Ylä-ikäraja SML:luottamusmiehille

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOn niin paljon puhetta, että liittoa hallitsevat vanhat vatsakkaat herrat. Jotkut jopa kutsuvat heitä seniileiksi. Olisiko syytä ottaa käyttöön sääntömuutos "poikkeusluvalla", jossa todetaan: Yli 60-vuotias ei voi toimia vastullisessa tehtävässä SML:ssä. Speedvay on lajina ollut ennakkopäätöksen tekijä, siellä ei sääntökirjan mukaan tuomari saa olla yli 60-v.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEhdottelin tällä palstalla joku aika sitten myös enduroon "Nordic-Cuppia" korvaamaan epäonnistuneen PM-sarjan. Jykän ehdotus crossiin on samanlainen. Voi kun näitä juttuja lukisi ne henkilöt, joilla on päätösvaltaa. Terveiset niille, joiden alaselkä kestää istua lajiparlamentit: Ottakaa näitä juttuja esille, jos vaikka jotakin tapahtuisi?

Kirjoittaja: Jyrki Eckertsarjaa on tekeilla Tsekki, Slovakia, Itavalta ja Sveitsi rintamalla.

Jyka

Kirjoittaja: Markku NissiläTosiasiassa tiedän Dornasta hyvin vähän, mutta olen ymmärtänyt että Berniekin taustalla vaikuttaa, keräämässä rahat?

MuN

Kirjoittaja: Jyrki EckertSaannot pitaa olla ajan tasalla vuosittain. Esim. viimeisen kolmen vuoden aikana on tosiaankin tapahtunut rajuja muutoksia, ja viela rajumpia tarvitaan etta saataisiin homma toimimaan.
Mun edelliset kommentit sponsseista ym. on liittynyt siihen tosiasiaan etta jos joku junnu haluaa ajaa tulevaisuudessa MM:issa on talla hetkella vaihto ehdot hyvin rajalliset:

-ajaa EM:issa podiumille jatkuvasti(ymmartaakseni tana vuonna edes era voitto ei ollut tarpeeksi automaattiseen kutsuun?)

-olla suhteita ja/tai nuolla jonkun persetta rajusti.

-ajaa ammattimaisessa teamissa joka hoitaa startti luvan edellamainituilla keinoilla.

Em:issa itsensa todistaminen on se paras keino. Tosin fyrkkaa kuluu aika kiitettavasti kilpailumatkoihin ja kilpailu kykyiseen kalustoon. "Suhdetoiminta" on oma lukunsa ja siihen lahtekoon keta tahtoo. Teami paikka on se paras vaihtiehto. EM:ien podium paikoilla voi saada jopa taysin ilmaisen paikan mika on sekin melko epatodennakoista. Yleensa fyrkkaa pitaa vieda mukana. Tana syksyna teami paikka josta junnulla on 75%:n mahdollisuus(ihan ku Keke puhuis)saada startti lupa maksaa 25.000:sta Eurosta ylospain.
Tassa valissa astuu naapurin rouva hyokkays vaunu ja sinappitykki yhdistelmallaan kuvaan. Rouvan kiinnostusta ja sen mahdollisesti mukanaan tuomia sponssi markkoja tarvitaan. Rahjamopoilu kun on ollut ja toivottavasti tulee olemaankin "rivimiehen" primitiivinen urheilu laji. Varmasti on ne Faijat ja Mutsit vahissa keta voi omasta pussistaan rahoittaa penskalleen teami paikan. Valta osa tosi "fyrkanttien" penskoista kun kammoksuu lajia missa voi kypara aiheuttaa finnin niksaan ja on suuri mahdollisuus saada jotain inhottavaa ainetta kynsien alle,,,,
Ja mita saantoihin tulee niin ne on aivan hakoteilla MM paikkojen jaon suhteen. Kuten edella mainitsin ei ollut EM era voitto Suomi pojalta tana vuonna tarpeeksi. Paikat on tosiaankin jaettu edellamainituin keinon. Menneella kaudella kun nahtiin mita ihmeellisimpia kuljettajia puolikkaissa ja viissatasissa. Puolikkaissa ajoi eraskin kuski jonka aikaa mitattiin ennemminkin kalenterilla kuin ajanottolaitteilla. Kuljettaja ajoi Saksalaisessa teamissa joka oli hoitanut startti luvan koko kaudeksi.
Suhdetoiminnan avulla oli selvastikin kuskeja myos mukana, ja onneksi myos EM:ien tuloksien mukaan.
Nyt sitten kaivattaisiin niita paljon puhuttuja ideoita. Mitenka luotaisiin crossiin pisteytys jarjestelma tenniksen, golfin, pyorailyn ym.yksilolajien mukaan. Mitenka saataisiin luotua kaava milla verrataan Lavangossa ajettua SM:aa, Erneessa ajettua Ranskan mestikkaa ja Kesterissa moyrittya Belgian mestikka keskenaan????
Silla jos ei jonkin laista pisteytys jarjestelmaa luoda jaavat edella mainitut osallistumis vaihto edhdot niiksi ainokaisiksi ja Suomen+monen muunkin maan sisaisilla sarjoilla ei tule olemaan kunniaa ja mahdollisesti sponssimarkkoja kummoisempaa merkitysta.
Alkakaa puhaamaan baltian ja ruotsin poikien kanssa yhteista sarjaa josta saataisiin muutama startti paikka MM:iin. Taman suuntaista

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä puoliksi leikillään heitetty ajatus yläikärajasta, herätti hyvää keskustelua. On hienoa, että Jykä "suuren maailman" näkökulmasta voi antaa kommentteja tänne pieneen Suomeen. Kuitenkin jo iän myötä lahoamassa olevassa pääkopassani on kummitellut se SML:n päätös, että sääntöjä, ei muuteteta kolmeen vuoteen. Maailma muuttuu kolmessa vuodessa niin paljon, että kyllä moottoriurheilun on muututtava mukana. Ehdotankin, että lajiryhmät kumoavat tuon päätöksen, ja asettavat omat sääntötoimikuntansa. Niihin jokaiseen on otettava mukaan yksi lajia harrastava lakimies. Tämä toimikunta oikaisee lajin säännöistä heti selvät virheet ja tekee uudet säännöt vuosittain tarpeen mukaan. Ei sääntökirja voi olla mikään ikuinen "raamattu". Sen on pakko elää ajan mukana, nyt on vaan niin, että asioiden tahmoaa.
Terv. Pena
Ps Eikös se Dorna ole Mr. Luongon eikä Bernien. Kuitenkin urheilutiedottaja, joka ei anna itsestään tietoa.

Kirjoittaja: Jyrki EckertOlet aivan oikessa Bernien suhteen. Tilanteet nyt vai ovat niin etta pienta imagon kohotusta tarvitaan jos halutaan latiakaan sponsori Euroja joilla sitten toivon mukaan maksettaisiin palkintorahoja kuskeille kustannuksien kattamiseen. Henkilokohtaisesti olen parin viime vuoden aikana koittanut ympata yhteen teamia Suomalaisten junnujen ymparille. Moneen otteeseen on sponsori neuvottelut tyssanneet Suomi firmojen osalta siihen etta he kokevat saavansa paremman nakyvyyden rata, ralli ja kiihdytrys autoilusta. Juttuhan menee kumpaankin suuntaan: firma X sponsoroi lajia mista haluaa nakyvyytta
nimelleen/tuotteelleen. Verokarhun puututtua asiakkaiden syottamiseen ja juottamiseen ravintoloissa sun muissa ilta sapinoissa on kyseinen "palaveri" toiminta siirtynyt urheilutapahtumiin ja totta tosiaankin myos Pori jaziin. Firma X haluaa rahoillensa vastinetta mahdollisen Vip teltan tai teamin jarjestaman vieras tilan/teltan muodossa.
Valitettavasti liikapyoraiset ystavamme, laumasielu palloilijat, kultt"y"relli ihmiset ja karyavat valta lajit ovat menneet sankariaikojen unelma lajin, rahjapyorailyn ohi.
Viela myohaisella sankariajalla (80-90 lukujen taite)oli joskus jopa taydet 8 osallistujaa ainakin ensimmaisiin MM:iin per luokka. Nyky systeemilla Suomi junnun on aika pirun vaikeeta saada starttipaikka edes ns. kotikisaan eli Ruotsin GP:hen. Nythan Dorna, Sml & co. yllatti antamalla Seistolan Matille paikan Moskovan kisaan. Faktaa en tieda mutta tuskin oli yhdella puhelin soitolla selva?
Eli jos haluatte maailmalle alkakaa ajaa enskaa silla siela on viela ainakin 03

Kirjoittaja: Markku NissiläSpeedway-tuomarin pitää tehdä päätökset nopeasti, joten siinä tapauksessa korkea ikä voi olla rasite. Speedway on nopeatempoinen laji ja siinä ajajatkaan eivät yleensä pysy huippukunnossa kovin vanhaksi. Maaradalla nämä samat ajajat pärjäävät vielä hyvin, koska siellä kokemuksesta on paljon apua, eikä fyysinen hitaus tule niin pian esille. Aika raakaa laittaa luottamusmiehille ikäraja, koska harvoin päätös pitää tehdä salamana.
Mihin nyt moottoripyöräily on sitten menossa, jaa

Kirjoittaja: Jyrki EckertAjatus voisi olla ihan hyva, tosin 60 vuotiaalla voi olla omat etunsa jo ajettujen kilometrien tuoman kokemuksen myota. Ja taas jollain nuoremmalla innon ja kokemattomuuden takia (kun ei ole viela pahemmin mokannut ja tehnyt vihamiehia niin uskaltaa yrittaa uusia asioita).
Nyt ajettelen asioita puhtasti crossin kannalta.
Kuulemma liitto on tehnyt(hyvaa?)tyota avoimen luokan SM sarjan osalta lehtimainonnan ja televisioinnin tiimoilta. Mitas kuskit on tehnyt? Onko varikolla ollut autot puhtaat, pidetty paikat siistina, pyora ja ajokamat kunnossa? Kaikki edella mainittu vaikuttaa sponsori eurojen saamiseen lajin pariin. Nyt pitaa muistaa etta me harrastajathan on totuttu omiin oloihimme (paskoihimme) ja valta osa sponsoreista on oman "piirin" sisalta ja melkolailla hyvantekevaisyys pohjalta. Jos on tarkoituksena saada ulkopuolisia "oikeita" sponsoreja olisi paneuduttava imagoon, niin kuluneelta kun se sana kuulostaakaan.
Jo senkin takia etta kaikessa hyvassa ja pahassa on crossin ilme muuttunut tosi paljon Action groupin ja Dornan myota. Ja useissa maissa on selvastikkin varikkojen ilme kohentunut, ulkopuolisia sponsseja tullut ja mika tarkeinta on media kiinnostunut lajista enemman. Joka toivottavasti johtaa siihen etta se naapurin muijakin (joka jostain kumman syysta valittaa aina kun kayttaa pyoraa tallissa kello 22.30)toisi perheensa katsomaan crossia. Hommanhan ei tarvitse menna yhta jaykaksi ja ammattimaiseksi kuin mita se on nyt GP varikolla mutta ,valitettavasti Suomessa ollaan jaamassa jalkeen aika pahasti. Jos ei ole kaynyt GP:ta katsomassa pariin vuoteen voi tulla pieni kulttuuri shokki. Ja jos ei kay katsomassa ei tieda mita odottaa jos maailmalle on tavoite lahtea. Nykyaan pitaa paketti olla aika pitkalle viety jo omasta takaa jos mielii saada jonkun teamin kiinnostuksen, ja tulevaisuus nayttaa silta etta ilman teami paikkaa on MM:aa turha ajaa.
Keskustelun aiheeseen liittyen mielestani liiton pitaisi kartoittaa tilanne todella tarkasti. Onko kykya, intoa ja resursseja lahtea maailmalle. Ja jos on niin satsatkaa niihin junnuihihn! Mika tahansa onkin ika henkilolla joka asiaa hoitaa on hanen kaytava aktiivisesti kisoissa ja kartoitettava koko ajan teami paikkoja ym. Tosin kaikki kuskitkin voisivat varmasti kokontua ennen kauden alkua ja alkaa yhdessa tekemaan jotain lajin ja itsensa hyvaksi. Ihan kaikkea ei voi laittaa liitonkaan piikkiin vaikkakin hurjia juttuja kantautu tanne Belgiaankin parin kuskin MM paikan anomisen tiimoilta.

Jyka