Yz 85 lc takajousi

Kirjoittaja: Jarno Eklund
Alkuperäinen takajousi on liian jäykkä vaikka sen säätää kaikkein löysemmälle.
Elikkä onko kellään tietoa mistä saisi alkuperäiseen iskariin löysemmän
tarvike jousen?

Kirjoittaja: sirkku kannistoPieni esijannitys on toiminan ja ehjana pysymisen edellytys...ei hataa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuuluu ikaan kuin tyon kuvaan miettia vastaavia asioita...joskus oikein havettaa
huomata kaiken tuon mopoon liittyvatan touhotuksen keskella unohtaneensa, etta pieni vahan pidemmalle hiottu ajatus voisi olla viisautta...missa lieneekaan vapaa-aikana :-)

:::::::::Sirkku

Kirjoittaja: Jarno EklundJousi ongelmaan löytyi vihdoinkin ratkaisu.
Hondan jousi sopii suoraan yamahan alkuperäis iskariin
Ja hondalla vaihtoehtoja löytyy mukavasti.

Jousta asennettaessa iskariin joutuu kuitenkin
puristamaan jousta pikkaisen kasaan saadakseen
lukituksen paikoilleen.

Kirjoittaja: Harri VanhalaNiinpä,
mikään ei virtaa ilman, että on olemassa virtauksen aiheuttava paine. Jos vaimennusta aikoo lainkaan käyttää, on aikaansaatava paine, joka aiheuttaa öljyn virtauksen, jota kuristamalla vaimennetaan liikettä. Eli: ei painetta, ei vaimennusta. Kääntäen: jos aikoo käyttää vaimennusta, on valitettavasti painettakin tehtävä.

Kiva huomata, että joku viitsii miettiäkin näitä sinänsä melko yksinkertaisia asioita (mutkikkuus tulee vain siitä, että muuttujia on paljon) eikä vain naksutella ruuveja sinne tänne.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPuristusvaimennuksessa on nyt kysymys vahan muusta kuin jousivakiosta, mutta vaikutus nakyy ulospain samoin.

Puristusvaimennuksen kasvatus kasvattaa hypyista alas tullessa mannan puolen painetta ja nain ollen sita ei tulisi kayttaa kompensoimaan pyoran jousen jousivakiota, koska talloin joustavana elementtina toimii yha enemman myos oljy.

Noh, tuo nyt ei ollut kovin merkittavaa naiden saatojen kannalta, koska sita puristusvaimennusta ei kauhean jaykaksi ole pystynyt saatamaan ainakaan itse kokeilemissani pyorissa (siis takapaassa), mutta alkuperaisen kysymyksen esittajan ongelmaan:
Itsellani, vaikken edes haavi kuski ole, kavi melkoinen kapsy noiden saatojen kanssa nopealla ja roykkyisella karrytiella. Saadin nimittain takapaan puristuksen niin pois kun sen sai ja paluuvaimennus jai alkuperaiseen asetukseensa kun ei sita loysempaa jousta ollut viela minulle asti saapunut. Kun sitten yhdessa vaiheessa (matka 2.3km yht.) alkoi tuntua silta, etta takapaa ei jousta. Tasaisesella oli helppo huomata, etta takapaa oli mennyt roykytyksessa useamman sentin normaalia alemmaksi. Opetus oli siis siina, etta jos saadat puristusvaimenuksen pois, pitaa saataa paluuvaimennuskin pois ja unohtaa koko leikkiminen.
Taman toki tajuaa jarjellakin jos vaan kaiken tohotuksen valissa aina huomaisi vahan ajatellakin...

:::::::::Sirkku

Kirjoittaja: Harri VanhalaAika mukava analyysi, ilahdutti suorastaan.

Muistettakoon kuitenkin, että moottoripyörää ei ajeta pelkän jousen varassa. Jossain vaiheessa historiaa lisättiin iskunvaimennus mukaan, aluksi vain paluuvaimennus ja vielä myöhemmin vielä puristusvaimennuskin. Puristusvaimennuksella on HUOMATTAVA merkitys jousen elämän helpottajana. Etenkin nopeiden iskujen vaimennus (se mutterilla säädettävä) antaa hypätessä mahdollisuuden elää löysemmällä jousella kuin puhtaan laskennallisesti voisi ajatella.

Hyvä!

Kirjoittaja: KARRI KUISMA...vau !

Kirjoittaja: Jarno EklundLöysenpää alkuperäisjousen saantia on kyselty mutta, ei tällä hetkellä saatavissa.

Kirjoittaja: KARRI KUISMA...Totta on, alkuperäinen on kevyelle kaverille liian jäykkä, n. 50 Kg Pro-kuskista ylöspäin,( ja Yamahan tarjoaa ainoastaan yhtä löysempää jousta valinnaisena joka sekin on aika jäykkä ja KALLIS).
Kannattaa kysyä varmaan MP-Racingista (Öhlins), tai Suoraan Petteri Gustafsonilta(Wp). Hinta huomattavasti halvempi ja laatu parempi.
Ilmoitelkaa, jos löydätte jousen kevyelle kuskille.(Meidän mies n.37 Kg ajovarusteissa).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, ainakin mulla tuli sama ongelma eteen jo toisen pyoran kanssa.
os tuijottaa niihin static ja with-driver sag-asetuksiin ei sopivaa jousta ole
saatavissa tallaiselle hoyhensarjalaisille.
Huomaa kuitenkin, etta myos nama opusten mukaiset arvot on suunniteltu
normaalipainoisille tai liki norm. pain. kuskeille.
Todellisuudessa kevyilla kuskeilla enemman asiaan vaikuttaa pyoran kuin kuskin paino. Jos saadat sag-arvot ohjeiden mukaan, ei jousitus enaa kesta norm. hyppyja.
Oikea matemaattinen tapa nain ollen valita jousi on verrata tehtaan sag-arvoja, n. 80 kg ki

Kirjoittaja: pirhonen osmoHerää kysymys, miksi haluat tarvikejousen. Arwidsonilta saanee ainakin tilaamalla jammun(/Kayaban) jousen ihan kohtuulliseen hintaan (isoon pyörään luokkaa 150, eli tohon varmaan jotain satasen pintaan).

Kirjoittaja: RONI MÄKINENJousivesa oy Lahti, tekee sellaisen kun haluat
puh. 03-7875199