Yamaha YZ426F venttiili poikki!

Eilen jääradalla Yammu sammui täydessä vauhdissa ja käynnistyspoljin oli jumissa. Kansi tallilla irti ja vauriot tutkimaan. Imuventtiili oli katkennut ja venttiililautanen oli poikittain kanavassa, pakoventtiili vääntynyt ja männässä syvät kolot. Nokat oli avatessa kohdallaa, että jako ei ainakaan ollut seonnut. Alakertaa en ole vielä koneesta avannut, että ei tiedä onko siellä vaurioita.

Onko venttiileiden katkeaminen yleinen vika näissä?

Onko tuossa koneessa paljon muuta eroa 450cc koneeseen, kuin iskunpituus? Sopiiko 450cc kampiakselin tuohon 426 lohkoon?

Foorumit

Ei ole yleinen vika, myös sen ansiosta että venat ovat kai tuossakin vielä terästä. Voi mielestäni myös kyseenalaistaa onko kyseessä vika jos venoilla on ajettu lähes kymmenen vuotta.

Vähän pelkään että 450 kampura ei käy, ainakin eri osanumerot -02 (426) ja -03 (450).

Eri osanumerot on ainakin siksi, että 450cc iskunpituus on eri. Sitä juuri mietinkin että voisko tuolla kampuralla ja kiertokangella + 450cc männällä muuttaa tuonkin 450cc:ksi.

Se on nyt vielä epäselvää, että onko venttiili katkennut itsekseen, vai onko mäntä lyönyt siihen ensin ja siksi katkennut. Pitänee varmaan vaihtaa myös noi kolme ehjääkin venttiiliä uusiin. Onko vaihteistossa jotain tyypillistä heikkoa paikkaa? Vai kannattaako sinnekkin uusia kaikki rattaat ja laakerit samalla?

Niin -01 ja -02 taisikin olla titaanivenat myös noissa 426. Mieluummin kuin kikkailla 450 kampuran kanssa, miettisin big-bore-kittiä, esim:

http://www.lukesracing.com/luksr/yz426f.htm

Ok. Olisko muita linkkejä mistä noita sais. Wisecolta ei ainakaan saanut uutta kampura pakettia tuohon.

Vaimentimet tuntuvat olevan myös kiven alla. Ainut mikä osunut kohdalle on akran koko putkisto. Aika ryppynen tuo vakiovaimennin, eikä pelkkää ulkovaippaa saa erikseen.

Täytyy myöntää että eka oma nelarijammu oli jo YZ450F, joten vanhemmista ei paljonkaan tietoa. Kampuran saa ainakin oem.thumpertalk.com, tosin näyttää olevan aika tyyristä kamaa 426:een.

Yamaha Yz426F -00 on teräs venttiilit vakiona. 01 ja 02 ovat titaanit.
Minun Yamaha Yz426F -01 on Proxin valmistama Yamaha Yz426F -00 teräs venttiilit.
Ainaskin Yamaha Yz426F -00 teräkset menee -01, ja miksei 01 titaanit eivät menisi -00 jammuun.

Siitä viasta tuli vaan mieleen että eikös liian pienet venttiili välykset aiheuta venttiilin \"palamisen\" ja lopulta katkeamisen?
Olitko tarkastanut koskaan?
Ja mielestäni aika kova kuutio hinta tolla bigbore kitillä.
Jos tulee vaan 444cc ja jos vanha pyttykin on ehjä niin onko järkee?
kun vakionakaan ei pitäisi loppua menopuoli kesken noista.

Itse en ole venttiilivälyksiä katsonut, kun edellinen omistaja oli tarkistuttanut ne Yamaha huollossa ja oli kuittikin siitä. Vuosi sitten tuon ostin ja 3h oon sillä ite ajanut. Jäällä pelkästään ajellut ja siksi ei ole tunteja tullut.

Kannattaako tuohon sit laittaa teräs vai titaaniventtiilit?

Sylinteri on kyllä ihan hyvässä kunnossa. On kyllä omastakin mielestä turhan kova hinta tuosta 444cc kitistä. Eikä tuohon taida edes saada kittiä jolla sais suuremman kuutiotilavuuden.

Titaani venttiilit ovat kevyitä, joten niillä ei tartte olla niin jäykkiä jousia, niikuin teräksillä. Mutta maksavat aika paljon, ja ne on tehty kahdesta osasta. Varsi ja lautanen.

Teräkset ovat painavempia, ja vaativat jäykemmät jouset, jotka sitten kuluttaa enemmän nokka akseleita ja jakopääkettinkiä. Pyöränki teho laskee, Mutta minä en ainaskaa sitä eroa huomaa. Teräkset eivät ole kovin kalliit. Näissä Prox teräs venttiileissä lukee, että ne ovat yhtenäistä osaa.

En sitten tiiä, että kummat kestää kauemmin.

Mistä nuo proxin venttiilit ja jouset on hankittu? Muistatko yhtään hintaa?

Onko kokemuksia korkeapuristemännistä? Proxilta ja wisecolta ainakin näyttää saavan. Vai onko ihan vaan alkuperäinen parempi?

Stormilta olen tilannut nuo venttiilit. Imu venttiili maksaa 14e kpl, ja pakopuolen venttiili 22e kpl.
Valittettavasti stormilta ei saa venttiilin jousia. Tilasin jouset, ja muut tilpehtöörit saksasta.
Stormin sivuilla olen käynyt, ja ne ovat melko vaisut. Suurin osa tuotteista sieltä uupuu. Kannattaa ennemmin puhelimen kanssa tilata.
Minulle on tullut storm lehti, jonka avulla voi tilata. Tosin tämä lehti on 2008, että en sitten tiiä mitä muutoksia sinne on tullut.

Stormin puhelin numero on: 02-2764500

Minun Yamaha Yz426F on prox mäntä. Hyvin se 16h pelittänyt. Ei mitään ongelmia.

Olisko linkkiä tonne saksalaiseen paikkaan? Tarviiko siihen siis muuta kuin venttiilit ja jouset?

Kannen venttiilin kolot pitäisi vielä koneistaa, ennenkuin pistää uudet venttiilit.
Itse olen tilannut täältä osia: http://www.neubert-racing.com/frameset.asp
Menet teilekatalog, -> kahtelet pyöräsi siihen ja vuosimalli, -> ventile. Siinä olisi venttiili osat. Vaihat osanumerot 12, 11, 10, 9, 5, 6.
En tiedä onko tarpeellista vaihtaa osanumeroita 4, 8, 7. Itse en vaihtanut.
Huomioi se myös, että joudut ehkä säätää vielä venttiileitä vaihdon jälkeen. Imu puoli 0.10mm - 0.15mm, pako puoli 0.20mm - 0.25mm

Tosin, jouset suosittelisin tilaamaan suomesta. Katoin tuolta neuber shopista jousen tuote numeroita, niin yamaha Yz426F 01 ja 00 jouseilla on sama tuotenumero.

Moi,
katsoppa näiltä sivuilta, löytyy ainakin alkuperäisosat ja numerot.
Voit ainakin vertailla
Toimitus suomeen hieman hankalaa ???
***
http://www.partforyamaha.com/pages/parts/viewbybrand/2/Yamaha.aspx

Thumpertalkista meinasin tilata laakerit ja muut osat jotka laitan alkuperäis osista.

Piti tuossa äsken naputella thumpertalkkiin tilaus. Kampiakseli täydellisenä, kaikki koneen laakerit ja muutama muu pieni osa. Osien hinta 830dollaria ja sit se laski rahdin niille suomeen. Halvin vaihtoehto 396 ja kallein 610dollaria! Voiko laskuri pitää paikkansa?! Kun muut on foorumeille kirjoitellut, että rahdit on ollut alle 100dollaria.

Mistä tuohon muuten saisi imuventtiilille uuden seetin, kun ei niitä näy ainakaan neubert racingin tai thumpertalkin kuvissa?

Rahti ei pidä paikkaansa, systeemi laskee sen osien määrän mukaan, eli kun tilaa paljon pikkuhilpettä, tulee rahdiksi ihan tolkuton summa. Kampura painaa aika paljon, mulle tuli Fedexillä rahdiksi 160 taalaa vastaavat osat pikkunelariin.

USPS:llä(normaali posti) luulisi jäävän alle huntin. Kannattaa varmaan mailata ja kysyä mitkä ovat oikeat postikulut.

Kuinka kauan on yleensä muilla kestänyt toimitukset tuolta? Itse valitsin toimitustavaksi sen keskihintaisen kolmesta vaihtoehdosta, tais olla FedEx tai joku vastaava. Reilu viikko nyt tilauksesta eikä ole tullut mailia eikä muutenkaan kuulunut mitään.