tänään näytti aika surkealta ajatellen kisojen taloutta, mutta jospa huominen vielä kaiken muuttaa vois ????? t. Pappa
Kirjoittaja: tomi nieminenIlman pätevää syytä viime tingassa peruvista ilmoitus liittoon, kirjallinen varoitus ja kahdesta vastaavasta lisenssi hyllylle esim. kuukaudeksi? Toinen asia voisi olla osallistumismaksun maksaminen etukäteen ilmon yhteydessä? Kummasti vähentää poissaoloja jos on rahaa kiinni. Huom. Totti, ei koske ajanottoa ;)
PÄTEVÄ SYY on sitten eri asia. Esim. pyörän poikiminen tai loukkaantuminen treenatessa ON minusta pätevä syy. Olen perunut paria päivää ennen kisoja vedoten tekniikkamurheisiin ja saanut vastauksen, ei ole pätevä syy.. Hiukan ihmetyttää, jos ainut pyörä on telakalla, niin milläs ajat?
Jotkut tietysti jatkaisivat samalla leväperäisellä linjalla ja vetoaisivat tekniikkaan, aina löytyy systeemin väärinkäyttäjiä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuo osallistumismaksun maksaminen ilmoittautumisen yhteydessä olisi varmasti tehokasta. Enduronkin puolella kisoissa tuntuu olevan paljon poisjääntejä, myös ilmoittamatta poisjääntejä, päitsillä taas ei, mutta se maksetaankin etukäteen.
Mutta mikä sitten on pätevä syy evätä maksun palautus jos kilpailuun osallistuminen peruutetaan?
Lääkärintodistuksella 100% palautus (-pankkikulut) lienee selvä.
Tekniset murheet alle 24h ennen omaa ilmoittautumisaikaa, 50% palautus?
- karsisi ainakin jossain määrin muuten vain valheellisia poisjääntejä, muttei
olisi niin raakaa sille, jolla syy olisi todellinen.
Muuten...maksu jää järjestäjälle kokonaisuudessaan.
Mitä mieltä muut ovat? Olisiko kohtuullista? Onko päitsin systeemi hyvä?
Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMorjens!
Varmaan peruutukset tulisivat ajallaan jos maksut maksettaisiin etukäteen, ainakin osalta. Nyky tietotekniikan aikakaudella ei maksujen palautuksetkaan olisi ongelma.
Kuitenkin miksi anoa kisoja juuri koulun kevätjuhlien aikaan ainakin B-125 luokan osalta. Ikää kuskeilla kun on juuri senverran että osa päättää koulunsa kokonaan ja siirtyy muualle opiskelemaan tai sitten työelämään.
Lauantaina on vielä monella ylioppilasjuhlia joihin pitäisi myös keretä.
Koulun päättyminen on monelle totaalista juhlimista jo kesälomankin takia.
Siispä katsokaa te järjestäjätkin peiliin kun anotte kilpailuja kun kalenterikin on keksitty ja päivämäärät tuollaisten päättäjäisjuhlien osalta on ollut jo kauan selvillä.
Mekin olisimme mielellämme tulleet katsastamaan Mikkelin kilpailujen tason mutta kun ei ole mahdollista monien juhlakutsujen vuoksi.
Juhlaterveisin Risto