Yamaha WR 250 F sähköongelma + muita kysymyksiä

Kirjoittaja: Antti Virkkunen
Moi,

Nimimerkillä "uusi enduron parissa" pari pulmaa Yamaha WR 250 F 2003 kanssa.

1. Joku sähköosa hajosi kesken lystien. Ei lataa akkua. Ei käynnisty kunnolla polkemalla. Ihmeellinen kierroslukurajoitin / sytkät pielessä 6000 rpm yläpuolelle. Vika on päällä joskus, sanotaan enenevissä määrin. Voiko olla jännitteeen rajoitin mennyt? Vaikuttaako myös sytkähommiin? CDI poksi? Vaito KTM:ään edessä? ihan kuin olisi paskaa kaasarissa mutta ei kuitenkaan kun ei lataa.

2. Sähköstartti. Voiko joku ilmoittaa kuka on suunnitellut sähköstartin joka toimii vain jos pyörä on vapaalla. Käyn ampumassa. Ja sitten, miten tämän saa kierrettyä? Vehje kun yleensä stumppaa sellaisessa paikassa missä ei huvita sitä vapaata esiin meloa.

3. Avarampi rööri. FMF factory 4 on kiinni, mites paljon ja miten kannattaisi putsarikoteloa avartaa, sekä mites suuttimet että riittää soppa?

4. YZ sytkäkonffit eli "grey wire mod". Onko mahdollista Suomipuyörässä? Onko mitään järkeä?

Tossa nyt ensi alkuu pohditoja moposta. Oli hauska peli siihen asti kun sytkäongelmat ilmaantui, toki vapaalla-käynnistys-rajoituksella,

T: Antti

Kirjoittaja: VESA HUOVILAakku on uusi ja sähköihin en ole muuten koskenut koska pyörä on ollut vasta puolivuotta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAkku vaatii tasavirtaa, mutta tasasuuntauksen hyötysuhde on lk. 90%, joten valojen virtaa ei kannata tasasuunnata. Pääasia, että ongelma löytyi, eikä maksanut mitään ;-)

Kirjoittaja: VESA HUOVILAmulla on nyt ilmentyny samoja vikoja. Enne kyllä pystyi käynnistämään sähköstartilla vaikka mikä pykälä päällä mutta nyt ei. Voiko kyseessä olla sama vika. pyörä on samaa vuosimallia

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLähteekö se silti kiksillä käyntiin vaihde päällä ihan normaalisti?

Kirjoittaja: VESA HUOVILAjuu kyllä näin äkkimuistissa lähtee

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSitten voisi kyllä veikata akkua, mutta mikset kertoisi ensin mitä kaikkea olet tehnyt/tarkastanut? Kun kerran pyörä on ollut sulla jo pidempään niin luulisi sun tietävän mitä sähkövirityksiä olet siihen tehnyt...

Kirjoittaja: Antti VirkkunenMoi,

Viat ja ominaisuudet selvisi. Olin purkanut pyörästä muutaman ylimääräisen valoreleen kuitenkaan debuggaamatta kaikkia aiempia virityksiä.

Ajovalo oli vian aikana kytketty DC:hen eikä AC-piiriin. Laturi ei jaksanut tuottaa DC-puolelle riittävästi virtaa ja mopo hyytyi sytkineen kaikkineen käytännössä kun akku loppui - siitä sekava käytös. Mielenkiintoinen jako tosiaan ylipäätään, AC ja DC erikseen.

Myös käynnistys selvisi. Pyörästä oli poistettu hajonnut kytkinkahvan sähkökytkin. Paikansin rungon pään piuhan ja laitoin sen oikariin. Nyt käynnistyy napista ihan sama mitä on pesässä ja onko kytkin painettu (hui vaarallista).

Kiitos henkisestä tuesta :)

T AV

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPuolahan siinä on tulpanhatussa, eikä nuo muutenkaan ole mitään erityisen hajoamisherkkiä. Tuollaisen käyntihäiriön toki voi aiheuttaa vaikka viallinen tulppakin. Onhan sulla se orkkis raamattu tallessa? Siitä löytyy sähkökaaviokin, pitkällä pinnalla sillä kyllä pärjää.

Kirjoittaja: Antti Virkkunen
Moi,

Akku on 2 tuntia vanha, sähköongelmat ja käyntihäiriöt alkoi tosiaan kohtuullisen kosteassa mettässä ja rapapellolla. Pitää tutkia noita piuhotuksia.

Fillari on pannutettu joskus ilmeisesti maski edellä puuhun joten epäilen, että kytkinkatkaisija on revitty pois. Pitääpä etsiä sen piuhat ja vaikka kytkee oikoseen ne, hyvä tieto sinällään tuo kytkin.

Kassellaan, sähköjen vianpaikannusvinkkejä saa edelleen antaa. Meneekö näistä jännitteensäädin, puola, tulpanjohdo tms rikki miten helposti?

T AV

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTerve!

Tarkistappa ihan ensiksi maadoitus, sillä epäilen vahvasti että latausongelma johtuu huonosta kontaktista. Akkukin voi olla huono, mahtaako pyörittää kuinka terävästi jos illalla lataat?

Eikö pyöräsi todellakaan starttaa vaihde päällä? Viittaisi taas kerran heikkoon akkuun, koska samanlaisessa minulla uudesta olleessa pelissä ei ainakaan ollut muita kytkentöjä kuin kytkinkahvalla. Se piti olla painettuna.

Sen harmaan piuhan irroitus ei juurikaan vakuta pyörän luonteeseen. Tuo enempi terävyyttä kaasuun vastaamiseen, mutta stumppaamattomuus häviää sen myötä. Itselläni oli vakio vaimennin, kaasari tehdassäädöissä -23-> +20 koko ajan, vain bensaruuvi avattu puol kierrosta orkkiksesta ja kiihdytyspumpun vapaan liikkeen pudotin puoleen milliin.

Tuo pyörä on kokonaisuutena teknisesti ikäluokkansa paras enduropikkunelari. Katuenduropiirteitä saa aikansa raksia pois, eli pikku touhuamista sen ympärillä ilta ja sitten on hyvä sekä kestävä pyörä alla.