Yllättäen rikkaalla, mutta miksi?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONyt ei kyllä riitä oma kokemus näiden vajaatahtisten kanssa ei!
Samaa erää bensaa ajelen kuin Kärmeksellä, sama öljy, saman verran, tenua samassa suhteessa, ja sama ilman kosteus ynnä lämpötila sama. Vaan kävipäs aamulla rikkaalla!
Miksi?
TO ajelin -7 kelissä ja jätin pyörän autoon. Pelasi silloin oikein hyvin. No, tänä aamuna eka 6km mopo käy niin rikkaalla, että koko ajan saa pysähdellä kampikammion tyhjennyshuudatteluihin ja pöpperökurveihin kaatuilee kun kaasusta ei tule kuin röpötystä! Mutta kun tämä vika poistui itseksiään! Höpötettiin siinä semmoinen viitisen minuuttia ja sitten peli toimii loput 20km kuin unelma. Kaasarissa on suojat jne. ja tuollaista se ei ole ikinä tehnyt, eikä mikään muukaan rakkine. Eikä se oikein jäätymiseltä vaikuta siksikään kun se kuitenkin kävi, veti ja otti kierroksia, sen pikku huudattelun päätteeksi aina.
Jos putsarissa olisi ollut edellisen ajelun jäljiltä lunta (aamulla oli vielä -1), niin miksi se ei silloin olisi temppuillut? No, jos se lumikuorma tuli täyteen ihan lopuksi, niin mitenkäs se sieltä tänään sitten tauolla katosi? No, ehkä se suli pois koneen lämmöstä, mutta eikös se vesi tekisi sitten ihan saman? Putsarit on öljytty samalla mömmöllä pati vuotta.
Apua! Syy pitää löytyä...niin, ja kaasarin säätöihin en ole koskenut sitten lokakuun. En itse asiassa mihinkään muuhunkaan.

Kirjoittaja: Jukka OittinenKokeile vakio neulaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVakio neula siellä on, ohennettu lähti hiiteen 2h ajon jälkeen, kun varmistui, että bensaa menee ihan liian paljon...siitä on jo varmaan 2kk!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOhennetulla siis lyhkäseen loppuneita Tolueeni-kokeiluja.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo enpä ole kokeillut, kun tuo on aiemminkin samoissa sääolosuhteissa tuominut orkkiksella. Mutta nyt se ongelma sitten taisi poistua. Ei sitä ainakaan tänään ollut ja keli edelleen -1. Muutokset oli: TB:n tenu (jolla koko talvi tähän asti ajettu) loppui ja laitoin Nesteen tenua, vaihdoin putsarin TAAS (hölmöö peseskellä puhtaita putsareita, eikö?), siirsin akun kauemmas putsarista (ei siinä ennenkään ollut kuin kulma lähellä) ja otin iCat:n pois. Taas tuli tehtyä liikaa muutoksia kerralla ettei tiedä mikä se syy oikeasti oli. Kahdesti on mopo temppuillut sen asennuksen jälkeen, edelliskerralla vika oli liitäntöihin päässyt kosteus. Enpä taida jaksaa enää laittaa takaisin, onpahan ainakin yksi mahdollinen vikakohde sitten poissa!

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENMites, ootko kokeillu eri lämpöarvoisia tulppia..?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPerhana, vaihdoinhan mä sen tulpan silloin kun se eka kertaa temppuili!
Rustailin justiinsa ylös mitä tuli muutettua ja katsoin noi aikasemmat läpi. Kaikkea ei voi muistaa...edes reilua viikkoa ;(

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOtin sen iCat

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, sen verran vielä asiaan huomauttaakseni, niin mitä olen kipinävikaisella ajanut, on meno nykivää, eikä ajaa voi kuin hirveillä kieroksilla. Tuo menee siis tasaisella ihan ok lähes tyhjäkäynnillä, muttei kyllä nouse pienimmänkään töppäreen yli ja on siis kaikin puolin selvästi rikkaalla. Huoh.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKoita ilman iCattia ...

Kirjoittaja: Harri VanhalaEt siis ole vaihtanut tulppaa edes kokeeksi? C

Kirjoittaja: Jukka OittinenNyt rupeaa kääntymään virtasten puolle tuo vika..Lämmitä virtavehkeitä yks osa kerrallaan kuumailmapuhaltimella ja eikun ajamaan.Aloittasin ite staattorista, sitten boxi jne.

Kirjoittaja: Jukka OittinenSirkku.Oletko ennen ongelman alkamista vaihtanut tulpanhatun tai tulpan BR-sarjalaisesta B-sarjaan(jos NGK:sta puhutaan)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi tuossa taida tulla paineenalaisena kipinää ollenkaan etuvastuksettomalla, eli en ole. Kokeillut joskus kesällä kylläkin. Sytkäboxi on koko ajan kylmänä, pieni "hile" ympärillä, on putsarikotelossa, ei lämpene edes sen tauon aikana. Virtapäässä nyt on aina vähän kondenssivettä, jopa sillä -10 pakkasilla.
Perkule, ei se voi kyllä olla virtavika, nimittäin kiekkamittari näytti jokseenkin saman n. 200Hz. Eikä olisi ollut kovin loogistakaan, että puoli vuotta vanhassa pyörässä alkaisi jo lakka halkeilla.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEt ole varmaankaan ajanut viime aikoina kovin kesäkeleissä, joten ajatus pakkasongelmasta saattaa johtaa harhaan; ehkä kyse ei olekaan kylmästä.

Onko ajateltavissa, että kampikammioon kertyisi esim. vaihteistoöljyä, joka huuhtoutuu huonosti pois pienillä virtauksilla (en tietystikään epäile, etteikö kone saisi kouraa riittävästi). Pikku huudatus putsaa.

Miltä sytytinkynttilä näyttää ja ONHAN se kokeeksi vaihdettu?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos kiitos...mutta kun, ongelma tosiaan katoaa kokonaan kun ajaa ensin semmoisen 4-6km ja pitää sitten muutaman minuutin tauon. Siitä kun potkasee pyörän käyntiin niin ääni on jo saman tien erilainen. Ja kun lähtee liikkeelle niin eka kurvista ulos ei meinaa sarvissa pysyä, sen verran kerkiää siihen röpöttelyyn eka kierroksella tottua.
Tulpan katsoi, tumma, ei musta, karstaton, ei kulunut. Ja miten tämäkin sitten korjaantuisi itseksiään? Nyt jos 4 ajokertaa perätysten. No ei ne hiilisläpät ainakaan, miten se vika niissä voisi olla? Olen myös miettinyt voisiko se "pirun" iCat temppuilla, mutta kun täytin jo syksyllä ne hatut silikonilla niin ei niihinkään liitoksiin kosteus pääse mitenkään, joka sitten koneen lämmössä haihtuisi.
Tämä alkaa olla jo jotain kammomagiaa kun ongelmista ei ole tietoakaan sen ekan kierroksen sinnittelyn ja sitä seuraavan puuskutustauon jälkeen. Tuntuisi jo olevan miltei liian helppoa jos siellä olisi joku temppuileva osa ja se nyt vihdoin ja viimein sanoisi "poks".

Kirjoittaja: Jukka OittinenMoro.

Ootko katsonut imuläpät? Jos läppä halki tai pala puuttuu menee rikkaalle osakaasulla, koska suutinputken yläpäähän tulee edestakainen virtaus molempiin suuntiin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEipä se ollut ratkaisu tuossa putken liitoksessakaan.
Sama pelleily on nyt jatkunut jo seuraavat 2 ajokertaa.
Putsarikotelossa ei ole lunta, putsari ei ole luminen ja sekin on toki varmuudeksi vaihdettu. Mitään eroa ei ole vaikka pyörä sulaisi eeltävät 2vrk tallissa tai lumisena auton peräkontissa.

Luulisin nuo jää/vesihelmi -teoriat näin ollen rajatuiksi mahdollisuuksien ulkopuolelle,vai? Ainakin otin viimeksi luistinkin irti, kuivasin sen, lorautin vielä tilkan 2T-öljyä siihen ja kuivasin myös imukaulan, sekä puhaltelin kaasarin kanavat läpi paineilmalla. Silti sama tilanne. EI VOI OLLA TOTTA että ihan pikkupakkasessa menee tuolleen paksulle vaikka on tenua joukossa! Mutta kun on.

Epätoivoinen, please help, eikö kellään ole samanlaisia kokemuksia? Onko ongelman aiheuttaja löytynyt? Niin ja olen kokeillut toista putsariöljyäkin. Eihän tolla voi mennä edes kisaan kun ekaan huoltoon asti ei mistään tule mitään ja siksi ei varmaan jää edes huoltoaikaa ja röpsöttely vaan jatkuu...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOArvoitukseen taisi vastaus selvitä. Jollain ihmeen tuurilla olin onnistunut saamaan paisarin ja pytyn väliin, syyläristä takaiskariin ulottuvan kepin, ilman että keppi oli lävistänyt syyläriä. Kyseinen keppi kinkesi paisaria vinoon niin, että osa paineista karkasi. Sitä en kyllä keksi miten se kesken ajon lakkasi vuotamasta..mutta näin ;-)
Voe mahoton, kuten Markku Suomen Robinsonissa ;D

Kirjoittaja: Timo TähkäpääKaasarin huohotusletkut jäässä. Lyhennä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTäytyykin kattoo ne jos/kun(?) vielä tekeen ton...koneen lämpö on hyvinkin voinut sulattaa sinne pääihin lunta, koska letkut menee pohjapanssarin ja koneen väliin.

Kirjoittaja: POWER MP-SHOPpilotairissa jää joka suli kun pidit tauon

Kirjoittaja: Harri VanhalaOta helpot teoriat ensin pois:
- voisiko uimurin neulaan olla jäänyt mikroskooppinen sköndä- tai jäähelmi?
- voisiko luistin neula jostain syystä ollut jäänyt vähän koholle?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKaikki vois tietty olla mahdollisia. Onhan neulassakin prikan päällä vähän tyhjää tilaa. Mutta mikä sen sitten laittaisi yks kaks hetken kantamaan? Onko kellään ikinä koskaan mennyt lunta tai vettä neulaa pitkin ylös sinne luistin sisään? Yläpuolelta ei kyllä pääse. Hitsi, millä noista mitään voisi todeta, ei kai millään...luminen putsari -teoria on kuitenkin väärä?

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENMites nämä ilmanputsarikotelon ilma röörit? Ainakin 2t yz:ssa aikoinaan ei auttanut kun lämmin talli että sai sulatettua kaikki paikat.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo sen verta on Kärmeksestä muuttunut, että vaihdoin viikko sitten vanhemman mallisen (paksumpaa muovia ja jäykempi muoto) takalokarin kun orkkis meni poikki. Mutta sen seurauksena tuli kyllä penkin takapäähän vaan lisää ilmaottopinta-alaa. Josta syystä se putsarin lumeentuminenkin tuli mieleeni.