Haittaako tämä?

Kirjoittaja: Ville LähteenmäkiHaittaako se jotenkin jos ajaa crossipyörällä käyttäen auton tulppaa eli tekeekö se jotain hallaa koneelle?

Kirjoittaja: LAURI HEINONENKyllä Ngk-tulpista on samoja kokemuksia kuin Artolla, eikä pelkästään crossimopoissa. 80-luvun ruisku-Kawa meni väliin täysin mykäksi, kun puolilämpimänä koetti käynnistää, eikä herännyt eloon kuin uusilla tulpilla. Myös Volvon turboruiskukoneesta (hieman ruuvatusta) on samoja kokemuksia nimenomaan NGK:illa. Ongelma on vaan se, ettei ainakaan täälläpäin ole kyseiselle merkille juuri vaihtoehtoa crossipyöriin, välillä tuntuu ettei kukaan muu sopivaa valmistakaan. Täytyypä siis ruveta vaatimaan vaihtoehtoja suurempaan ääneen...

Jussi Heinonen

Kirjoittaja: arto samuliChampionin tulpat taitaa kestää paremmin. itsellä ei ole menny yhtään tulppaa kun aloin käyttää 80cc:ssä ja piikissä kyseistä merkkiä. sama kelkassa, ngk:n tulppia menee kuin leipää, on tosi tarkka moottorin lämmityksestä, mutta championin tulpat on kestäny paremmin, eikä hajoa vaikka kylmänä lähtis kelkkaileen.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNäkeekö nykyisellä bensalaaduilla tulpasta enää muuta kuin, että mahdollisesti lipsahtanut tuplasti oilonia?

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOEihän siitä tulpan väristä enää pysty kaasuttimen säätöjä arvoimaan siten kuin lyijyllisen bensan aikakaudella. Kyllähän siitä kuitenkin kastumisen näkee ja ylettömän kuumentumisen (ainakin sulamisen).

Uudella tulpalla voidaan kuitenkin nykybensoillakin saada selville kaasuttimen säätöjen oikeellisuus (ainakin pääsuutin). Homma vaatii keskielektrodin tutkimista (vaatinee mikroskoopin). Heinäahon Ilkka on joskus jossain kirjoittanut aiheesta, mutta omat muistikuvani loppuvat tähän. Joku muu jatkakoon.

Kirjoittaja: JURI HUOTARISillon jos se tulppa on märkä ja musta, nii se saa liikaa bensaa..

Kirjoittaja: Jani MielonenKampiakselin stefa voi olla rikki, eli vuotaa öljyä ja hajottaa tulpan. ONko se tulppa märkä ja musta kun se on hajonnut?

Kirjoittaja: Ville KoivistoMulla oli kans sama ongelma mutta laitoin moottorikelkan puolan niin on toiminut, (eli oli puola sökö) koska minkä tahansa yks-pyttysen puola käy. Pääsuutin on vakiona #125 ja tyhjäkäyntisuutin on #52 cr 80:seen. Kannattaa kokeilla eri tulppia.

Kirjoittaja: Jukka NieminenToistelen vähän samaa mitä aikaisemmissakin vastauksissa on eli nuo resistori tulpat on tarkoitettu lähinnä sellaisiin pyöriin missä on mikroprosessorin ohjaama sytytysjärjestelmä, cr 80:ssä ei sellaista ole eli resistori tulppa on turha. Kokeile myös NGK B 9 ES tulppaa, se on vielä huokeampi kuin B 9 EG ja lämpöarvo on sama.

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOES tulpasta sanoisin vielä, että varmista, ettei sivuelektrodi osu mäntään. Parissa vuosimallissa CR125:a (muistaakseni 90 ja 91) on niin matala palotila, että ES ei toimi. Ja luulisinpa, että 80:ssä tilaa on vielä vähemmän eli ei taida kannattaa riskeerata.

Kirjoittaja: Joni MetsävainioJuu mulla oli joskus pikkupoikana semmonen rakenneltu honda en tiä mikä kone mut 80cc pytty kuiteski... poltti tulppia kans samoin ku sulla... vaihettiin puola 2 kertaa ja vieläki poltti kokeilin eri tulppia... ei auttanu... myin mopon...ja ostaja teki jotaki ja alko toimimaan...ikäväkyllä en tiä mitä..enkä tiä kuka ostaja oli... mutta puolassa ei ainaskaan oo vikaa..en usko..

Kirjoittaja: MIKA KEMPPAINENMUlla oli itellä kans hondan kasikymppi ja sama vika.Sitten kokeilin B10EG tulppaa ja sillä tokeni eli ei oo häiriösuojaa.(kumma juttu!!)

Kirjoittaja: JONI ROOSÄlä laita auton tulppaa, voi esim. mäntään

sulata reikä.

Koita käynnistämisen jälkeen ottaa ryyppy

pois mahdollisimman pian, ja tyhjäkäynti

on myös sellainen joka tapaa polttaa tulpan

pikku Hondassa.

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOPyöräsi on niin vanha, ettei se varmuudella tarvitse resistoritulppaa -> eli älä osta niitä BR:iä vaan B. Jos ajat rauhallisesti, kokeile B9EG tulppaa. Kestää paljon paremmin köröttelyä. Ja tsekkaa se kaasari (pienempää joutokäyntisuutinta kehiin), kokeile aluksi kääntää ilmaruuvia 3 kierrosta auki täysin kiinni asennosta.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANMinkä takia ajaisit auton tulpalla???

Tuskinpa siinä sun autontulpassa on samat lämpöarvot kuin siinä kynttilässä mitä on pyörääsi suositeltu.

Kirjoittaja: Ville LähteenmäkiSiksi kun mun pyörä on honda cr 80 v.92 ja se syö tulppia kuin hevonen kauraa. oon kyllä koittanu varmaan 5 br10eg tulppaa jota hondan asiakaspalvelu suosittelee. tykkään ajaa ihan hirveesti mutta kun ei oo rahaa uuten pyörään ja resistori tulppa mun pyärään maksaa 10

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANTarkistapa sun pyöräsi kaasuttimen suuttimien koko---saattaa olla syy niissä että syö tulppia paljon. Soita vaikka johonkin alan liikkeeseen joka myy Crossipyöriä ja kysy mitkä suuttimet juuri sun pyörässä pitää olla. Jos asiantuntemusta löytyy niin neuvovat sulle kyllä oikean kokoiset suuttimet. Vika voi toki olla muuallakin mutta veikkasin suuttimia.

Ostin aikoinaan cr125:sen ja se söi kanssa tulppia koko ajan kunnes älysin katsoa suuttimet ja nehän oli omaan vauhtiini nähden aivan liian isot.