YZ400 VALKOKILPISEKSI....?

Kirjoittaja: Mikko WitikkaOnko kellään tietoa/kokemusta YZ400F -98 rekisteröinnistä? Onnistuukohan...? WR on kuitenkin tyyppikatsastettu, niinpä samoilla vermeillä varustetun YZ:tan katsastamalla ja verot maksamalla luulis saavan kilpiin. Vai Kuinka lienee...?

Kirjoittaja: Niko TakalaNiinkun tuossa joku sanoikin jo. Niin veron tekee korkeaksi se, koska se käsitellään uutena pyöränä. Eli ikä vähennykset ei tuu vuosiluvun mukaan, vaan käyttöönottovuoden mukaan. Eli ite toin katupyörän mikä oli 99 mallia mutta käyttöönotettu -00 niin sain ikävähennyksetkin 00 vuoden mukaan, enkä 99. eli koska pyöräsi on ennestään rekisteröimätön, käsitellään se uutena pyöränä, ja näin ollen maksat veroa saman, kuin uudesta pyörästä joutuisi maksamaan....

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAUusien pelien ja käytettyinä maahantuotavien osaltahan verohomma on selvä. Toukokuun alkupuolelle ovat luvanneet tullista tietoa mitä sitten tapahtuu uusilla veroilla, jos rekisteröidään Suomessa jo olevaa punakilpistä. Aiheesta tulossa juttu, kunhan tulli pystyy tiedottamaan asiasta jotain. Ainakaan pari viikkoa sitten eivät osanneet kertoa asiasta yhtään mitään.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAKoska en ole asiaan tutustunut lähemmin ennenkuin tätä nykyistä veromuutosta tehtiin, en osaa kommentoida mitään absoluuttisen varmaa siitä, miten asia vanhalla (ennen 15.5.2003) voimassa olevilla päätöksillä tehtiin, mutta sen tiedän, että muutokset uudessa systeemissä tulevat nimenomaan veron määrään. Joka tapauksessa, kun pyörää laitetaan rekisteröitäväksi, sen pitää täyttää samat vaatimukset kuin minkä tahansa moottoripyörän, eli vilkut, valot, äänet, jne... Kun asiasta saadaan jonkinlainen tolkullinen varmuus, uskoisin, että Offroad-Pro:sta voit lukea asiasta mahdollisimman tyhjentävän selvityksen. Itse veropäätöksien osalta kuvio ilmeisesti venyy johonkin noin ensi syksyyn, viimeksi tullin kanssa keskustellessani ilmoittivat, että jono on noin 2-3 kk. normaalitapauksissa, ja nämä punakilpisten rekisteröinnit ei taida olla ihan sieltä normaalimmasta päästä. Melkoisen monta tuntia lakia luettuani ja vielä vähän enemmän tunteja tullin kanssa keskusteltuani en voi vieläkään asiaan todeta muuta kun että odotetaan, ja katsotaan mitä tulee.

Kirjoittaja: Mikko WitikkaTotti kirjotti et toukokuussa tulee tietoa mitä tapahtuu UUSILLA veroilla, kun rekisteröidään Suomessa jo olevaa punakilpistä. Tarkoitatko veron määrää verrattuna vanha/uusi systeemi, vai ovatko rekisteröinti säädöksetkin jotenki muuttunu?Onko punakilpisen rekisteröinti ollut siis mahdollista "vanhan" veron aikaan? Pyörä on siis punakilpinen YZ400-98. YZ:tan osalta jos se johonki tökkää niin varmaan just siihen tyyppikatsastukseen. Arwidsonilla/Keskolla ei hirveesti tiedetty/haluttu tietää asiasta minkä kyllä toisaalta ymmärtääki...

Kirjoittaja: Tomi KyyröMutta juju on kai juuri siinä, että ikävähennyksiä ei juuri tule koska pyörä laitetaan ensimmäistä kertaa rekisteriin --> uusi pyörä, vaikka olisi -98 mallia.
Lisäksi vaatimustenmukaisuustodistus taitaa jäädä saamatta crossipyörällä.

-Tomppa-

Kirjoittaja: Ossi Mertsalmivero määräytyy 15.5 jälkeen suomen markkinahinnasta. Sitä ennen vero lasketaan joko markkinahinnasta tai ikävähennyksillä uuden vastaavan hinnasta(asiakkaalle edullisemman tavan mukaan) , ainoa ongelma on että millä todistat että pyörä vastaa WR :ää

ps. en välttämättä ole oikeassa mutta olen ymmärtänyt tän asian näin kun sitä selvittelin.

Kirjoittaja: Tomi KyyröEi liene järkevää, olen kysynyt vastaavaa joskus tullista. Koska laite verotetaan ja otetaan rekisteriin ensimmäistä kertaa tulee vero aika suolaiseksi, vaikka olisi ennen rekisteröimätön WR. Mahtaako onnistua ollenkaan crossin kanssa?
Osta valkokilpi WR 400, mulla on myynnissä malli -99.

-Tomppa-