Ymaha yz vuotaa?

Kirjoittaja: jukka lämsäHellou arvon asiantuntiat!

Ongelman nimi on seuraava: Pyörä on Yamaha yz 125 vm 2001.

Vuotaa sika mustaa öljyä vesipumpun luota.
Avasin pakoaukonsäätäjän kannen(sen missä on se vipu kun tulee vaihdelootasta)
niin sieltä tuli noin kaksi ruokalusikallista öljyä!

Mistä se oikein tulee?Onko voiteluöljyä mikä on bensan seassa?
Miksi kertyy tuonne? Vai tuleeko lootasta? on kyllä sika mustaa mikä viittais seosöljyyn.

Kirjoittaja: KARI REIMATämä nyt ei ole arvaus eikä neuvo,mutta tuli vaan mieleen kun on noita
mosia kulkenu käsien kautta..Siis öljy vespumpun kupeessa..
Kerran korjasin yhtä hondaa kyseisen oireen takia ja paikansin vian
siihen että valu oli syöpynyt lootan ja vespumpun välistä.Seurauksena se että nesteet ja öljyt oli menneet sekaisin,mutta mitään ei vielä ollu rikki.
Kittasin vauriokohdan ja peli toimii näinä päivinäkin..veikkaisin kohdallasi
kuitenkin stefoja ja muita puslia,,raswaa koneeseen.
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENJust juu. No kato muita taas hämmensi selvästi kommentti: onko yamahassa tosiaan pakoaukonsäätäjien voitelu... Mutta tosiaan ei siellä "vipuvarrella" asti kuuluisi 2-t öljyä pyöriä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis kundi selitti, että valuu öljyä vesipumpun kopan luota!
Tottakai ne luistit ja niiden akseli ja laakerit on temmissäkin sen voitelun varassa, mitä sylinterissäkin pyörii. Mutta niiden luistien kaselin päässä on stefa ja samoin siellä vaihdelootasta keskipakosäätimeltä tulevan työntötangon päässä. Siinä välissä oleva nivelvarsi on vaseliinissa.

Mutta onhan jammussakin avattava systeemi siinä poskessa. Sisään en ole kurkistanut, mutta kun vesipumpusta puhuttiin niin mitenkäs se siitä valuu ellei sitä öljyä ole siellä missä vastaava vipu jampissakin liikkuu? Piikin rähjäytyskuvan perusteella olisin olettanut tuon kohdan toimivan aika samaan malliin.

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENJos se oli hyvä joskus vuonna 198x, niin ei se ole huono nytkään. Onko TM:ssä sitten ihan tiiviisti nuo luistit? Pitääkö niitä rasvata usein? Näissä japsivekottimissa ainakin on voitelua kokoajan.

Kirjoittaja: Petri UutelaMyös 90-luvin puolenvälin Hondissa sama homma että 2T öljy voitelee säädintä, riitti kun männän vaihdon yhteydessä puhdisti osat raakalla bensalla niin toimi hyvin aina seuraavaan männän vaihtoon, jos jätti osat pesemättä niin säädin saatto alkaa jumittamaan jossain vaiheessa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMun Jammussa (YZ250 -00) ja nyt Kawassa (KX250 -06) räkii niitä jämiä pakoaukonsäätimen vivustoon ihan uudesta asti ja melko varmasti tarkoituksella. Ainakin Jammussa oli juuri tuo mainittu huoharikin, luultavasti Kawassakin tai sitten ne valuvat jonnekin muualle.

Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenno hussessa ainakin ainoa "rasvattava" osa on välitanko ala- ja yläkerran välillä. Pakoaukosäätimen huilut yms romppeet voitelee 2t ja itse säätävän osan vaihdelaatikkoöljy.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis onko jammuissa tosiaan pakoaukon säätimen osien voitelu toteutettu karstaisella/hiilisellä/yms. 2T-öljyn palamattomalla osalla mitä pakoputkeen menee? Korjausopaskaan ei siis kehoita rasvaamaan osia, eikä siellä ole tiivistettä pakoputkeen päin?

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENEiköhän 4% hyvällä öljyllä ole kuitenkin aika yläkantissa. Kyllä siitä on varaa laskea helposti tuonne 3% nurkille. Itse ajelen reilulla 2,5% eikä toistaiseksi ole ongelmia ollut. Jos on nopeaa ajoa tiedossa, niin laitan 3%. Castrol TTS on öljynä.

Minulla myös jammussa tulee siitä letkun päästä aina ajon jälkeen tippa tai pari palamatonta 2-t öljyä, eikä siinä ole ymmärtääkseni mitään huolestuttavaa. Jos sitä tursuaa jostain muualta, niin luukkujen tiivisteet on huonot ja ne kannattaa vaihtaa. Ja tarkista myös, ettei se letku ole tukossa, niin turhat tavarat pääsee oikeaa reittiä ulos.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEiköhän ne kuitenkin kuuluisi olla vaan rasvattu.

Kirjoittaja: jukka lämsäJoo Anssi taisi osua oikeaan!

kyllä sinne kuuluu mennä seosöljyä.
Ja nyt kun tarkistin asian edelliseltä omistajalta,niin on sitten käyttänyt 4% seosta.
Niin eipä siis ihme että kerää kakkua tonne noin paljon!

Eiköhän se oikea seos suhde olisi lähenpäna kolmea prossaaa???

Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenonko siinä pakoaukonsäätimen kopassa sellaisia huohotinletkuja? Hussessa on sellaiset joista toinen (alempi) on tulpattu ja ylemmästä pääsee sitten räkimään liiat tahnat pois.

Jake

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENRR:ssä käytetään n. 5% ja karttingissa n. 7% seosta. Jos savuttaa,ym,ym säädä kaasutinta, äläkä säädä moottoria bensan ja öljyn seoksella. Ei nelarikuskitkaan viilaa öljypumppua ettei vaan saa liikaa voitelua..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlisi aika vaihtaa sen säädinhässäkän tiivisteet ja luultavasti laakeritkin samalla.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKäsittääkseni sinne pakoaukonsäätimen vipuihin on tarkoituskin päästä jotain bensan seassa olleen öljyn jämiä voitelemaan. Jos tulee liikaa niin seosta(kaasarista) laihemmalle ja enemmän hanaa.