YZ keulaöljyjen vaihto

Yritin vaihtaa etuputkien ulkoöljyt kun alkuperäiset ulkoöljyt oli jo muuttuneet melkoiseksi limaksi parissa kymmenessä tunnissa. Irroitin ulkopuolisen yläkorkin, ja jätin iskarit tunniksi valumaan alaspäin. Kaikki meni muuten hyvin mutta ulkoöljyjen lisäksi toisesta sisäkammiosta ilmeisesti valui reilu ruokalusikallinen öljyä jostain yläkorkin tienoilta. Tämä öljy, joka ilmeisesti tuli sisäkammiosta, oli kirkasta toisin kuin ulkoöljy, joka on läpinäkymätöntä. Mikäs nyt neuvoksi, pitäisikö ne sisäöljytkin nyt vaihtaa tämän vuoksi vai kasaan vaan ja kovaa ajoa? Sisäöljyjen vaihtoa en mielellään tee jos ei ole aivan pakko tämän vuodon takia, ei ole työkaluja enkä osaa sitä tehdä.

Pyörä on YZ 125 vm 2008.

Foorumit

Vaihda vaan kaikki öljyt samalla. Ei ole vaikeaa, eikä vaadi kummoisia työkaluja. Ei sieltä mikään tule silmille :)

Nou hätä. Jos olet avannut ainoastaan sen sisäpatruunan ulkopuolisen kierteen irti ulkoputkesta, etkä irroittanut vaimennusventtiiliä sisäpatruunasta (tähän tarvitset erikoistyökalun), niin riittää että täytät vaan ulkokammion manuaalin ohjeiden mukaisesti.

KYB kaksoiskammiokeulassa öljy kiertää pohjaamisten yhteydessä kammioiden välillä ja sen yleensä huomaa siitä kun sisäpatruunan männän varren painaa purkaessa kokonaan patruunan sisään, niin öljyä valuu noin ruokalusikallinen ilmausreistä. Tämä kierto on tosin aika vähäistä, mutta tapahtuu kuitenkin. Osa siitä pohjaamisissa normaalisti purkautuvasta öljystä voi jäädä sinne vaimennuspatruunan ja männän väliin ja tässä tilanteessa valuu pois ilmausreistä jos putket ovat ylösalaisin.

Tietty voit vaihtaa vaimennuskammionkin öljyt samalla. Muista, että sisäkammioon tulee laihempi öljy kuin ulkoputkiin. Itse olen käyttänyt Motorexin 2.5w sisäkammiossa ja 5w ulkokammiossa. Yamahan omat öljyt ovat myös hyviä, niiden tyypit löytyy manuaalista. Ulkoputkiin hyvä öljymäärä on crossiin 335ml ja talvienskaan noin 310ml.

Ylemmässä tekstissä tarkoitan männällä muovista ICS mäntää ja ilmausrei\'llä sisäpatruunan kyljessä olevaa kahta ilmausreikää, en yläkorkin reikiä.

Moro, jos vaihtaa sinne sisäkammioon ne öljyt niin kuinka se ilmataan vai tarviiko ilmata?

Kasassa olessa iskaria nopein liikkein painelemalla(alapään säätöruuvi soft asennossa),tauko,painelu,tauko...välillä kuminuijaa iskarin kupeeseen.Niin kauan kun ilmaa tulee.Sitten määrän/pinnan säätö ohjekirjan mukaan.

Ohjekirjassa on myös ohjeet tähän. Tässä yksi lisää: kaadat sisäpatruunaan ohjekirjan mukaisen määrän öljyä männän varren ollessa täysin alhaalla. Sen jälkeen teet lyhyitä noin 5-10cm pumppaavia liikkeitä männän varresta samalla pyörittäen. Paljon pidempi liike aiheuttaa öljynpinnan nousun sisäkammion ilmareikien tasalle ja öljyä voi valua ulos. Kun olet tehnyt noin 20 pumppausta jätät sisäkammiot mäntä alas vedettynä esimerkiksi ruuvipenkkiin roikkumaan hetkeksi ja tsekkaat taskulampulla, että kaikki ilmakuplat ovat poistuneet öljystä. Sen jälkeen laitat pohjaventtiilit (jotka siis ovat kaksoiskammiokeulassa ylhäällä) paikalleen comp klikkeri täysin auki. Kun ne on kierretty paikalleen, niin sen jälkeen mäntää pumpataan koko liikeradan verran pohjaan asti noin 10-20 kertaa, jolloin ylimääräinen ilma ja öljy tulee loppuliikkeessä pois sisäkammion sivurei\'stä.

Onnistuneen lopputuloksen voi todeta siitä, että molemmat patruunat tuntuvat ilmattuna samanlaisilta ja männän varret palautuvat itsestään noin 2-3cm maksimiasennosta. Jos männän varret palautuvat maksimiasentoon, sisällä on vielä ilmaa.

Jammun keulassa ilmausvaiheessa se keulan pohjassa oleva rebound klikkeri on kokonaan irti ja rebound piiri täysin auki. Niin ja kysymykseen, että tarviiko ilmata, kyllä todella tarvii, muuten voi olla aika pehmeä ja läpilyövä keula. Kotarin yksikammiokeulaan verrattuna kun se molempien mäntien ja simmipakkojen näkemä öljy on suljetussa tilassa ja itsestään ilmaantuminen tapahtuu vasta ajan myötä pohjaamisten jälkeen. Ja silloinkin vain, jos sisäkammiossa on tarpeeksi öljyä. Eli käytännössä itsestään ne ei helposti ilmaannu ^_^

Jarkko, öljyt eivät sekoitu keskenään jos ilmaus on tehty oikein ja ns. Free pistonin varren tiiviste on kunnossa. Kun sisäruodossa on manuaalin käskemä määrä oljyä ja se on ilmattu huolella > ruoto kiinni ja muutaman kerran (n.10) painelee vartta edestakaisin ja varmistuu ettei ole mitään pykäliä. etc. Sen jälkeen painaa vähän syvemmälle männän varren, jolloin ilmaa tulee ulos (tee toistamiseen jos olet laittanut max. määrän öljyä) > sen jälkeen rauhallisesti=sopivasti pohjaan jolloin ylimääräinen öljy tulee ulos. Varmistu ,että varsi liikku sulavasti ja tulee suoraksi. Ei kuitenkaan saa kolahtaa vaan loppu tulee hyvin hitaasti.
(huom. suoraksi tuleminen riippuu myös siitä onko sulla painejousissa esikireyttä vai ei) norm kyb jouset ovat 95mm pitkät ja siellä on holkki, joka on 15mm pitkä. Löytyy myös jousia jotka on 105mm pitkiä ilman holkkia.

Öljyn kanssa kyllä suosittelen kirjan susosittelemaa tai vast. 2.5w heikentää reboundia aika selkeesti. Mutta näähän on makuasioita, jokaiselle omansa.

Jussi

Kyllä ihan normaalisti toimivassa keulassakin öljyt kiertävät, joskin kierto on vähäistä ja tapahtuu pohjaamisissa. Keulan pystyy modaamaan seuraavilla ohjeilla sellaiseksi, että kierto poistuu:

http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=702222

Yamahan 01 keulaöljy, jota manuaalissakin suositellaan on oheisen taulukon mukaan suunnilleen samanlaista kuin esimerkiksi Motul 2.5wt.

Ihan hyvää luettavaa, mutta mielestäni aika turha modaus, eikä palvele käytännön toimintaa millään tapaan.Japanilainen insinööri on laskenut, että keula pelaa parhaiten niillä tiivisteillä, jotka sinne on tehtaalla laitettu.

Öljynkiertoa näiden kahden kammion välillä ei pysty millään mittaamaan. Vaihtamalla eri väriset öljyt sisäputkeen ja ulkopuolelle (on kokeiltu eikä värit ole mennyt sekaisin.)

Maalaiselle riittää tieto siitä, että keulassa on kaksi paikkaa jonne öljyä laitetaan ja ne pitää olla erillään toisistaan. Jos ilmaus on oikein tehty ja käytössä on hyvä öljy niin keulalla voi ajaa melko kauan (jos ei vaadi max suorituskykyä).

Tosta öljystä sen verran, että KYB 01M on verrattavissa monien yleisien öljynvalmistajien 5W öljyyn. Normaalisti 2.5W on aika lirua. Muistaakseni joihinki Showa keuloihin suositellaan2.5w:tä ja jos muistan oikein se oli tyypiltää SS25. :)