YZ 125 moottorin särinä

Kirjoittaja: Marko PaloluotoHankin äskettäin YZ 125 -02 pyörän ja kysyisin asiantuntijoilta mahdollisia syitä moottorista tulevaan "särinään". Särinä kuuluu selkeimmin alakierroksilla, edellinen omistaja ei selitystä asiaan tiennyt, kuulemma samaa särinää kuuluu muistakin YZ 125 pyöristä. Voisiko särinä tulla pakoputken jousista vai onko kyse vakavammasta?

Lisäksi vinkkejä otetaan vastaan, mistä saa ko pyörän manuaalin.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenÄäni tulee todennäköisesti pakoaukon säätimistä.
Pura ne ja puhdista karstajäämät luistista.
Tarkista myös että säädin ei ota mäntään kiinni ala-asennossa.
Säätimen ollessa alhaalla pitäisi männän ja säätimen luistin väliin jäädä noin 0,1 - 0,15 mm välys.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep, ja lisäksi pienikin lommo paisarissa aiheuttaa heti äänihaittoja. Vaikka olisi oikaistukin, niin täydellistä oikaisutulosta en ainakaan ole vielä nähnyt, ettei ääntelisi.

Kirjoittaja: Marko PaloluotoTere, kenttäkoe eilen todisti, että pyörä toimii ja kehrää hienosti ajossa, siinä tätä ääntä ei kuulu tai ei huomioi. Särinä on sen verran kova ääni alakierroksilla ettei se mun mielestä männänrenkaista tule. Pakoputkessa on muuten kaksi mojovaa lommoa, toivottavasti se on syy virhesointuun ?

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENNiin tietysti sellainen räminä-särinä voi tulla jostain löysästä paikasta moottorin täristäessä pyörää. Esimerkiksi jarrupoljin, käynnistyspoljin, kahvat, mikä vaan käytössä kuluva ja väljistyvä liikkuva osa.

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENOstin pari viikkoa sitten myös 02 yz125:n, eikä sen ominaisääni ole ainakaan mitenkään särisevä. En tiedä edes mikä siellä voisi moista ääntä pitää, mutta sen ikäinen pyörä on kuitenkin kyseessä, että voisi olla hyvä tarkastaa vähän laakerointeja, pakoaukon säätäjiä, mäntää ja kiertokankea. Kuulemma huonot männänrenkaat pitää jotain siritystä, mutta en ole itse sitä koskaan kuullut, kun olen mäntiä vaihtanut hyvissä ajoin.