Yamaha yz250f

Kirjoittaja: ERNO KALLIOHommasin ensimmäisen nelitahtisen vehkeen, kakstahtisilla on tullut parikytä vuotta vedeltyä. Pyörä on vuosimallia -03, hieno peli hiekansiirtoon. Nyt kaipaankin vinkkejä ylläpitoon ja huoltoon! Koneen sisältö on tarkastettu ja kanki uusittu.
Paljonko koneeseen menee öljyä? ...jännä juttu tuo rungon öljysäiliö..

Kirjoittaja: ERNO KALLIOPaluuta aikojentakaisiin jousiongelmiin.
Kuskilla paino nousee ja alkuperäiset vieterit on auttamatta liian köykäset.
Käykö nelipuolikkaasta jouset eteen ja taakse suoraan? Jos käy niin saa tarjota tännepäin! 450cc vakioilla on arvot edessä 0,46kg/mm ja takana 5,3kg/mm, nämä olis juuri käypäset meikäläiselle. Ilmoittele! ernokallio(ät)msn.com

Kirjoittaja: Harri VanhalaTietääkö kukaan, millainen tuo Yamahan venttiiliongelma on? Johtaako se katastrofaaliseen vikaa (varren katkeaminen) tai kuluuko venttiili tai istukka ennenaikaisesti ja jos, niin miten pitkää aikaa tuo ennenaikaisuus mahtaa tarkoittaa?

Japanilaiset ajoneuvotehtaat eivät ole vahvimmillaan jälkihoidon vastuullisuudessa (suunnittelumokat, varaosien saatavuus), joten vähän yllättävä tuo takaisinkutsu on. Onhan noita venttiiliongelmia kuulemma ollut ennenkin, muttei tällä merkillä.

Kirjoittaja: AKI IMMONENNäyttää olevan 2007 Jammut jo Suomenkin sivuilla. Saispa noilta jenkeiltä ton hintalapun tännekkin : )

Kirjoittaja: TOPI TAAVITSAINENNo niin, nyt tuli konekeskolta takaisinkutsu liittyen tuohon ylempänä mainittuun venttiillivikaan. Onneksi takuu toimii, muuten voisi käydä lompakon päälle tämmöset venttiiliviat.

Kirjoittaja: SAMI JUHOLAMä kävin kyllä vaihdattamassa veloituksetta noi imuvenat.Ja noita koneitahan on hajonnut huhujen mukaan helvetisti.

Ps. jenkkisivuilla on jo -07 jammut

Kirjoittaja: SAMI JUHOLAPistetään vielä laiskoille
http://www.yamaha-motor.com/sport/overview-59.aspx

Kirjoittaja: TINO TURTOIlmeisesti koskee aika pientä sarjaa johon oma pyöränikään ei osunut ostettu 2005 joulukuussa pyörällä ajettu enskaa aikapaljon jonkinverran crossia ja hyvin on pelannut.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTuohon "pieneen sarjaan" kuitenkin näköjään kuuluvat kaikki Pohjois-amerikkaan ja Australiaan myydyt YZ250F:t. Itse lähinnä odottaisin koska se napsahtaa jos venoja ei ole vaihdettu.

Kirjoittaja: Tino TurtoSami, kun vaihdatit nuo imu-venat niin osuiko sarjanumero tuohon tiedootteessa mainittuun?
Ja oletko nähnyt tai kuullut itse YZ250F kuskeilta että heidän menopelinsä on nyt telakalla jos huhujen mukaan näitä pelejä on lauennut helv.. ? sillä talvellahan näillä ajettiin myös jäärataa jossa pyörällä ajetaan aika ylärekisterissä en ainakaan ole kuullut että olis näissä karkeloissa pyöriä hajonnut?

Kirjoittaja: Tino Turto
Tuolta osoitteesta OEM-osat sekä GYTR joita ei suomesta saa, tilasin GYTR titanium alkukäyrän 209$ alkuperäinen suomessa 450*eur* vastaava jenkeissä 290$

esim oem-osat

mäntä 73$
rengassetti 20$
venat 70$ kpl

http://www.powerpartsplus.com

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEihän täällä peräjunttilassa kukaan mainitse tuosta sanallakaan, ainakaan ennen kuin pyörä poksahtaa ja menee valittamaan. Näitä (yleensä tosin pienempien tai siis vähemmän haitallisten vikojen) ilmaisia korjauksiahan (eri merkkien) julkistetaan vähän väliä (ulkomailla).

Yhdestä tapauksesta (vena poikki parin tunnin ajelun jälkeen) olen Suomessa kyseisen pyörän mekatsulta kuullut, ja se on lupailtu takuuseen korjattavaksi.

Kirjoittaja: TOPI TAAVITSAINENMahtaakohan tuo takaisin kutsu -homma koskea tosiaan kaikkia 2006 vuosimallin pyöriä? Ko. pyörän omistajana kiinnostaisi tietää. Täytynee käydä paikallisessa liikkeessä vähän haastattelemassa, Suomessa kun ei ole tapana pitää melua noista takaisin kutsu/takuuasioista...

Kirjoittaja: TOM NORDMANMielenkiintoista kirjoittelua. Tuohon Yamahan lehdistötiedotteeseen Australiassa todennäköisesti liittyy vain puhtaasti fakta että tuonne on toimitettu tuotannosta erä joka saattaa

Kirjoittaja: Timo TähkäpääOnhan ne työkalut aina levällään. Kaikki etsii aina 12mm lenkkiavainta.

Pitäisi kyllä löytyä oranssista pussista helposti.
Väljäksi kulunut 12mm avain kiiltää, muut työkalut on ruosteessa.

Kirjoittaja: JANNE VOLANENYamaha kantaa vastuuta tuotteistaan....
Löytyy www.adbmag.com.

Yamaha recalls 2006 YZ250F
20 June 2006

In one of the most cleverly disguised press releases of all time, Yamaha has recalled all of their 2006 YZ250Fs.
The highest-selling bike of the year has been found to have faulty intake valves and Yamaha Australia is offering to replace all three valves free of charge, including parts and labour.

The press release says:

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenYleensä noi kotarit ovat hiukkasen tilavampia ajoasennoltaan. Voi kuitenkin olla, että joudut jokatapauksessa rakentamaan pyörän kuin pyörän itsellesi sopivammaksi korotuspaloilla, tangon ja satulan vaihtamalla. Sen takia en siis jättäisi väliin, jos muuten istui käteen.

Kirjoittaja: Tino Turto:) no täytyy myöntää että tähkä on oikeassa, mutta kun tuon kotari revohkan kans lähdetään retkelle niin aina on työkalut levällään :) en ole vielä raportoinut MV:lle enkä raportoi mikäli tarjootte pullakahvit kioskilla la palk.. 11

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKINiitä on harvassa koska niillä EI aja köyhät. Ainoastaan todella hyvätuloiset ajavat näillä vehkeillä jotka pitää purkaa ja kasata 20 tunnin välein ja iskeä 500*eur* rahaa kiinni...

Kirjoittaja: Tino TurtoTommi mä oon köyhä ja ajanut kyseisellä mopolla tammikuusta lähtien :)

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKINo niin Tino, piti sitten tulla ja pilata kaikki ;-)

Kirjoittaja: Timo TähkäpääKorjaus Tommin puolesta. Niihin siirtyvät ei ole köyhiä. Niillä ajavat on.

Kirjoittaja: PASI HENTTONENNyt pääsin itse koeajamaan kyseistä pyörää. Olihan se mukavahko ajaa, mutta minulle turhan pienen kokoinen. Mikä pyörä olisi "fyysisesti" isompi (pidempi välimatka jalkatapeista ohjaustankoon)? Onko kenties sxf 250?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVaikee uskoa, että -07 tulis isoja muutoksia, vastahan saatiin alurunko ja kahtena vuonna peräkkäin uudet pumput etupäähän.

Kirjoittaja: PASI HENTTONENPahempi kysymys: Jos pyörä on kerran hyvä, niin miksi sitä ei näe juuri kenelläkään?

Kirjoittaja: Miika SavoJuu a=o eli detonointia, enpä tarkistanut mitä kirjoitin..

Kirjoittaja: Miika SavoJa sitten se jarrutusjuttu: en korostaisi sanaa pakko käyttää kytkintä, vaan pikemminkin sanoisin että pitää osata arvioida missä tilanteissa sitä kytkintä käyttää ja missä ei. Esim. tiukka neulansilmäkurvi, jota ennen on jarrupatteja, on sellainen kohta jossa itse pitäisin sormet "hereillä" kytkinkahvalla.

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenSopivan iso pilot jet ja kunnon öljyä tarpeeksi, niin ei leivo moottorijarrussa. Ei edes jääradalla. En minä ainakaan ajaessa mieti, että tässä nyt pitäis painaa kytkintä, jottei kone leipoisi. Säätää niin, ettei leivo. Ja hanaa vaan.

Jake

Kirjoittaja: Harri VanhalaMinäkin pienen kysymysmerkin laittaisin tuohon denaturointiteoriaan, luulisi männän kertovan detonoinnista, jos sitä niin paljon on ollut, että tulppakin hajoaa.

Väärästä lämpöarvosta johtuva tulpan kärkialueen hehkusytytys voi toki rikkoa tulpan. Tämä tietysti kohtelee tulppaa enemmän kaltoin kuin muut ei-suunnitellut palotapahtumat. Tulpan kuumuus ei toki kiinnileikkauksia aiheuttane, eihän tulpan osuus jäähdytyksessä ole minkäänlainen. Hehkusytytys voi aiheuttaa tietysti detonointiakin.

Vaan eikös näitä ennenvanhaan kutsuttukin räjähdysmoottoreiksi!

Risiiniöljyjä käytetään (liekö uskontoa vai totta) siksi, että ne pysyvät voideltavilla pinnoilla hengissä hieman kauemmin kuin modernit öljyt ja (ehkä) ovat hiukan anteeksiantavampia, kun kaasu laitetaan äkisti kiinni eli 2-tahtisten kaikkein pahimmalla hetkellä.

Kirjoittaja: ERNO KALLIOeiköhän laiteta saunailta pystyyn ja keskustellaan asiat selviksi, jos kieli liikkuu... ;)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaAjattelin pysyä pois näiltä sivuilta... mutta nyt näin saunan jälkeen, hyvillä mielin, jos vaikka kokemuksen näkökulmaa joku jaksaisi kuunnella. Ensinnäkin: Ihan totta, että crossissa jarrutuksessa ei kytkintä yleensä saa käyttää. Jarrutus on etujarrulla, ja takajarru vaan myötäilee moottorin kierroksia. Sitten avauksessa kaarteesta lähtee peli nopeammin oikeaan suuntaan ja osuu spooriinkin paremmin. Sitten on ihan eri juttu ne stadikka kikkailut, jolloin tullaan mutkaan hyppäämällä jarrupattien yli ja avataan hana jo ennen kaarretta... siinä on jo kv-luokanpelimies... ja iso lompsa takana... jos vaikka ei onnistu, ja kuskilla on luita paljon päreinä? Sitten tämä Suomi-enska? Tottahan se on, että paljon pelejä leikkautetaan kiinni maantiesiirtymillä. 60-lukulaiset motoristit kyllä aina ymmärsivät sen, että moottoria pitää kirrättää vaihtelevasti, välillä kaasua, ja välillä pois. Tietkin oli niin huonoja, että se kai oli pakko. Myös oli jos tien varrelle sattui likkalauma, niin silloin piti keulia. Siis moottorit kestivät hyvin. (lue:huonommin kuin nykyään). No kaikenkaikkiaan. Lajit ovat erilaisia. Moottorit ovat erilaisia. Huolto on erilaista. (esim. ilmanputsarijuttu on ihan avainasemassa) Tässä tätä. Pappa tunturien hittausajon SM on edessä, joten pittää keskittyvä T.Pena-Pappa

Kirjoittaja: PASI HENTTONENVielä saman otsikon alle seuraavaa: Onko YZ250F -06:sta mitään pahaa sanottavaa? Onkohan suurta merkitystä ostaako nyt uuden 06:sen vai ostaako ensivuonna 07:n? Eli onkohan pyörään tulossa suuriakin muutoksia?

Kiitoksia.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINEN2006 Hyvä pyörä , niin enduroon kuin crossiin. Enduroon vaatii vaan pieniä muutoksia koneen luonteeseen. esim wr pakonokka niin ei stuppaa ja lähtee käyntiin helpommin . katsele/odottele noita jammun jenkki nettisivuja , muut japanilaiset ovat jo tuoneet esiin 2007 mallit. PS pikku z suikka aikas makee.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi siihen kytkimen käyttöön 2-tahtisen moottorijarrutuksessa mitään sen kummallisempaa syytä ole kuin, että polttoaineen tulon sylinteriin loppuessa, samalla loppuu myös voitelu ja jäähdytyskin suurelta osin. Jarin mainitsemien alan korkeinta aukteriteettia nauttivien "crossivalmentajien" puolustukseksi luettakoon, että aina osa lämpö- ja voitelukiinnileikkautumisista jää huomaamatta. Moottorijarrutukselle vaihtoehtoinen takajarrun käyttö on usein kuitenkin riskittömämpi huoltokustannustietoisen valinta.

Cheers ;) elkää rikkoko hienoja pyöriänne!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarkoitit varmana detonointia. Tai tiedä häntä mitä tarkoitit, eihän leikanneen 2T:n tulppa ole mitenkään yleisesti rikki, eikä männässä ole detonoimisjälkiäkään.

Ja miksi muka moottori sammuu jarrutuksessa ellet jarruta takapyörää lukkoon? Onko lukkojarrutus mielestäsi tehokkaampi ja hallittavampi tapa jarruttaa? Hitaassa vauhdissa?

Ei ole helppoa löytää sitä pidon rajaa kun takapää on kevyenä ja pito vaihtelee, mutta särähtää korvaan kun sanot "pakko".

Kirjoittaja: Miika SavoTuosta kytkimen käytöstä sanoisin, että kyllähän sitä on pakko käyttää jarrutettaessa takajarrulla hitaassa vauhdissa vai miten muuten pyörä pysyy käynnissä. Eihän vipua pohjaan täydy vetää, pieni painallus riittää.
Eri asia on nopeavauhtiset suorat/jarrutukset. Kytkintä on hyvä käyttää myös ilmassa pyörää käännettäessä takajarrulla, ettei peli sammu... Tässäkin tapauksessa kevyt kytkinkahvan painallus riittää.

Kirjoittaja: Miika Savo2t-koneet hajoaa usein detanoimisen vuoksi. Kone käy tällöin liian kuumana liian pienten suuttimien, suurten puristusten ja bensan huonon jäähdytyskyvyn vuoksi (tai pelkästään yhden edellämainitun syyn vuoksi). Kun palotila on liian kuuma, tulpankärki vääntyilee ja lopulta menee poikki. Sitten onkin parasta toivoa että kävisi säkä ja metallinpala pujahtaisi pakoaukosta ulos sen suurempaa vahinkoa aiheuttamatta. Lääkkeet detanoimisen poistamiseen on suurentaa suuttimia (pyörän toiminta tosin kärsii melkoisesti), pienentää puristuksia (tehot laskee) ja käyttää korkeampioktaanista bensaa (kone pysyy viileämpänä). Lisäksi auttaa, jos käyttää Iridium-tulppaa, jossa on suora tulpankärki (kärki ei ole L-muotoinen vaan lähtee vinosti tulpasta ja on suora). Tämä tulppa kestää paremmin kuumuutta eikä kärki väänny niin helposti.

Kirjoittaja: ERNO KALLIOHieno pelihän toi on ratahommissa ainakin, metsästä ei ole kokemuksia. Nyt kun on tullut enemmän käytyä ajamassa, niin alkaa jo päästä sinuiksi Jammun kanssa. Noita race-techin vietereitä oon kanssa mulkoillut Oolraitin kuvastosta.

Kirjoittaja: JARI ROUVARINyt en voi enää olla hiljaa, kun taas kerran väitetään, (Kees) että 2t:ssa pitää vetää kytkintä moottorijarrutuksissa, miksi helvetissä ???

Se ei leikkaa todellakaan kiinni, kunhan seokset/suuttimet on oikein. Ei ole ainakaan itellä leikannut koskaan ja on tullut jonkunverran pärrättyä.

Crossivalmentajat on joskus sanoneet, että kytkimen veto on jopa ajovirhe. Takajousitus käyttäytyy paremmin, kun takapyörää ei lukita jarrutuksessa. Tosin kukaan ei ole väittänytkään, että pitäisi lukita, mutta onhan moottorijarrukin pieni jarru jopa 2t:ssa. Uskoisin, että yleisempi moka on olla käyttämättä etujarrua varsinkin hiekkaradoilla, joita suomicrossissa on valtaosa.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääKeesin tarkoittama moottorijarrutus ei juurikaan koske crossia.
Enimmäkseen koneet leikkaa kiinni enskan tiepätkillä kun täysillä vedätyksen jälkeen käännetään kaasu kiinni.
Eikä välttämättä edes täysillä. Jos kaasutin on säädetty keskialueelta laihalle on mäntä riittävän kuuma puolella kaasulla sata lasissa ajonkin jälkeen.
Epäilen, että useammin juuri keskialueen laiha säätö on syyllinen kuin liian pieni pääsuutin.

Kirjoittaja: ERNO KALLIOJepjep, "ei sillä väännöllä vielä kuuhun mennä". Pääasia on vain saada moottori toimimaan niinkuin pitääkin.

Kirjoittaja: Jouni PatjasEi kuuhun, mutta puuhun on yritetty ;)

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENRace Techillä saa hyviä jousia ite rakennettua just ittes painoselle sopivat jouset. Race techiä myy Allright ja Race Tech on toimininut mulla hyvin. Tai sitten on Öhlins kanssa, siinä on jousta kerrakseen jos haluaa hyvät jouset! Koittanu paria pyörää mis on niin kyllä huomaa eron.

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTKuten Kees sanoo, kyllähän kytkin soi ja kakspuolikkaassa kahta enemmän kun isommassa. no ajotyylistäkin tää on kiinni, mut kylhän sitä

Kirjoittaja: Miika SavoSirkku - en varmaankaan väitä -06 Kawasta (jos sitä tarkoitat) mitään koska en omista kyseistä peliä. Ajan edelleen hyväksi koetulla 05:lla. Että sellaista.

Kirjoittaja: ERNO KALLIOKappas vaan, kaasarin kyljen kannen alta löytyi varsinainen ruostepesäke. Oliskohan ollut uudesta asti avaamatta, nohh CRC-kylpy auttoi ja vivusto liikkuu nyt hieman rivakammin. Tyhjäkäynnin pystyin pudottamaan normaaliksi ja kaasuun tukehtuminen loppui lähes kokonaan. Kiekkaa ottaa hiukan rivakammin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikErno - ehkä se nelarin paljon puhuttu "alavääntö" onkin urbaani legenda, joten kovin paljoa ei kannata aikaa uhrata sen löytämiseen. Kytkintä joutuu käyttämään ja kuuluukin käyttää. Ainoa ero kaksitahtisen ajamiseen nelarissa on moottoritekniikan puolesta, ettei moottorijarrutuksessa tarvitse antaa kytkintä, kuten kaksitahtisessa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKatotaas vaan, niin vuoden päästä tää Savo väittää, että "kyllä -06 oli jo niin valmis paketti viivalle, vakiosäädöillä ajoin koko kauden".

- Verratkaapa miehen kommentteja vm. -04 ennen ja jälkeen

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEn olisi tosta leak jetistä ihan varma, en ainakaan sitä omasta FCR:ästäni löytänyt. Se on ehkä vasta uudemmissa. Jos ei ole niin vastaavaa apua saa siitä Boyesenin kiihdytyspumpun kannesta (=pohjasta).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAnssi, pikkunelareissa (CRF, KXF, YZF) on ykkönen aikas lyhyt. Kyllä enskaversioissa on vielä lyhyempi, käyttökelvoton, mutta ainakin YZF400 ja CRF450 ykkönen on ihan tolkuttoman pitkä. Ehkä sama kuin pienten enskojen kakkoset?

Kirjoittaja: Antti LaurilaSaat varmasti helpotusta moottorin reagointiin kaasua nopeasti avattaessa kun vaihdat Leak Jetin suurempaan. Huomaa kuitenkin että pienenpi numero tarkoittaa isompaa suutinta. Leak Jet suutin löytyy kohokammion pohjasta.