Yamaha yz250f -08 Suuttimista ja säädöistä.

Tuli aloitettua uusi harrastus ja välineeksi laitoin otsikon mukaisen pyörän.

Pyörä käy tyhjäkäyntiä hieman oudosti. Tyhjäkäynti seilaa hieman ja vedättämisen jälkeen kierrokset jää korkealle. Kierrokset jäävät "normaali" tyhjäkäynnille vasta, kun vaihdepäällä kytkintä löysäämällä laskee ne. Lisäksi tasakaasulla ajaessa tuntuu, ehkä hieman nykähtelevän ja moottorijarrulla paukkuu välistä putkeen hieman normaalia enemmän.

Pyörä ei ostaessa käynyt tyhjäkäyntiä juuri ollenkaan ja viaksi paljastui heti vuotanut imukurkku. Se uusittiin ja todettiin, että ainakaan imuvuotoja ei enään ole.

Kuitenkin, mistä tuota kannattaa lähtiä säätämään? Kaasarin / tyhkäkäynti suuttimen putsaus tai "pilot screw" ruuvin säätö? Onko tämä pilot screw se jota pääsee kaasarin pohjasta ruuvaamaan?

Voisiko joku samalla suomentaa minulle myös nämä:
- Main jet = pääsuutin?
- Pilot jet = ?
- Needle jet = Neulaventtiili?
- Starter jet = ?
- Pilot air jet = ?
- Leak jet = ?

Lisäksi jos joku tykkää näppäillä, niin missä sijaitsee mitkäkin säätöruuvit? Pohjassa on se pilot screw? (suomeksi?) Imupöntön, kun käytin irti niin kaasarin imupuolellakin oli joku ruuvi siellä sisäpuolella? Mikä? Tyhjäkäynti ruuvi on oletettavasti siinä kaasarin kyljessä se mitä saa sormilla pyöritellä?

Mulla on koneella englannin kielinen manuaali, mutta en nyt saa yhistettyä nuita nimityksiä oikeen mihinkään. :D

Kiitos etukäteen, jos joku viittii vastailla!

Foorumit

Main jet on tosiaankin pääsuutin.

Pilot jet taitaa useimmiten tarkoittaa tyhjäkäyntisuutinta.

Luulisin, että tuo needle jet viittaa siihen putkeen, johon pääsuutin ruuvataan kiinni, ja jossa neula siis majailee kun kaasu on kiinni.

Leak jet on kiihdytyspumpun ja kohokammion välissä oleva suutin, mitä isompi se on, sitä enemmän bensaa lentää kiihdytyspumpusta kohokammioon, eikä siis kaasarin kurkkuun. Ei kokemusta tämän säätämisestä, itsellä vaihdettu kohokammion pohja ja kiihdytyspumppu kokonaan ja niissä on ulkopuolelta säädettävä leak jet. Vaikuttaa kuitenkin vain kaasua avatessa, ei tasakaasulla.

Pilot air jet ja main air jet näkyvät kurkun alapuolella kun otat kaasarin käteen ja katsot takapuolelta. Niihin taitaa harvemmin kukaan koskea. Starter jet on on se kolmas suutin pohjapropun takana, eikä sitäkään paljon säädellä.

Bensa/seos-ruuvi on pohjassa, ja se päästää seokseen enemmän bensaa. Sitä voi avata pohjasta jotain 2,5 kiekkaa, sen jälkeen voi olla riski että tipahtaa pois. Jos otat sen ulos niin kannattaa olla varovainen, mukana tulee pieniä prikkoja, o-renkaita ja jousi, joista osa voi jäädä sinne reikään jumittamaan ja tipahtaa pois sitten kun et huomaa.

Ehkä tyhjäkäyntisuutin voi olla tukossa ja sen ensiksi tsekkaisin ja mahdollisesti vaihtaisin isompaan. En kuitenkaan usko, että nämä tasakaasullakaan ajellessa enää hirveästi vaikuttaisivat, aika äkkiä siirrytään siihen, että pääpaino on neulalla. Tyhjäkäyntiruuvi on tosiaan kaasarin kyljessä ja yksinkertaisesti rajoittaa luistin liikettä kiinnipäin mentäessä. Mulla ja yhdellä kaverilla oli tuo needle jet jotenkin kulahtanut (silmällä katsoen tai sormella tunnustelemalla ei huomannut eroa, mutta niin vain uuden osan vaihtaminen korjasi ongelmat). Itse hain Hondan osan kun sieltä sai nopeiten, aika monessa FCR:ssä on varmaankin identtinen osa.

Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta! Täytyypä kirjottaa muistiin nuo suomennokset!