Yamaha YZ 250

Kirjoittaja: Saku PitkänenEli olen ostamassa puolikasta, ja sen verran itsellä on ajokokemusta, että aikoinaan on ollut 50cc minimini, sen jälkeen KX 80cc, sit oli mopo, jonka jälkeen yamaha YZ 125cc ja samaan aikaan KDX 125cc... Eli jonkun verran on tullut notkuttua radalla ja sen ulkopuolella...

Olen itse 188 pitkä ja painoa varmaan satakiloa ellei enemmänkin...

Eli nyt joku voisi varmaan kertoa mulle, että onko tänä päivänä juurikaan eroa onko alla Yamaha, honda,kawasaki vai suzuki... Itsellä on sen verran käyttökokemuksia yamahasta että se on kevyt,ketterä ja varma toiminen peli.

Mitenkä tuollaisessa harraste käytössä, ehkä joskus jotain sarja crosseja niin, millaista huoltoa pyörä mahdollisesti vaatii? Aina tietenkin ajon jälkeen pesu painepesurilla ja öljyt, sekä ilman putsarin puhdistus, onkos muita huolto toimenpiteitä mitä kannattaa tai on suositeltavaa tehdä aina ajon jälkeen? Myös rata tietenkin vaikuttaa paljon asiaan, pehmeä hiekka vai kova savi.

Sen lisäksi, mitenkä tuo kun painan aika paljon niin, onko takajouselle tehtävä jotain vai riittääkö se, että kiristän sen jäykemmäksi ?

Lueskelin vain tuossa että, 100 tunnin huolto on hyvä tehdä, eli männän vaihto. Kuinka vaikea operaatio tuo on crossipyörässä. Jonkun verran olen auton tekniikan kanssa pelannut eli, en ihan peukalo keskellä kämmentä ole...

Eli ehkä haluaisin sellaisen yleismalkaisen vastauksen siihen, et onko yamaha yz 1997 vuosimallia oleva pyörä sopiva minun laiselle uusi vanhalle harrastajalle ?

Toivottavasti edes joku ymmärsi mitä haen ?
Kiitoksia jo etukäteen !

Kirjoittaja: Ville HarviaHonda tietysti...!! Jousen pitää laskee 10 cm siitä kun se on pukilla ja kun oot sen päällä!! 3-4 cm ylöspäin ku oot tappien päällä???? eiks se oo 3-4 cm laskua pukilta pudotettaessa renkailleen ilman painoa....

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNo nyt on jammun tiedot tarkistettu, kun vaihdoitkin Hondaan :)

Kyseisessä pelissä ei varsinaisia ongelmia, mutta Ison Kirjan mukaan rykäsee alhaalta vähän turhan hanakasti mutta ei vastaavasti jaksa kiertää. Korjauksena lisaa painoa kampuran päähän tai vähän paksumpi pytyn tiiviste.

Tosiaan kun pyörän pudottaa pukilta niin jousituksen pitäis pudota 15-40 mm ja kun rojahtaa itse päälle (paras tehdä niin, että seisoo tapeilla ja nojaa seinään, koska näin on helpointa olla aina samassa kohdassa ja olla keventämättä jousitukseen vaikuttavaa painoa), tulisi takapään pudota sellaset 90-110 mm.

Kumpikin mittaus on syytä tehdä ainakin kahteen kertaan niin, että ekalla kerralla nostaa takapään ja antaa se pudota ja toisella niin että painaa jousitusta alaspäin ja antaa sen nousta ja ottaa näistä keskiarvon. Varsinkin tossa pyörän omalla painolla ero voi olla melko suuri, ja joskus johtua siitä, että laakeroinnissa on jotain mätää ja ne nahnittavat.

Ajokamat tietty niskassa, lisännevät ainakin 5 kg.

Noin sataprosenttisella varmuudella et pääse noihin arvoihin vakiojousella missään pyörässä.

Hondissa on ollut ihan vastaavia tyyppivikoja ja kestävyysongelmia kuin muissakin pyörissä, merkki kannattaa valita sen mukaan minkä merkin putiikkeja löytyy lähimaastosta ja tietty noinkin vanhassa pelissä myös yksilön kunnon ja hinnan mukaan.

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANOsta HONDA! Varaosat on hintavia, mutta niitä ei tarvita. Sen verran luotettavia ovat.

Kirjoittaja: Saku PitkänenJoo,kaiva vain ihmeessä. Olisi enemmän kuin JEES !

Kuinka hanakasti tuota pyörää pitää huoltaa,jos ajot on tosiaan sellaista harrastelu ajoa ? eli sanotaan 3-4 kertaa viikossa MAX ja silloinkin konetta ei tod. revitetä,koska itsellä on ainakin taidot sen verran ruosteessa. Kun ei ole 5 vuoteen tullut ajettua pyörällä...

Kuinka helppoa on yläpään repiminen auki ?

Tietysti kaikki liikkuvat/kulutus osat tarkistan ja tsekkaan, et mikä on pyörän kunto... Ja se kertoo kanssa aika paljon varmaan ku istun pyörän päälle sadan kilon elopainollani nii, onko taka jousi länässä vai onko siellä vielä varaa.. ja nouseeko se ylöspäin...

Eikö takajousen jousto olisi hyvä olla jotain MAX 10cm alas ku istuu päälle ja n. 3-4cm ylöspäin ku nousee tappien päälle ?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMerkkien erot ovat pienentyneet melko minimaalisiksi, mutta 7 vuotta vanhoissa peleissä on jo mielettömät erot yksilöiden välillä. Jos myyjällä ei ole näyttää kuittia viimeksi ostetusta männästä, repisin ensi töikseni yläpään auki(helppoa) ja tarkistaisin männän ja sen renkaat. Samalla voi vähän kiertokangesta nykiä josko siellä alapäässä olisi väljää. Etuiskarien ne kiiltävät putket on syytä puhdistaa ajon jälkeen, muuten niihin kuivuu skeida kiinni ja rikkoo stefat.

Samoin kannattaa tarkistaa klappi pyörien laakereista, ohjauslaakerista ja takaiskarin linkuista. Varsinkin noi linkut kannattaa rasvata 10-50 ajotunnin välein, riippuen vähän kuinka kuraisilla radoilla ajelee ja paljonko sinne lakruihin tohottaa painepesurilla. Itse katsoisin kyllä 2t-puolikkaassa yläpäähän vähän useammin kuin 100h välein (vaikka 50h), ihan vaan varmuuden vuoksi.

Änkkärin villojakin pääsee vaihtelemaan 20-50 tunnin välein, riippuen siitä miten ja millaista 2t-öljyä, kaasarin säätöjä ja lämpöarvoista tulppaa käyttää ja paljonko antaa hanaa.

Voin kaivaa ton 1997 jammun tiedot esiin Sudenpentujen Käsikirjasta huomiseksi, nyt ei jaksa.