Asioita enduron lajiparlamenttiin.
Kirjoittaja: Pentti Raittila"Enskan" lajiparlamentti on taas "pahimpaan pikkujouluaikaan" joten monella on mahdotonta olla paikalla. Itse kuulun niihin "onnettomiin". Kuitenkin kun tässä on vuosikymmeniä tullut puurrettua näissä harrastuksissa, niin vielä haluaisin jotenkin auttaa asoita eteenpäin. Kysymyksinä lajiryhmälle näin avoimesti esitänkin vain kaksi: Endurosprittiä kokeiltiin tänä kesänä kaksikertaa. Osallistuja oli yllättävän vähän, ja suurimmaksi syiksi tähän olen kuullut enskaväen purnauksen siitä, että "muutaman minuutin" takia ei kannata lähteä ajamaan kisaa. Crossiporukka ei taas ymmärrä, että minkä takia pyöriin pitää rakentaa valot yms. vaikka niitä ei mikään Suomen oikea laki vaadi. Ehdotus: Kisat järjestetään siten, että moottoripyöriltä vaaditaan papereissa liikennevakuutustodistus (se pitää olla crossipyörissäkin). Katsastus muuten on normaali. Kisassa ajetaan ensin aika-ajokierros, jolla määrätään lähtöpaikka kisaan (luokista riippumatta). Sitten ajetaan kolme kierrosta, joista jokainen lasketaan lopputulokseen. Toinen kysymys: Perinteisen enduron kisoissa (kesällä) tuli taas esille ikävästi pätkillä oikominen. Jokaisessa kesäkisassa ei tästä asiasta päästy eroon. Nykyiset säännöt ovat ihan avuttomat näissä asiossa. Kääntymismerkkiä ei tarvitse kiertää, vaan voi kääntää heti kun sen näkee. Ehdotus: Pätkille pitää laittaa "porttimerkintä". Sininen ja punainen pallo, joiden välistä on aina ajettava. Muuten tulee hylky. Siirtymillä voidaan jatkaa vanhoilla merkeillä. terv.Pappa Kommentoikaa ???
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Matti Lempinenmoi pentti
onko sinulla tietoa tämän vuoden kärme kustaa endurosta
onko sinulla ismo virtasen yhteystietoja kun se kuulemma on kisapäälikkö
Kirjoittaja: Maunu Laitinenjoo ois kyllä aika hyvä, että sprintissä ei tarviis olla rakisteröity pyörätai mulle ainaskin. sillä karttia enkyllä saa hommaatua ainakaan näillä näk8ymin kakpyöräselle ainaikaan mopoa isommaalle joo no nyt me itestä jauhamiseks. mutt oiskyll kivalaji . ja vielä parempi jos vois ajaa ilman kortti ja rekisteröityy pyörää. ja se on kyllä selvä tosiasia jonka on muutkin todennut että tällä tavalla vois saada sitä näkyvyyttä.
terrv.maukka
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun tämä juttu nyt pomppas jo "kärmekustaaseen", niin www. fin-enduro com antaa siihenkin vastauksen. Kannattaa käydä siellä.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvä, että ollaan sitä mieltä sprittiä tarvitaan. Tässä kuitenkin muutamia mietteitä lisää: Kuka se olisi lajiryhmässä niin rohkea mies, että ehdottaisi rekisterikilven ja valojen poistoa niissä kisoissa, joissa ei käydä yleisillä teillä? Täällä meillä Mikkelissä kun katsastuskonttorin väkikin ihmettelee, että mitä järkeä on hakea rekisterikilpeä, jota ei edes tarvitse kiinnittää. Vakuutus asian voi todeta vakuutustodistuksesta.
Sitten olen kuullut, että Kalkku r.y. on hommaamassa transpondereita, joten aikataulutus kisoille helpottuu.
Ja vielä siitä reittien merkkaamisesta ja oikomisesta: Jos on tarpeen laittaa johonkin piikkilankaaita niin laitettakoon, se on halpa ja nopea tehdä. Kuitenkin nykyiset säännöt ovat niin löysät, että näin ei voi jatkua. Kyllä portti joka on ajettava läpi (kuten pujottelussa) selkiyttäisi paljon tätä hommaa. t. Pappa
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENSen verran vielä tähän Lajiparlamenttiin...useampana vuonna moiseen olen osallistunut, nyt ei enään innosta. Vaikuttamisen mahiksen siellä tuntuvat olevan vaivaan nähden vähäiset. Tulevan vuoden säännöt on lyöty lukkoon, niihin ei pysty vaikuttamaan. Aloitteet seuraavalle vuodelle ovat unohtuneet (tahi ovat olleet tyhmiä) koskei vaikutusta ole näkynyt. Lajijaoksissa pystytään tekemään jo paljon...vaan miten niihin pääsisi...en ymmärrä tyhmänä, vaikka Liiton touhuissa vuosia olenkin notkunut.....Kähmy
Kirjoittaja: Ossi Mertsalmijoo olen samaa mieltä veijon kanssa että sprintti on tullut jäädäkseen... Tuli vaan mieleen tuosta padasjoen sprintistä kertoa veijolle että kuulutus kuului perimmäisenkiin mutkaan... Ja vielä kun Totti hoiti kuulutuksen hyvin niin sen puolesta kisa sujui hyvin. Mielestäni myös transponderi ajanotto on EHDOTON kyseisen laatuisessa kilpailussa, tai sen voisi jopa kirjata lajin sääntöihin jos siitä kirjoitetaan omat säännöt sääntökirjaan.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvä, että juttu lähti jatkumaan, itse olen avoimen ja julkisen keskustelun kannalla. Paikkoja endurosprintille kyllä Suomesta löytyy, (siis sellaisia joissa ei tarvita rekisterikilpiä) Vantaa, Kouvola, Jyväskylä, Hyvinkää, Joutsa, lisäksi ehkä Mäntyharju ja Lahti. Kuitenkin ehkä edelleenkin syy uuden yleisölajin kehittämisen jarrutuksessa on vanhoissa asenteissa ???? t. Pappa
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMielestäni endurosprintt on tullut jäädäkseen. Laji on mielestäni enemmän enduromainen, kuin esmerkiksi stadionendurot, joita Laajavuoressakin ajettiin luokittaisina yhteislähtöinä. Nyt vain pitää yhdistää lajin markkinointi yleisölle ja kuljettajien himot. Kuskit haluu ajaa paljon ja yleisö haluaa nähdä kisaa ja saada elämyksiä...melkoinen ongelma. Pitääkö nyt kuskit pistää pätkien välillä tiukalle siirtymälle ja sitten hikisen uupuneena yleisön nähtäväksi sprittipätkälle. Vai pitääkö sprittireitti tehdä pitkäksi, mutta niin että aina välillä heidät nähdään yleisön edessä. Nyt Padasjoenkin kisasta joku yleisöksi tuleva kyseli missä olisi parhaat katselupaikat. Sprintin ajatus on, että parhaat katselupaikat on kisakeskuksessa, jossa viihdytään. On tapahtumaa, kuulutus, tulospalvelu, kuumaa makkaraa, kuskien haastatteluja, varikon toimintaa, rakennettuja ajopaikkoja ( lammikko--hyppyri---yms.) ja vaikka muuta showta...semmosta ajattelisin liittäväni ao. lajiin....Tuosta Papan paheksimista reitti oikaisuista, en usko viitoituskilpien siihen olevan lääke (kannatan pallokilpiä ja muita yksinkertaisia "kolmioita") tarvitaan piikkilankaa estämään oikaisut. Muovinauha ei kilpien apunakaan riitä....Kähmy
Kirjoittaja: Ossi Mertsalmiterve
Siis tuohon sprintti juttuun kommentoin sen verran ettei ekan kahden kisan perusteella voi oikein sanoa mitään ja ei sitä "uudenmallin" kisa asiaa tarvitse lajiparlamenttiin viedä koska jo viime vuonna asiasta oli puhetta ja lajiryhmän kanta oli ajatusta tukeva. Lähinnä asiassa ongelmana oli järjestävän kerhon puute, mikä osaltaan aiheutui mahdollisten paikkojen puutteesta. Näin muistelin että asiasta viime vuonna puhuttiin.
Tuosta kilpailun kestosta keskusteltiin padasjoen kisan yhteydessä ja olihan sen lyhyt. Itse olin nollapyöränä paikalla ja ajelin kyseistä lenkkiä 9 kierrosta ja se tuntui edelleen lyhykäiseltä se kierrosmäärä. Oma mielipide lenkin pituuteen oli että sopivan mittainen. Koska kyseessä on kumminkin uuden kilpailumuodon luonti niin ei se ensimmäisessä kahdessa kisassa voi onnistua. Pätkän pituushan pitääkin olla lyhyt jotta erot tulevat juuri puhtaasta ajotekniikasta ja aggressiivisuudesta. Sillä enduro sprintin idea on sijoittua jonnekin stadion enduron ja supercossin välimaastoihin. Siis nämä ovat lähinnä omia pohdintojani ei niinkään mitään virallisia mielipiteitä. www.padmu.com sinne saa laittaa omaa palautettaan padasjoen sprintistä mikä menee suoraan kisan tekijöille.