YZ250F talvisäädöt crossiin

Täälläkin pikkunelarin käyrä punasena. YZ250F -07. Suuttimet on mun mielestä isohkot vakio pyörään 180 pää ja 48 tyhjis. Hetki parkissa ja käyrä hehkuu. Onhaa muuten ohut tuo titaani käyrä. Vetää ryypyn päälle niin väri hiljakseen paranee..ihan ku haluis lisää kakkua, eikö. Tulppa ajon jälkeen nätin vaalean ruskea. Seosruuvi 2,5 auki.. jos avaa enempi alkaa meno puutua.
Vika vai ominaisuus?
Pitäiskö vaan koittaa isompaa tyhjistä?

E

Foorumit

Niinkuin muissakin ketjuissa on todettu, ohuen 4T alkukäyrän punaisena hehkuminen on aivan normaalia ilman ajoviimaa. Pyörät on tehty ajoon, ei paikallaan seisomiseen.

48 tyhjäkäyntisuutin on jo niin iso vakiopyörään, että isompaa ei ainakaan tarvitse. Jos jotain haluaa tehdä, niin alkukäyrän tiiveyden voi tarkistaa ja tyhjäkäyntisuuttimen kunnon. Nykybensa seistessään tutkii helposti tyhjäkäyntisuuttimen pieniä reikiä, joita on hyvin haastavaa puhdistaa. Helpoimmalla pääsee vaihtamalla suuttimen uuteen.

Kiitos vastauksesta. Tiivisteet vaikutti kyllä pitäviltä kun otin käyrän irti. Käyrä otti viime vkl sen verta kuumia että meni ~10mm. lyttyyn 50mm. sylinteristä. Sain "oijottua" aika hienosti, mutta mahtaako enää pysyä pyöreenä kun on kerran antannu periksi. Laajetessaan tollanen U mallinen putki vetää itseään ilmeisesti pois päin takaputkesta.. vaikuttais että on jääny pysyvä muodonmuutos kun ei meinaa enää ylettyä takaputkeen kunnolla. menee sisään about 20mm. Vaikutti myös että liitos oli kiristetty liikaa ja täten ei salli käyrän elää laajetessaan >> työntyy alas päin ja menee lyttyyn.

En tiedä mistä olin saanut päähäni että siellä on 48 tyhjis.. 42 siellä oli joten kokeillaan 45.

45# tyhjistä koitettu.. 1/4 tasakaasulla alko rykimään. Seosruuvin sai kääntää ihan kiinni ennen ku vaikutti tyhjäkäyntiin. Ilmeisesti 45 on liian iso?

E

Oletko koittanut nostaa neulaa ylemmäs?Yleensä talvella saa nostaa pykälällä.
Pistä 42 takas, mutta puhdista se ensin vaikka hienosäikeisen kuparijohdon säikeestä tehdyllä rassilla.
Kuparisäiettä voi karhentaa puristamalla sitä varovasti hieno leukaisten pihtien leukojen välissä.Mitään kovempaa suuttimeen ei kannata änkeä.

Tänään pääsin vihdoin ajamaan..(-14 Vantaa) 42 tyhjis ja neula nostettu 5 uraan. Sama pikku rykiminen jatkuu siinä alle 1/4 kaasulla kun lähtee avaamaan.

E

Itsellä juuri samanikäinen pyörä ja nyt parina viikonloppuna päässyt ajamaan jäärataa. Talveksi vaihdoin isomman pääsuuttimen ja tyhjäkäynti suuttimen. Neulaa ostin yhden pykälän vakio säädöstä. En muista tarkkoja suuttimien kokoja ulkoa.

Kun pyörän saa käyntiin, pyörä pelaa loistavasti ja lämpimänä lähtee ensimmäisellä polkaisulla tulille.

Mutta kylmänä pyörä on vaikea saada käyntiin, jos pariin päivään ei ole pyörittänyt. Välillä mietin saako liian paljon bensaa, kun on nuo "talvisuuttimet ". "hot start" vivulla tuntui ainakin välillä lähtevän paremmin kylmänä pyörimään. En tiedä oliko vain joku kuvitelma mutta kuitenkin. Välillä olen tulpan irroittanut ja putsannut niin on saattanut taas paremmmin kylmänä käynnistyä.

Mikähän olisi paras neuvo parempaan käynnistymiseen ?

Tarkista suutin koot niin ehkä joku osaa neuvoa.

Anna kiihdytyspumpusta pari huikkaa ennen kylmäkäynnistystä.

Itse olen ymmärtänyt että jos seosruuvin saa kääntää melkein kiinni ennen kun vaikuttaa tyhjäkäyntiin on tyhjäkäyntisuutin liian iso... Ja taasen jos joutuu kääntämään yli 3 kierrosta auki ennen kun "puhdas" tyhjäkäynti/ kaasuunvastaavuus saavutetaan, niin liika pieni tyhjis.

Jos pyörä tarvitsee kylmänä ryypyn ja kuumana hot startin käynistyäkseen.. ollaan lähellä.

Itse olen kokeillut eri suutin/säätö variaatioita jo kyllästymiseen asti.. Aina vaan rykii. Seuraavaksi mielessä kaasuttimen ultraääni pesu.

Ja kuten jo mainittiin.. vaikka suutin näyttää puhtaalta, niin nyky bensa jättää kuivuessaan suuttimiin vaikeasti havaittavan kalvon.

Nyt 178# / 42# vaki suuttimet ja neula nostettu 6 uraan. Toimii jo melkein.. koitettava vielä 7 uraa. Pikku rykiminen vielä hitaissa mutkissa kun kakkosella yrittää varovasti lähteä avaamaan. Onkohan ihan normaalia että pitää nostaa noinkin paljon neulaa , vai pitäiskö koittaa jo toisenlaista neulaa?
OBEPP?

Tein vielä sen virheen että kokeilin kaverin KX250F Kawaa ja olihan se hieno ajaa pyörää joka toimii niinku pitää..

Ei ole enää normaalia. Mulla oli sama pyörä ja jos talvella vaihtoi varmuuden vuoksi yhtä pykälää isomman tk-suuttimen ja nosti neulaa yhdellä niin hyvä oli.

Sinuna yrittäisin lainata kaverilta(tai ostaisin kaupasta, kaikissa krossi-FCR:issä taitaa olla sama osa eli voi ostaa siltä merkiltä jolta saa nopeiten ja halvimmalla) sitä putkea johon neula putoaa ja toiseen päähän ruuvataan pääsuutin. Kahdessa pyörässä olen havainnut tuon ottaneen jotain mystistä damagea jota ei silmällä tai kosketuksella voinut havaita, mutta vaihtamalla uuteen pyörä toimi taas. Samalla kannattaa katsoa myös että neula on ok.

Yamahan osa JET, NEEDLE 5XC-14947-00-00, ehkä pari kybää maksaa.