YAMAHA TTR 125

Kirjoittaja: ARI SOINIKoska tästä härvelistä ei omaa keskustelua täällä ole, niin aloitetaan sellainen.

Poikani on tuollaisella ajellut Kawa KX65 mallin jälkeen. Jo vakionakin tuo TTR lisäsi vauhtia/ajonautintoa selvästi, mutta selväähän oli, että alustalle/rungolle oli jotain tehtävä. Syyt miksi tähän pyörään päädyttiin oli huollon helppous ja pojan halu ajaa nelarilla. Näitä pikkunelareita kun ei paljon ole tarjolla ja Hondan 150ccm ei ole kovinkaan huoltovapaa...

TTR kaipaa kuitenkin rakentelua, ennen kuin alkaa ajettavuus olla kohdallaan. Rahaa tähän ei onneksi paljoa mene, ja rakenteluhan on vain hauskaa.

Alustan muutokset: Keula pitää vaihtaa parempaan koska alkuperäinen on samaa sarjaa kuin kinuskeissa. Onneksi YZ85 2004 toimi hyvänä elimen luovuttajana. Sellainen keula löytyi purkaamosta edullisesti ja tuo keula käy TTR:n runkoon ja jarruihin suoraan. Tämä muutos parantaa pyörän ajettavuutta huomattavasti, mikä oli kellon kanssa radalla erittäin selvästi mitattavissa. Itse asiassa siinä ei edes kelloa tarvitse...

Perä vaatii myös parempaa vaimennusta. Vakio-iskarilla voi heittää kuikkaa, tilalle esim. Worksin iskari tai shimmaamalla joistakin TTR-malleista löytyä lisäsäiliöllinen iskari. Itsellä on ko. iskarit vielä etsinnässä.

Runko: Runko vaatii jäykistämistä. Tähän löytyy BBR:ltä lääke, eli takoalumiinista tehty tukeva alarunko. Se asentuu helposti kiitos erinomaisen viimeistelyn ja laadun. Ilman tätä runko ei tule pitämään muotoaan hypyissä ainakaan painavamman alla. Tämän osan voi tehdä suht helposti myös itse.

Moottori: Nämä on enemmänkin makuasioita, mutta ajamisen kannalta jotkin muutokset on kannattavia kun kone venyy suuremmille kierroksille.

Meillä on tehty seuraavat modit:
- Putkisto on BBR:n D2 - ei varmaankaan tuo paljonkaan tehoa, mutta moottorin vetoalue laajenee valtavasti, sen todella huomaa.
- Ilmanputsari BBR:n tuotteeseen ja enemmän hengitysaukkoja koteloon. Valitettavasti tämä vaikutuksesta en osaa sanoa mitään, teimme samalla muitakin muutoksia.
- Sytkäboksin vaihto kuumempaan/rajoitin korkeammalle. Tehoa ei tarjoa vakiokoneen kanssa yhtään lisää (tai ainakaan huomattavasti) mutta rajoittimen nosto yhdessä putken kanssa helpottaa mutkissa.
- Vauhtipyörän kevennys. Helppo homma, vaikutus selkeä.

Tarkoitus on talven aikana päivittää alusta likimain YZ85 mallia vastaavaksi ja moottorin hommata lisää tehoa BBR:n 150ccm bigbore-sarjalla joka ei ole kallis. Siitä myöhemmin lisää.

Kuvia projektista täällä: www.lynxracing.net/35