Yammun täysremontti

Kirjoittaja: Jukka KilpiäMoi, katkesi siten Jammusta (YZ426F, -01) titaaniventtiili ennen aikojaan ja teki totaalituhon. Kaksi vaihtoehtoa, joko valuvika tai sitten mäntä on päässyt takomaan venttiiliä ( isot välykset, manuaalin ylärajalla+ajoitus karvan verran väärä )? Oli miten oli, nyt ei juurikaan hymyilytä. Tunteja on nimittäin taatusti vasta 50 vaikka pyörä on -01.

Nyt olisi haussa ainakin uusi/käytetty kansi. Laittakaapa viidakkorumpu pärisemään. Mutta koska remppa ei rajoitu pelkkään kanteen ( myös mäntä, kiertkok, kampuran osat, pata ), kipuaa jo pelkkä uusien osien hinta yli 2000*eur*:n ! Huh !

Eli, antakaapa järkeviä ehdoituksia mitä kannattaisi tehdä. Ajohaluja on mutta uuteen pyörään ei ole rahaa. Mutta ei tuo osienkaan hinta ole järkevä vanhaan ( mutta muuten hyvään ) pyörään. Osina myytynä tuosta pelistä saisi ehkä max.1000*eur*?

Koska en ole ainoa kellä "kansi on kilahtanut" niin kertokaapa muutkin miten olette ko. tilanteesta selvinneet...

Kirjoittaja: Saku Karvonenhttp://www.off-road.com/dirtbike/projects/crf450/kibblewhite/ Tuolla oli jotain juttua
jos ostat kibblen venttiilejä niin laitahan juttua paljonko makso kaiken kaikkiaan voi meinaa tulla itsellekkin ajankohtaiseksi kyseinen tilaus

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDItse olen ajanut nyt 15h kibblewhiten imuvenoilla ja jousikitillä. Pyörä on

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDLaitetaan tämä osoitekkin myös sitten:

http://shop.thumpertalk.com/

Kirjoittaja: Jukka KilpiäOnko kellään kokemusta noista Kibblewhiten venoista? Kansi nimittäin löytyi joten enää venat puuttuvat ! Titaaniorkkikset n.130*eur*/kpl, nuo Kibblet vaikuttavat järkihintaisilta 38*eur*/kpl. Käyvätköhän samoihin jousiin, kumeihin ym ?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSe F:n jälkeinen kirjain kertoo jammuissa käytännössä vuosimallin. Joskus voi olla eroja Eurooppa vs. Amerikka.

Itse ostin venarempan (ei ehtinyt mennä mitään rikki 135h YZ450F -03) osat

http://oem.thumpertalk.com/

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENJukka,

Mun Hussen kannen korjasi R-koneistus Keravalla. Omat kokemukset heistä ovat pelkästään positiivisia. Koneistamo löytyy osoitteesta Lammaskallionkatu 5, 04250 Kerava. Puh.09 2428833

Noista venttiileistä: olen kuullut, että pyörätehtaat valmistavat titaaniventtiilit kahdesta osasta (varsi/lautanen) jotka "kitkahitsataan" yhteen, eli pyörivät osat painetaan vastakkain ja niiden välinen kitka kuumentaa ja hitsaa osat yhteen. Tämä on halvempi menetelmä kuin sorvata koko venttiili lautasen ulkohalkaisijan paksuisesta titaanitangosta. Arvaappa mikä on tällaisen venttiilin heikoin kohta...

On olemassa "tarvikevenoja" jotka on sorvattu yhdestä kappaleesta, eli koko venttiili on samanlaatuista materiaalia. Tällaisia (Kibblewhite) markkinoi ainakin tämä firma:

www.blackdiamondvalves.com

Jälleenmyyjä (lähin) löytyy Ruotsista:

motospeed.com

En ole varma, voiko tuossa 426:ssa käyttää vanhemman vuosimallia (2000) teräsventtiilejä? Niiden hintahan on murto-osa titaaniventtiilien hinnasta ja kestävyys paljon parempi. Painavamman teräsventtiilin vaikutus tehoon tuskin merkitsee mitään harrasteajossa.

Mika

Kirjoittaja: Jukka KilpiäKiitokset teille viesteistänne ! Mahtavia vinkkejä ja tietoja. Hienoa että täällä Offroadissa keskustelu toimii ja apua jaetaan. Kiitti Ari suitzamanin vinkistä. Mika, mikä koneistamo ja missä oli kyseessä ?

Katselin jo eilen Neubertin sivuja ja kannen hinta oli 1220*eur* ilman venoja...eli ei juurikaan eroa suomen hintoihin. Jenkeistä saa halvemmalla mutten sitten tiedä että onko jotain eroa YZ426 F:llä ja FN:llä ? Nimittäin siellä kannet ovat tuohon FN mallin peliin. Lisäksi on vähän epäselvää että sisältääkö siellä Cylinder Head Assy venat vai ei.

Muuten, jos ja kun uudet venat pitää hommata mikä vaihtoehdoista teräs, rosteri ja titaani on paras ? Titaani on ainakin kallein ja ei näköjään kestä :) Ilmeisesti teräsvenat kestää harrasteajosssa hyvin ja hinta-laatukin on kohdallaan ?
Jukka

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENKerron vastaanvanlaisesta kokemuksesta, vaikka pyörän merkki oli toinen. Minulle tapahtui nimittäin Hussen TE510:n kanssa vastaava vaurio. Moottorille oli juuri tehty "lähes" täydellinen remontti. Oli uusittu kaikki laakerit, kiertokanki ja mäntä. Venttiilejä ei uusittu, koska ne olivat aivan hyväkuntoisen näköiset ( ja uudet järkyttävän hintaiset). Tokalla ajokerralla rempan jälkeen irtosi venttiilin lautanen mahtavan kilinän kera...
Moottoria avatessa löytyi venttiilin lautanen männän päästä, jossa se oli puoliksi mäntään uponneena. Kannessa oli tietysti iskujälkiä runsaasti. Vauriot rajoittuivat kuitenkin mäntään ja palotilaan kannessa. Etsiskelin kantta mutta kun ei sellaista löytynyt, vein kannen moottorikoneistamoon näytille. Koneistamossa kansi täyttöhitsattiin ja asennettiin uudet seetirenkaat. Onnistui ilmeisesti aika hyvin, sillä seuraava omistaja ajoi pyörällä 10 000 km maantie/maastoajoa ilman remonttia.

Mitä tekisin sinun tapauksessa YZF:n suhteen?
YZF:n uuden kannen hinta taitaa olla sitä luokkaa, että korjauttamista kannattaa yrittää, jos se näyttää jotenkin mahdolliselta.
Käytettyjä osia kannattaa myös etsiskellä. Tuon ikäiseen pyörään voi löytää jo jotain esim. täältä:

>ebay.com

Kirjoittaja: SAMI SANDVIKMoro!

Mulla oli samanlainen pyörä ja siitä meni pakopuolen nokka-akseli, kytkinkello, kolmos, -ja nelosvaihteiden hammasrattaat sekä lohkosta lähti palanen irti. Tämä paukahdus maksoi 1000 euroa.. Hyppyrin jälkeen kun tulin alas vedin hanat kaakkoon kolmosvaihteella ja sitten rysähti... koneesta kuului sellanen ääni niinku männänvälissä olis ollu joku männänrengas tai vastaava. Sammutin heti vauhdista koneen.. ja kokeilin sitä vielä kerran uudestaan.. ja sammutin heti. Yritin kuulostella mikä siellä oli. Onneks en enään käyttänyt sen enempää.. kummatkin nokka-akselit olivat irrallaan ja imupuolenkin akseli oli hiuskarvan varassa ettei sekin hajonnut ja ketju oli irrallaan. Kyllä se vaan niin tahtoo olla että kun nelarin kone paukahtaa niin se kans sitten paukahtaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlä ainakaan lähde myymään sitä pyörää osina. Saatat saada esim. iskareista nopeastikin 500e, mutta 90% osista seisoo sulla tallissa 5 vuotta.

Ehdotan, että tiedustelet hintaa motocross-x.com:sta. Hinnat on koko lailla samoja esim. sen Neubertin kanssa ja keskimäärin ero Konekeskoon on ollut lk. 30%. Noissa kalliimmissa osissa veikkaisin, että vähemmän, mutta säästöä silti.

Kirjoittaja: ARI VARJONENMoi Jukka!

Vilkaisehan tätä linkkiä, alinmaisena näkyy olevan samanlainen ja -vuotinen peli kuin sulla purettuna. http://www.suitzaman.fi/purkucrossit_listaus.htm