YZ450F ¤05 suuttimet

Kirjoittaja: Jari RuotsalainenMoro,

Millä suutin variaatioilla saa sen ikävän hyytymisen pois kun vedetään nupit kaakkoon alakierroksilta ?

170 pää ja 48 pilot on mulle suositeltu, mutta mitenkäs muuta ajaa ?

Tällä hetkellä pyörässä on vakio suuttimet (165/45)

Bensaruuvi on 2,5 kiekkaa auki

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSyyttäisin pikemminkin kiihdytyspumppua. En muista onko -05:ssä jo leak jetiä, mutta pumpun ajoitus ja leak jetin koko lienevät tässä kriittiset tekijät.

Kirjoittaja: Jari RuotsalainenLeak jet löytyy, joka sekin vakio.

Kansi vaihdettu Dice:n kanteen, josta ei kyllä ollut ainakaan mainittavaa hyötyä.

Pitäskö tuota leak jettiä sitten kenties pienentää ?

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKISoory ei kyllä ole ihan kokemusta Yamahoista mutta useammasta nelari-KTM:stä kyllä on. Jampin ja Kottaraisen kaasuttimet lienevät samat (tai ainakin hyvin lähellä samat) (Keihin FCR MX).

Aavistelen, että pyöräsi käy lähes kauttaaltaan liian laihalla. Se ei kerta kaikkiaan saa kakkua varsinkaan keskialueella. Punastuuko pakoputki, jos ajelet hetken aikaa ?

Ainakin KTM:ssä pääsuutin tarvitsee olla kyseisen kokoisessa nelarissa alueelta 178-185 ja tyhjäri 48 paikkeilla sekä neula tarvitsee olla varsin "ohutta" versiota ja neula melkein ylimmäisessä asennossa (prikka alhaalla).

Kokeiles ihan ensimmäisenä, vastaako pyörä alakeskialuepyyntöihin paremmin ryyppy päällä tai nosta neulaa pari-kolme pykälää. Jos alkukeskialueen kaasuunvastaavuus noilla "poppakonsteilla" paranee selvästi, on edessä pääsuuttimen suurentaminen ja suurella todennäköisyydellä myös neulan vaihtaminen talvisempaan kylmän & kuivan kelin malliin.

Siitä huomaa, että tyhjäkäyntisuutin on liian pieni, jos pakoputki punastuu ihan jo minuutin tyhjäkäynnillä. Pyörä ei tahdo myöskään lähteä käyntiin ilman, että kaasu on väännetty puolen välin paikkeille.

Tuota kiihdytyspumppua en menisi ihan heppoisin perustein rukkailemaan. Tosin kiihdytyspumpun välitystangon jumiutuessa lian vuoksi, ilmenee myös kuvaamiasi ongelmia. Ongelma on kyllä yleensä niin raju, että ajamisesta ei oikein tahdo tulla yhtään mitään. Kun leak-jeteillä pelaillaan -pieni leak-jet tarjoaa sylinteriin enemmän & kauemmin soppaa ja suuri leak-jet taas päinvastoin.

Bensaruuvia voi kanssa rohkeasti kierrellä 0-2,5 -kierrosta alueella (suuremmalla avautumalla sillä ei enää liene vaikutusta) ja kokeilla vaikutusta. Bensaruuvin vääntely on sitten paremmin otollista, kun suuttimet on löydetty ensin suunnilleen kohdalleen ja sitten eri kelien vaikutusta korjaillaan bensaruuvia kiertämällä (kuumalla ilmalla kiinni ja kylmällä auki päin).

Kirjoittaja: Jari RuotsalainenKiitti vinkeistä.

Nuo kottaraisen pääsuttimet kuulostaa kyllä melko hurjilta.

Pyörä lähtee kyllä todella hyvin käyntiin. Kylmiltään 1-2 kaasukahvan vääntöä ja eka polkasulla. Jos ei anna kaasua ennakkoon, niin kolmannella polkasulla. Joten ei tuo pilot ihan munillaan kait kuitenkaan ole.

Jammun putki käy punasena normaalisti, joskin ei nyt sentään minuutin tyhjäkäynniin jälkeen.

Kiiharin varsi ei ole jumissa ja ruiskii ihan OK bensaa sylinteriin.

Sen tuossa muuten huomasin, että kun Thumper talkin ohjeissa sanotaan, että kun bensaruuvia käännetään kiinni, niin jossakin vaiheessa pyörä alkaa käydä huonosti, sitten auki ruuvia ja kun taas käy hyvin, niin se on siinä.
Mulla toimii just päin vastoin eli kun käännetään ruuvia auki, niin jossakin 3-4 kiekan vaiheella alkaa käydä huonosti ja sitten paranee kun on n. 2,5 kiekkaa auki. Ei jummarra

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenNuo Arin säätöohjeet varsinkin neulan osalta kuulostavat kummallisilta.
Neulan profiililla on paljon suurempi vaikutus seokseen kuin neulan nostolla.
Nostamalla neulaa saa muutettua seoksen rikastumisen alkamiskohtaa suhteessa kaasunavautumaan. Jos neulaa pitää muuttaa enemmän kuin 2 pykälää keskiasennosta, on neulan profiili väärä tai muuta omituista kaasarissa.
Noissa ei sitten päde aina se " maalaisjärki" että silmämääräisesti ohuempi neula antaa enemmän bensaa. Neulan kärjen profiililla ja kulmalla on todella suuri merkitys seokseen.

Sitten siellä kaasarissa on vielä PILOT AIR JET ja MAIN AIR JET, joilla on todell asuuri merkitys säätöihin.

Punaisena sen putken pitääkin olla, ainakin pimeässä.

Tarkista Yamahan kaasarista kuumakäynnistimen toiminta, jos se jää hiemankaan auki niin booaa varmasti avattaessa. Lisäksi tarkista kiihdytyspumpun ajoitus, suihku kuuluu mennä juuri luistin alta, ei niin että luisti on jo ylhäällä ja sitten alkaa tulla bensaa kiihdytyspumpusta. Eikä suihku saa törmätä luistiinkaan.
Lisäksi tarkista että kiihdytyspumpun suutin ( se josta bensa tulee ) on varmasti auki ja puhdas kokonaan, terävällä neulalla voit sitä varovasti puhdistaa.
Kannattaa tarkistaa että suutin ei ammu suihkua sivulle tai kaasarin lattiaan, suunta su tulisi olla suoraan imukanavia kohti.

Kirjoittaja: Jari RuotsalainenKiitos Jarmo kommenteista.

En noihin neulan muotoihin ota kantaa, koska ei ole omakohtaisi kokemuksia, olen vain sirrelly sitä ylös ja alas.

Kiiharin suihku on suora ja menee suoraan imupuolelle. Hiukka siitä kyllä osuu luistiin, joten ajoitus taitaa olla pikkasen pielessä.

Olisko sulla esimerkkejä noista suuttimies koosta, niin näkis nyt suunnilleen ollaanko edes siellä päin.

Tuo kuumakäynnistin pitää tarkastaa, koska senhän joutuu käytään irti kaasaria poistettaessa.

Mulla kun on tuo kiiharin kansi vaihdettu tuohon Dice:n kanteen, joka kait antaa enemmän soppaa koneelle, niin oliskohan mamahdollista, että se nyt sitten saa liikaa soppaa ja pitäs nyt sitten suurentaa leak jetin kokoa.

Jos tää ei kohta ala selviämään, niin heitän tuon kannen mäkeen ja laitan orggis kannen takas, koska sillä tuo booaaminen oli vähäisempää.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenNo jos se toimii paremmin orkkis-kannella kuin Dicella, niin mitä etua saat siitä Dice-versiosta ???
Pääsuutin pitäisi olla välillä 168-175. Tyhjäkäyntisuutin 45 - 48, vakiota yhden pykälän rikkaampi neula vakiolovessa ( en muista ulkoa monennessako se tuossa on ).
07 ja 08 ei ainakaan tykännyt Boyesenin kiihdytyspumpun kannesta, aivan liikaan tuli bensaa, mutta liian lyhyen aikaa, joten seos oli ensin yltiörikas ja sitten hetken laiha.

Säädä se ajoitus siitä säätöruuvista niin, että suihku menee juur luistin ali.