Yamahan etujarru

Kirjoittaja: MATIAS MERTSALMIYamaha -02 YZ 250F:n etujarrussa on ihmeellisesti väljää, eli siis ulompi levy, joka on niillä niiteillä kiini, pääsee pyörähtämään n.½ cm. Kelluvana levynähän se saakin sivuttaissuunnassa vähän liikkuakkin, mutta eihän se saisi siinä pyöriä yhtään? Tai ainakin mitä yhtä toista pyörää kokeilin, niin ei ainakaan siinä pyörinyt. Muuten levy on suora, eikä siinä oo ees mitään jälkiä, että siihen joku olisi osunut. Pystyykä niitä niittejä jotenkin kiristää, voiko sille tehdä jotain muuta vai onko ostettava uusi levy ja onko nuo tarvikelevyt samanlaisia kelluvia? Perjaatteessa ei jarrutsta tunnu haittaavan, mutta kun jarruista on kyse, niin ei enään hirveästi tee mieli ajaa pyörällä, jonka etujarru saattaa mennä yhtäkkiä lukkoon tai pettää kokonaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, toimihan se nyt sitten. Kai se on tuokin kohta sitten liian herkkä painepesurille. Huoh helpotus, paitsi että kismitti itseä, niin olisi saattanut häiritä myyntiäkin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaidat ajatella jarrurumpuja, joissa automaattisäätö ei syystä tai toisesta toimi tai huonosti pitävää käkkäriä kun vipusuhde alkaa hihnojen kuluessa lähetä nollaa :-)
Siis kyllähän nuo männät jäävät sitä ulommaksi, mitä kuluneemmat palat ovat.

Mutta, mutta, huomenna tietää selvisikö syy kun oli eilen aikaa purkaa sitä jarrua. Ei niissä tapeissa ruostetta ollut, mutta kovin nihkeesti se satula liikkui. Synteettistä vaseliinia tilalle ja ainakin sorapihassa meni etujarru yhdellä sormella lukkoon. Mielenkiintoista, kun tuo satula kuitenkin liikkui ihan käsin ilman suurempia ponnisteluita...kaikki kasattuna ei eroa edes huomannut.

Kirjoittaja: Mika LeinonenMoi Sirkku !
Ei nyt oikeen ole pyöräpuolelta vielä kovinkaan kummoista kokemusta, mutta mitä autojen kanssa on tullut roplattua niin juolahti mieleen:
???? paraneeko etujarru jos kahvaa säätää reippaasti kauemmaksi tangosta = valitettavasti silleen ettei tahdo yhdellä tai kahdella sormella yltää ?
.....jos paranee niin olisiko silleen ettei lähelle säädetyn kahvanliike saa aikaiseksi tarpeeksi kovaa nestepainetta jarrusatulalla, jolloin jarrupala ei puristu levyä vasten tarpeeksi tarpeeksi kovalla paineella vaan luistaa.
.... auttaisiko silloin ongelmaan uusien paksumpien jarrupalojen vaihto ( vaikka vanhoissakin taisi olla 2/3 osaa jäljellä kulutuspinnan paksuudesta niin tuo jo kulunut 1/3 osa saattaisi olla syynä jarrujen tehon heikkenemiseen ( mikäli ongelmana on juuri jarrukahvan lyhyt liike ja näin ollen heikko jarrupaine).
...tietysti jos ei halua vielä ajokelpoisia paloja "turhaan" vaihtaa, niin voisiko niiden alle ( palan ja jarrusatulan männän väliin) tehdä ohuet korotusliuskat joilla voitaisiin kompensoida palan kulumista ?????
En tiedä olenko ihan hakoteillä, mutta itselle juolahti mieleen että saattaisiko olla tuollainen ongelma .
terv: Mika

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn kokeiltu kaikki mahdollinen mitä huonosti pitävän kässärin eteenkin leimalle taistellaan ;-(, ja ymmärsit ihan oikein. Eli nyt olen joutunut sitten säätämään vivun niin lähelle kahden sormen yltämiseksi, että loput liiskaantuu jo ennen kuin etupää edes lukittuu...kovalla polulla.

Kirjoittaja: Markus HakkarainenSirkku, ymmärsin että vipu ei painu yhtään enempää pohjaan kuin uutenakaan ja vaan teho on hävinnyt, eli silloin ei ole kyse letkun joustosta vaan kitkasta. Paloja oli koitettu hioa mutta entäs levyä? Levy meinaan voi lasittua ja sitäkin voi hioa hiekkapaperilla jotta pito paranisi.

että semmoista

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos Marko!
Talvella tuli käytettyä jokseenkin yksinomaan etujarrua ja jo ihan hyviä aikojakin ajeltua tutuilla reiteillä, mutta palat ovat silti vielä alkuperäiset ja pinnasta 2/3 jäljellä. Levyhän on kelluva. Takapäästä hajosi talvella letku, mutta etupäässä sekä neste, että letku myös ovat tehdasasenteiset. Epäilisin ettei se ole teräspunosrakenteinen? Kokeilin palojen hiomista kun huomasin heikkenemistä jarrutehossa, muttei se auttanut lainkaan ja nyt se heikkeneminen on jo pysähtynyt. Kaverini antoi taas ymmärtää, että heikkeneminen johtuu satulan väljistymisestä, mutten ole siitäkään klappia löytänyt. Eli voiko se vähä mitä sitä välystä voi olla (ettei käsin tunne klappia), aiheuttaa jo tuollaisen eron? Kuulostaa huolestuttavalta tulevaisuutta ajatellen kun pyörä sentään on lähes uusi! Ja jos se alkuperäinen letku sitten pehmenisikin, niin kuinka se voisi vaikuttaa tarvittavaan voimaan? Kuvittelisin että se vaikuttaisi ainoastaan siihen kuinka pitkälle vipu tulee sitä puristaessa...eihän tämä nyt iso ongelma ole, mutta kun on lyhyet sormet ja pitäis pitää kiinni tupeistakin niin mieluummin sitten jarrulla se ainoa sormi joka siihen joten kuten ylettyy.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKyllä mun YZ450F:ssäkin se levy vähän pyörii. Pistin kellumisen piikkiin ja kai ne pinnat vähän kuluu tossakin suunnassa siellä klonksuessaan.

Sirkulle: Et maininnut mitään jarrujen ilmaamisesta, onkohan kyseistä operaatiota tehty? Itse olen havainnut hyväksi "kevytilmaamiseksi" ilmata ensin normaalisti sen jarrulevyn pään ja sitten vetää kahvan yöksi vaikka sisäkumin pätkällä kireälle ja koputella ilmakuplat liikkeelle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos siellä olisi ilmaa, niin kahvan pitäisi jäädä kauemmas tupesta pumppaamisen seuraksena ja toisaalta tulla lähemmäs tuppea vain kerran painettaessa.
Puhuin nimeomaan jarrun käyttämiseen tarvittavasta voimasta ja myös tarkoitin sitä, millään en ymmärrä kuinka se liittyisi jarrussa olevaan tai olemattomaan ilmaan.

Kirjoittaja: MARKO LAINEMatiakselle:
Jos levy liikkuu edes-taas suunnassa paljon, kannattaa ne holkit vaihtaa. Yleensä nuo kelluvien levyjen holkit kuluvat ensimmäisinä ja siksi tuota liiketta tulee. Niin kauan homma toimii ihan ok, kun holkit ovat ehjiä, mutta kun ne menevät puhki, on vaaran paikka olemassa. Jos holkkeja on jo vaihdettu useampaan kertaan, voi levykin olla kulunut, mutta -02:ssa siitä tuskin vielä on kysymys. Halvimmalla tuosa voi päästä jos sattuu tuntemaan sorvarin, joka pyöräyttää tuollaiset uudet holkit tilalle.

Sirkulle:
Uutena jarrut ovat yleensä aina parhaimmat. Jonkin ajan kuluttua tulee vastaan seuraavia seikkoja: jarrupalan pinta kuluu, jarrulevy kuluu, jarruletkut alkavat joustaa jne.

Mitä sitten voi tehdä noiden parantamiseksi.
Jos jarrua on käytetty ns. hissunkissun niin pala kiillottuu ja pito häviää. Silloin palaa voi hioa hiomapaperilla, jolla saadaan kiille pois pinnasta ja pito palaa takaisin.
Myös pehmeämmän palan vaihtaminen voi tulla kysymykseen, jos palat kuitenkin kestävät nykyisellään hyvin. Oletko siis vaihtanut tilalle jotain muita kuin originaaliosia? Tarjoaako Yamaha originaalina erikovuisia paloja?

Jarrulevyn kunto. Normaalisti ongelma on vain kiinteissä jarrulevyissä. Eli levy menee kieroksi eikä siten pidä muuta kuin pumppaamalla ajossa. Paikallaan se voi pitää hyvinkin kun pyörä ei pyöri. Kelluvissa levyissä kierous on yleensä kuperuutta levyssä, mutta levyn elämisen takia vaikutus ei ole suuri. Mm. juuri tästä syystä kelluvia levyjä on alettu käyttää. Kiinteän levyn saa kieroksi yhdellä kunnon jarrutuksella, eikä sitä edes välttämättä huomaa kuin levyn väristä ja noista oireista.

Jarruletkut ovatkin sitten ehkä suurin syy miksi jarrutuntuma häviää. Jos käytössä ei ole teräspunosletkuja, letku pääsee joustamaan painalluksessa ja silloin puristus häviää tuohon joustoon. Ohut punosletku taas ei päästä joustoa tapahtumaan läheskään niin paljoa ja siten voima kohdistuu jarrun mäntiin eikä niinkään letkuun.

Sitten tietysti on noi normaalit syyt eli ilma on jäänyt johonkin letkussa, jarruneste ei ole sopivaa (DOT 4 ja DOT 5 sekaisin) tai siellä on vettä seassa, tms.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHeti kun näin kysymyksen, niin toivoin että nyt tulee vastaus asiaan jota olen tässä itse jonkin aikaa pähkinyt.
No, ongelma ei sitten ollutkaan sama, mutta vastatkaa samalla tähän...Pyöräni on kolmisen kuukautta vanha ja kun siinä uutena meni spoorissa etupää lukkoon / jouset 40mm vaille pohjaamisen yhdellä sormella vipua käyttäen, niin onko tämä nyt normaalia, että nykyisin ei enää saa vastaavaa hidastuvuutta edes kahdella sormella ??? Kun ei siellä jarruissa näytä olevan mitään vikaa, levy ja palat kaikin puolin OK, männät liikkuu sormin kevyesti (takana ei eroa uuteen) ja jarru käyttäytyy aina samalla tavoin, l. kyseessä ei ole vuotava tiivistekään.
Kaveri kyllä sanoi silloin alkuunsa kun valittelin aivan liiallista herkkyyttä, että kyllä se kohta ohi menee, mutta että näin äkkiä ja näin suuri ero?