YZ250F -03 kone jumissa

Kirjoittaja: sami kouhiaNyt arvoisa raati arvauksia kehiin mikä saattoi aiheuttaa seuraavan vian.

YZ250F:n kone jumittui sunnuntaina ja vielä kahten kertaan ennenku uskoin. Ensin pienessä loikassa ilmassa kuului skriiks ja kone sammu. Alas tullessa samantien lähti taas käyntiin. No tietenkin pysähdyin ihmettelemään. Kaikki tuntui
toimivan ja aattelin, että kaitpa sinne takajarrun väliin oli mennyt joku
kivi joka oli sitte irronut ku tulin maahan. Ajelin vielä 3-4 kierrosta
ja menin tauolle. Sitte ku oli taas lähdössä radalle ja polkasin pyörän
käyntiin ni melkein heti kuului taas se skriiks ja kone sammui. Siinä
vaiheessa jo minäkin uskoin, ettei enää kannata kokeilla. Onneksi ei
sentään ihan jumiin mennyt, vaan pyöri ihan normaalisti kun varovasti koitti.
No syyksi selvisi sitte loppujen lopuksi kiinnileikkautunut imunokka.
Oli ilmeisesti liukulaakeripinnoilta voitelu jostain syystä loppunut.
Syytä en ole vielä löytänyt. Onneksi pelkkä laakeripintojen hoonaus
näyttäis riittävän. Tais kyllä käydä aika tuuri sillä nokkaan ei tullut
mitään jälkiä vaikka oli sen verran kovaa jumittanut, että oli
nokkaketjukin loikannut imunokan hammasrattaan yli, eikä edes venttiilit
ollu kropsottanu mäntään??? Kiitos vaan kaikille enkeleille, jotka sattu
just silloin sieltä pilven reunalta kurkkimaan:).

Sami

Kirjoittaja: JOUNI ANTTILAJos todella on käynyt niin että nokkaketju on päässyt nousemaan rattaan yli, ja muuta mahdollisuuttahan sille ei ole jos merkit kerran ei ole kohdallaan, niin asiaa kannattaa pohtia myös siitä näkökulmasta että nokkaketju tai kiristin on se oikea syyllinen.
Sitähän en nyt tiedä saitko kokeiltua oliko imunokka jumissa ennenkun irrotit sen mut kun kerrot että nokka-akselissa ei ollut mitään jälkeä niin se ihmetyttää.
Oon tavannut muutamia jammun imunokkia jotka on leikannut kiinni ja aina niissä on alumiinia niin ettei poistamatta voi takaisin laittaa.
Jos nokkapukeissa on vaan pientä nihrautumaa niin voisko olla niin ettei todellista kiinnileikkautumista oo tapahtunutkaan vaan esim. ketju on todella niin huono että ei kaikista kohdista oikein taivu vaan kampeaa väkisin rattaan yli ( oon nähnyt semmosen ketjun -04 250F n.30h ajettu) tai kiristin sökö ja se skriik ja sammuminen olis johtunut siitä eikä nokan leikkautumisesta.
Eli alkuperäinen ajatuskuvio että ensin leikkaa imunokka kiinni ja sen seurauksena suht normaalikuntoinen ketju pääsee hyppäämään rattaan yli tuntuu edelleen aika kovalta jutulta.
Toivottavasti saat varmuuden asialle ettei tarvi remontin jälkeen joka kurvissa kuulostella jokohan taas.......

Kirjoittaja: JARKKO RASINENTerve!

Voitelun loppumisen yläpäässä voi selittää se, että kampikammion huohotus on päässyt jäätymään. Tammikuussa yhden tutun WR450n huohotin jäätyi, ja nokka-akselin kaula narahti hieman kiinni.

Kaveri leikkasi huohotinletkun noin 4 cm päästään halki vastaavan estämiseksi.

Voiko kampikammioon tuleva ylipaine painaa öljyä runkoon niin paljon, että öljypumppu kurahtelee toisinaan tyhjää ja yläkerta ei saa riittävää voitelua?

No lähinnä mielenkiinnosta tekniikkaa kohtaan kyselen.. Mun 2t GasGasin jakopää lienee turvassa näin leutona talvena.. :)

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNokkaketjun kiristin on näissä peleissä kulutustavaraa. Ota se irti ja yritä vatkaten painaa lyttyyn. Jos menee, on kiristin vaihtokunnossa.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKI30 h eli noin puolentoista kuukauden välein mosa auki ja veivi vaihtoon. Ei noilla peleillä köyhät aja?

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergItse olen pättänyt pysyä erossa 4-tahti crosseista ja ajaa perinteisillä 2-tahtipeleillä. Mun rahapussi ei moista kestäisi.

Kirjoittaja: sami kouhiaNyt tais se vika selvitä. Se huohotusletku oli lytyssä. Aika huonosti suunniteltu kun se kiertää koneen alle ja sieltä se on klemmarilla kiinni koneessa. No se klemmari oli osunut johonkin ja mennyt lyttyyn ja letku myös. Näillä näkymin ei muuta tarttee uusia ku tiivarit ja nokkaketju. Ja eiku kiskalle lottoamaan:).

Kirjoittaja: JOUNI ANTTILAMoikka sami, sulla on nyt varmaan imunokan ajoitus päässyt muuttumaan kun tuntuu aika epätodennäköiseltä että nokkaketju pystyy "hyppäämään" hampaan yli.Eli ratas on pyörähtänyt akselilla.Tarkistas asia ennenkun kasaat konetta niin vältyt turhalta askartelulta.
Konetta kasatessa kannattaa varmistaa että nokat varmasti liikkuu herkästi kun nokkapukit on kiristetty jottei tauti uusisi.

Kirjoittaja: sami kouhiaKiitti vastauksesta.

Kyllä se ketju on loikannu. Ennen purkua katoin ajoituksen. Kun laitoin kampuran merkin kohdalleen, niin pakonokan merkki oli siinä missä piti, mutta imunokan ei. Siinä muutaman kerran pyörittelin ennenku hoksasin, että pakko sen ketjun on olla hypänny. Muutenhan se ei ole mahdollista. Täytyy tarkastaa vielä kiristäjän kunto. Ketjun uusiin tietenkin. Niin ja onhan se mahdollista, että se ratas on imunokkaan nähden pyörähtänyt myös kun siinä on vain puristusliitos, mutta ei se onneksi siltä näytä.
Joo ja nokat pyörii nyt herkästi kun on kehdot kiristetty. Puran vielä ennen kokoonpanoa sen verran, että tarkastan öljypumpun. Olis vaan mukava löytää se vika mikä ton aiheutti. Mä en keksi muuta syytä ku öljynkiertohäiriön.
Neljän tunnin välein olen öljyt vaihtanut ja nyt on 70 tuntia ajettu pyörällä. Kaitpa siitä vois jo männänkin vaihtaa ja ehkä kiertokangenkin varmuuden vuoksi. Saa nähä. En tiiä vielä.

Sami

Kirjoittaja: JOONA OINONENTerve!
Suosittelisin kyllä täydellistä koneen tsekkausta ja arvojen mittaamista tohon tuntimäärään,ja sekään välttämättä ei vielä anna muutakaan kun helpoitusta omaan oloon. meidän-04 jammun kone otettiin auki n.50h jälkeen ihan vaan
oman mielenrauhan takia ja mitat olivat tehtaan toleransseissa.Ja sitten
2 ajetun tunnin jälkeen kiertokanki poikki ja 3000*eur* osat.moni oli sanonut että
yammuun kannattais vaihtaa kanki viimeistään 30 h jälkeen. mutta kuitenkin
edellisellä -03 ajoimme 80h ja kaveri sen jälkeen n.50h ennenkuin vaihtoi kiertokangen ja laakeroi!ja mäntäkin on orginaali,tosin kerran vaihdettu männänrenkaat silloin 80h kohdalla.Varmaksi en tiedä,mutta jos kone on pöydällä
vaihda ihmeessä kanki ja laakerit.