yz250f venttiilien säätöpalat.

Eli taas olis kysymystä, kun täältä foorumilta ruukaa hyvät vastausket heti saada. elikkä. kone äänsi kannesta vähän oudolla lailla ja lämpimänä huonompi lähtemään käyntiin. ajattelin että venttiileissä vika. kaikki muut oli kohdillaan mutta yhdessä imuventtiilissä oli hieman liikaa rakoa. elikkäs se välyksen kuului olla 0,10 - 0,15 ja sinne yhteen venttiilni väliin mahtui tuo 0,15. mutta tiukkaa teki. veikkaisin että välys on joku 0.16-0.18... ELI nyt itse kysymys, minkä paksunen lätkä minun kuuluisi sinne nyt laittaa? mulla oli tossa huoltokäsikirjassa se taulukko, mutten osannut sitä taulukkoa lukea...

Foorumit

Aänen aiheuttaja ei ole venttiilin välykset, jos mittaus on vähäänkään oikea. Venttiilien kuluessa välykset pienenevät, joten aavistus liian iso välys on parempi kuin liian pieni.

Jos haluat aivan välttämättä säätää:
1) Ensiksi välyksen mittaus
2) Nykyisten säätöpalojen koon mittaus (paloissa lukee uutena koot, mutta yleensä ainut keino on mitatat ne mikrometrillä)
3) Service manuaalin säätöpalataulukosta näet oikean palakoon
4) Nokat takaisin paikalleen

Yamahan pikkunelarin heikko kohta on nokkaketju. Nokkaketju tulee vaihtaa säännöllisesti, muuten se kuluttaa kampiakselin pilalle (Jakopään ratas on kiinteä osa kampiakselia). Kulunut nokkaketju alkaa pitämään ääntä. Nokkaketju kestää kuskin vauhdista riippuen 30-100h.

kiitoksia, no onko ideoita mikä siellä sitä ääntä pitäisi?

Ääntä kuulematta mahdoton sanoa. Äänitä pyörän ääntä ja laita jakoon vaikka Youtubeen.

Teitkö jotain pyörälle silloin kun ääni alkoi? Alkoiko ääni yhtäkkiä, vai koveniko se pikkuhiljaa?

Mahdollisia äänilähteitä:
- Kulunut nokkaketju
- Viallinen nokkaketjunkiristin
- Väljä kiertokangen yläpää / männäntappi
- Väljä mäntä
- Kulunut kiertokangen laakeri
- Vialliset runkolaakerit / tasapainoakselin laakeri
- Automaattinen puolipuristin rikki

joo, ostin pyörän pari kuukautta sitten ja ääni oli ostaessa. käytin koneen auki ja vaihdoin mäntäsarjan ja nokka ketjun, kiertokanki ei ollut väliä. eikä kiristinkään. laitan videota jonku ajan päästä. linkitän sitten tähän.

Ei ääni kuulostanut mitenkään pahalta. Nokkaketju vähän rallattaa, mutta niin näissä on käytettynä tapanakin.

Pyörihän nokat kevyesti pukeissa ilman nokkaketjua? Yleinen virhe on kiristää nokkapukit liian kireälle ja tämän jälkeen kannen "laakeripinnat" menee pilalle. Service manuaalin momentia ei saa ylittää nokkapukkeja kiristettäessä.

Miltä näytti nokkaketjua pyörittävä ratas kampiakselilla nokkaketjua vaihtaessa? Ääni voisi kuulua siitäkin, että kuluneelle rattaalle laitetaan uusi nokkaketju.

Kuulosti aikas tavalliselta. Ainut mikä mietitytti oli puolipuristimen paino/tappi/jousi-jutska. Kuulosti että tyhjäkäynnillä yrittää ruveta kannattamaan pakoventtiiliä(=sammuisi myös). Nopeasti mietittynä jousen siinä pitäisi olla liian jäykkä(karkaistunut) tai puolikuun muotoinen tappi hässäkkä kulunut,väljistynyt tms.

pyörä sammui koska, hieman horjahdin kun kierroksia annoin, ja antoin kierroksia heti liiikkaa. eikä se siitä jaksanut enään pärshkähtää.
Ja tuo ääni kkului enne nokka ketjnu vaihtoa. ja nokat pyöri hyvin. käytin venttiilikannen auki eilen. ja tarkisti nvielä asian ja momentin. nini kaikki oli ok. mutta on se nyt lohduttavaa kuulla ettei se kone ihan räjähdys pisteessä ole. kiitoksia

pyörä sammui koska, hieman horjahdin kun kierroksia annoin, ja antoin kierroksia heti liiikkaa. eikä se siitä jaksanut enään pärshkähtää.
Ja tuo ääni kkului enne nokka ketjnu vaihtoa. ja nokat pyöri hyvin. käytin venttiilikannen auki eilen. ja tarkisti nvielä asian ja momentin. nini kaikki oli ok. mutta on se nyt lohduttavaa kuulla ettei se kone ihan räjähdys pisteessä ole. kiitoksia