Yamaha YZ250F 2007, moottori rikki, syy?

Hei,

Osaatteko yhtään kertoa mikä mahtaisi olla moottorin rikkoutumisen syy tai mikä siihen on johtanut ja myös liikkeen vastuista?

Pyörään tehtiin iso moottoriremontti liikkeessä, jossa korjattiin/uusittiin mm. imu- ja pakoventtiilit, varrenkumit, mäntä, kannen tiivisteet ja nokkaketju. Kansi laitettiin kuntoon siihen erikoistuneessa liikkeessä. Tämän remontin jälkeen ehdin ajamaan pyörällä vajaat kaksi tuntia, kun se rikkoutui uudelleen.

Vein pyörän takaisin liikkeeseen, jossa kerrottiin, että moottorin rikkoutuminen johtui kuluneista/väsyneistä paininkupeista, jotka hajottivat männän ja siten sylinteriä sekä kanteen tuli vekki. Miksi näitä (paininkuppeja) ei oltu korjattu ensimmäisellä korjauskerralla? Onko tämmöinen edes mahdollista tai yleistä kyseisessä pyörässä? Ensimmäisen moottoriremontin kustannukset olivat n. 1400€ ja mikä on liikkeen vastuu nyt kun moottori on taas rikki? Onko kokemuksia? Pyörä on harrastuskäyttöä varten, eikä sillä ole kilpailtu remontin jälkeen.

Olisi kiva tietää, että kusetetaanko tässä minua liikkeen toimesta ja miten voi olla mahdollista, että paininkuppeja ei ole saatavilla maahantuojalla? Korjaus tai osien haaliminen on kestänyt jo yli 3 viikkoa...olis kiva päästä ajamaankin joskus!

Foorumit

Hei jos uuteen crossiin tehdas EI MYÖNNÄ lähes minkäänlaisia takuita niin se ehkä kertoon millaisten moottoreiden kanssa ollaan tekemisissä ja jos kysymyksessä on vielä 3vuotta vingutettu pikkunelari.. niin ei muuta kuin onnea vääntöön mp-kauppiaan kanssa.

Nyt menee off-topicin puolelle. Yamahan moottoreista ei mulla ole mitään tietoa - huomasinpa vain, että tällä foorumilla on meitä Tommi Niemisiä kaksi kappaletta (ainakin :-)

Voisin laittaa oman nimeni perään vaikka kotikaupungin tai kerhon nimen, jotta ei tulisi sekaannuksia, että kuka sanoi mitä

Näin netin välityksellä on paha arvioida vaurion syytä, mutta arvailla voi. Uuden vaurion kuvauksesta ei oikein saa kokonaiskuvaa. Mikä oikein hajoitti männän? Ottiko venttiilit kiinni mäntään? Yamahan paininkupit ovat erittäin vahvoja, joten niiden rikkoontuminen aiheutuu yleensä kerrannaisviasta.

1) Mitä osia käytettiin ensimmäisessä remontissa (alkuperäisiä vai tarvikkeita)
2) Vaihdettiinko ensimmäisessä remontissa venttiilinjouset?

Yleinen amatöörimoka on vaihtaa painavammat venttiilit, mutta jättää väärät/kuluneet venttiilinjouset. Venttiilinjouset ei kerkiä enää seuraamaan venttiileitä -> Säätöpala nousee pystyyn -> Hajottaa paininkupin + muun moottorin